Tesla Model Y (2023) #9
autoreview

Signalement
Bouwjaar | 2023 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 1.579 km |
KM-stand laatst | 101.918 km |
De eerste week in de RWD model Y
- 1.579 km
Ik mocht van mijn werkgever een andere auto uitzoeken. Ik had gelijk bedacht dat het om een electrische auto moest gaan worden. De lijst betrof naast deze auto een Volkswagen ID4 een Skoda Enyaq en de Nissan Ariya. Op basis van laadgemak, de standaard opties en de prijs heb uk mijn keus gemaakt. Het laden gaat snel, gemiddeld 270 per keer voor €10,20.
Het rijgenot, het muziek geluid het zit comfort en het verbruik maken hetvoornu erg aangenaam. Over 3 mnd vervolg ik mijn verslag.
Inmiddels 3 maand verder
- 16.710 km
Het blijft een bijzondere auto. Het gewicht en de lichtvoetigheid van rijden. Na het begin van steeds in de Chill stand rijden nu vaker in de de standaard stand. Onepedal driving is een mooi systeem. Stoelen geven nog steeds een fijn comfort. Wel handig zou zijn dat je qua stoelverwarming het zit gedeelte uit kan doen en de rug wel kan verwarmen. Verder is de automatische ruitenwisser regelmatig te actief. Het verbruik blijftop peil ookal is het wat kouder. Wel de zijn de verschillen groot per Tesla laadlocatie en de bijbehorende kosten. Verder scheelt voorverwarmen van de accu zomaar 30 minuten laadtijd. Verder heb ik een issue gehad met de niet openende laadpoort. Maar zoals gekomen is het zo ook weer weggaan. Bij montage van de trekhaak is bij het monteren van de kabelboom het binnen paneel gebroken. Inmiddels is die onder garantie vervangen. De monteur had dit zelf al gemeld. Verder kraakt het rubber van de achterklep wat. Ditmoet was behandeld worden. Verder nog steeds erg prettig en zeer vlot. Met de 20 inch Michelin Alpin winterbanden is de auto wel wat luider maar nog steeds een top san rijgedrag. Verder heel apart dat de premium connectivity niet in het leaseplan leasecontract zit.
Weer wat verder
- 39.216 km
Weer wat km verder. Het blijft een aangename en ruime auto. Het geluid is prima, zowel qua geluids installatie als ook de geluidswering in de auto. De km vliegen voorbij en heb gemerkt dat er een relatief klein verschil zit qua verbruik tussen de winterbanden en zomerbanden. Beide als 20 inch. De wielen zijn wel erg gevoelig voor schade door de beperkte band wang
De eerste 16 maand
- 82.650 km
Paar maanden verder en zeker een paar km verder. De auto bevalt nog steeds goed en ik heb nog weinig klachten gehad. Wat wel opvalt is dat ik mijn linker hand vaak aan het stuur heb en dat juist daar de stuurbekleding wat ruim in zijn jasje komt te zitten. Verder zijn de 20 inch wielen gevoelig voor randen. Ik heb het opgelost met een lakstift, maar bij het laadpunt staan vaak tesla's met zwart wielen en aluminium wielranden. Ik vermoed wel dat ik de 180000 km eerder bereik als 48 mnd.
Over de 100000 km
- 101.918 km
Weer een paar maanden verder. Inmiddels de ruitenwissers laten vervangen en het interieur filter conform onderhoud van de auto. Daarbij heb ik gelijk aangegeven dat ik een opmerking had over het loslatende kunstleder van het stuur. Tesla vroeg om foto's en die heb ik toegestuurd. Ik kreeg het verzoek dat eea uitgevoerd moest worden onder een carpoort of in een overdekte garage. Beide heb ik niet. Ik wist niet wat er zou gaan gebeuren. Op de afgesproken dag zag ik een melding dat mijn auto ineens vh slot was. Ik heb hem op afstand weer op slot gedaan. Toen werd ik gebeld door de monteur. Hij was al begonnen. Blijft gek dat dit zo kan en dat men niet wacht tot de berijder de deur losdoet. Verder kon hij mij vertellen dat het stuur onder garantie werd vervangen en dat het een bekend euval was met sturen van de 3 en Y. Over de 101.918 km heb ik 17262 kw geladen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.