Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2011) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 133.000 km |
KM-stand laatst | 208.000 km |
De eerste ritjes
- 133.000 km
Gisteren na een snelle zoektocht een Toyota Auris uit 2011 op kunnen halen bij Oostendorp Toyota in Helmond.
Na 3 jaar in een Opel Karl, werd het tijd voor wat groters. Toch wilde ik niet inleveren op brandstofverbruik, vooral met de huidige brandstofprijzen. Zo kwam ik dus bij mijn allereerste hybride.
Ik heb een proefrit gemaakt in deze Auris en in een Prius. Mij sprak de Auris meer aan door zijn sportievere uiterlijk en ik had het idee dat ik in de Auris veel meer overzicht had over wat er om de auto heen gebeurde.
Zowel de proefrit als de rit naar huis waren heerlijk. Wat een rust in de auto. De CVT loopt heel soepel en maakt alleen even wat geluid als het nodig is. Dit heb je compleet zelf in de hand (of rechtervoet). Zodra je het gas wat loslaat, is het weer stil. De elektromotor is vanzelfsprekend muisstil, welke het overneemt bij steady snelheden en bij langzaam optrekken.
De auto zit voor mij (1.74m) perfect. Meer dan genoeg ruimte aan alle kanten. Ik kan me wel voorstellen dat wat langere mensen niet helemaal lekker kunnen zitten, maar daar heb ik gelukkig geen last van.
Gemiddeld verbruik vanaf Helmond naar Vlijmen: 3,9l / 100km. Perfect! Moet wel eerlijk toegeven dat het laatste stuk binnendoor voornamelijk elektrisch was en de accu dus zo goed als leeg was toen ik thuis aankwam. Ook stond er wat file onderweg, waar de auto dus zijn accu optimaal kon benutten. Al met al, nóg zuiniger dan de Karl.
Top eerste ritjes gehad en heel benieuwd naar de rest!
Bijna een jaartje verder
- 165.000 km
Buiten een kusje met de spiegel van de Audi van de buurman, totaal geen problemen gehad. Zelf heb ik het uiterlijk wat aangepast met wat zwarte logos, ledlampen voorop en geblindeerde ramen. Maakt hem toch iets minder "auto van opa" en iets meer "sportief" (voor zover een Auris sportief kan worden natuurlijk).
Zijn eerste beurt heeft hij gehad bij de Toyota garage. Kostenplaatje: €560. Best prijskaartje, maar hierbij hoorde dus wel een nieuwe spiegel, hybride check en een jaar pechhulp door een uitstekend rapport. Trots op hem.
Qua rijcomfort blijft het een heel degelijke auto. De stoelen zitten prima voor lange ritten, al zou ik richting vakantiebestemming iets vaker een pauze pakken dan met bijvoorbeeld een luxe Duitser.
Benzineverbruik blijft relatief laag met een gemiddelde van 4,6l/100km. Uitstekend dus, vooral met mijn (door vriendin beoordeelde) "aggressieve" rijstijl.
Na de erg positieve ervaring het eerste jaar is de verwachting dat ik deze auto blijf rijden tot hij "op" is. Tijd om te sparen etc etc. Ik heb voor mijn gebruik ruim voldoende bergruimte in de auto, het rijdt erg goed en zuinig genoeg om mee te blijven nemen, al zijn de benzineprijzen enorm gestegen.
Zijn er dan ook negatieve punten? Ja, maar daarvoor ga ik wel een beetje muggenziften. Het geluid uit de CVT matcht vaak niet aan de snelheid, waardoor er een "vreemd" gevoel ontstaat. Op de een of andere manier kan ik daar niet helemaal aan wennen. Het brede middenconsole kan ook wel eens in de weg zitten, vooral als je met lange ritten wat onderuit zakt. De auto kan ook wel eens een beetje "saai" aanvoelen. Dit kan natuurlijk ook komen doordat ik altijd schakelautos heb gereden en ik soms ff dat "terugtikken naar z'n 3" mis.
Nog een jaartje ouder
- 205.000 km
Zijn we weer.
Ondertussen weer een jaar en ruim 40.000km verder. Het trouwe paard loopt nog steeds erg goed, al hebben de jaartjes er wel ingehakt.
2 maanden geleden mocht hij weer voor een onderhoudsbeurt en APK. Prijskaartje? 1950 euro.
Oei, even slikken.
Wat was er dan met de auto aan de hand?
De remschijven zijn vervangen, remblokken natuurlijk ook. Hij kwam op 4 "nieuwe" (jonggebruikte om toch die factuur iets te drukken) bandjes te staan en zijn standaard onderhoudsbeurt van 560 euro is langsgekomen. Omdat ik deze auto nog even wilde blijven rijden, is hij ook motorisch helemaal nagekeken en hebben ze wat systemen doorgespoeld.
De hybrideaccu heeft hierbij zoals bij de onderhoudsbeurt zit ook meteen weer een check gehad.
Super! Hij kan er weer tegenaan.
Qua rijden is de auto onveranderd. Hij rijdt hetzelfde als 70.000km geleden en er is het volste vertrouwen dat dit de komende 70.000km ook zo zal zijn.
En toen..
- 208.000 km
En toen kwam er goed nieuws. Ik mag bij mijn nieuwe baan een auto van de zaak gaan rijden.
Jullie gaan hem binnenkort (na mijn proeftijd uiteraard) in de verkoop zien, maar als je alvast wat wil weten, let me know!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro | Panoramadak | Camera | Trekhaak | Navigatie |
- 2013
- 194.579 km

Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration | Camera | Climate control | Cruise control | Bluetooth | LED
- 2013
- 234.102 km

Toyota Auris 1.6 Comfort / NIEUWE APK / NETTE AUTO / RIJDT SCHAKELT GOED
- 2010
- 205.036 km