Tesla Model Y (2024) #13
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 12.100 km |
MY RWD met vouwwagen naar Denemarken
- 10.500 km
Alle reviews van Tesla's, met name die van de Model Y (MY) die ik gelezen heb, hebben ongeveer dezelfde strekking. Wat nog ontbrak was een langere review over de ervaringen met een aanhanger/vouwwagen. Vandaar deze review. Het wordt geen lange gebruikers review. Deze is puur gericht op het rijden met een vouwwagen.
In dit specifieke geval een Cabanon Malawi 2.0 Royale deluxe.. (ik heb het niet bedacht). De rit gaat van onze woonplaats op de grens tussen Groningen en Friesland naar het puntje van Denemarken, Camping Jambo in Saltum. Uiteindelijk iets meer dan 800km over twee dagen.
Eerst een paar feitjes. De MY RWD 57,5 mag 1600kg trekken. Onze vouwwagen is maximaal 750kg met oplooprem. Ik heb hem niet gewogen, maar denk dat we rond de 550-600kg zitten incl. belading. Er staan twee fietsen op de dissel. De kogeldruk is 49kg. We zijn op pad met 5 mensen, waarvan de lichtste 15kg en de zwaarste 78kg. De auto kan niet voller met bagage. Het is 22 graden, droog en er is weinig wind. Normaal rijd ik gemiddeld 159watt per km. (Volgens de auto) Of 167watt per km volgens mijn eigen berekeningen. Gemeten over de afgelopen 9800km, vanaf midden april. Alle weersinvloeden incl. Ik rijd niet extra rustig om te besparen, de rijdynamiek staat op 'chill'. De airco staat altijd aan op 20,5 graden.
Met vouwwagen rijden we 90 tot 95km/h op de cruise. Vrachtwagens inhalen doen we met 105km/h.
Het eerste stuk naar een supercharger in Stuhr Duitsland. Gestart op 100%. 217km gereden nog 23% over. Even zoeken om de Superchargers achter een tankstation. Veel laders waarvan slechts 3 vrij. 41 minuten gestopt/geladen tot 100%. Laden ging maximaal met 172kw/h. Uiteraard niet de hele periode. Sanitaire stop, koffie en koekjes gehad. Geen idee hoe snel de accu vol was. De koffie was leidend voor de tijdsduur.
Tweede stuk van Stuhr naar Supercharger in Busdorf met kleine detour (speeltuintje opgezocht). 232km nog 11% over. Waarbij we flinke file in Hamburg hadden. Veel laders ook hier weer slechts een paar vrij.
Laatste stuk, eerste dag van Busdorf naar Frigard. 52km, nog 80% over. Vouwwagen opgezet, kinderen even voor Netflix op het scherm in de auto.. op zo'n moment ideaal!
Voorlopige ervaringen:
Eigenlijk waren we verbaast over het aantal elektrische auto's (met name Tesla's, duh..) bij de superchargers. Bij de fastnet stations zie je niet vaak 20 auto's tegelijkertijd laden..
Het ontkoppelen en tijdelijk stallen van de vouwwagen in een hoekje bij de superchargers is wel een werkje, maar viel ons mee.
Het display in MY geeft keurig aan dat er een aanhanger achter zit. Echter snapt de camera/software dat niet helemaal. Zo lijkt het vaak of we een bumperklever hebben op het centrale display. Update svp!
De superchargers werken voortreffelijk, zonder pasje, zonder (direct) betalen. Stekker er in en klaar!
De tarieven aan de superchargers zijn erg schappelijk (0,44 en 0,40 per kWh).
Verbruik volgens de MY 195wh/km.
Verbruik volgens mij (501km/(186%*57,5kw/h)) = 213,5wh/km. Het verschil zal o.a. een stukje laadverlies zijn?
Update heenreis dag 2. Weer 22 graden, voornamelijk droog, nagenoeg geen wind.
Vanaf de camping gestart met 72% (verschil tussen eind gisteren en start vandaag zit in gebruik van Netflix incl. Airco tijdens opzetten van de vouwwagen) naar Supercharger Hedensted. 122km, 28% over. Meer dan voldoende ruimte voor de vouwwagen. Wachtrij voor de 16 chargers. Voordringers ook.. vervelend. Maximaal 5 minuten moeten wachten. Daarna laden met maximaal 72kw/h. Vandaar wellicht de drukte? Of is het andersom? Geladen tot 90%.
Van Hedensted tot supercharger Aalborg. Verder van de snelweg. 163km, 33% over. Iets minder druk. Meer dan genoeg ruimte voor de vouwwagen. Kia rijder pikt 'mijn' lader omdat de laadpoort van de Kia aan de verkeerde kant zit. Daardoor houdt hij (onbedoeld) 2 plekken bezet. Vervelend. Er waren nog een paar andere plekken vrij. Geen issue dus. Laden met 170kw/h tot maximaal 80% (geen keuze, dit door Tesla bepaald), vanwege de drukte (volgens de Tesla app).
Laatste stukje tot de camping in Saltum. 52km, 60% over. Prima!
Laden aan de Superchargers in. Denemarken kost 2 Deense kronen per kw. Komt overeen met 26 eurocent! Koopje dus.
Wat ons deze dag opviel:
Onvoorstelbaar veel Tesla's gezien. Alsof het Dacia Sandero's zijn. Veelal Deense en Noorse kentekens.
Burger King zal wel een overeenkomst hebben met Tesla. Dichtbij elke Supercharger zit er één.
Verbruik volgens mijn berekening: (121% * 57,5kw/h) / 337km = 206wh/km.
Binnenkort de terugreis. Mocht je informatie missen, laat het weten!
Herberekening verbruik
- 10.568 km
Met dank aan een tip van uit een reactie hieronder. Nog een berekening van het verbruik. Dit keer op basis van het aantal kWh op de factuur.
Eerste factuur 47kWh.
Tweede factuur 54kWh.
Totaal 449km
Maakt (101kWh/449km) 225wh/km.
Dit zijn, zeg maar 'pure' kilometers. Wanneer we de tweede dag meenemen (tot de laatste laadsessie), loopt de berekening spaak. Door het stationair gebruik op de camping (Netflix, Airco) en door het laden tot 90 en 80%. Maw de het aantal geladen KWh dekt de km's niet. Oplossing zou zijn om dan na de laatste km's weer tot 100% te laden, echter rijden we nu al een paar dagen zonder vouwwagen rond..
De eerste 449km geven dan wel aan dat er ook nog gerekend moet worden met laadverlies van 5 á 6%.
Van Denemarken naar huis
- 12.100 km
De terugreis na een heerlijke vakantie van bijna 2 weken in Denemarken.
Deze reis hebben we, waar kon, iets harder gereden, tussen de 95 en 100Km/h. Het was de eerste dag 20 graden, met een beetje wind en zo nu en dan een lichte bui.
De avond voor vertrek de auto tot 100% geladen in Blokhus. Van Blokhus naar de Camping is 8km. De auto geparkeerd met 99% batterij'vulling'.
De volgende ochtend, nadat de kinderen nog even Netflix en Youtube hebben gekeken, vertrokken met 94%.
Eerste stop in Hedensted, 212km. Geladen bij Tesla Supercharger, gestart met 15% geladen tot 83%. Eerst met 143Kw, wanneer een buurman ook start met laden daalde dit direct naar 72Kw. Laden heeft daardoor relatief lang geduurd, 30 minuten. De vouwwagen moest afgekoppeld worden, de laadpalen waren +/-80% bezet. 2DKK per kWh. De koffie bij de Burgerking gehaald, kinderen konden even spelen in de (indoor) speeltuin.
Tweede, ongeplande, want veel eerdere, stop in Kliplev, 107km. Heul veul Superchargers! De vouwwagen kon achter de auto blijven zitten. Laden van 40 naar 93% in 16 minuten. 2,50DKK per kWh. Even een broodje, benen strekken en weer door. Er zit een McDonalds naast, maar die hebben we links laten liggen.
Camping net over de grens in Duitsland op gezocht, 49km. Nog 78% over.
Volgende ochtend vertrokken met 70%. Wederom door stationair gebruik. Deze dag is het tussen de 21 en 26 graden, windstil en kurkdroog.
Eerste stop op deze dag is in Kaltenkirchen, bewust wat eerder, vanwege de waarschijnlijk file in Hamburg, 105km. Nog 29% over, geladen tot 86% in 15 minuten. €0,39 per kWh. Ook hier kon de vouwwagen achter de auto blijven, top! Dit is op het terrein van een warenhuis, er is verder weinig in de directe omgeving.
Na Hamburg nog een stop in Rade Appel, ook weer eerder dan eerst gepland, 68km (kleine omweg..). Superchargers wat verder van de snelweg, maar wel de mooiste plek tot nu toe! Op het terrein van een lokale lekkernijenwinkel, met speeltuin, café en maisdoolhof! Helaas deze dag gesloten, dat dan weer wel. We konden wel gebruik maken van het speeltuintje. 5 van de 8 laadpalen beschikbaar. Nog 52% over, geladen tot 100. Dit duurde 21 minuten en koste 0,39 per kWh. De vouwwagen moest wel afgekoppeld worden, ook hier is ruim voldoende plek.
Volgende stop is op de grens bij Bad Nieuweschans, 213km. Hier voor het eerst geladen bij FastNed. 3 van de 4 palen waren vrij. Even pielen met het pasje (het duurde even voor de ‘autorisatie’ plaatsvond en de stekker vrijgegeven werd), maar daarna ‘gewoon’ laden met 170+kW. Er was nog 19% over, geladen tot 74% voor 0,70 per kWh. De vouwwagen kon, uiteraard, achter de auto blijven. (N.b. nog een bedankje aan de bestuurders van een Model 3, die ons wezen op het feit dat onze koffie nog op het dak stond, terwijl we al wegreden..)
Vanuit Bad Nieuweschans naar huis, 92km. 43% accu resterend.
Verbruik terugreis volgens de theoretische berekening minus het stationaire verbruik:
(324%*57,5)/846km = 220Wh/km. Daar zou dan nog 6% laadverlies bij op moeten. Maakt 233Wh/km. Minder zuinig dan de heenreis, maar te verklaren in de hogere snelheid.
Rekenen we het stationaire gebruik mee (Netflix, Youtube en Airco tijdens vouwwagen opzetten en afbreken, dan komt het verbruik op: 243Wh/km.
Totale reiskosten (heen en terug, exclusief verbruik in Denemarken tijdens de vakantie) waren onder de 150,- aan ‘brandstof’. Moet hierbij wel vermelden dat we nog 150km gratis superchargen van Tesla hadden staan. Komt op ongeveer 9 cent per kilometer uit.
Opvallend tijdens de terugreis:
- Heel veel foutieve rem ingrepen.
- Minder druk bij de superchargers dan de heenreis.
- De vouwwagen kon, op één plek na, achter de auto blijven.
- De auto warmt de batterij niet voor wanneer je maar een andere snellader gaat dan Tesla's eigen? Desondanks laadsnelheden tot 174kW bij Fastned.
- Veel spatlappen bij Model Y’s gezien in Denemarken, met name in de voorwielkuipen. Die zaten/zitten er bij ons niet op. Gaan we wel regelen want wat wordt ie snel vies zonder!
- Extra superchargers op de route worden niet automatisch aangegeven in de navi. Ook bij zoekopdrachten meldt ie slechts alle snelladers in een bepaalde radius om de auto. Gek.
- Het zou, voor ons, wenselijk zijn om in de navi software, de verkeersregels voor 'rijden met een aanhanger op te nemen' wanneer aanhanger modus is ingeschakeld. Bijvoorbeeld de maximum snelheid en wanneer je niet mag inhalen.
- Tijdens het rijden schakelen tussen aanhangmodus en ‘normaal’ tijdens gebruik autopilot, geeft een enorme, lang aanhoudende piep! Niet doen dus..
Onze conclusie: Reizen met vouwwagen over langere afstand is prima te doen, in alle comfort met een Tesla Model Y RWD 57,5. Door onze gezinssamenstelling (en bijhorend gedrag) stoppen we niet vaker en wellicht maar een klein beetje langer dan we zouden doen met een benzine- of dieselgestookte auto.. De MY heeft uiteraard geen enkele moeite met een vouwwagen en met 3 kinderen op de achterbank is het prima toeren. Er is plenty ruimte voor van alles en nog wat.
Qua range, zou je, zonder onze kinderen, maximaal 260km moeten kunnen halen, tussen de laadstops door. We hebben geen moment gedacht dat het spannend zou worden of gevonden dat we te vaak moesten stoppen.
Mocht iemand foutjes ontdekken in mijn eenheden, bij voorbaat excuus! Mocht je andere fouten zien of informatie missen, dan hoor ik het graag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.