Tesla Model Y Performance AWD (2022) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Performance AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 85.250 km |
Beter dan een Model S?
- 9.500 km
Na 2 keer een Tesla Model S had ik een Mercedes EQS350 besteld als opvolger. Helaas heeft Mercedes die order geannuleerd (zie separate review) en heb ik de Model Y Performance besteld. Deze heb ik in september 2022 opgehaald en inmiddels zitten de eerste 9.500km erop.
Nu is de vraag natuurlijk: hoe bevalt een MY Performance na 7,5 jaar en 240.000km Model S.
Wat is beter:
+ Prestaties: de MYP is sneller dan de S70D en S75D die ik gehad heb. Die waren al meer dan snel genoeg en de MYP doet daar nog een schepje bovenop! Vooral vanaf 150km/h is de MYP veel sneller. Maar goed, dat gebruik je niet zo vaak. We zijn met het gezin naar Berlijn geweest en toen een heel stuk met een Audi R8 meegereden
+ Ruimte: de MYP is nog ruimer dan de Model S. Met name de zit achterin is beter/natuurlijker. Je zit wat rechterop en hebt meer hoofdruimte. Ook is de bagageruimte nog iets groter
+ Bereik: De MYP heeft weer een stuk meer bereik dan de S70D/S75D, zo'n 100km meer op een accu. Dit is voornamelijk relevant bij langere trips
+ Zuinigheid: De MYP is een stuk zuiniger dan de vorige generatie S (de nieuwe S is inmiddels ook heel zuinig). Je merkt wel dat op hogere snelheden vanwege de vorm het verschil kleiner is. Nog steeds is dan de MYP zuiniger
+ Laadsnelheid: De MYP laadt bijna 2x zo snel (250Kw tov. 130Kw). Dit geldt alleen bij de v3 superchargers. Langere trips met het gezin waren al goed te doen en is nog beter geworden
+ Horizontaal scherm: door het horizontale scherm kun je beter films/tv kijken (uiteraard wel stilstaan). Op vakantie kijken we F1 op het scherm van de auto via de browser en dan is een horizontaal scherm groter
+ Overzicht: door de hoge zit voel je je king of the road en heb je meer overzicht. Ook instappen is makkelijker. Voor sportiever rijden heb ik een voorkeur voor de lage zit van de S, maar in dagelijks gebruik is een hoge zit wel prettig (of ik word gewoon een jaartje ouder ;-)
+ Inductielader / plaatsing telefoon. Je kunt heel makkelijk de telefoon wegleggen op de inductielader en dan kun je ook goed apps zoals flitsmeister of andere veiligheidsapps zien.
+ Stuurverwarming leek mij altijd onzin, maar als het erop zit probeer je het toch en dat is wel lekker
+ HEPA filter: zit er standaard op en had mijn S niet
+ Warmtepomp, daardoor is hij zuiniger in de winter dan de S
+ Bouwkwaliteit: dit wordt iedere keer, ook bij tussentijdse updates beter. De MYP is beter afgewerkt dan mijn S75D uit 2018, maar de nieuwe S zal ongetwijfeld nog weer beter zijn
+/- Stilte in het interieur. Door het dubbele glas is de MYP stiller dan de model S, al merk ik met de winterbanden wel meer van het bandengeluid. Dat heeft denk ik vooral met de enorme breedte (255 voor en 275 achter) en het merk te maken. In de zomer is de MYP dus stiller, in de winter de S
+ Prijs: de MYP is een stuk goedkoper dan de Model S en dat scheelt in de bijtelling (moet natuurlijk niet de 4% vergelijken met de 16/22% die ik nu heb). Zeker met de recente verlagingen (jan 23) heeft de MY gewoon zeer concurrerende prijs
+ Trekhaak: eindelijk (weer) een auto met trekhaak, dat kon op de Model S niet (de nieuwe inmiddels wel). We hebben voor de vakanties een vouwwagen gekocht, ben benieuwd hoe dat bevalt!
Wat is minder:
- Comfort: De S75D had luchtvering en was daarmee een stuk comfortabeler dan de MYP. Ook de S70D met schroefveren was comfortabeler dan de MYP. De eerste MY long range schijnen zelfs nog stuiteriger te zijn, dat is inmiddels een stuk beter. Het comfort van de MYP is ok, al houd ik zelf wel van meer comfort. Je krijgt er wel een prettig, directe en sportieve wegligging voor terug, al vind ik daar de MY niet perse de auto voor
- Stoelen: voor mijn gevoel waren de stoelen van de S iets langer en breder qua zitting. Daar zat ik net wat comfortabeler op/in. Maar de stoelen zijn meer dan goed genoeg
- Breedte achterbank: in de S konden 3 zitjes naast elkaar. Dezelfde zitjes passen niet in de MYP naast elkaar. Gelukkig hebben we inmiddels geen 3 zitjes meer nodig.
- Maar 1 scherm: de S had twee schermen, waardoor je altijd de navi instructies op het ene scherm had en je op het andere scherm bijvoorbeeld de verbruiksmeter of groter scherm Spotify. Tevens had ik op het grote scherm de totale rit van de navi en op het kleine scherm visueel de eerstvolgende instructie. De MY moet dat allemaal op 1 scherm doen en dat werkt uiteindelijk prima, maar soms voelt het een beetje als kiezen.
- Maximale snelheid Autopilot: ik vond de 150km/u van de S al te laag voor de autopilot, door de visual only is de maximale snelheid verder teruggebracht naar 140km/u. Nu gebruik je dat niet vaak, maar juist bij lange buitenlandreizen zou ik graag bv. 180km/u rijden. 150 was wel relaxed, maar 140 vind ik gewoon te langzaam. Hier komt mogelijk nog een update voor
- Lagere snelheid autopilot bij regen: soms reduceert AP de maximale snelheid verder tot onder de 100km/u bij regenval/ veel spray. Dan moet je toch weer zelf rijden
- Deurgrepen: de deurgrepen in de Model S vind ik praktischer dan de deurgrepen in de MYP. Klein detail misschien, maar de deurgrepen in de S pakken gewoon makkelijker vast
+/- Geen sleutel meer. De mobiele telefoon is de sleutel, dat werkt wel makkelijk. Ik mis het praktische gemak van op de sleutel drukken voor het openen van de frunk/achterklep. Nu moet dat via de app. Je kunt ook nog een sleutel bijkopen, maar dat vond ik de moeite niet (zo groot is het probleem dus ook niet)
- Looks: dit is natuurlijk subjectief, maar de S vond ik echt een mooie auto. Een mooie auto kan (bijna) elke kleur hebben. De Y vind ik minder mooi, maar met de zwarte uitvoering met zwarte 21" velgen is het te doen
Al met al ben ik zeer tevreden met de MYP.
Had ik liever de EQS gehad? Emotioneel wel (bijzondere auto, meer comfort), rationeel niet (EQS gewoon 2x zo duur, ook in de lease/bijtelling). Maar goed, deze keuze heeft Mercedes voor me gemaakt.
Had ik liever weer een S gehad? Misschien ook wel, maar die was niet beschikbaar. Ook hier geldt: rationeel is de MY gewoon de betere deal.
Voortijdig afscheid
- 85.250 km
Afgelopen week mijn lease auto ingeleverd want privé een nieuwe Model Y RWD gekocht. Was met Tesla korting en SEPP een goede aanbieding. Daar zal ik over een tijdje een nieuwe review over schrijven.
Deze performance uiteindelijk ruim 2 jaar gereden en dat is goed bevallen. Over ruim 85.000 km was het gemiddelde verbruik 186wh/km, en dat is inclusief meerdere trips op hoge snelheid door Duitsland en 3x met vouwwagen naar het buitenland (Tsjechië, Luxemburg, Oostenrijk).
Onderhoud
Heb de 85k met de originele zomerbanden en 1 set winterbanden gereden. Daar hadden nu wel nieuwe winterbanden op gemoeten (in ieder geval 2 van de 4) en na de zomer ook weer 4 nieuwe zomerbanden. Niet gek voor het zachtere sportieve rubber wat eronder zit. Verder 0,0 onderhoud (een nieuwe interieurfilter had tussentijds wel gekund, maar niet gepland en hij was ook wel toe aan nieuwe ruitenwissers).
Positieve ervaringen
- Alle eerder gedeelde ervaringen gelden nog steeds
- Langere trips door Duitsland gingen heel goed, top van 255 geprobeerd, daar rijdt hij makkelijk naar toe en je voelt de begrenzer ingrijpen. Maar boven de 200 is het niet heel comfortabel meer en is het verbruik natuurlijk een stuk hoger. Een stuk met een Audi R8 meegereden en die kon ik goed bijhouden
- Bereik bij 100 kmh ongeveer tussen 375 (winter) en 450 (zomer). Bij hogere snelheden (130) haal je ongeveer 300 km, maar zo vaak rij ik dat in NL niet (alleen ‘s avonds)
- Autopilot blijft heel goed, al is het door de Europese regels niet meer zo goed als in 2015: toen reed je zonder het stuur te hoeven aanraken honderden km’s , waarbij je natuurlijk wel moet blijven opletten. Door misbruik zijn er nu regels dat je af en toe stuur moet aanraken. Verder zijn er plekken dat hij de snelheid terugzet naar max (dus van bv 105 naar 100), irritant, maar inmiddels weet je waar dat is en kun je corrigeren. Verder moet je opletten op invoegend verkeer, hij wil nog wel eens remmen terwijl de invoegstrook lang genoeg is om er voorbij te gaan.
Ervaringen vouwwagen
- Dat gaat heel goed. Door het vermogen merk je amper dat je zo’n 700kg extra meeneemt. Op de snelweg bergop rij je makkelijk de max snelheid en nog veel vermogen over. In DLD mag je 100kmh met vouwwagen en het verbruik ligt dan tussen de 195 en 220 wh/km (wij hebben een gestroomlijnde combi camp, zonder fietsen erop en zonder dakkoffer). Dit betekent dat de ruim 300km haalt wat ruim 3u rijden is. Soms moet je afkoppelen bij de supercharger, maar vaak kun je hem zo neerzetten dat dat niet nodig is. Heerlijke vakanties gehad zo. Verder nooit meer last van phantom breaking gelukkig
Minpunten
- Automatische ruitenwissers werken wel steeds beter, maar nog steeds niet perfect
- Comfort: door het verlaagde onderstel en de grote velgen met brede banden is hij op slecht wegdek minder comfortabel. Met name de winterbanden (Bridgestone Blizzard LM005] waren best lawaaiig.
- Hij is niet zo mooi als de Model S
Al met al zeer tevreden over de auto en vandaar ook privé een Model Y gekocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.