Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline (2011)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline (2011)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.2 TSI Elegance Businessline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 100.000 km

Als meer representatieve leaseopvolger van de VW Caddy, gekozen voor de ruime Octavia Combi. Door de gunstige leaseprijs voor de actiemodellen kon ik kiezen voor de Elegance Business DSG versie, alles er op en eraan dus.

De eerste ervaringen waren zeer positief. Door het snel opschakelen van de 7-bak blijft het toerental laag waardoor het erg stil is in de auto. Bovendien is hij erg comfortabel met stevige maar goede stoelen.
Alle luxe is mooi meegenomen, bijna alles gaat vanzelf in de auto.

Ook na langere tijd blijft alles rammelvrij en stevig aanvoelen. Maar de eerste tekenen van naderend onheil dienen zich aan met regelmatige foutmelding die een afwijking van de nokkenastiming suggereert.
Mijn bewering dat de informatie op internet wijst op problemen met de distributieketting (VAG TSi kwaaltje...) wordt afgewimpeld. Bij 50.000 op te teller wordt de auto dus afgesleept en wordt 3 dagen lang gereviseerd. Ketting uitgelopen, tandwiel beschadigd en de rest vertelde men maar niet eens.

Toch een behoorlijke smet op een verder oerdegelijke auto. Wordt vervolgd..

Er wordt al om gevraagd in de commentaren, maar ik zal verslag doen van de 2e helft van de 100.000
Wat betreft de kosten, daar kan ik als leaserijder niet heel veel over zeggen: wel over zaken als aantal defecten en natuurlijk het verbruik.
De 1.2TSI is een auto met 2 gezichten. Bij rustig rijden op langere afstanden is een verbruik tussen de 1:18 en 1:20 echt haalbaar indien de airco uitstaat. Met de vouwwagen terug uit Frankrijk had deze wat problemen met de bandjes: de cruisecontrol (echt nuttig met al die trajectcontroles in NL) op 90 constant zijn we vanaf midden-Frankrijk op één tank naar huis gereden met een gemiddeld verbruik van 1:19,2 Dat is dus mét vouwwagen, 2 kinderen en alle bagage.
Bij stevig gasgeven echter wil de turbo er flink wat doorheen pompen, dan kun je zomaar 1:10 scoren. Voor woon-werk in de spits is mijn gemiddelde verbruik over langere tijd 1:14, dus dat is een aardige maatstaf.
Update 70.000km: na de nokkenasproblemen ben ik toch nog een keer gestrand, deze keer bleek een bougiekabel de oorzaak. Afgesleept door de wegenwacht naar de dichtstbijzijnde garage en daar meteen opgelost. De auto verbruikt ook wat olie: 1 liter per 5000km schijnt normaal te zijn, maar ik heb auto's gehad die dat niet nodig hadden.

Wat zonder meer ideaal blijft is de Columbus navigatie. Zeer gebruiksvriendelijk, duidelijk groot scherm en zinvolle korte aanvulling op het display tussen de meters, zodat je snel ziet of je de eerste zijstraat moet hebben of de volgende. Die van mij is gelukkig nog nooit gestolen.
Het audiogedeelte is geweldig qua geluidskwaliteit, helaas valt regelmatig het linkerkanaal uit en dat heeft de dealer nog niet op kunnen lossen.
Ook heeft de DSGbak af en toe kuren, hij schokt bij rustig optrekken en schakelt niet altijd direct terug als ik dat verwacht. Met name wanneer je een stoplicht nadert en weer moet versnellen vóór je helemaal stil staat, heeft hij ruim 5 tellen nodig om weer vaart te maken. Dat is echt storend.

Update 90.000km: DSG problemen blijken aan de koppeling te liggen. Deze wordt vervangen (modificatie en software update). Zou niet moeten mogen, maar hij rijdt nu in elk geval als nieuw.
Verder mankeert er eigenlijk nooit wat aan de auto.

Update 120.000 km: einde leasecontract.
Ik kan de auto als volgt samenvatten.
Hij rijdt bijzonder goed, geweldige wegligging en redelijk comfortabel geveerd. Doet niet onder voor een klasse hoger.
Technisch zijn met name de motor en bak een zwak punt: dat zijn bekende VAG problemen. Zijn dan netjes opgelost, maar als privégebruiker zou ik meer moeite hebben dat te accepteren.
De bouwkwaliteit is dik voor elkaar. Geen rammeltjes, dingen die afbreken of losraken, bekleding is slijtvast en alles ziet er na 4 jaar nog goed uit.
Het gemiddelde verbruik over die periode is ongeveer 1:14, waarbij relatief weinig lange afstanden zijn gereden. Dat kan bij ander gebruik dus nog gunstiger uitvallen en dat is voor een benzineauto gewoon goed.

Toch zou ik privé een andere keuze maken: de TSI techniek is erg kwetsbaar en de DSG bak is voor mij achteraf de meerprijs niet waard/

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.