Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 140pk Greentech Elegance Bus (2013)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 140pk Greentech Elegance Bus (2013)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.4 TSI 140pk Greentech Elegance Bus
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf136.000 km
KM-stand laatst208.500 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van een Audi naar een Skoda

  • 160.000 km

Voorheen reed ik met een prachtige en fijn rijdende Audi A3 S-Line uit 2011. Met 1 kind is dit zeer goed te doen, maar met de 2e op komst werd de (kofferbak) ruimte toch beperkt, zeker als je eens op vakantie wil met de auto, dan is er naast de bagage geen plek meer voor een 2e kind. Daarnaast heeft de kleine op de achterbank weinig beenruimte als hij in zijn stoeltje zit en als er volwassenen meerijden in de auto is het helemaal krap achterin. Mijn vrouw wilde toch graag een auto waar je iets hoger in zit, nu zaten we wat laag in verband met het sportonderstel.

In onze zoektocht hadden we de volgende eisen:
- Hogere zit.
- Veel ruimte (achterbank en kofferbak)
- In elk geval evenveel luxe als in de Audi, dus CC, Airco, navigatie, BT, multifunctioneel stuur etc.
- Handgeschakeld
- Parkeersensoren

Verder hecht ik persoonlijk net iets meer waarde aan een luxer aangeklede auto met iets meer kilometers, dan een Basic uitvoering met weinig kilometers. Mijn vrouw werkt in de buurt en ikzelf ga bijna altijd met de motor naar mijn werk, dus extreem veel kilometers zullen er de komende jaren vast niet gemaakt worden.

De Audi hebben we destijds bij Leaseplan / Carnext gekocht, mede omdat zij rijk uitgeruste ex-lease auto’s verkopen. Ook nu zijn we weer bij Leaseplan wezen kijken. Eerst een aantal hogere auto’s bekeken, echter deze zijn niet zozeer ruim, of hebben alsnog geen grote bagageruimte. Zo is een Volkswagen Sharan dan net een maatje te groot. De Volkswagen Golf Plus of een Toyota Verso bijvoorbeeld echt voor de oudere doelgroep.

Dan de Audi A6 station, die is best ruim te noemen, maar dan zou ik ook direct een S-Line versie willen en dan moet je 30.000 euro neerleggen voor een tweedehands. Omdat ik daar nu niet zoveel geld aan uit wil geven, de Audi’s maar even gelaten voor wat het is en gekeken of we een mooie auto konden scoren en ook nog relatief weinig bij hoefden te leggen.

Vervolgens het assortiment stationwagens bekeken van de 10 meest bekende merken en zo passeerden de Astra, Golf station, Auris etc. de revue. Bij de meeste van deze modellen vonden we de ruimte op de achterbank toch nog niet zo groot als dat we wensten en i.v.m. de (inmiddels wel verbeterde) betrouwbaarheid, ook maar geen Franse auto. Een Mazda CX-5 vind ik overigens ook een hele mooie auto, maar dan alleen het nieuwe model en die vind ik nu nog te duur.

Uiteindelijk kwamen we de Skoda Octavia tegen. Ondanks dat het geen SUV of MPV is, heeft deze toch een redelijk hoge zit. Daarnaast bleek deze ook redelijk betaalbaar. Met de betrouwbaarheid van Skoda zit het over het algemeen ook wel goed begrijp ik uit wat online onderzoek. Als ik tijdens mijn normale woon – werk verkeer naar huis rijd dan zie ik bosjes Octavia’s rijden, maargoed dat is ook met andere typische leaseauto’s zoals de Megane, Astra of Auris of Passat. Daarnaast is een Octavia goedkoper dan een Passat en Volkswagen vind ik echt niet mooier dan Skoda. Het is of een Audi of gewoon iets simpels.

Vervolgens op zoek gegaan naar een Skoda Octavia III en de site van Leaseplan in de gaten gehouden. Het aanbod is vrij ruim op internet en de prijzen behoorlijk uiteenlopend. Leaseplan biedt dan toch voor een scherpe prijs, rijk uitgeruste auto’s.

Al na ruim een week kwam er een interessante Octavia combi occasion voorbij op de Leaseplan site, een handgeschakelde zwarte 1.4 élégance Business line. Dit was een van de meest aangeklede versies, met lichte interieurbekleding, chromen raamomlijsting en 18 inch velgen. Naast de gewenste min of meer standaard opties, had deze verder ook lane assist, stoelverwarming, keyless entree, gekoeld dashboardkastje, regensensor, drive mode select etc. Had niet persé gehoeven, maar geeft wel aan hoeveel luxe er aanwezig is. Geen panorama dak, maar gelet op het feit dat dit bij de Audi alleen maar ellende gaf, vonden we dat ook niet nodig. Zag ook een Skoda Octavia met panorama dak staan, maar uit de onderhoudshistorie begreep ik dat er ook met deze al wat probleempjes geweest waren en uit een andere review op Autoweek begrijp ik dat de berijder ook maar matig enthousiast was over het panorama dak.
De Skoda die we op het oog hadden werd nu aangeboden voor 45% van de nieuwprijs en had, dat wel, 135.000 km gelopen. Maar andere Skoda’s, met een 4.000 euro lagere nieuwwaarde en zelfde km stand, werden slechts € 1.000 goedkoper aangeboden, dus dan is de keus snel gemaakt voor een luxere versie. Het liefst had ik bijvoorbeeld nog een driespaaksstuur gehad, maargoed aangezien het toch al geen Audi meer was, vond ik dit een optie die ik niet persé wilde, immers het blijft een Skoda. Ik zal bijvoorbeeld nooit een RS versie van Skoda kopen, of een Volkswagen R Line. Daarnaast zag ik bij de dealers Octavia’s staan met slechts 30.000 km minder, minder rijk uitgerust, maar toch € 1000 duurder dan deze Skoda.

Kortom, de Skoda bij leaseplan gereserveerd en een proefrit gemaakt. De auto reed prima en aangezien er nog 140 pk aanwezig is in het vooronder is deze zelfs nog iets rapper dan de Audi. Het interieur was eigenlijk ook nog in bijzonder goede staat, alleen de km stand, wat steenslag en wat gebruikerssporen verraadde dat het geen nieuwe auto betrof. Verder enorm veel ruimte op de achterbank en een enorme kofferbak.

Na afloop van de proefrit gelijk maar de Skoda gekocht en een lakstift en nieuwe vloermatten erbij geregeld.
Leaseplan is alleen voordelig als je zelf daar niets inruilt. Ik kreeg bijvoorbeeld voor mijn Audi 27% minder aangeboden dan dat ik er uiteindelijk in de particuliere verkoop voor gekregen heb. Ze zijn daar overigens wel heel eerlijk over, in mijn geval raadde de verkoper mij ook uitdrukkelijk aan om hem particulier te verkopen. Door hen ingeruilde auto’s gaan namelijk naar de BCA autoveiling. Verder is Leaseplan zeker een aanrader om je te oriënteren op een nieuwe auto, heel veel variatie in het aanbod. Prettig vond ik dat je tot 3 weken de tijd krijgt om je oude auto te verkopen.

De bedoeling is dat er ook op termijn nog een trekhaak onder de Skoda komt en hopelijk kan ik de winterbanden van de Audi er onder zetten (volgens mij zelfde steek/Et waarde)

Het eerste weekend dat ik de Skoda had, kwam ik erachter dat 1 van de sleutels niet werkte, dit was eenvoudig op te lossen door een nieuwe batterij erin te doen. Verder heb ik de navigatie kunnen updaten naar de 2018/2019 versie via de Skoda website, dit kon gratis dus dat was een meevaller.

Rijden met de Octavia:
Inmiddels de Skoda twee weken in het bezit en kan ik iets zeggen over het rijden met de Skoda.
In eerste instantie moest ik wel even wennen aan de Lane assist (kan je uitzetten) maar toch wel handig op z’n tijd. Het comfort aan boord is prima te noemen en vergelijkbaar met de Audi die ik reed. Stoelen zitten lekker (meer zetels, dan de sportstoelen in de Audi) Lekker is ook de stoelverwarming, als je in een koude auto stapt is deze vrijwel direct warm. Het interieur is erg ligt en geeft je een gevoel van luxe, daarnaast is de Columbus (boordcomputer) lekker groot en fijn in gebruik. Merk je dat die van de Audi toch al weer wat ouder was. (was in weze een facelift van een model uit 2003)
Het verbruik valt me ook alles mee, als je in eco modus rijdt en in relatief druk verkeer met de stroom mee hobbelt kan je best 1 op 18 a 19 scoren. Lange stukken snelweg nog niet gereden.

Qua wegligging is de Skoda natuurlijk niet te vergelijken met de Audi, die stond op een sportonderstel en lag lager op de weg, stuurde echt strak door de bochten als je dat wilde. Aangezien ik toch zuinig ben op de banden deed ik dat toch maar mondjesmaat. Het comfort van de Skoda bevalt me wel. Het is ook gewoon een grotere auto om mee te rijden en geen racebak.
Geinig is wel de drive modus. Als je deze op sportstand zet, gaat de Skoda echt als de brandweer, reageert heel direct op het gas. Heeft 15 pk meer dan mijn Audi had, maar dat merk je echt wel als je hem in de sportstand zet. In eco modus gaat hij ook zeker wel vooruit, maar iets gezapiger.

Kortom de Skoda bevalt tot nu toe prima. Ik hoor als ik een opritje oprij wel een kraak in de vering, moet nog even uitzoeken waar dat door komt, mogelijk dat ik dus de garantie nog ga aanspreken.
Daarnaast is het chroom een beetje vlekkerig, dus daar moet ik nog wat aan doen om dat mooi te krijgen. Hier merk je toch het verschil met Audi, chromen delen van mijn Audi bleven gewoon mooi met een beetje autowax, zelfde verhaal met de naafdoppen van de Skoda, oxidatie, die hebben ook hun mooiste tijd gehad.

Nu maar hopen op veel onbezorgde kilometers. Vorige keer had ik de gok genomen door een ex-lease bak te kopen, dat is niet slecht uitgepakt en hoop ook nu weer dat het een beetje meezit. Ik denk dat ik zo'n 5 jaar in de Skoda hoop te rijden.

Een paar duizend km verder

  • 139.000 km

Inmiddels een paar duizend km verder.

De auto rijdt lekker en inmiddels ook wat langere afstanden afgelegd.

Wel waren er wat zaken die mij irriteerden, zo piepte de koppeling bij het laten opkomen, waren de ruitenwissers versleten, kraakte de ophanging bij het afrijden van de oprit en piepte de achterklep.
Weliswaar geen onoverkomelijke zaken, maar voor mij voldoende reden om garantie te claimen.

Uiteindelijk zijn al deze zaken aangepakt en is er voor 225 euro het e.e.a. gesmeerd. Hopelijk blijft het nu voorlopig rustig.

Met de caravan achter de Skoda

  • 160.000 km

Inmiddels de Skoda ruim 10.000 km in bezit. Het werd tijd voor de APK, verder was bij aflevering nog de olie ververst, maar was de vorige beurt al even geleden.
Dus de garage heeft ook maar de airco gereinigd, remvloeistof vervangen en op mijn verzoek de versnellingsbakolie vervangen (schakelt er niet heel veel beter door, maar toch) De ophanging kraakt nog steeds, dat laat ik maar zo.

Algehele conclusie van de garage was dat de Skoda er verder prima uit ziet, dus de komende jaren hopelijk weinig verrassingen.

Inmiddels had ik al tussentijds een trekhaak laten monteren en sinds juli 2019 de trotse bezitter van een caravan. (Hobby 400) Deze weegt leeg 960 kg. Ik heb niet alles gewogen, maar schat dat we wel onder de 1250 kg gebleven zijn.
Tent + stokken is denk ik 100 kg en dan nog wat kleding, stoelen, fietsjes etc.

Wel voor zover mogelijk zware zaken in de auto gelegd, maar daar moest ook niet al teveel in zitten, in verband met doorhangen van de achtervering. Ik heb namelijk een fietsendrager op de dissel.

Maar al met al gaat het rijden met de caravan prima. De motor trekt het prima, overwegend in de 5e versnelling. Alleen bij oneffen wegen, bijvoorbeeld wat hobbeligere provinciale wegen merk je wel dat er flink wat gewicht achter hangt. Ook het verbruik is niet best, iets meer dan 1 op 9, verder kom ik niet, (best wel een zuinige rijder) en dan ben ik nog gewoon in Nederland gebleven. niet) Met een caravan moet je niet al teveel op je benzine verbruik letten, maar probeer wel zo veel mogelijk de caravan uit te laten rollen waar mogelijk. Motor temperatuur kwam bij wat warmer weer op meer dan 105 graden uit en liep soms terug naar 100 graden. Normaal zit ik zo rond de 96 graden en met een fietsendrager met fietsen op de trekhaak op 100 graden.

Verder heeft er nog een aso mijn rechterportier beschadigd met de deur en nu zie je een vouw erin staan. (je moet wel goed kijken, maar toch) de streep op de lak kon ik er gelukkig nog uitpoetsen.

grote beurt

  • 160.000 km

Bij 160.000 km een grote beurt laten uitvoeren. Vorig jaar waren de vloeistoffen ververst en airco service. Nu dus de bougies en overige zaken.

De Skoda gebruikt wel iets olie. ongeveer een halve liter op 10.000 km, dat zag de monteur aan enkele bougies, niet allemaal, die aantasting hadden.

Verder tot nu toe gelukkig problemen, dus de Skoda bevalt nog steeds.

Gemiddeld verbruik zo rond de 1 op 15 a 16. Rijd je langere stukken snelweg haal je 1 op 18 a 19 zonder al teveel moeite. Rijd je 110+ is dat nog 1 op 17.
Met caravan erachter kom ik in de 5d versnelling tot 1 op 11.


Weet niet of ik dat al vermeld had, bij 155.000 km de sensor in de spiegelkap vervangen, ivm storing aansturing rijverlichting (DRL en coming home werkten niet meer automatisch)
Dit was opzich zelf wel te doen als je je goed inleest. Kosten 60 euro voor het zelf doen. Dealer zou er waarsch 250 euro voor rekenen. Moest al 30 euro betalen als ik een diagnose wilde stellen. (dat heb ik maar niet gedaan) kortom, gelukkig storing opgelost en alles werkte weer.

korte update

  • 172.500 km

Inmiddels ruim 35.000 km afgelegd met de Skoda.

De auto rijdt nog steeds prima. Recent een kleine beurt uit laten voeren en nieuwe (all seasons) banden laten monteren. Hiermee kan ik eventueel dan ook naar Duitsland in de winter, (nog geen concrete plannen) zonder alsnog winterbanden te hoeven kopen. (ja ik weet het verschil met een winterband...)

Wel is er mogelijk een kabelbreuk bij de achterruitenwisser (merkbaar in de winter, ivm temperatuurverschil.

Afgelopen jaar ook een paar keer op pad geweest met de caravan (en volgepakte auto) ook dat zonder problemen.

Kortom, nog steeds een prima gezinsauto en wil er nog 2 a 3 jaar meerijden.

Jaar verder

  • 183.500 km

Jaar verder, gelukkig geen bijzonderheden aan het licht gekomen bij de kleine beurt (was dus relatief goedkoop), hier en daar een klein rammeltje, maar mag geen naam hebben.
11.000 km gereden in 1 jaar. Verbruik blijft goed, vrij zuinig voor zo'n formaat auto. Ook met de caravan (1300 kg ongeveer) gaat het prima in NL.

2023

  • 192.500 km

Wederom een jaar verder, onderhoud bij 192500 betrof vervangen van de originele accu, remblokken voor, airco service, remvloeistof. Wel dure rekening, maar weer een jaar verder zonder problemen. Uiteindelijk zorgt enigzins rustige rijstijl en goed onderhoud dat je de kosten kan beheersen.

2024

  • 202.500 km

Weer een jaar en ruim 9.000 km verder.

De octavia heeft me nog steeds niet in de steek gelaten. Wederom groot deel huis tuin en keuken ritjes (vermijd korte stukjes) en paar ritjes in NL met caravan.

Zelf heb ik in het voorjaar de start knop vervangen, deze deed het niet goed meer, moest hard drukken om auto te starten. 45 euro, via de dorpsgarage origineel exemplaar gebruikt. was relatief eenvoudig adhv youtube filmpje.

Wel had ik sinds juni last van storingen, ESP, start, stop bandenspanning etc. Bleek een defecte abs sensor links achter te zijn. Deze is door de garage vervangen, na uitlezen storing.

Vervolgens wilde ik op vakantie gaan en bleek het koelvloeistof niveau wel erg laag. Bijgevuld, op vakantie ook nog paar x. Direct na vakantie beurt + apk laten uitvoeren en bleek waterpomp te lekken. Dit ook laten vervangen.

Koppeling piept af en toe, maar is kennelijk niet zorgelijk volgens garage.

Kortom, 1200 euro verder (alle hierboven genoemde zaken)

Onderhoud is naar schatting gemiddeld 75 euro per maand aan kosten, afschrijving valt mee inmiddels, restwaarde is zo'n 5-7k.

Ik kijk rustig rond voor een nieuwere octavia. (weet nog niet wat, facelift model III of IV PHEV, of E-tsi. Als de beleggingen mee werken ergens komend voorjaar. Nu net hoop geld in geinvesteerd dus hopelijk gaat die nog even mee zonder grote mankementen.

De waterpomp was na 200.000 km 1e onderdeel wat vervangen is, op wat sensoren, startknop en regulier onderhoud, zoals banden na dan. dat is opzich niet slecht.

Octavia ingeruild

  • 208.500 km

Eind 2018 kocht ik de Octavia III met 135.000 km op de klok. Achteraf was dat een relatief hoge km stand, maar we hadden i.v.m. gezinsuitbreiding een grotere auto nodig. Deze was ook rijkelijk voorzien van opties als ex-lease auto, dus destijds de keus gemaakt.
Overigens ook geen spijt van gehad, de prijs was er ook naar en hoefde tov Audi A3 die ik had, niet heel veel bij te betalen. Van luxe merk, naar toch meer een budgetmerk, al is Skoda allang geen budget merk meer.

In elk geval zijn we nu 73.000 km en 6 jaar verder. In de tussentijd is er eigenlijk relatief weinig kapot gegaan aan de Octavia. Natuurlijk is er regulier onderhoud netjes gedaan, trouw euro 98 getankt ook.

Wat is er vervangen, (zelf door mij) de start knop, die deed het niet meer goed, ook een sensor voor de dagrijverlichting zelf vervangen en een automat (vrij logisch)

Wat ging er echt stuk, de abs, sensor en de waterpomp zijn van de zomer vervangen, want die lekte en de abs sensor gaf storing.

Na de vervanging van de waterpomp daalde het koelvloeistof niveau nog steeds, niet heel hard, ben er niet achter of het lucht in het systeem is, of nog een andere kleine lekkage.
Ook de achterruitenwisser doet het bij kou niet altijd, blijft die hangen (nooit wat aan laten doen omdat hij het meestal wel doet)

Waarom gaat de Octavia nu weg? Allereerst omdat ik ‘een nieuwe auto’ wil. Opzich ben ik nog steeds tevreden met de Octavia, lekker ruim en comfortabele reisgenoot.
Maar wetend dat bij 240.000 km moet de distributieriem vervangen worden, de koppeling ook niet meer zo fris is, bleef een keer hangen van de zomer, dus die kan weleens de geest geven, zouden er bij doorrijden in elk geval forse onderhoudskosten in het verschiet liggen.

Verder merk je soms aan wat kraakjes, geluiden etc dat de auto inmiddels toch wel een respectabele km stand heeft. Nu heb ik er in 6 jaar tijd, 4.000 euro aan onderhoud uitgegeven. Als je een koppeling hebt, of iets anders, ben je zo weer 1000 -2000 euro per jaar kwijt (en zit je nog met dezelfde auto) 4.000 euro aan onderhoud is veel, maar is per km, 5,6 cent.

Kortom, knoop doorgehakt en de Octavia ingeruild.

Absurd hoge kosten posten zijn er niet geweest en ik denk dat het economisch het meest interessant is om een auto te rijden die tussen de 5 en 12 jaar oud is. Tov de nieuwprijs van 32.000 heb ik aan afschrijving dus zo’n 9.000 gepakt. Weliswaar kan je suggereren dat je gewoon nog door moet rijden, maar qua onderhoud kan het dan heel grillig worden, weinig tot geen of forse kosten, beetje onvoorspelbaar en een hoge rekening is al snel meer dan de dagwaarde van de auto.

Wel weer gekozen voor een andere Octavia, even getwijfeld, koop ik weer dezelfde (O3) met een lage km stand (60.000 ofzo )maarja als je een nieuwe jas moet, koop je niet weer dezelfde. Dan vind ik het wel weer duur om onderhoud af te kopen met een ‘nieuwere’ auto, terwijl je dan qua opties ook niet echt erop vooruit gaat.

We hebben echter zonnepanelen, dus daar moet ik op termijn iets met de overcapaciteit stroom.
Ik kan subsidie krijgen van mn werk bij aankoop van een hybride, dus is het uiteindelijk het nieuwe model O4 geworden, waar ik ook een review over ga schrijven.

Deze Octavia 3, is volgens de garage zeker nog niet versleten, en ergens weet ik dat ook wel, heeft de auto zich altijd prima gedragen is er netjes voor gezorgd.
Ik zag enkele dagen later dat de auto geexporteerd is na inruil.

Resume van deze auto, wil je een grote auto, voor niet al teveel geld, dan kan je in elk geval zeker eens kijken voor een Octavia 3 met een niet al te hoge KM stand, rond de 100.000, dan kan je daar zeker een fijne auto aan hebben.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.