Skoda Scala (2024)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 35.700 km |
Eerste ervaring gefacelifte Scala (2024)
- 2.000 km
Aangezien ik een review mis over deze gefacelifte Scala, wil ik graag bij deze mijn steentje bijdragen en mijn ervaringen delen.
Als eerste wat achtergrond:
Het betreft een private lease Scala, 1.0 liter TSI met 116 pk motor, 6 versnellingen, de Business editie. Aangeschaft met 11 km op de teller en inmiddels 2000 km op de teller.
De Scala aangeschaft als opvolger van de Octavia (2011). Het gezin wordt wat kleiner omdat er 1 het nest verlaten heeft. Blijft nog 1 puber (15) over, die iig de vakantie nog meegaat. Gezien zijn lengte (195cm) moet hij nog wel 'erin' passen. De Fabia zou een auto voor ons 2 kunnen worden, als deze 5 jaar van lease voorbij zijn. Ik gebruik de auto hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer (94 km enkele rit over oa 92 km snelweg) en voor een vakantie met het gezin (is de planning).
Rij-ervaring:
Ik ben zeer tevreden over deze auto tot nu toe. Heb hem 3 weken en het rijdt plezierig. Het motortje ronkt heerlijk en de auto ligt lekker op de weg. De lane assist is voor mij niet storend en de cruise control reageert redelijk vlot als je van wegwerkzaamheidsnelheid naar normale snelheid wilt. Ik kom uit het oosten van het land en als je om 0600u in de auto zit, kun je de afstand die ik rij ook redelijk op dezelfde snelheid rijden. De vering is ook prima, het kan hobbels goed handlelen.
Zitgedeelte:
Ik vind de bestuurdersstoel fijn zitten. Het zit stevig en daar houd ik wel van. Met mijn 185 cm heeft een mogelijke bijrijder achter mij voldoende beenruimte.
Mijn vrouw is wat kleiner als ik, maar zij kan op de bijrijdersstoel voldoende beenruimte benutten, terwijl onze lange zoon achter haar ook nog prima uit kan komen met zijn beenruimte.
Brandstofverbruik:
Ik heb deze auto oa aangeschaft ivm de verwachte zuinigheid. En zuinig is ie. Woon-werkverkeer verbruikt ie 4.1 lt op 100 km, daarbij aantekenend dat ik van 94 km er 92 km op de snelweg zit. We hebben ook een inklapbare trekhaak erop laten monteren en met een fietsendrager met 2 fietsen achterop verbruikt hij 6,7 lt per 100 km. Ik ben hier zeer tevreden over.
Tot zover de eerste review. Zal in de toekomst zeker nog van mij laten horen.
(Bijna) 30.000 km verder
- 29.610 km
Nu bijna 30.000 km verder, tijd voor een korte review.
We hebben dus nu alle jaargetijden een keer meegemaakt. Ik ben nog steeds heel erg tevreden met deze auto.
In de zomer zijn we met 4 personen ermee naar Italië gereden. Al onze bagage kon erin, hoewel het wel passen en meten was.
Ik was natuurlijk de Octavia stationwagon gewend, daar hoef je verder niet zo over na te denken. Bij de Scala past iig met redelijk gemak 2x middelkoffers (+/-70 liters) en 1x handbagagekoffer. Verder kon er nog een koelbox mee. Die ging halverwege defect en hebben we op het verblijfadres achtergelaten, waardoor we op de terugweg nog wat extra plek in de kofferbak over hadden. Ook het verbruik onderweg viel met 1:19 bij een volgeladen auto erg mee, hoewel ik geen snelle jongen ben op de Autobahn (120 km/u).
De winter (nov-dec-jan-feb) door met deze auto is me qua verbruik ook reuze meegevallen. Hoofdzakelijk autoweg (en 102 km/u) op de teller, veelal buiten de spitstijden om, bracht mij een gemiddelde van zo'n 1:20. Wel moest ik olie bijvullen na 23.000 km. Nu in maart is het verbruik weer zoals ik gewend ben: 1:22.
Ik ervaar de rijstrookassistent als een prettig hulpmiddeltje. Het verplicht je hierdoor ook om je richtingaanwijzer te gebruiken om van rijstrook te wisselen. Een tip voor sommige andere merkrijders😉.
Achteraf had ik trouwens heel graag de adaptive cruise control af fabriek willen laten inbouwen. Mijn vrouw heeft het wel en het gebruik ervan ervaar ik als heel prettig. Voor iemand die lange afstanden rijdt, is het een welkome aanvulling, maar dan wel icm een automaat. Iets voor in mijn toekomst, zal ik maar zeggen.
Zijn er ook minpunten? Jawel...
Als eerste 'ziet' de auto andere snelheidsborden dan dat aangegeven staat. Dan volgt er 3x een zachte piep, omdat je niet die snelheid rijdt. Maar hier wen je aan en die piep is niet irritant. Wel irritant is dat de auto dus andere snelheden 'ziet'.
Verder vind ik het jammer dat ik de auto niet standaard in de 'eco' mode kan zetten. Dat moet dus elke keer met een paar drukken op een knop.
En af en toe gaat er een alarm af, als ik bij het volgen van de weg een vluchtheuvel nader. Hoewel ik de weg dus gewoon volg, ontdekt de auto een gevaar, en is daardoor 1x spontaan flink gaan afremmen, hoewel ik de ter plaatse toegestane snelheid reed. Gelukkig reed er niemand achter mij, anders had het wellicht anders kunnen aflopen.
Al met al nog steeds zeer tevreden met deze auto.
Ik kan pas eind mei op de 30.000 km beurt, aangezien de garage niet eerder tijd heeft. Dat betekent dat ik er zo'n 6000 km overheen zit, maar dat is geen probleem, werd mij verzekerd.
Mocht er bijzonderheden over zijn, dan meld ik dat hier.
Eerste beurt
- 35.700 km
1e beurt gehad. Bijna 6000km later, omdat de garage niet eerder plek had, omdat ik erop wilde wachten.
Er kwamen geen bijzonderheden uit, behalve nieuwe ruitenwisser aan de achterzijde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.