Tesla Model 3 RWD (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Van M3 naar 'M3'
- 18.000 km
Deze review zal één van de vele reviews van de Tesla Model 3 zijn, maar is in een bepaald opzicht toch uniek denk ik.
Als er iets is waar ik me blauw aan kon -en nog steeds kan- ergeren is het dat vele Tesla rijders een Model 3 M3 noemen. Bij mij riep en roept dat nogal irritaties op, omdat er voor mij maar één M3 is en dat is een BMW M3.
Ik heb als titel gekozen van M3 naar 'M3' omdat dat in mijn zeldzame geval daadwerkelijk korrekt is.
Ik heb mijn 2021 M3 Competition na 49.900 tevreden KM eind Juni verkocht omdat ik binnenkort een nieuwe BMW iX M60 verwacht.
In de tussentijd had ik bij mijn bedrijf nog een Tesla Model 3 RWD over die ik eigenlijk slechts 2 maanden had zullen gebruiken, maar helaas zijn het inmiddels bijna 4 maanden geworden omdat de iX er nog steeds niet is. Over 2 a 3 weken komt de iX hopelijk eindelijk, maar in de tussentijd mag ik nog een paar weken in de Model 3 rondrijden.
Ik schreef hier boven zojuist dat het 'helaas bijna 4 maanden geworden zijn' maar eigenlijk is het woordje 'helaas' wat misplaatst. De Model 3 is namelijk zo gek nog niet. (Maar willen jullie Tesla fans het aub geen M3 meer noemen !!!!!)
Ik snap nu waarom al die Tesla fans zo enthousiast zijn over dit merk. Als ik heel eerlijk ben moet ik zeggen dat in de dagelijkse praktijk de Tesla Model 3 RWD - die ongeveer 1/3 van een BMW M3 Competion kost - waarschijnlijk een fijnere auto is dan een BMW M3.
De soeplesse en direkte reactie van de elektromotor is in de dagelijkse praktijk fijner dan een hoogopgefokte 500 PK+ benzinemotor. De BMW M3 reageert, mits de versnellingsbak in de goede stand staat, ook nagenoeg direkt, maar nagenoeg direkt is nog niet zo snel als een elektromotor. De reactie van de BMW M3 daarna is weliswaar krachtiger, maar helaas kan je daar in de dagelijkse praktijk niet zo veel mee.
Dus ja, als ik komend uit een BMW M3 een Tesla Model 3 al een fijne auto vind, kan ik begrijpen dat het merendeel van de Model 3 rijders, de Model 3 een erg fijne auto vindt.
De Model 3 is een lekker direkt reagerend fijn sturende auto. De elektromotor respons is fenomenaal. Zelfs in deze basis RWD versie. Vooral rond de 70 km/h is de stroompedaal reactie erg direkt en indrukwekkend. Echt een fijn ding.
Perfect is de Model 3 natuurlijk niet.
Kleine irritaties :
- in de 1e 2 maanden ongeveer 5 keer een display gehad wat op zwart ging en daarna ook niet meer aanging. Erg lastig als je geen idee hebt hoe hard je rijdt. De laatste maand niet meer gebeurd dus misschien heeft een update geholpen.
- Ruitenwissers in de automatische stand zijn waardeloos, en bediening blijft toch wat omslachtig. Maar ik ben er inmiddels aan gewend.
- Het openen van de auto met de mobiele telefoon (Apple IPhone 12 Pro) is niet altijd even betrouwbaar. Met name als het slecht weer is en het regent komt het regelmatig voor dat ik bij de auto sta en er niet in kan.
Voor de rest echter heb ik weinig op de Model 3 aan te merken. Ik heb zelfs in de 1e maand wel eens gedacht : waarom heb ik een elektrische BMW van ver boven de 100.000 Euro besteld als een Tesla van 1/3 de prijs al zo fijn rijdt ???????
Maar dat was de 1e maand en inmiddels kijk ik toch echt wel uit naar mijn nieuwe BMW over een paar weken.
Maar het is een verrassend fijne auto zo'n Model 3 !!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 RWD SR+ 60kWh 325PK FSD 3-Computer 18" AutoPilot Leder PanoDak Adaptive-Cruise Lmv Camera's Elektr.-Stuur+Stoelen+Spiegels+Geheugen+Easy-Entry+Verwarmde stoelen Park assistent PDC WIFI Lane-Assist Speed-Assist Navi LED Comfortstoelen ACC DAB Voorverwarmen interieur via App Keyless via Telefoonsleutel One-Pedal-Drive Origineel Nederlandse auto tot 11kw laden thuis! 1.584kg licht! Accu Garantie tot 31-03-2028/160.000km
- 2020
- 94.766 km
![Tesla Model 3 Standard RWD Plus [ TREKHAAK+AUTOPILOT+60 kWh+PREMIUM AUDIO ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57736815/0-7f476d195717a89774f45775d8935393.jpg)
Tesla Model 3 Standard RWD Plus [ TREKHAAK+AUTOPILOT+60 kWh+PREMIUM AUDIO ]
- 2020
- 63.621 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60kWh | Leer | Pano
- 2020
- 113.043 km