Smart Forfour 1.5 Pulse (2007)

autoreview

Smart Forfour 1.5 Pulse (2007)

Signalement

UitvoeringForfour 1.5 Pulse
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst142.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verslag na kleine twee jaar

  • 142.000 km

Nadat m'n Skoda Fabia op een hele serie punten was afgekeurd voor de APK ben ik bij mezelf te rade gegaan of er behoefte was aan een nieuwe tweede auto. Deze zou hooguit twee dagen in de week nodig zijn om de kids van en naar school te brengen, omdat de fiets niet altijd een optie is (5+ kilometer). Nadeel van een auto is echter wel dat de vaste lasten al snel behoorlijk kunnen oplopen en dan heb ik het nog niet over onderhoud en dergelijke.
Anyway, na wat wikken en wegen besloten om toch maar zoek te gaan naar iets anders, ten opzichte van de skoda had ik de volgende eisen:

- € 50 limiet: om de kosten een beetje onder controle te houden is het streven om de maandelijkse lasten onder de € 50 te houden voor belasting + verzekering. Logisch gevolg is dat de auto niet meer dan 950 kilo mag wegen;

- > 100 pk: Ben voor het werk regelmatig in Duitsland, dan is het wel prettig als de auto 140 km/uur kan rijden zonder dat je het gevoel hebt dat de toerenbegrenzer elk moment in kan grijpen. Praktisch gezien komt dit neer om > 100 pk;

- Flexibele ruimte: De tweede auto wordt typisch gebruikt voor ritjes naar school, maar ook om puin naar de stort te brengen. ‘MPV-achtige’ eigenschappen zouden dus niet gek zijn.

- Niet ouder dan 2006: als vervanger van een auto uit 2001 en met het idee dat de auto weer een jaar of 5 a 6 mee moet kunnen, leek dit me wel een mooie grens;

- Niet duurder dan 4 a 5 duizend euro

Je zou verwachten dat deze combinatie van eigenschappen niet kan, maar na wat vergelijken kwamen we volgende 3 auto’s op m’n shortlist te staan:

1) Daihatsu YRV 1.3 16V turbo. Ik heb altijd al een zwak gehad voor Daihatsu en deze ‘wolf in schaapskleren’ is een hele interessante optie wat mij betreft. Probleem is dat de ‘turbo’ uitvoering haast niet te vinden is. Daarnaast schijnt deze ook niet probleemloos te zijn: hoog olieverbruik is een veel voorkomend probleem bij deze auto.
2) FIAT Panda 100hp. Ook dit is een erg sympatiek autootje wat mij betreft. Probleem is dat de hoofdruimte voorin toch wel erg beperkt is. Daarnaast heb ik de indruk dat ze echt keihard geveerd zijn. Laatste probleem is dat de prijzen behoorlijk hoog liggen, wat vanzelfsprekend te maken heeft met de leeftijd van de auto.
3) SMART forfour 1.5. Last but not least hebben we de smart forfour. Ik heb deze auto nooit helemaal begrepen, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het zie als een soort smart fortwo met twee extra stoelen. Dit blijkt niet te kloppen: de smart forfour heeft niet zo veel met de fortwo te maken, maar is het resultaat van de samenwerking tussen Daimler en Mitsubishi en is eigenlijk een aangepaste Mitsubishi Colt.

Na het lezen van wat reviews blijkt de forfour eigenlijk best een betrouwbare auto te zijn. Alle techniek komt van Mitsubishi, productie in Nederland en dat alles onder supervisie van Mercedes (Daimler). Ten opzichte van de Colt liggen de prijzen een stuk lager, heeft wellicht te maken met de kwaliteitsproblemen die de fortwo heeft gehad? Omdat de forfour aan al mijn eisen voldoet (zelfs de achterbank is verschuifbaar + opklapbaar) ben ik op zoek gegaan naar een mooi exemplaar.

Dat exemplaar kwam ik tegen bij een garage in de buurt, helaas niet de “passion” uitvoering, maar de goedkopere “pulse” uitvoering. Dus geen panoramadak, maar wel climate control en lm velgen. Wat me over de streep trok was het bouwjaar – 2007 – dus één van de laatsten. Na een proefritje de knoop doorgehakt en eigenaar geworden van een smart Forfour.

Na een klein twee jaar heb ik me een redelijke mening kunnen vormen over de forfour. Over het algemeen ben ik erg tevreden over de auto. Zo is de auto laag in gewicht, maar toch behoorlijk snel. Daarnaast is er veel ruimte voor de achter passagiers, maar als er een keer spullen mee moeten dan kan dat ook prima. Toch heeft de auto een paar nadelen.

- De versnellingsbak is nog van het type waarbij de achteruitversnelling niet is gesynchroniseerd. Het inleggen van de achteruit gaat dus nog zo als met auto’s uit de negentiger jaren (soms ontkoppelen en opnieuw koppelen voordat die ‘pakt’). Prima mee te leven, maar niet echt 2007 waardig lijkt me. Overigens geldt voor de motor ook iets dergelijks. Er zit een soort ‘automatische choke’ in waardoor de motor direct na het starten eerst een minuutje 30% meer toeren maakt. De fabia had dit in 2000 al beter op orde, maar goed…

- De multiriem die de aircopomp en de dynamo aandrijft heeft een spanner van het type dat met de hand moet worden gespannen. Ook prima mee te leven, maar ik moet dus eens in de 8 a 9 maanden met een steeksleuteltje 13 de riem een beetje aanspannen anders gaat die slippen…

- De afwatering van de voorportieren laat af en toe te wensen over. Na zware regenval loopt het portier vol met water. Dit is te voorkomen door zo eens in de 5 a 6 maanden moet met een schroevendraaiertje de ontwatering aan de onderzijde van de deur open te prikken. Zeker in de winter zou dit schade kunnen geven als dit water gaat bevriezen.

- Het dak is van kunststof en opgebouwd uit zeven laagjes. De forfour staat vaak onder een boom met het gevolg dat ik regelmatig met een hogedrukspuit in de weer ben. Probleem is dat de bovenste laag kunststof los heeft gelaten en nu langzaam aan het afbladderen is. Functioneel niet erg, maar wel jammer.

Problemen:

Bovenstaande nadelen zijn inherent aan het ontwerp en zodoende niet zozeer ‘mankementen’. Qua betrouwbaarheid ben ik erg tevreden over de forfour, na 18.000 kilometer in 22 maanden heb ik één mankement gehad:

- Na circa 18 maanden gebruik kwam ik er achter dat de airco niet meer functioneerde. Het was + 30 graden en ik moest een lange rit maken, dus dat was ouderwets zweterig in de auto. De volgende dag ben ik langs de airco specialist gegaan en die heeft de auto afgevuld. Een paar maanden later gaf de garage bij de APK aan dat de condensor lekt. Kosten om te repareren: circa € 540. Dat leek me wat veel, dus ben ik op zoek gegaan naar een low-cost alternatief. Via een forum kwam ik bij aircoherstelservice.nl terecht. Deze mannen hebben een loodsje in Montfoort waar ze de condensor voor € 200 minder hebben vervangen. Ze spraken geen Nederlands (ook geen Engels), de koffie was smerig, maar de airco doet het weer fantastisch.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.