Suzuki Wagon R+ 1.0 GL (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Wagon R+ 1.0 GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 215.000 km |
Na mijn Suzuki Swift aan mijn dochter te hebben overgelaten kon ik de Suzuki Wagon 1.0 van mijn vader overkopen.
Beginstand 45.000 km.
Ik heb het beestje inmiddels tot 160.000 km kunnen rijden en ik moet zeggen tot volle tevredenheid.
Wat mij bevalt :
- hoge instap, geen kwestie van vouwen als je moet instappen.
- enorme laadruimte bij neergeklapte achterbank: ik heb met gemak al een wasmachine, een koelkast (beide rechtop !) en de nodige dozen in een keer met een verhuizing mee kunnen nemen.
- degelijke Japanse betrouwbaarheid: er zit zelfs nog de originele uitlaat onder. Alleen de jaarlijkse grote beurt en een accu en bandjes.
- verbruik: laatste meting met "nieuwe rijden" stijl 1:17
- inparkeren is een makkie
Wat me minder bevalt :
- prestaties (motorisch) : tja, pfoeh, als ik van bij mij uit de autosnelweg oprijdt, heb ik via de oplopende oprit en vals plat wel enige minuten (!) nodig om op 120 km/u te komen. Inhaalmanoeuvres zijn een ramp : alleen te doen met een flinke aanloop en bergaf.
Eenmaal op snelheid kan ik me wonderwel aanpassen aan het overige verkeer.
- lampjes vervangen. Bij vervanging van lampjes achter moet de complete achterbumper eraf. Lampen voor heb ik door de garage moeten laten vervangen, ik kon er gewoon niet bij.
Samenvattend rijd ik al jaren met veel plezier in mijn doosje dat door zijn betrouwbaarheid mij nog nooit maar dan ook nooit in de steek heeft gelaten. Ben dan ook van plan om hem op te rijden (als me dat lukt). Mijn vorige Suzi's (Swift en Alto) hebben dan ook meer dan 250.000 km gelopen zonder problemen.
Een tevreden Suzuki rijder
Update 19-10-2010
Inmiddels de 185.000 km gepasseerd en nog steeds zonder problemen.
Motortje gebruikt wat olie, maar niet verontrustend.
Ja, de originele uitlaat zit er nog steeds onder !
JA HOOR
- 185.000 km
Tja, het moest er eens van komen.
Bij het uitvoeren van een grote beurt met APK werd geconstateerd dat de kathalysator RIP was.
Tevens gaten in de dorpels onder de deuren waar Hannibal met een kudde olifanten doorheen kon walsen.
Goede raad was op dat moment duur: laten repareren of toch niet ?
Besloten om toch maar de reparatie te laten uitvoeren.
Dat werd een winstpakker van rond de 850 euris.
Tevens bij de grote beurt een kabelbreuk opgelost, V-snaar vervangen en nog wat klein spul.
Heb het autootje naderhand een van onderen bekeken, maar ze hebben goed werk geleverd: bijna de hele onderkant opnieuw in de tectyl gezet !
Enfin, op naar de 200.000 maar weer.
Tussenstand
- 200.000 km
Afgelopen zondag de 200.000 km grens gepasseerd.
Verbruik gemiddeld nog steeds 1:17
Olieverbruik anderhalve liter/10.000 km
Eind november grote beurt en APK, ik houd jullie op de hoogte
Grote beurt
- 206.000 km
Ook deze keer weer een winstpakker van ruim 950 euri.
Nieuwe remmen rondom, twee nieuwe banden, homokineet rechtsvoor, etc., etc.
Maar motorisch nog steeds een zonnetje.
Dus mag die Suzy nog wel even blijven.
Grote beurt
- 215.000 km
Grote beurt en APK.
Enige extra was de draagarm links.
Totale kosten 355,00 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.