Suzuki (2017)

autoreview

Suzuki Swift (2017)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst6.145 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lichtvoetig en sportief

  • 6.145 km

Sinds mei vorig jaar zijn wij in het bezit van een Suzuki Swift Stijl. De auto is voorzien van een 1,0 Boosterjet motor, ondersteunt door een (mild) hybride aandrijving, de zogenaamde Smart Hybrid techniek. De techniek "Smart Hybrid Vehicle by Suzuki' (SHVS) is een slimme hybride-aandrijving om brandstofverbruik en emissie te beperken. Een startgenerator vormt het hart van het systeem. Die slaat de energie die vrijkomt bij het afremmen op in een lithium-ion-accu. Deze energie wordt vervolgens weer gebruikt voor bijvoorbeeld het herstarten van de motor, assistentie bij het optrekken, de verlichting en het afspelen van muziek. Dit bespaart niet alleen energie, maar ook brandstof. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. De auto is niet zo zuinig zoals beloofd, maar dat is afhankelijk van de motor die je kiest. De auto is ook verkrijgbaar in een 1.2 viercilinder. Sinds de aanschaf heb ik handmatig het verbruik bijgehouden. We hebben nu ongeveer 6100 kilometer met de auto gereden. Gemiddeld verbruik tot nu toe 1: 16.9 Volgens de boardcomputer komt het gemiddeld verbruik uit op ongeveer 1: 18.1. Bij lange afstanden is het verbruik zeer zuinig, terwijl bij korte afstanden het gebruik aanzienlijk toeneemt. Het is afhankelijk van je rijstijl natuurlijk. De 1,0 Boosterjet (driecilinder) is een motor die uitdaagt om er "snel" mee te rijden, wat ik dan ook doe. De motor en wegligging zijn goed op elkaar afgestemd. De auto ligt als een kart op de weg. Tel daar het lage wagengewicht ( 19 euro per maand aan wegenbelasting) en de goed werkende versnellingsbak bij op, dan heb je een auto waar je met veel plezier in rijdt. Daar heb je geen 140 pk (Suzuki Swift Sport) voor nodig. De Swift is lager en korter geworden dan het vorige model. Toch is de binnenruimte toegenomen, waardoor de Swift meer ruimte achterin heeft gekregen, Met een lengte van 1.85 meter is het goed vertoeven op de achterbank. Met name de grote hoeveelheid beenruimte voor de achter passagiers valt op. De auto is netjes afgewerkt. Van binnen zijn meest harde materialen toegepast die van goede kwaliteit zijn. De bekleding en harde materialen zijn in het zwart uitgevoerd, afgewisseld met witkleurige accenten, hetgeen chique overkomt. De autoradio is onder andere voorzien van DAB+. Een zuivere en heldere muziekweergave. Het geluid via deze DAB+ wordt regelmatig onderbroken omdat DAB+ nog niet overal wordt ondersteund. Dat is hinderlijk. Het navigatiesysteem is voorzien van een
SD-card van 2015. Een erg verouderde SD-card. Al enkele malen een extra omweg moeten maken, omdat de navigatie dat aangaf. Enkele nieuw aangelegen wegen stonden nog niet op de SD-card. Een update van de
SD-card is alleen via meerprijs te krijgen (ongeveer 150 euro). De auto is voorzien van diverse veiligheidssystemen, afhankelijk van het gekozen model. Zo kan de Swift waarschuwen voor gevaar, automatisch afstand houden (adaptieve cruise control), zelfstandig het groot licht bedienen (zonder te verblinden) en waarschuwen bij het onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek. Over de werking van de adaptieve cruisecontrol ben ik erg te spreken. Het systeem werkt mooi vloeiend en voert geen harde rem-acties uit als er plotseling een auto voor de Swift opduikt, bijvoorbeeld door te kort invoegen. Ook bij het naderen van een langzamere voorligger bouwt de Swift geleidelijk zijn snelheid af: eerst gas los en dan bijremmen, als dat nodig is.
Over enkele weken de eerste onderhoudsbeurt. Dit wordt een kleine beurt volgens het VOS (Variabel Onderhoud Systeem.) van Suzuki. Tevens moeten er extra werkzaamheden en updates worden uitgevoerd in verband met een terugroepactie.
Op 22 mei 2018 jaarlijkse onderhoudsbeurt uit laten voeren. Kosten € 157,93. We kunnen er weer een jaar tegen. Tevens de mobiliteitspas voor een jaar verlengd. Bij de onderhoudsbeurt ook enkele updates uitgevoerd.

Pluspunten:
-Laag wagengewicht.
-Wegligging.
-Interieurruimte.
-1.0 Boosterjet motor.
-Diverse veiligheidssystemen (alleen op duurdere
modellen).

Minpunten:
-Niet zo zuinig als beloofd. Afhankelijk van de rijstijl.
-Verouderde SD card navigatie.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 349
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.