Tesla Model 3 RWD (2024) #11

autoreview

Tesla Model 3 RWD (2024)

Signalement

UitvoeringModel 3 RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst10.240 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Uiteindelijk toch een Tesla

  • 3.249 km

Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder heb ik zo lang gedaan om een keuze te maken voor een andere auto. Veel gelezen, veel YouTube video’s gekeken. Wat heb ik eerder gereden; Peugeot 206, Seat Ibiza, BMW 1 serie, Audi A3, Golf 6 (2x) en onze laatste auto was een Golf 7 TSI. Met name die laatste en ook de A3 vond ik persoonlijk erg fijne auto’s.

Uiteindelijk voor onze M3 RWD gekozen. Wilde eigenlijk wachten op de MY Juniper maar dat duurde voor ons te lang. De M3 leek niet te voldoen qua ruimte, maar bij nader inzien blijkt dat toch helemaal goed voor elkaar. Gezin met twee kinderen van 11 en 8. Vakanties doen wij met de auto en huren dan een huisje/appartement. Niet kampereren dus, want dan is het qua ruimte mogelijk weer een ander verhaal (lees; ruimte tekort). Maar voor onze behoeften voldoet de M3 qua ruimte.

Ik kan er een heel verslag van maken, maar ik heb besloten dat anders te doen. Puntsgewijs wat is opgevallen. Verdeling ‘algemeen’, ‘positief’ en ‘minder positief’.
Nog wel goed om te weten is dat we de auto slechts een kleine maand hebben. We kregen hem een week voordat we op vakantie gingen naar Oostenrijk en Italië. De ervaring is dus nog maar kort, maar we hebben de auto wel meteen intensief beleefd.

Algemeen
A1. Bij de Superchargers heb ik onderweg stalls gezien die gaan van A t/m D. Het kan dus zo zijn dat de snelheid door 4-gedeeld wordt indien allemaal bezet.

A2. De tijd die je kwijt bent met laden bij een Supercharger is (met kinderen) geen enkel probleem. Tijdens ons ontbijt onderweg bij een bakker - we zijn ’s nachts vertrokken - was de auto al klaar voordat wij klaar waren met eten.

A3. De M3 had een inschatting gemaakt van 4% SOC bij ons vakantieadres. Zo’n 2 uur voordat we aankwamen was hij wat aan het twijfelen. Soms deed hij er ineens nog een Supercharger bij maar haalde hem na een paar minuten ook weer weg. Dat herhaalde zich een paar keer. Het rijden was wel constant maar misschien had hij wat last van zijn “eerste” bergen-ervaring.

A4. Op de heenweg was er in het begin een westen-wind. De navigatie leek daar rekening mee te houden doordat de route werd gewijzigd waardoor we langer in oostelijke richting reden om vervolgens af te slaan richting zuiden.

A5. Het viel mij op dat het systeem voor ‘Vermoeidheidswaarschuwing’ veelvuldig aangaf niet beschikbaar te zijn. Geen idee waarom?

A6. Onder de hete Italiaanse zon berekende de M3 op voorhand steevast een te laag verbruik voor de airco terwijl we het interieur niet op extreme koude zette of gedurende de rit een lagere temperatuur instelden. Klimaatbeheering op de ‘Auto’ en fan-speed op ‘Midden’ of ‘Low’. Soms kwamen we in de praktijk uit op een even hoog percentage qua verbruik voor het rijden als het percentage voor de airco. Moet je eens voorstellen wat het percentage voor de airco zou doen als de auto géén dubbel glas zou hebben!

A7. Bij afremmen zie ik dat niet (meer) terug in de remlichten in de auto op het scherm. Ik dacht dat dit eerder wel zo was. Richtingaanwijzers zie je wel maar dan op Amerikaanse wijze met rood gekleurde richtingaanwijzers.

A8. Energie van een laadsessie bij een Supercharger van wat de auto aangeeft dat erin is gekomen kan op 20kWh wel 2kWh schelen bij een Supercharger. Dat is zo’n 10%. Is dat niet wat veel?

A9. Binnenspiegel trilt snel als de muziek wat harder gaat. Ik heb de equalizer gewoon op ‘Auto’ staan. Kan ook een compliment zijn voor de stevige bas uit de speakers. Het algehele geluid vind ik sowieso erg goed.

A10. Tijdens onze terugreis gingen we laden met de Supercharger in Bolzano. Voorverwarmen van de accu gebeurde niet bij een buitentemperatuur van 33 graden buiten. Waarschijnlijk is het accupakket opgewarmd met warme buitenlucht(?)

Positief
P1. Algehele stilte en rust aan boord. Dat is dus wat mij betreft niet alleen geluid maar ook een algeheel gevoel van welbehagen. De auto is zeer stabiel, reageert snel als het moet. Maar kan ook op een gecontroleerde beweging hard remmen en snel van koers veranderen. Zonder dat daarbij een onzekere situatie ontstaat.

P2. De instant power. Ook op stijle bergwegen. Er is werkelijk niks op aan te merken met wat voor souplesse en kracht alles gaat. Een Longrange zal nog beter zijn, maar eerlijk gezegd is dat meer ‘nice-to-have’ dan een ‘must’.

P3. Ruimte is ons ontzettend meegevallen. Alles paste er meer dan prima in. Uiteraard zeer persoonlijk en zoals aangegeven zonder kampeerspullen.

P4. Goede stoelen. Ventilatie was ook heerlijk in de bloedhitte (38 graden) in Italië. Ze zouden naar mijn smaak nog meer gekanteld mogen worden of een zitverlenger mogen hebben.

P5. Zeer efficiënt. We hebben niet lopen jakkeren maar ook niet extreem rustig gereden. Uiteindelijk kwamen we voor onze gehele vakantie uit op een gemiddelde van 13,2kWh / 100 km. En dan hebben wij ook nog de 19 inch velgen eronder liggen. Ik vind dat zeer netjes. Bedenk ook dat alles vanuit de accu wordt aangedreven, dus ook de airco die flink heeft moeten werken.

P6. Autopilot (standaard) werkt zeer goed, ook op de autobahn. Nogmaals, niet lopen racen maar ook niet lopen sukkelen op de rechter baan. Wel mag autopilot in de file vanuit stilstand iets smoother optrekken. En accelereren op tempo zodra een voorganger naar de rechter rijbaan gaat mag dan wel weer sneller. Hij heeft nu wel erg lang nodig om te beslissen dat hij weer harder mag nadat iemand opschuift naar de rechter baan.

P7. De vele klachten over de ruitenwissers kan ik niet onderschrijven. Wel goed om te vermelden dat ik gelijk na aanschaf de ruiten heel zorgvuldig heb behandeld met met Gyeon view. Wat ik wel heel graag zou zien is dat je de gevoeligheid van ‘auto’-functie kan instellen. Hij mag naar mijn smaak sneller terugschakelen naar interval i.p.v. continu wissen.

P8. Zeer krachtige airco en verwarming. Zal waarschijnlijk komen omdat deze ook de accu moet kunnen koelen/verwarmen (onder extreme omstandigheden). Maar even een voorbeeld; we hadden de auto een keer geparkeerd in de volle zon. Buiten was het een graad of 35 en de interieurtemperatuur gaf 55 graden aan. We moesten nog zo’n 5 minuten lopen voordat we bij de auto waren dus ik had de interieurkoeling via de app ingesteld op 25 graden. Na zo’n 2 minuten kwam de melding dat de gewenste temperatuur al was bereikt.

P9. Op de (veelal) slechte Italiaanse wegen werd de vernieuwde vering en onderstel flink op de proef gesteld. Zoveel mogelijk om alle putten en kuilen heen gestuurd maar dat ging helaas niet altijd. Ik vind het lastig om goed onder woorden te brengen maar het soepele inveren en de auto daarna weer snel stabiel krijgen deed mij sterk aan Mercedes denken. Wat een groot compliment is!

Minder positief
MP1. De zithouding achterin kan optimaler. Ik zou gewenst hebben dat de bank nog meer gekanteld was. Als er ergens een retrofit is dan heb ik zeker interesse. Het zitgedeelte is namelijk best lang dus dat is het probleem niet. Maar door de accu’s in de bodem zit je met opgetrokken benen. De achterbankzitting in een iets hogere hoek zou dat voor een deel kunnen verhelpen.

MP2. Autopilot staat zowel bij positief als hier genoemd. In Oostenrijk hebben we veel phantombreaks gehad. Door de vaak scherpe bochten en tegemoet komend verkeer was ie nogal eens voorzichtig. Dat betekende ineens inhouden of hard remmen.

MP3. SOS-functie kleurde een paar keer oranje en was dus niet beschikbaar. Was maar tijdelijk, maar je zult het maar nodig hebben. Het werd mij ook niet duidelijk ‘waarom’ het niet beschikbaar was.

MP4. Vermoeidheidswaarschuwing was vaak niet beschikbaar. Geen idee waarom.

MP5. De M3 heeft een grote draaicirkel. Daardoor moet je nog wel eens een extra keer steken.

MP6. Je ziet door je eigen ogen maar weinig naar achteren. De camera’s lossen dat wel op maar ik moest daar wel op leren vertrouwen. Ook de mix van naar buiten kijken en op het scherm kijken vergt gewenning.

MP7. Ik mis Waze. Ik weet wel dat er manieren zijn om Waze toch op het scherm te krijgen. Het liefste had ik de browser-variant geopend met dan audio-weergave om alle flitsers en andere zaken te horen die zich onderweg voordoen. Maar dat werkt helaas niet. Erg jammer.

MP8. De richtingaanwijzers via de knoppen op het stuur wennen wel. Maar ik vind het gedoe om niks. En de reden van bezuiniging kan het bijna niet alleen zijn. Tesla heeft met de Chinese importheffing de M3 slechts €1500 laten stijgen. De rest nemen ze zelf voor hun rekening. En dat bedrag is hoger dan de kosten voor het installeren van een ouderwetse stengel voor de richtingaanwijzers.


Bovenstaande zaken sprongen eruit maar er is veel meer te vertellen. Ik heb bijvoorbeeld niet genoemd hoe fijn het one-pedal-driving is. Zeker in de bergen. Veel energie komt ook weer terug het accupakket in.
Of het scherm achterin. Onze kinderen hebben daar veel plezier van gehad.

Dan het hele vraagstuk omtrent elektrisch rijden i.r.t. een brandstof-auto. ‘Ja’, je bent meer bezig met het plannen van het opladen. Niet op lange reizen maar meer op de bestemming zelf. In Oostenrijk stonden veel publieke laadpalen. Dan is het even kijken met welke pas het werkt en de prijzen (en idle fees..) en bezetting controleren.
In Italië was het veel dunner bezaaid met de publieke laadpalen en ze waren duur. We hebben toen in een week tijd twee keer een Supercharger bezocht. Eén keer 20 minuten wachten (in de auto) en de andere keer even boodschappen doen.
Is dat allemaal heel erg? Wij vinden van niet. Maar in een wereld waar veel mensen gemak zoeken en niet te veel moeite willen doen is dit wellicht allemaal een stap te ver (t.o.v. waar ze vandaan kwamen). En met een aanhanger erachter ligt het allemaal weer heel anders vanwege een flink hoger verbruik. We hebben ze wel gezien. Caravan/vouwwagen afkoppelen, laden, weer aankoppelen. Best een gedoe. Daar zou ik persoonlijk ook niet zo blij van worden.

Wat mij verder nog is opgevallen is dat de auto geen krimp heeft gegeven in de toch best wel extreme temperaturen die we op vakantie hebben gehad. Ik hoor vaak ieder kraakje, rammeltje en bij een stille EV als de M3 valt dat nog extra op. Maar zelfs onder zinderende hitte i.c.m. slecht wegdek hoorde ik niks. Hij bleef even stabiel, evenals op de terugweg op de autobahn waarbij het zo hard regende dat je de voorganger amper kon zien. Autopilot bleef zelfs de weg en lijnen zien en keurig functioneren.

Toch nog weer een verhaal geworden. Ik hoop dat hij het lang, goed blijft doen. Ik ben er in ieder geval ontzettend blij mee!

Zeer tevreden met wel wat issues

  • 10.240 km

Sinds de ontvangst van de auto begin juli 2024 zijn we ondertussen de 10K aan km’s gepasseerd. En ondertussen is het ook winter geworden dus tijd voor een update. In dezelfde opbouw als mijn eerste review, want ik vind dat zelf wel prettig lezen.

Algemeen
- A1. Ik zit graag laag in de auto maar de bestuurdersstoel heb ik samen met de passagiersstoel iets hoger gezet. Gewoon met de elektrische verstelling. De reden daarvoor is voor de achterpassagiers zodat ze hun voeten onder de voorstoel kunnen plaatsen en daardoor comfortabeler zitten. Ik moest er wel even aan wennen maar ik vind het wel meevallen nu ik hier voor gekozen heb. Nu mis ik de zitverlenger wel extra omdat de voorkant van de zitting nu lager komt te liggen (t.o.v. de “achterkant”). De stoel omhoog verstellen betekend eigenlijk dat je de achterkant van de zitting omhoog doet. Is overigens bij meer merken zo als je een stoel hoger zet.
- A2. De M3 verbruikt ontzettend veel data. Na de 30 dagen premium connectivity dacht ik het verder via de hotspot van mijn iPhone te doen. Ging prima, valt goed te automatiseren in de ‘Opdrachten’-app. Maar ik had er na 1,5 uur en zo’n 150 km. rijden al 2 GB doorheen gejaagd. Ik heb mede daarom toch een Premium Connectivity abonnement afgesloten. Thuis gaat de Tesla over op de wifi en daar is het niet veel anders. Ik kan daar in mijn router zien wat hij verbruikt en 200GB per maand is geen uitzondering. En vooral het uploaden van data naar AWS, daar waar Tesla’s servers worden gehost. Bizar als je bedenkt dat iedere Tesla dat doet wát een data daar binnenkomt (voor FSD)!
- A3. Ik mis Apple Carplay. En dan concreet; Waze en Whatsapp. Voor Waze heb ik de provisorische onofficiële website onder de favorieten gezet. Werkt wel maar het was fijn geweest als deze via audio kon melden wat er onderweg gebeurt. Whatsapp berichten lees ik op m’n Apple Watch. Niet de meest veilige manier maar vooruit.
- A4. Ik heb al een paar keer op m’n flikker gehad van de auto tijdens het gebruik van autopilot. Ik lette niet goed op. Vond hij dan he.. ;-) Twee keer een waarschuwing en daarna was het plotsklaps genoeg. Melding op het scherm met de waarschuwing dat ik dit niet vaker moet doen. De eerste keer was in mijn ogen wel terecht. Ik lette wel op maar was soms ook (even) op het scherm bezig. Te veel naar de zin van Tesla dus blijkbaar. Het voelt dan echt dat je straf krijgt. Haha, het is me wat! Sorry Tesla.. :-)

Positief
- P1. De climate control blijf ik zeer indrukwekkend vinden. Vorige week had het in de nacht 2 graden gevroren en ’s ochtends was het interieur 0 graden. Opwarmen activeren via de app en in 2 minuten is het interieur 19 graden. Indrukwekkend!
- P2. Nu het kouder is geworden en het schommelt tussen -2 en zeg 6 graden is het verbruik wel wat toegenomen. Komt ook vooral omdat er minder regeneratie is bij een koude accu is mij opgevallen. Desondanks scoren wij een gemiddeld verbruik van 15 kWh / 100 km. Ontzettend efficient! Nieuwjaarsnacht reden wij vanuit het Noord Oosten terug naar het Zuiden. Het stormde met zware windstoten. Vrijwel de hele rit volle bak tegenwind met 120 - 130 km/uur kwam uit op 20 kWh / 100 km. Nog steeds heel netjes.
- P3. Automatisch grootlicht is ook zeer indrukwekkend. Andere auto’s wordt (meestal) netjes omheen geschenen. Auto weer weg? Dan zie je de ledjes weer allemaal aanspringen en heb je weer volle bak licht. Wat opvalt is dat in het pikke donker sommige verkeersborden extra worden beschenen. Hij lijkt er dan even extra op te willen focussen zodat de camera kan zien wat er op staat, bijvoorbeeld bij snelheidsborden. Bijzonder om te zien.

Minder positief
- MP1. Onze auto trilt bij 120km/uur en sneller. En soms ook bij lagere snelheden bij slecht wegdek. Je voelt het stuur dan stevig trillen. Een tijd geleden al contact voor opgenomen met Tesla die zeiden dat we dat meteen hadden moeten melden. Binnen 24 uur na ontvangst van de auto wel te verstaan. Idioot natuurlijk. Daarbij mag je overdag niet eens harder dan 100 km/uur.. Het zou aan de banden liggen, opnieuw balanceren. Daar dacht ik ook aan. Maar na het plaatsen van nieuwe Continental Allseasoncontact2 banden was het probleem er nog steeds. Serviceverzoek ingeschoten bij Tesla, welke meteen met een kostenindicatie komt. Aangegeven dat dit al vanaf het begin speelt. We gaan het zien..
- MP2. Als de binnenspiegel in antiverblindingsstand staat ’s avonds dan zie je alles in de binnenspiegel dubbel. Ook hier een service verzoek voor ingeschoten.
- MP3. De kentekenplaten zijn maar matig vastgezet en rammelen bij slachtwegdek. Ook hier een service verzoek voor ingeschoten.
- MP4. De bestuurdersstoel zit los. Bij een bocht kan ie soms ineens een stukje opschuiven. Heel tricky en de eerste keer schrok ik er wel van. Ook hier een service verzoek voor ingeschoten.

De service verzoeken heb ik pas recentelijk ingeschoten. De meeste van de genoemde issues lees ik ook terug op het zeer actieve forum van Tweakers. Dus even afwachten hoe zich dit ontwikkeld. Als iemand nog best practices i.r.t. garantie/service/kosten heeft dan hoor ik het graag!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.