Suzuki Grand Vitara 2.4 High Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Vitara 2.4 High Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Verbetering ten top!
- 1.500 km
In 2005 al eerder een GV 2.0 benzine gehad. Deze was helaas een vroege dood gestorven door een total loss. Toen toch maar weer een Ford Mondeo gekocht aangezien ik al jaren Ford had gereden.
De GV uit 2005 had mij niet overtuigd van motorraffinnement en verbruik.
Door slechte knieen bleek de mondeo toch niet de juiste auto voor mij en moest op zoek naar een "hogere" auto. Na een zoektocht langs alle SUV's die binnen mijn budget lagen toch weer uitgekomen op een GV en wel de 2.4 High Exec. in twilight purper. (foto's volgen zsm)
Na 1500km. kan ik alleen maar zeggen dat de GV een behoorlijke sprong voorwaarts heeft gemaakt. Technisch is e.e.a. behoorlijk verbeterd zoals schijfremmen rondom, andere wielophanging, betere uitrusting en dan de nieuwe 2.4 motor.
Deze motor kan mij zeer bekoren. Het koppel is al bij lage toeren goed voorhanden en daarom kun je lekker schakellui rijden. Aan de geluidsisolatie is ook gewerkt want de GV is erg stil geworden.
Ik heb het gevoel dat de wegligging een stuk is verbeterd. Bochtgedrag is prima en overhellen doet hij maar zeer matig.
Schakelen gaat wat zwaar maar je hebt wel het gevoel dat je trefzeker door de versnellingen gaat. De GV is met deze 2.4 ook een stuk sneller geworden. Vooral bij inhaalacties overtuigd deze motor wel!! Het verbruik ligt op dit moment gemiddeld op 1 op 9,5 wat ik zeker geen slechte waarde vind met mijn rijstijl.
De stuurbekrachtiging doet af en toe een beetje teveel zijn best maar dat is misschien ook weer wennen.
Het interieur is behoorlijk verbeterd. de High Exec. uitvoering laat niet veel te wensen over. Boordcomputer is een leuke gadget maar wel wat lastig te bedienen. 6 CD wisselaar, climate control, ESP, leren bekleding het zit er allemaal in of op. Tegenvaller is dat er geen binnenspiegel met automatische antiverblindingsstand op zit en nog steeds geen blinkstand op de richtingaanwijzer. Ook inklapbare buitenspiegels zou eigenlijk niet mogen ontbreken op deze uitvoering maar goed daar valt best mee te leven.
Het uiterlijk vind ik erg erg goed slaagd, Nieuwe front, 18inch lichtmetaal, knippers in de buitenspiegels, donkere ramen achter en de mooie kleur paars. Het reservewiel prominent achterop! Prachtig. Het is en blijft een stoere verschijning die ook nog eens waar kan maken wat hij uitstraalt.
Kortom toch weer blij dat ik voor een GV heb gekozen.
Komende weken gaat de sleurhut er weer achter en ben benieuwd naar het extra koppel en de 30 extra paardkrachten. Daarover dus later.
tot zover
gr
RJK
Hij is los!
- 12.000 km
Afgelopen Juli hebben we 4500km gereden in Italie. Mooie rondreis met onze caravan er achter. Caravan weegt beladen ruim 1500kg.
De kracht van de 2.4 komt nu werkelijk tot uiting. Doordat hat maximale koppel al bij 3800 toeren voorhanden is kun je met caravan heerlijke kruissnelheden aanhouden in de vijfde versnelling. Bij een heuvel even terug naar 4 en soms naar 3. Dan realiseer je pas dat aanpassingen aan de isolatie zijn gelukt. Het motorlawaai blijft prima binnen de perken. De algehele handling van Vitara blijft een genot. Zelfs na een dag rijden blijven de stoelen heerlijk zitten. We hebben de 4x4 functionaliteit vaak moeten gebruiken. Vooral bij het manouvreren op de kleine toscaanse campings! Altijd leuk als je te horen krijgt op een kleine camping "dat hier eigenlijk nooit caravans komen" in verband met de zeer steile aanrijroute. Ha!
kritiek; Valt niet mee om wat negatiefs te vinden.
Bij vertrek sprong de zekering van de achterverlichting. Dit kwam door kortsluiting in een van de caravanlampjes. Dit duurde al een uur voordat we hier achter kwamen maar toen nog zekeringen vervangen.......Wie verzonnen heeft om de zekeringkast op die plek (diep onder/achter het stuur) te plaatsen mogen ze van mij......
Je moet een halve slangenmens zijn om bij de zekeringkast te komen en als dat dan al lukt heb je echt wel een zaklamp nodig omdat je eigen lichaam al het licht wegneemt!! Zeker een puntje van kritiek.
Verder.. tjsa het brandstofverbruik. Dat weet je natuurlijk van te voren en ik weet niet op 1:5,5 nou wel zo slecht is gezien de routes die we in Italie hebben gereden. (met caravan dus)
Ik heb wel het gevoel dat na 10.000km de motor "los" is gekomen.
Het rijden gaat erg soepel en relaxed.
Kortom een zeer tevreden suzuki rijder!
De winter doorgekomen!
- 24.000 km
Inmiddels staat er ruim 24.000km. op de teller. En de eerste onderhoudsbeurt is uitgevoerd net voor de winter. € 185,-- voor de eerste beurt. Super toch!
De winter met al zijn gladheid en sneeuw was voor de Suzuki een peuleschilletje. Ideaal dat hij nu is uitgerust met ESP.
Dus geen bluf suv maar eentje die tegen alle omstandigheden is opgewasssen.
Hij wordt deze maand 1 jaar en dat was een tevreden jaar. De kwaliteitsindruk blijft positief en heb geen storingen of mankementen ondervonden.
Helemaal geen kritiek dan?
Nou als het er koud is reageert de centrale deurvergrendeling trager dan normaal. Mis toch een opbergvakje voor de zonnebril.
Tevens vind ik het een gemiste kans dat de stoelverwarming alleen maar een aan/uitknop heeft en niet verstelbaar is.
Er zit wel een thermostaat op maar die verwarmt eerst op volle kracht en schakelt dan uit/aan/uit/aan etc.
Er zit geen nuance tussen koude billen en gebakken billen.
Dit zijn dingen waarmee ik wel kan leven maar die suzuki beter zou moeten doen!
Voorzover weer de update. Ik hoop dit voorjaar weer regelmatig de met de caravan op pad te gaan. En alleen al daarvoor zou elke caravanner een Grand Vitara aanraden.
update 6 april 2010
Krijg ik gisteren een mail dat Suzuki aan het stunten slaat met de Grand Vitara! Krijg je in een keer de automaat voor noppes en hij is zomaar € 1000,-- goedkoper geworden.
Dus voor € 34.999,-- een 5drs high executive automaat!!!!!
Moest ik een jaar geleden bijna € 38.000,-- voor geven. Heb toen de automaat maar gelaten voor wat hij was.............jammer, jammer, jammer.
duurzaamheid bewezen.
- 28.000 km
Km stand nu ruim 28.000km. We maken ons weer op voor een rondreis door Italie en frankrijk. We hebben er al weer veel zin in. De gedachte om weer een 4000km. met de GV rond te rijden stemt ons blij!
De duurzaamheid van de GV heeft zichzelf voor mij wel bewezen. in de 28.000km. geen enkel mankement. Alleen bij de garage geweest voor de eerste beurt. En ik ontzie de GV echt niet. Het is gewoon bij tijd en wijle onze pakezel, verhuiswagen of discobus. (2 zoons van 21 en 19)
inmiddels vernomen dat Suzuki de GV alleen nog in de exclusive uitvoering gaat leveren en dat het achterwiel gaat verdwijnen van de achterklep. In mijn optiek een gemiste kans. Laat het reservewiel achterop als optie dan bestaan en waardeer de GV nog eens op maar ga hem niet downsizen.
Ik ben benieuwd!
Rijden met een glimlach
- 36.000 km
Deze zomer met de caravan aan de haak een tocht van 4500km gemaakt door midden Europa. Veel bergweggetjes gereden en weinig snelweg. We hebben St. Bernhardpas maar eens gereden. Wat een ervaring. Vooral als na een aantal km in de 1e versnelling je eindelijk bovenkomt bij het Bernhard Hospital (je weet wel van die honden!) De Grand Vitara geeft dan geen krimp! Je hebt toch 1500kg. aan de haak hangen en hellingen tot 15%.
Ik moet zeggen dat de Zwiterse douanebeambten wel een beetje vreemd opkeken van onze combinatie op deze plek. Verder door Italie, bloemenriviera, cote d'azur en via de route d'napoleon weer naar boven.
Wat onze deze vakantie weer verbaasde is de souplesse waarmee alles gaat. Het rijden, schakelen en bochten draaien.
Het comfort is fenomenaal en je stapt nooit vermoeid uit de auto.
De motor doet zijn werk in alle rust en ondanks temparaturen van ruim 30 graden blijkt dat de meter van het koelwatersysteem niet van zijn plek is te krijgen.
Gelukkig tot deze kilometerstand nog geen mankementen, rammels of andere narigheid kunnen ontdekken. Het blijft een fijne woon-werk en vakantieauto.
Behoudens een eerste onderhoudsbeurt van € 278,-- verder ook geen onkosten hoeven te spenderen.
Binnenkort wel even naar de dealer. het valt me op dat de Waxoyl behandeling, waar drie jaar garantie op zit, zijn langste tijd al heeft gehad. Auto is nl. niet meer mooi glimmend te krijgen.
Ik hoop nog een 14.000km op de teller te kunnen zetten voordat in April 2011 hij weer ingeruild gaat worden voor een nieuwe.
Of dat weer een Grand Vitara wordt moet ik nog eens bekijken.
Het leveringsprogramma is zo uitgedund....
Maar aan de andere kant wie levert er voo dit geld een auto die zoveel aankan?????
Wie zullen zien.
definitief zijn duurzaamheid bewezen
- 60.000 km
afgelopen week de 60.000 km gepasseerd en uiteraard dit "gevierd" met een onderhoudsbeurt bij de garage.
Ik had zoiets van mmmmm zal wel een leuke rekening worden gezien de km stand.
De rekenening echter bedraagt maar een schamele € 235,00. Dit valt mij zeer mee.
Zeker gezien van de 60.000km. er zeker 15.000km bij zitten met een caravan er achter.
Dus even resume.
1e onderhoudsbeurt 30.000 € 285,00
set all seasonsbanden € 785,00
2e onderhoudsbeurt 60.000 € 235,00
Lijken mij zeer goed waarden.
Een klein defectje aan de versnellingsbak is onder garantie verholpen. Ik vond dat de pook meer speling had gekregen en had wat moeite om te schakelen.
Ik kreeg het al benauwd omdat ik dacht dat er een defect in versnellingsbak zou zitten.
Het bleek echter een kunststof ring die aan de onderzijn van de pook zit. Daar was een nokje van afgebroken. Het bleek een simpele reparatie die ook nog onder garantie is uitgevoerd.
Kortom een zeer tevreden GV rijder
hij mag voorlopig blijven
- 90.000 km
90.000km vanmorgen aangetikt.
Ook deze km stand zonder problemen gehaald. Eerste APK zit er inmiddels op.
Aangezien de inruilwaarde dramatisch is gekelderd blijf ik voorlopig in de GV rijden.
Het dat is geen straf de GV voelt in alles nog zeer solide aan.
Het is jammer dat door de CO2 heffing een nieuwe GV onbetaalbaar is geworden.
Tevreden!
- 120.000 km
Zojuist teruggekeerd van een rondreis door Italie met onze GV en Caravan.
Na 120.000km. kan ik eigenlijk alleen maar stellen dat de kwaliteit van deze auto gewoon goed is. Voor de vakantie een grote beurt gehad van 510 euro. En dat is op 4 eerdere beurten dan gelijk de duurste. Remblokken achter moesten worden vervangen! voor het eerst! Verder doet hij gewoon wat ie moet doen. HEt valt wel op de lederen bekleding na 120.000km wat slijtage begint te vertonen.
Daaraan kun je toch merken dat dat van mindere kwaliteit is. Verbruik solo is nog steeds 1:9 gemiddeld (veel korte stukken) en met de caravan 1:6 gemiddeld.
Geen olieverbruik en de motor loopt nog steeds als een zonnetje. Ik had verwacht in verband met de aanzienelijke kilometers met de caravan dat de koppelingsplaten wel een keer gaar zouden zijn maar nog geen slijtage op merken. Het 4WD systeem werkt ook nog super en heeft ons op onze reis weer vaak van zijn nut bewezen.
En dan zie een foto van de opvolger die in het voorjaar van 2015 gaat komen. Ik vind hem wel stoer. Hoop wel dat suzuki vast blijft houden aan het 4x4 terreinauto concept. 1.6 met 120pk is te weinig. Verwacht dan ook een wel 2.0 met 170pk
We zullen zien
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.