Suzuki Swift 1.3 GA (2006)

autoreview

Suzuki Swift 1.3 GA (2006)

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 GA
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst80.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 80.000 km

Nadat ik mijn vorige lease auto (Opel corsa 1.2) in heb moeten leveren vanwege het failliet gaan van de leseamaatschappij kreeg ik een Suzuki Swift Base uit 2006 toegewezen. Helaas de kaalste uitvoering die er te krijgen was, geen airco, gee ncruisecontrol, geen elektrische ramen achter, geen standaard radio eigenlijk (behalve 8! airbags en verwarmde buitenspiegels) helemaal niets.
Een flinke tegenvaller dus nadat ik een relatief luxe Corsa gewend was. Even wennen dus, na de teleurstelling verwerkt te hebben toch maar gaan genieten van deze auto.

De auto gekregen met ongeveer 78.000km op de teller.


Uiterlijk:
De auto ziet er sportief uit, door zijn brede spatborden en bolle motorkap valt hij wel op in het straatbeeld. Het vergelijk wordt vaak gemaakt met de Mini, of dit helemaal terrecht is weet ik niet? maar ze vertonen wel wat gelijkenissen, terwijl het toch ook totaal verschillennde auto\'s zijn. De Swift die ik toegewezen heb gekregen is zwart, staat hem goed! ben altijd gecharmeerd van zwarte auto\'s ondanks dat het een saaie kleur is.


Comfort:
In vergelijking met mijn vorige auto is het lastig oordelen. De Corsa was van binnen vele malen mooier (komt ook door de kale swift) hda meer instel mogelijkheden. Echter zit de toel van deze Swift wel lekker, goede steun en toch ook heerlijk zacht. Hij rijd in vergelijking met de Corsa rustiger op de weg, wat vast komt doordat hij ook wat breder is en een betere motor heeft. Tot 100km/h is het heerlijk stil in de auto, daarboven lichte, maar niet storende, rijgeluiden van zovel de banden als de wind.
Al met al vind ik het comfort in deze auto goed te noemen in vergelijking met wat deze auto kost. Veel waar voor je geld dus!
De ruimte in de auto is voor deze klasse goed. Ruimer dan sommige van zijn concurrenten. Regelmatig met 4 volwassenen in de auto. Dat gaat prima, beenruimte hebben is er genoeg achterin en ook hoofdruimte te over vanwege het hoge koetswerk.


Rijeigenschappen:
Kan niet anders zeggen dan dat ze dit erg goed voor mekaar hebben bij Suzuki. De Swift ligt als een blok op de weg en steurt lekker direct met veel gevoel.
Hard door de bochten is geen probleem, hij blijft als een rots op de weg liggen.
Ondanks dat het \'maar\' een swift is, voelt de auto erg goed aan en onder elke omstandigheid rijdt de auto soepel en volwassen. Kan niet anders zeggen dat het puik werk is van Suzuki!


Verbruik:
Aangezien ik nog niet erg veel kilometers gereden heb kan ik hier moelijk wat over vertellen. Wat ik zo nu en dan zie op het display bevalt mij wel. De Swift zal ongetwijfeld zuiniger zijn dan de corsa die zwaarder is met minder pk\'s dus het verbruik zal daar ook wel naar zijn.
Hier later na meer kilometers meer over.


Prestaties:
De auto heeft 92 pk en een leeggewicht van 950 kg ongeveer. Je hebt, mits je niet onder de 2500 toeren zit, altijd meer dan genoeg vermogen. Optrekken gaat in 11 sec naar de 100km/h. Dat is behoorlijk snel, zeker in deze klasse. In vergelijking met mijn eerdere Corsa is de motor echt een verademing. Als je het gas intrapt doet de wagen ook echt wat, je voelt die versnelling namelijk goed in je rug, zonder dat de motor daar hoorbaar hard voor moet werken. Vermogen is zeker meer dan genoeg.


Algemene dingen:
Bij het wegrijden bij een stoplicht moet je vrij veel gas geven en de kopeling op laten komen om de motor niet af te laten slaan. Kan zijn dat dit ligt aan de koppelingsplaten maar mijn collega met dezelfde auto heeft hier ook last van. Even wennen dus, maar niet storend. Sturen voelt erg soepel aan en met gevoel, in tegenstelling tot de zweverige besturing van de Corsa.


Conclusie:
Op de luxe van de auto na, waar ik helaas geen inspraak op gehad heb, is het een echte aanrader. Veel waar voor je geld!
Erg lekkere auto, die volwassen en toch speels aanvoelt. Het is dat ik iets groter wil en ga rijden over een paar maand anders is dit zeker een aanrader voor iedereen!

//Update:
Inmiddels (zoals aan mijn review daarvan te zien) rijd ik in een andere auto. Had er niet aan gedacht om foto\'s te maken, daarom foto\'s van een volgestoude swift.

Na het eruit schroeven van de bank (6 schroeven) paste er in;
- 2 mountainbikes
- 2 klapstoelen
- tafel
- tent
- 3 tassen met kleren
- gasfornhuisje
- elektrische koelbox
Kort gezegd, na de bank eruit geschroeft te hebben past er echt een berg in de swift!

PROBLEMEN

  • 80.000 km

- Bij het intrappen van de koppeling een krakend geluid, dit kan erg veel oorzaken hebben. Aangezien de Swift net een beurt heeft gehad 75.000km is dit niets ernstigs anders had de dealer het wel verholpen

- Piepende remmen bij vlink intrappen. Schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn. Vind het niet storend en aangezien hij goed blijft remmen, recht door blijft gaan, laat ik hier niet naar kijken

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 349
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.