Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst81.000 km
Lezerswaardering: 43%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De grote verwenner

  • 62.389 km

Mijn zilverkleurige 1.0TSI met 6-bak was voldoende om de caravan te trekken, maar heuvelop zit je dan toch wat krap. Vandaar dat de behoefte ontstond om een Octavia te hebben met net wat meer motorvermogen en dan ook nog eentje in een echte kleur. Mijn reserve voor de DSG verdween na de reviews te hebben bekeken op Autoweek.nl. Via Gaspedaal.nl stuitte ik op deze Race blauwe Octavia 1.4TSI DSG van februari 2018. Ik ben op 13 november 2021 (de dag nadat Max Verstappen voor de eerste keer wereldkampioen was geworden) gaan kijken bij Van der Heide in
Emmeloord, een servicedealer van oa Skoda. Na de proefrit was ik om. De auto verkeerde in vrijwel smetteloze staat en het reed hemels. Met de juiste opties: ook parkeersensoren voor, sportstoelen met verwarming, een trekhaak, iets extra getinte achterramen, sportstuur met afgeplatte onderkant (0.5cm kleiner in diameter) en een Direkt Schalt Getriebe, de DSG automaat. Met als bonus een leeggewicht van 1116kg, wat te maken heeft met de Hongaarse herkomst van de auto. Ik heb door de comfortabele stoelen met extra profiel onderin geen halfrond kussentje meer nodig voor onderin mijn rug die ik in de vorige Octavia wel nodig had.

Begin 2022 verscheen er opeens een motorstoringslampje in mijn dashboard. Daarop een afspraak gemaakt met Van der Heide in Emmeloord en na een aantal dagen kon ik de Octavia weer ophalen: ze hadden de lambdasonde vervangen en nieuwe remblokken voor gemonteerd, want die maakten continu geluid bij het remmen, ook na een aantal kilometers. De auto kon wel eens zuiniger zijn geworden. Nou, dat bleek aardig te kloppen. Ik heb gemiddeld (volgens mijn boordcomputer dan) al 1 op 22 gereden. De actieradius bij zeer rustig rijden (100 op de teller op de snelweg) is rond de 700 á 800 km. Ik vind het vrij bizar voor een dergelijk formaat auto. Daarnaast merk je duidelijk de extra krachtsreserve ten opzichte van de 1.0 Octavia. Als je even wat gas geeft, dan volgt er echt meer power die de auto een ferme duw naar voren geeft. Ik had originele Alaris velgen gekocht, 18”, maar ik vind de Gemini 18” (origineel Octavia) velgen mooier. En die vond ik gebruikt op internet met goede banden, voor de helft van de nieuwprijs. De Alarisvelgen verkocht ik weer aan een Belg die 100 Octavia’s per jaar verkocht, bijna allemaal diesels. Die zijn in alle landen om ons heen nog erg populair.

Met de zomervakantie in 2022 naar notabene zijn geboorteland Tsjechië en een Fendt Saphir 470 caravan erachter reed het uitstekend door Duitsland. Bijna constant 80 km/u kunnen rijden, ook heuvelop. De auto gaf geen krimp en de motor met 250 nM koppel sleurde de combinatie eenvoudig heuvelop. In Tsjechië rijdt algauw de helft Skoda. En mijn auto viel dus totaal niet op daar. Begin december 2022 vroeg de service-indicator in mijn dashboard om verse olie. Dus een afspraak gemaakt bij Van der Heide in Emmeloord waar de auto gekocht was. Lokale dealers hadden pas in maart tijd. Het bleek om een 60.000 km beurt te gaan, een grote beurt. Het bleek helaas dat het 'grote' vooral op de garagerekening sloeg: €866,-, want de werkzaamheden stelden niet zoveel voor. Dit viel dus erg tegen. Ik blijf hierdoor natuurlijk in de mobiliteitsgarantie zitten, dus dat scheelt pechhulp. Het is wel de laatste keer dat ik bij de dealer kom. Verder is elke rit een feestje, zó verwend voel ik me gewoon. De automaat is zo relaxed rijden. En ik vind het gewoon een prachtige auto. Ik heb geen lane departure warning, dodehoek sensoren of adaptieve cruise control en ook nog genoeg fysieke knoppen in het dashboard in plaats van te zoeken in een menu. Maar wel weer met 9 airbags. Het is een erg comfortabele auto, maar je moet nog genoeg zelf doen als je rijdt. En dat bevalt me eigenlijk uitstekend.

Octavia gechipt

  • 81.000 km

Kort geleden de Octavia stage 1 laten tunen bij Venneman Exclusives Chiptuning in Twello. Geschikte gast, met een half uur ben je klaar. Octavia ging van 250 naar 310 nM en van 150 naar 180 PK. Zoals een reageerder al opmerkte, is de gasrespons veel sneller. Er zit geen aarzeling meer in. Voor de prijs hoefde ik het niet te laten. In de zomer eens kijken of de trekkracht merkbaar meer is met mijn Fendt Saphir caravan erachter. In Duitsland vandaag op de 31 (parallel aan Nederland richting Oberhausen) even de 200 km/u aangetikt. En het gaspedaal was zeker niet tot de bodem ingetrapt. Ook van te voren getankt en dat was met rustig rijden gewoon 1 op 18. Topkarretje dus.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.