SsangYong Rexton RX 230 (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Rexton RX 230 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vanaf 29 april 2005, hebben wij onze nieuwe Rexton RX 230 automaat. Alleen de keuze uit lakkleuren viel tegen. Geschat rijd 95 % van de Rexton rijders een zwarte of zilver model, en dat was voor ons een reden om een andere kleur uit te kiezen. In het boekje staat de kleur Royal – Wine, deze kleur komt op papier niet echt tot zijn recht net zoals alle andere kleuren. Wij hebben al onze moet verzameld en gekozen voor de Royal Wine, in het echt valt deze kleur zeker niet tegen. Afhankelijk van het weer c.q. de lichtval vertrek je steeds in een andere kleur auto. Paars/rood/bruin en zwart zijn de kleuren welke ik inmiddels heb gezien.
De auto gedraagt zich op de weg als een limo, alleen tijdens het remmen gaat de neus flink naar beneden. Lange afstanden zijn moeiteloos te overbruggen, de auto is voor een 4x4 soepel geveerd en trillen in het stuur blijft achterwegen. De afwerking van de auto kan je hoog noemen, aan veel zaken is gedacht. Alleen de pas/kaart houder is niet toegankelijk als de automaat in de “P” stand staat. Wat echt stoort is het radio ontvangst, de ontvanger in het rechter achterruitje kan zijn taak niet aan, mogelijk heeft Ssang Yong hier een oplossing voor.
De 2.3 motor kan zijn taak prima aan, lekker soepel en trekt goed. Het verbruik is sterk afhankelijk van de rijstijl 1 liter euro 95 op 5 km met trailer is gewoon maar 1 liter op 9 km is ook haalbaar. Ik denk dat de gemiddelde rijder 1 liter per 7,5 km zal verbruiken. Wat opviel is dat de motor rustig in de toeren is 120 km/u bij 3000 toeren. Maar neem wel de tijd om de maximum snelheid van ongeveer 190 km/u op de teller te halen, tussen de 160 km/u en 190 km/u is de 2.3 niet al te snel.
De Rexton 2.3 is bij ons in gebruik als trekauto, dagelijks versleept de Rexton een trailer van 2000 kg. Dit gaat met gemak. Vergeet het maximaal trekgewicht van 2800 kg welke Ssang Yong opgeeft, op het kenteken staat gewoon 3500 kg.
In de (Beemster) klei met 2000 kg aan de trekhaak toonde deze 4x4 wat hij kon, 4L, bakstand power en handmatig versnelling 1. Tot de assen in de modder aan trekkracht geen gebrek, dit is er een die echt geschikt is voor het zware werk. Alleen wel even de standaard banden vervangen voor een ander model.
Ssang Yong ga zo door, maar plaats voor een klein bedrag even een paar mooie velgen onder een auto van gemiddeld 35000 euro.
Inmiddels heeft onze Rexton ongeveer 8500 km gereden, dit zonder problemen. Voor toekomstige kopers kan ik wel een parkeerhulp camera etc aanraden. Inparkeren blijft lastig, het zicht naar achteren is in dit slagschip nihil. De ontvangst op de radio blijft slecht, een andere radio/navigatie hielp iets. Verder niks dan lof over deze auto.
PROBLEMEN
Ontvangst op de radio slecht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.