Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance (2006)

autoreview

Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance (2006)

Signalement

UitvoeringOctavia 2.0 TDI Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf147.841 km
KM-stand laatst152.726 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 4 weken

  • 152.726 km

Na een flinke autogeschiedenis te hebben opgebouwd, nu toch voor een (zeer) jonge occassion gegaan. Na twijfelen, vergelijken en afwegen bleven er maar enkele mogelijkheden over:
VW Passat, Skoda Octavia en een Audi A4.

Blijkt wel dat ik, na een jaar, toch weer terug ga naar de VAG-groep.

Uiteindelijk is de keuze op de Skoda Octavia gevallen. De keus was tussen een 1.9 TDI of een 2.0 TDI.
Na een flinke zoektocht kwam ik deze Octavia tegen en ik was vrijwel gelijk verkocht.

Het betreft een Octavia Elegance uit 2006 met een 2.0 TDI (103 kw/140 PK).
Verder heeft de auto een 'sportpakket' (sportonderstel, sportinterieur, chromen uitlaattip, 17" velgen) en buiten de Elegance-opties (climatronic, PDC, regen- en lichtsensor, etc) nog een verhoogde laadbodem in de kofferbak, Nexus-navigatie en nog wat extra's.

Na een proefrit in deze wagen wilde ik toch nog een proefrit maken in een 1.9 TDI en ik had een mogelijke wagen op het oog. Het betrof een Octavia 1.9 TDI (ook in de Elegance uitvoering), maar deze was optisch in veel slechtere staat, binnen enkele kleine plekjes en ik miste toch de trekkracht die ik bij de 2.0 wel had en het rijgedrag van de ander. Hierdoor was de keuze eigenlijk vrij snel gemaakt.

Na een afleverperiode (beurt, apk, etc) van zo'n anderhalve week kon ik eindelijk de auto ophalen!

Wat is het toch een geweldige auto!

Inmiddels zijn we zo'n 4 weken verder en is het volgende aan de auto veranderd:
* Nexus navigatie vervangen door een Kenwood DNX5210BT
* W8-/Superbverlichting met groene knoppen en groene led's - passen beter bij de Skoda-kleuren
* Nieuwe mattenset met lichtgroene omzoming
* Afneembare trekhaak gemonteerd

In deze 4 weken inmiddels ook al bijna 4000 km gereden en ik stap elke ochtend nog met een glimlach in de auto en ook weer uit de auto.

Uitrusting:
De uitrusting van de Elegance (i.c.m. het 'sportpakket') is zeer luxe en alles wat je je maar kan wensen om lekker te touren zit erin. Enige wat 'mist' is: lederen bekleding, panoramadak (enige wat ik mis van de Peugeot) en achteraf had ik toch liever een DSG gehad, maar voor die enkele kilometers die ik in de file rijdt is het verder geen noodzaak.

Prestaties:
De auto is in alle versnellingen lekker fel en komt goed met het verkeer mee.
Aangezien aan de achterkant geen motoraanduiding te vinden is, is de uitdaging bij het stoplicht altijd leuk en menig sprintje win je ook met gemak.

De bijna-topsnelheid (enkele 100-den meters volgehouden in Duitsland) bleek uit te komen op 215 op de teller (207 op de navigatie). Had niet het idee dat de auto nog veel over had, dus denk dat dat een goede richtlijn is. Binnenkort nog even terug nar de Oosterburen om het nog even goed te testen..

Verbruik:
Het verbruik valt me alles behalve tegen. De fabrieksopgave van 5,5 liter op 100 km is wel haalbaar, maar dan moet je heel rustig aan doen. Mijn gemiddelde ligt rond de 5,9 liter op 100 km.
Dit vind ik erg netjes, zeker omdat ik meestal lekker met het verkeer meerij (ik ben niet zo van het "achter-vrachtwagens-hangen").

Problemen:
Tot op heden geen echte problemen ervaren, enige waarvoor de auto nog even terug moet naar de dealer is windgeruis bij de achterportieren (aan de rechterzijde erger dan aan de linkerzijde).
Verder heeft het ASR-lampje een tijd lang de nare eigenschap gehad om na een willekeurig aantal kilometers te gaan branden, maar dit is heel wisselvallig en geen pijl op te trekken.
Laatste is dat ik na een rit van meer dna 4 uur, last van m'n rug krijg, wat ook doorstraalt naar m'n linkerbeen. Ik vermoed dat dit met de stoelverstelling te maken heeft, hier moet ik nog even mee experimenteren.

Oordeel:
Op het moment ben ik nog zeer tevreden met de auto en naar hoe het er nu uitziet zal dit ook zeker zo blijven.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.