Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Greentech Ambition Businessl (2014)

autoreview

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Greentech Ambition Businessl (2014)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 TDI Greentech Ambition Businessl
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst250.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste reviewverslag 20.190 km

  • 20.190 km

Inmiddels ruim 20.000km afgelegd met de Octaaf en tot nu toe tot volle tevredenheid. De 150 pk's hebben geen probleem met de 1247 kg.

Als extra heb ik (o.a.) de Canton geluidsinstallatie met DAB+ er bij besteld. Het geluid is prima. Ook dat van DAB+, alleen jammer dat het DAB-signaal incidenteel wegvalt. Dat heeft vermoedelijk te maken met het feit dat de uitrol van DAB+ in Nederland nog niet is voltooid.

De Amundsen navi heeft het prima gedaan tijdens de rondreis door Spanje. Een enkele keer kon hij in een stadje met smalle straatjes niet goed de positie lokaliseren. Leuk detail is dat als de brandstof bijna op is, het navigatie systeem aanbiedt om een tankstation in de buurt voor je op te zoeken.

Het dieselverbruik is rond de 1 op 18 en er hebben zich nog geen problemen voor gedaan.

Een tevreden jaar verder

  • 43.000 km

Inmiddels is de Octaaf een jaar in bezit dus tijd voor een uitgebreidere review.

Rijden:
Zoals eerder vermeld dik tevreden over de prestaties van 2.0 TDI. Auto ligt prima op de weg maar het is meer een auto voor langere afstanden dan voor korte bochtige trajecten. Het motorgeluid blijft mooi op de achtergrond, je hoort wel wat afrolgeluiden. De Start-stop installatie doet zijn werk naar behoren.

Interieur:
Ik geniet nog steeds van de Canton geluidsinstallatie (optie) met dien verstande dat bij hogere snelheden het kwaliteitsverschil niet goed hoorbaar is. Verder qua ergonomie een echt VAG-product, prima dus. De ruimte is riant maar daar staat de Octavia om bekend. Het info display met Amundsen navi en Bluetooth connectivity bevalt nog steeds prima. Leuke feature is de warmtegevoeligheid, als je met je vingers in de buurt komt verschijnen er bedienings ‘knoppen’ op het touch screen. Het scherm had wel ietsje hoger mogen zitten. De ontvangst van DAB+ radio is sterk verbeterd, je merkt dat ze nog bezig zijn het uit te rollen. De opberg mogelijkheid voor je mobiel is leuk gevonden maar wel te klein voor mijn 5 inch mobiel. De stoelen zitten prima.

Kosten en betrouwbaarheid:
De auto rijdt tussen de 1 op 17 en 1 op 18. Momenteel heeft ie winterbanden om, ik heb de indruk dat het verbruik daardoor wel iets hoger is. De auto hoeft pas een beurt bij elke 30.000 km, wel moest ik bij zo’n 23.000 km een litertje long-life olie bijvullen. Er zijn verder geen problemen geweest.

Conclusie:
Nog steeds heel blij met mijn aankoop. Het is een echte Skoda, oftewel: ruim, degelijk en waar voor je geld.

Een smet op het betrouwbaarheidsblazoen

  • 83.000 km

Ai, een oververhitte motor.
Bleek een defecte waterpomp te zijn. Hoorde van de garage dat dit vaker voorkomt bij VAG-produkten.Pomp is inmiddels vervangen.
Dit kost hem helaas een ster op het gebied van betrouwbaarheid. Jammer, het is verder zo'n fijne auto.

Kwart miljoen

  • 250.000 km

Inmiddels de 250.000 km gepasseerd zonder verdere problemen.
Het verbruik tot nu toe is volgens de boordcomputer 5,4 l /100km (1 : 18,5).
Door de lock-down wordt hij momenteel niet gebruikt voor woon-werk verkeer, dus dieselen levert nu weinig financiëel voordeel op. Maar het blijft wel fijn rijden.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.