Tesla Model 3 RWD (2024) #13
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 33.000 km |
Leven met compromissen
- 10.500 km
De wereld verandert, dus veranderen we lekker mee. Een aantal jaar geleden reed ook ik nog een diesel op de zakelijke lease (Mini One / BMW 116d), vervolgens veranderde het beleid en stapte we over naar een plug-in hybride (BMW 320e). Met deze plug-in kwam ik al tot de interessante constatering dat ik letterlijk de helft van mijn kilometers elektrisch aflegde. Het bedrijf ging weer mee met de tijd en veranderde het beleid weer, enkel elektrisch is nu het devies. Met mijn eerdere stekkerervaring leek me dit geen probleem en dus dook ik de configurator in.
Het keuzeproces:
Sinds de laatste keer dat ik een auto bestelde (3 jaar geleden) bevind ik me in de nieuwe realiteit, door inflatie zijn alle auto’s een stuk duurder geworden, echter is mijn budget niet meegegroeid en zelfs bevroren. Tel daarbij op dat de basisprijs van elektrische auto’s al een stuk hoger ligt dan hun ICE broertjes, de lijst met mogelijke keuzes werd dus een stuk korter dan verwacht. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar iets sportiefs, een sedan, stationwagen, of hatchback kwamen dus in aanmerking. Ik vind mijzelf nog iets te jong voor een SUV, daarnaast vind ik de carroserievorm een vreemde keuze voor EVs, waarbij alles op dit moment rond bereik en dus efficiëntie draait. De shortlist bestond dus uit auto’s zoals de VW ID3, Cupra Born, Kia EV6 en de vernieuwde Tesla Model 3.
Als auto liefhebber heb ik dit moment natuurlijk aangegrepen om ze allemaal een keertje proef te rijden en daarin werd al snel het volgende duidelijk: De Volkswagen broertjes reden degelijk, maar maakte me niet enthousiast. De EV6 reed een heel stuk beter, maar ziet er dynamischer uit dan hij werkelijk is. Maar dan de Model 3, deze voelde gek genoeg als thuiskomen. Het verbaasde mij dat de karakteristieken zoals wegligging, vering en algemeen rijgevoel zo dicht bij mijn vorige auto (BMW 320e) kwamen, dit is precies waar ik naar opzoek was. Helaas was/is er geen elektrische BMW 3-serie, anders zou ik deze waarschijnlijk blind hebben gekozen, de i4 is budgettair net buiten bereik.
Vervolgens begon het plussen en minnen bij de vergelijking en kwam de Tesla in mijn situatie het beste uit de verf. Het is een sportieve sedan met enorm veel opties voor relatief weinig geld. De Kia EV6 kwam aardig in de buurt, maar is toch wel een pak duurder en gaf mij niet hetzelfde gevoel als de Tesla. Het is dus Standard Range Model 3 geworden, in het leasing-wit en de optionele trekhaak, ook heb ik het optionele premium abonnement genomen om functies zoals live verkeersinformatie te hebben.
Gebruik:
Inmiddels heb ik de auto 3 maanden en heb ik de grens van 10.000 kilometer overschreden. Tijdens deze periode heb ik dus vooral relatief goed lente en zomer weer gehad en heb ik meerdere lange afstanden gereden, waaronder een aantal keer naar Oost-Duitsland voor werk. Ik heb met de auto gereden zoals ik met iedere auto rij, dus gewoon in Duitsland zo hard het veilig kan en mag en dus ook grote stukken 200 gereden.
Positieve ervaringen:
Mijn algemene indruk over de auto is nog altijd zeer positief, hij rijdt echt lekker en doet moeiteloos wat je ervan vraagt. Een leuke bochtige weg tovert dan ook een lach op mijn gezicht, freude am fahren? Een opsomming van de positieve punten:
- Range, met de huidige temperaturen haal ik makkelijk 400 tot 430 kilometer echte range, dus met snelweg. Alleen tijdens mijn tripjes in Duitsland was dit minder, omdat ik dus flink doorreed. Daar haalde ik eerder 200 kilometer, dus kon ik vrijwel ieder uur naar de lader.
- Laden, het is niet de snelst ladende auto op de markt, desalniettemin sta ik nergens langer dan 20 minuten bij de snelladers. Het supercharger netwerk is dan ook een genot en werkt echt fantastisch. Ik gebruik het alleen tijdens langere tripjes, omdat ik gelukkig een eigen oprit heb en dus 90% van de tijd thuis laadt. Bij langere tripjes ga je toch al sneller wat koffie halen of even naar het toilet, in de praktijk is de auto dus al klaar met opladen nog voor je terug bij de auto bent. Zo ook met mijn ritten door Duitsland, ja mijn verbruik was hoog, maar de auto laadt sneller op dan je stroom verbruikt, dus netto deed ik er zo’n 30 minuten langer over dan voorheen. Op een reis van 10 uur is dat niet zo schokkend veel.
- Standaarduitrusting, dit is de haat/liefde verhouding met de auto. Veel is standaard, echter vaak een compromis (daarover later meer). Het is enorm fijn om dingen als een goed geluidssysteem, verwarmde/gekoelde stoelen en elektrisch verstelbare stoelen standaard te hebben.
- Ruimte, ondanks dat het een sedan is heb ik voldoende ruimte om spullen mee te nemen, ook de achterbank is ruimer dan mijn BMW was. De frunk is een leuke toevoeging, zeker op vakantie want dan kan je toch nog een handbagage koffer extra kwijt.
- Software, vaak wordt over Tesla’s gezegd dat het iPads op wielen zijn, op het vlak van software is dit een compliment. Het touchscreen werkt snel en is overzichtelijk, hier kunnen de andere autofabrikanten nog veel van leren.
- Gebruikersprofielen, de combinatie van telefoon als sleutel en de profielen waarbij de stoel, spiegels en stuur automatisch worden klaargezet werken echt subliem.
Verbeterpunten:
Waar ik eerder al naar hintte, de auto zit vol met compromissen. Dit zijn dingen waar je van tevoren wel over leest en je dus mee moet wegen in de keuze voor een Tesla. De prijzen en de standaarduitrusting zijn competatiever, maar voor een aantal dingen heeft Tesla merkwaardige keuzes gemaakt om de prijs te drukken, keuzes die niet altijd (goed) werken. In mijn ogen kan het volgende beter:
- Richtingaanwijzers, hier is al veel over gezegd en geschreven en werkt in de praktijk gewoon niet. Als gebruiker leer je jezelf wel een methode aan om richting aan te geven op bijvoorbeeld rotondes, maar je zit er toch geregeld naast of drukt hem per ongeluk in, of de “knop” registreert je intentie niet. Laten we zeggen dat ik voorheen nooit problemen had met richtingaanwijzers tot nu. Het weghalen van de hendel om de auto in versnelling te zetten vind ik minder storend, dat doe je maar enkele keren per rit.
- Cruise control, eerlijkgezegd moet ik toegeven dat ik geen fan ben van adaptieve cruise control en werkt dit voor mij eigenlijk alleen in files. Bij mijn vorige auto (BMW) kon ik kiezen of het adaptieve of domme cruise control was, de domme CC optie mis ik enorm. De Tesla heeft regelmatig last van “phantom breaking”, dit heb ik al een keer of 10 meegemaakt en is enorm schrikken. Daarnaast heeft de cruise control een eigen leven en past het automatisch de snelheid aan als ik het niet wil. Ook mis ik een aantal knoppen, bijvoorbeeld een knop om de cruise control te pauzeren en terug aan te zetten, nu moet ik iedere keer de snelheid manueel terug goed zetten.
- Ruitenwisser sensor, hiervoor maakt Tesla gebruik van de camera, dit werkt toch niet goed. Vaak slaan de ruitenwissers aan als er geen regen is, of vice versa, dan zet je hem over op manueel. Tot overmaat van ramp zit dit dan weer gekoppeld aan de cruise control, die enkel werkt als de ruitenwissers op automatisch staan. Het komt dus geregeld voor dat ik op een droge dag met ruitenwissers rond rij, omdat ik cruise control wil blijven gebruiken.
- Mobiel bereik, dit is het grootste heikel punt waar ik vooraf niets over had gelezen. Zodra met de Tesla de grens oversteekt verliest deze gedurende lange tijd mobiel bereik. Het kan tot een half uur duren tot de auto overschakelt naar het nieuwe netwerk. In de praktijk betekend dat dus dat je een half uur geen verkeersinformatie en muziek hebt, wat vreselijk irritant is, vooral als je net als ik in een grensgebied woont. Bij nader onderzoek blijkt dat dit een bekend probleem is, ook bij oudere modellen.
- Bouwkwaliteit, de huidige generatie zou een stap vooruit hebben gezet in bouwkwaliteit, dat kan ik niet bevestigen. Gelukkig heb ik geen grote problemen of panel gaps, echter begint de bestuurderstoel al te kraken en zit er een beetje beweging in de stoel bij gas geven en remmen. Daarnaast zie ik al redelijk wat steenslag putjes op de auto, terwijl mijn vorige auto na 3 jaar er hooguit een paar had. Ik vraag me dus af hoe duurzaam de lak is.
Conclusie:
Bij het vormen van meningen wegen negatieve punten altijd zwaarder dan positieve, daarnaast waren een groot deel van mijn kritiekpunten al bekend. Wetende dat je leeft met compromissen, maar daarvoor een goed pakket voor een goede prijs krijgt, vind ik het een hele goede auto. Ik zou hem niet blind nog eens kiezen, want waarschijnlijk zal de concurrentie Tesla gaan inhalen, hierbij kijk ik vooral naar BMW’s neue klasse. Echter vind ik op dit moment de Model 3 de beste in zijn (prijs) klasse.
Mijn eerste EV winter
- 33.000 km
Inmiddels heb ik de auto bijna een jaar en staan er 33.000 kilometers op de digitale "klokken". Aangezien ik de auto nu ook in winterse omstandigheden heb kunnen ervaren is het tijd voor een update. Al mijn bevindingen van de originele review zijn nog altijd relevant, de voornaamste irritatiepuntjes en pluspunten zijn vooral hetzelfde gebleven, buiten een kleine update:
- Phantom braking, dit komt steeds minder vaak voor, enerzijds door de updates, anderzijds doordat ik erachter ben gekomen wanneer het het vaakst voorkomt. De auto is heel erg gevoelig aan bewegingen in andere rijvakken. Haal je bijvoorbeeld een vrachtwagen in en beweegt die vrachtwagen net een klein stukje naar links, dan grijpt de auto in door hard te remmen. Ook als die vrachtwagen dus niet over de lijn rijdt en dus netjes in zijn vak blijft.
Daarnaast heb ik inmiddels redelijk wat updates van Tesla ontvangen (OTA) en is er dus al behoorlijk wat functionaliteit toegevoegd. Dit is iets wat ik bij andere merken nauwelijks zag. Een mooi voorbeeld is de toevoeging van het automatisch veranderen van rijrichting. Deze functionaliteit werkt een stuk beter dan ik had verwacht. Stel je moet een paar keer steken om in of uit een parkeervak te rijden, voorheen moest je dan een aantal keer swipen op het scherm om van rijrichting te veranderen. Met deze nieuwe functionaliteit (die je optioneel kan aanzetten) detecteert de auto zelf welke rijrichting er geselecteerd moet worden. Als je bijvoorbeeld je stuur terug recht draait en de rem indrukt, verandert de auto de rijrichting om verder te kunnen rijden. Ik ben blij verrast hoe goed dit werkt!
De afgelopen periode ben ik nog een aantal keer naar Duitsland gereden voor mijn werk en zijn we op skivakantie geweest. Dit geeft mij een beter beeld hoe de auto het in de winter doet. Over het algemeen heb ik hier nauwelijks problemen bij ondervonden en hoef ik niet na te denken over het laden. De enige aandachstpuntjes zijn de range, die in de koudere maanden terug zakt naar ~300km werkelijk bereik en de laadsnelheden, deze gingen bij de superchargers een paar minuten omhoog. Dus op skivakantie hadden we enkele stops van 25 a 30 minuten, waar dat in de zomer eerder 20 minuten is. Overzicht van de skivakantie rit:
- Afstand: 920km
- Temperatuur: 0 - 10 graden
- #laadstops: 4, volgens de auto konden we het redden met 3 stops, maar stonden we dus met 10% accu boven op de berg, dus we hebben voor de zekerheid een extra stop ingebouwd.
- tijd bij laadstops: 2 kortere van 20 minuten, 2 langere van 25 a 30 minuten.
- effectieve range: ~300km (aangezien die laatste laadstop niet nodig was als je zeker weet dat je boven op de berg kan laden, dat risico wouden we niet nemen).
- reistijd: ~12u (11u30 als we de laatste laadstop niet meetellen)
- reistijd met ICE: ~11u (ervaring van eerdere jaren)
Tijdens dergelijke lange ritten merk je pas hoe goed het supercharger netwerk van Tesla werkt. Je kan gewoon met de auto rijden alsof het een brandstofauto is. Er staan genoeg superchargers in West-Europa dat er altijd wel eentje in de buurt is, vaak staan er dan ook gelijk 15 tot 30 laadstations en staan ze vaak dicht bij voorzieningen om bijvoorbeeld een hapje te eten. Al met al hebben we er ongeveer een uur langer over gedaan dan anders. Iedereen mag zelf opmaken of dat een probleem is, ik vind het niet erg, het is immers vakantie. Overigens kan je tijdens het laden gewoon media consumeren op het grote scherm, dit is heel fijn om de tijd te doden, maar ook om even uit te rusten. Zo hebben we bijvoorbeeld de kwalificatie van de F1 gekeken, anders hadden we die thuis pas gekeken.
Wat je wel merkt op de langere ritten: de compromissen en ergernissen worden dan meer uitvergroot. Op een langere rit met een klein beetje regen is het bijvoorbeeld heel irritant dat de regensensor (camera) het niet goed doet. Daarnaast ga je ook een aantal landsgrenzen over en verlies je dus weer bereik, waardoor je een halfuurtje zonder muziek en verkeersinformatie moet doen (navigatie blijft werken en je kan switchen naar radio). Ook zijn de stoelen duidelijk niet gemaakt voor langere afstanden. Voor een uur of 8 zitten ze prima, maar daarna merkte zowel mijn vriendin als ik op dat de stoelen niet lekker meer zitten. Daarnaast ontbreekt er bij mij steun aan de benen, de zitting is wat aan de korte kant. In vergelijking, met de BMW (optionele sportstoelen) zaten we gedurende de hele rit beter. Er was ook nog een ander minpuntje aan de auto, dat je vooral merkt als je op skivakantie gaat. Er is geen skiluik in de achterbank, dus je moet een bankdeel platleggen (2-delige achterbank). Dus als je op vakantie gaat met 2 kinderen op de achterbank, zal er eentje op het middelste zitje moeten gaan zitten, niet zo fijn.
Buiten die punten was de auto wel een fijne reisgezel. De auto heeft genoeg ruimte om alle bagage mee te nemen en voorin genoeg ruimte om spullen op te bergen zoals drinkbekers en het verplichte doosje auto drop ;)
Al met al blijf ik op twee gedachten hinken. Aan de ene kant heeft de auto veel compromissen, aan de andere kant zijn er veel dingen die de auto goed doet. Er zijn bijvoorbeeld veel dingen die je vergeet, omdat ze gewoon zo goed werken, een voorbeeldje is de sleutel via je smartphone of horloge, ik heb mijn sleutelkaartje nog maar 1x gebruikt en dat was voor de eerste rit naar huis.
De auto is een goede "bang for buck", je krijgt veel waar voor je geld. Inmiddels is de Model 3 redelijk betaalbaar en als je hem vergelijkt met de competitie zal hij vaak positief uit de bus komen.
Helaas rijdt er tegenwoordig wel een enorme olifant met je mee. Ik weet dat dit een auto review is en dus niet politiek gemotiveerd, maar Musk heeft het merk wel een politieke draai gegeven. Voorheen vond ik hem al geen fijn mannetje, maar na zijn groet staat hij bij mij, en bij veel anderen in het verkeerde boekje. Zo lang hij aan het roer staat, of positief bevoordeelt wordt, zal dit mijn laatste Tesla zijn. Dat is zonde, want de auto is op zich prima!
Twijfel je nu zelf over een Tesla in het huidige politieke klimaat, weet dan dat veel mensen er wel een opmerking over maken, vooralsnog is het vooral een grapje, maar toch.
Twijfel je over elektrisch rijden? Bekijk vooral of je thuis kan laden. Als ik het er met collega's er over heb zie ik een duidelijke tweedeling: Mensen die thuis kunnen laden zijn doorgaans positief, mensen die niet thuis kunnen laden vaker negatief. Als je thuis kan laden is het enorm comfortabel om een EV te rijden, zo niet, kan ik me voorstellen dat het na een tijdje irriteert om 20 minuten tot een half uur bij de lader te gaan staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.