Suzuki Jimny 1.5 Professional (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jimny 1.5 Professional |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 50.800 km |
De eerste 500 kilometer
- 31.700 km
Al in 2018 was ik weg van de 4de generatie Jimny's, ik stond dan ook bij de Suzukidealer in Amersfoort om er eentje te bestellen. Wel vond ik het flink aan de prijs voor zo'n klein autootje 30k. De inruil van mijn nog geen jaar oude Suzuki Vitara verliep ook niet soepel, de afschrijving was mega. Ik besloot daarom te wachten en later een tweedehands te kopen als ze goedkoper zouden zijn. Dat was een serieuze misrekening, ze zijn op dit moment 5 jaar oud duurder dan destijds nieuw! Maar nu het er op lijkt dat de vijver met Jimny's opdroogt toch maar naar mijn huidige buitengewoon prettige Twentse Suzuki dealer gegaan. Hij heeft een blauwe Jimny uit 2019 staan 40.000 op de teller en ja, ruim boven de de destijds nieuwprijs. In het gesprek kwam hij erachter dat ik liever geen achterbank had omdat ik mijn hond daar wil hebben en dan blijkt het toeval je te helpen, hij had een recent ingekochte Jimny Pro staan uit 2022, met 30K op de teller. We zijn om tafel gegaan en kwamen daar op een prettige manier snel uit.
Inmiddels een week in mijn bezit en ik ben er helemaal blij mee, hij rijdt als een echte 4x4 wat mij als oud-militair natuurlijk goed doet. Maar ook op de snelweg tot 110 kilometer per uur geen centje pijn. Het is autorijden in plaats van auto glijden, je moet af en toe bijsturen maar dat maakt het juist leuk. De auto is mooi compleet, Frontrunner rack er bovenop, trapje, grote pushbar met dikke lampen, mooie All Terrain banden met dito 15"velgen. Binnen een fraaie Panasonic radio met android auto meer kan ik mij niet wensen. De eerst 500 kilometer zijn prettig verlopen, na de initiële schrik (wat heb ik gedaan) rijdt het nu prettig. Het schakelt zoals een 4x4 hoort te schakelen, met grote pook, heel precies. Verbruik is alleszins acceptabel met 14 km/l iets wat bij langere stukken op de snelweg terugzakt naar 13 km/l. Gelukkig woon ik in Twente en daar hebben we nog volop onverharde wegen, dus dit weekend was het teleurstellend door het stof, maar vandaag met alle regen van de afgelopen dagen door de blubber, heerlijk, daarvoor heb ik deze auto.
Gisteren heb ik het frontrunnersrek voorzien van expeditierails, daarnaast heb ik nog wat kleine plannetjes voor de komende periode. De halogeen verlichting vervangen door Led verlichting, achterin een verstandige indeling van de bagageruimte met voldoende ruimte voor mijn hond knutselen. En mogelijk een achteruitrijcamera, bij een klein autootje lijkt dit nutteloos, maar ik mis hem toch wel en in het terrein ook best wel handig. Op naar de 5000 kilometer.
Een financieel debacle :-)
- 35.644 km
De Jimny is nu 3 maanden in mijn bezit, iets meer dan 100 uur gereden en ik ben er nog steeds heel blij mee. Het is anders dan de doorsnee auto. Wat wel belangrijk is, ik gebruik hem om de hond uit te laten, boodschapjes in de buurt en over de zand/blubber paden te rijden in Twente. Het verbruik is buitengewoon acceptabel, rond de 1:14.
We zijn ermee een weekje op vakantie geweest in Duitsland en dan merk je wel dat het best kan op de snelweg, maar gedurende langere tijd in het lawaai zitten van 3000+ toeren, is vermoeiend, maar zeker in niet onmogelijk. De Jimny heeft zich in de afgelopen tijd van zijn beste kant laten zien, probleemloos over asfalt maar ook door de blubber, met een glimlach op mijn gezicht ga ik door het leven. De hond is ook blij met de auto, achterin heeft hij voldoende ruimte, maar ik ga toch kijken hoe ik dit kan verbeteren, zeker nu winter komt is altijd een koelbox achterin niet meer nodig. Door de instaphoogte achter is het zeker na een lange wandeling nodig dat hij een loopplank op kan en die moet ook ergens blijven.
Ik heb in de auto led verlichting gezet, er is van Osram een legale set te koop voor iets meer dan 100 euro, een geplande achteruitrijcamera heb ik gelaten voor wat het was, de auto is zo klein dat het niet echt nodig is.
Komende week staat de auto in de garage, in de rechter a-stijl zit een klein deukje (geen idee hoe) en dat moet er worden uitgehaald en ik laat direct een trekhaak eronder zetten.
Financieel
Wel is er veel geld verdwenen in de Jimny, door het frontrunner dak rack waarmee ik de auto kocht, bedacht ik dat een frontrunner luifel ook wel leuk was, met twee stoeltjes erbij van frontrunner konden we ook lekker ergens gaan zitten, hier vatte ik het plan op dat een roadtrip door Scandinavië in 2025 misschien ook leuk zou kunnen zijn. Een tentje van Frontrunner geprobeerd, maar was geen optie, de hond wilde dit echt niet. Daarom op zoek gegaan naar een alternatief en eind van deze maand haal ik een vouwwagen op een "Keizer Weekender" een Nederlands product, door zijn gewicht (150 kg) en kleine omvang perfect om achter de Jimny te hangen. Hiernaast natuurlijk een kampeer uitrusting nodig om off-grit te gaan. Gelukkig heb ik nog een paar maanden om alles bij elkaar te sparen.
Conclusie
Ik hou van mijn Jimny, hij schenkt mij plezier juist doordat hij anders is dan de reguliere auto's die over de Nederlandse weg rijden. Waarbij ik me realiseer dat hij bruikbaar is voor woon-werk verkeer, maar niet ideaal. Gelukkig ga ik alleen maar naar het bos om met de hond te wandelen.
Een klein nadeel is wel, dat de auto zich leent voor dingen die leuk zijn, het grote avontuur lonkt na de aanschaf van een Jimny en avontuur kost geld, veel geld.
Als ik mijn ogen sluit sta ik met de Jimny aan een Noors Fjord, ik kijk met mijn vrouw naar de zon die langzaam in het fjord verdwijnt, ik gooi nog een blok hout op het haardvuur en aai mijn hond die naast me tevreden ligt te slapen,.......blijven we nog een dag staan, of gaan we morgen weer verder,.....?
Volgens mij heeft Suzuki het credo "serious about fun", ik kan alleen maar instemmen.
Tot over 10.000 kilometer
Bijna 15000 kilometer gereden
- 44.867 km
De auto nu 10 maanden in bezit en bijna 15.000 kilometer mee gereden en nog steeds zo blij als op dag 1. Wat een heerlijk autootje is het toch, parkeren is eigenlijk nooit een probleem er is door zijn afmeting altijd wel een plekje te vinden. Een groot voordeel voor mij is wel dat ik ook regelmatig off-road kan rijden in Twente. Tijdens de regenperiode een feest, dikke lagen drek en hij rijdt er vrijwel probleemloos door heen. 1 keer bijna mijn lage gearing moeten gebruiken. Er was in een kletsnatte periode motorcross geweest, de dag hierna is het zandpad door een tractor weer netjes glad gemaakt. Wat wel bleek toen ik er inreed dat er een laag van 10 tot 15 centimeter blubber was achtergebleven, de auto zakte letterlijk naar beneden. Met 4 wheel de pak hem beet 5 kilometer er doorheen en het belangrijkste was doorrijden, niet vooral niet stoppen. Was wel onder de indruk van mijn onderdeurtje.
De Jimny is echt probleemloos, doet wat hij moet doen en wanneer hij het moet doen. Ondanks dat in de afgelopen periode regelmatig bij de Suzuki dealer geweest. Nadat ik achterwaarts in het donker mijn afrit afreed, en vol een geparkeerde Volkswagen Polo (zwart op een donkere plek) raakte, toch maar achteruitrij sensoren laten plaatsen en omdat ik er toch was ook maar rubber strips om de deur te beschermen. Hierna de parkeerverlichting ook laten vervangen door led verlichting en de grote halogeen verstralers op de pushbar vervangen door kleine Hella breedstralers. En tenslotte na lang twijfelen toch maar een Bravo snorkel op de auto laten zetten, de kans dat ik deze gebruik om diep te doorwaden is heel erg klein, maar het hoort eigenlijk wel op de auto. En met de klimaat veranderingen je weet nooit hoe hoog het water komt. :-)
De komende periode zullen er flink wat kilometers worden gereden, in mei ga ik met een oud-collega met de Jimny en vouwwagen naar Sarajevo in Bosnië. We hebben daar beide als militair gewerkt tijdens de Bosnische burgeroorlog, dan is het leuk om rond te kijken, als er niet wordt geschoten. Kijken of het, het allemaal waard is geweest. Ik kijk ook vooral uit naar de reis, Duitsland, Oostenrijk, Slowakije, Kroatië en Bosnië in. Totaal heen een weer 3600 kilometer, we doen rustig aan zo'n 500 kilometer per dag en in Sarajevo hebben we een B&B geboekt.
In de zomerperiode is het de bedoeling dat ik met mijn vrouw en hond met de vouwwagen richting Scandinavië ga. Vooral voor mijn vrouw een belevenis, ze heeft in haar leven nog geen dag gekampeerd. De bedoeling is vooral kleine rustige campings en reizen, ik zie het niet gebeuren dat we dagenlang op 1 plek zullen blijven. Het geluk is dat onze hond autorijden heerlijk vind.
Kortom iedere Jimny-dag is een mooie dag, normaal wissel ik relatief snel van auto, maar op dit moment zou ik hem voor geen goud kwijt willen.
De roadtrip naar Sarajevo
- 50.800 km
In 1994 heb ik als militair 7 maanden gewerkt in Sarajevo, een vriend van mij deed dat in 1996 en 1998. Al jaren hadden we het plan om ooit terug te gaan en vorig jaar besloten we het is nu 30 jaar later, hoog tijd!
Plan was toen in mijn Suzuki Vitara even heen en weer te rijden en in 4 dagen uit en thuis. En dan heb je ineens een JImny en ziet het er anders uit, hoezeer ik ook van mijn Jimny hou, het is niet echt de auto om even 1200 kilometer per dag mee te rijden en met 180 over de autobahn is onmogelijk en onverstandig. Een nieuw plan was snel gemaakt, ik heb in de garage een vouwwagen staan, hij neemt een week vrij en we maken er een echte roadtrip van. Kamperen en ons eigen potje koken voor de tent. Door de regen heeft de lokale horeca, toch het nodige aan ons verdient. Maar de Jimny en in 1 week 3500 kilometer met vouwwagen er achter, is dat wel te doen?
MIjn ervaring is nu, dat is prima te doen, iedere dag 500 kilometer met 90 kilometer per uur, tentje opzetten, tukkie doen en de volgende dag verder. Het verbruik ondanks de vouwwagen was 12,6 km per liter, de trekkracht van de Jimny was ruim voldoende. Alleen in de regio Beieren (met de snelwegen waar vrachtauto's met 30 kilometer per uur omhoog gaan) moest ik soms terug naar zijn drie, maar daarna in Oostenrijk, Slovenië, Kroatië en Bosnië geen enkel probleem meer gehad. In Sarajevo zelf was ik blij met het kleine en flexibele autootje, het verkeer is chaotisch, de bestuurders geven een geheel nieuwe betekenis aan asociaal rijgedrag en de straatjes buiten de hoofdwegen zijn smal, steil omhoog en meestal opengebroken. De auto heeft ondanks deze mishandeling het prima gedaan.
Toen ik mijn Vitara Stryle allgrip inruilde op de Jimny was mijn Suzukidealer niet direct heel enthousiast. Hij appelleerde aan mijn gezonde verstand, doe het niet je levert zoveel in en grote afstanden is geen doen. Ik heb nu bewezen dat een Jimny (4gen) een prima reisauto is, mits dat je geen haast hebt. Want maximaal 120 kilometer per uur over de afstanden in Duitsland is een kwestie van geduld, maar met de goede reispartner een lekker muziekje en af en toe een kop koffie prima te doen! Ik kijk uit naar de zomervakantie, ik droom van Scandinavië,.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.