Skoda Enyaq iV 60 132kW Sportline (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Enyaq iV 60 132kW Sportline |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 15.147 km |
Een lang gevarieerd verhaal
- 128 km
Lees ook mijn ervaringen in Zuid Frankrijk verderop.
Een nieuwe auto....Spannend hoor. Ik ben echt een hele tijd bezig geweest om mijn keuze te maken. Het liefst met de subsidie van de overheid. Het begon met BYD Atto 3....Prachtige auto in eerste instantie maar bij de tweede proefrit toch niet helemaal de auto die ik zocht. Toen mijn aandacht verlegt naar de KIA EV6.....dat leek hem toch echt te worden. Rijdt prima en een spannende vormgeving. Ook nog een keer netjes geholpen door de dealer met een nette inruilprijs voor mijn BMW 520. Maar ook hier na de tweede proefrit afgehaakt.....Raar maar ik vond het geen mooie auto meer.....Ligt aan mij uiteraard. Toen de VW ID.4 en de Skoda Enyaq. Beiden kwamen in aanmerking voor de overheidssubsidie. Allebei fijne auto's maar miste om onder de € 45.000,00 te komen een aantal opties die ik toch persé wilde hebben. Schokkend is wel dat sommige dealers adverteren met een auto vol opties en als je dan in de showroom komt, je vertellen dat het een foutje is in de advertentie. Een week later is de advertentie nog steeds niet aangepast. Tja dan maar geen subsidie en iets meer uitgeven. Dus van de ID.4 overgestapt naar de ID.5. Ondanks de kritiek van de vakpers vind ik dit toch wel een heel mooie auto. Het aanbod is enorm bij de dealers. Er worden hoge kortingen gegeven op "nieuwe" auto's die al een maand of zes op kenteken staan. Toch worden deze auto's gezien als occasions want ondanks dat de auto's in de opslag staan is de garantie al gaan lopen en krijg je dus een garantie die soms minder lang is dan de gemiddelde occasion. Belachelijk vind ik dat want de afleverkosten zijn wel hetzelfde als een fabrieksnieuwe auto. Ze worden ook aangeboden als nieuw. Dan maar niet een ID.5. Want is was nog steeds zeer gecharmeerd van de Skoda Enyaq. Terecht gekomen bij de Skoda dealer in Gouda. Eigenlijk VW, Seat en Skoda in één. Was daar al eerder voor de ID.5 geweest en toen fantastisch geholpen. Dus terug voor de Enyaq. Proefrit gemaakt in een Sportline. Geweldige auto met de juiste opties. Bovendien een heel scherpe prijs, een inruilpremie en dat alles bij een dealer waar ik buitengewoon prettig ben geholpen. Knoop maar doorgehakt en tot aanschaf over gegaan.De auto was op voorraad. Maandag gekocht en donderdag daarna afgeleverd.
En dan is ie van jouw en ga je de auto pas echt ontdekken. Ik zal eerlijk zijn...dat valt nog niet eens mee. Al die ingewikkelde hulpsystemen...Alles te regelen via het overigens prachtige scherm. Probeer het niet al rijdende uit te vogelen want dan sta je snel tegen een boom geparkeerd. Dus rustig voor de deur of op een parkeerplaats uit lopen zoeken. Er wordt wel een gebruiksaanwijzing meegeleverd maar die is voor mij onvoldoende. Gelukkig kan je op het internet het nodige vinden. Hoe rijdt ie eigenlijk? Nou best wel comfortabel. Ondanks het sportonderstel en 20 inch wielen is het comfort best wel goed. De stoelen zitten stevig en zeer prettig. Een goede zitpositie is makkelijk te vinden. De auto stuurt heel prettig en met gevoel. Zicht rondom is zeer goed. Mooie grote spiegels. De afwerking en het gebruik van de materialen is echt klasse. Als je op de achterbank zit heb je een zee aan ruimte.
De bagageruimte is ook heerlijk ruim. Is er dan geen minpunt? Nou ja....de achterklep is wat zwaar om handmatig af te sluiten. Had achteraf graag meer betaald om deze elektrisch te krijgen. Verder nog niks ontdekt om over te mopperen. Maar ja ik heb pas ruim 100 kilometer gereden. Binnenkort hoop ik meer te kunnen vertellen over de plussen en minnen. Dat is nu nog te vroeg. Dus ik zou zeggen....tot over een tijdje!
Nog steeds niet gewend.
- 1.000 km
Hè hè.....de eerste 1.000 kilometer staan op de teller. Ben een week na de ontvangst van de auto een paar weken op vakantie geweest. Zonder auto. Dus echt heel veel gereden heb ik niet. Nou verwacht ik toch niet heel veel te rijden. Zo'n 10.000 km per jaar schat ik.
Hoe bevalt het tot nu toe na zoveel jaren BMW 5 te hebben gereden. Ik moet zeggen dat dat heel erg meevalt. Om te beginnen zitten de stoelen van de Sportline buitengewoon goed. Prachtige velours en nepleer (of heet dat tegenwoordig VeganLeder?). Zijdelings ondersteuning is uitstekend, ze zitten stevig maar niet te hard. De rug wordt goed ondersteund en de zitpositie ten opzichte van het stuur is prima. In- en uitstappen is zeer comfortabel. Goede hoogte van de stoelen.
Dan het infotainment systeem.....Ik zal eerlijk zijn dat dat wel wat moeite heeft gekost om alles te vinden. En nog steeds zit ik nog wel eens te zoeken. Ik zal nog wel wat tijd nodig hebben om hierin mijn weg te vinden.
De digitale radio is echt geweldig. Naast de FM en DAB heb je ook de Webradio. Wereldwijd zoeken naar goede muziek!!! Tip van mij.....selecteer eens naar de Verenigde Staten. Daar vind je onder andere heerlijke country muziek. De cruisecontrol snap ik nog niet helemaal. Hoe precies werkt moet ik nog even goed uitvinden. Ik heb wel online via de Skoda webwinkel het systeem uitgebreid naar adaptief. Kost een paar euro's maar ik vind dat veel prettiger rijden.
De rijhulpsystemen snap ik wel maar nog niet alles is mij voor 100% duidelijk.
De verrassing was dat Skoda je een kosteloze rijtraining aanbiedt voor je auto. Die ga ik binnenkort doen en hoop dan wijzer te worden. Mooi initiatief hoor. Maar voor mensen zoals ikzelf wel nodig ben ik bang.
Hoe rijdt de auto? Daar kan ik kort over zijn......heerlijk. Optrekken is een feest zo snel als dat kan. Dat geldt ook voor de inhaalmanoeuvres. Het rijgedrag is voorspelbaar en direct. Je voelt dat je in een zware auto rijdt maar het is zeker niet ongemakkelijk.
Het verbruik valt mij reuze mee. 17,8 Kwh geeft het systeem aan. Aangezien ik veel korte ritten rijd in het drukke maar o zo gezellige Rotterdam en Capelle aan den IJssel had ik een hoger verbruik verwacht. De achteruitrijcamera is prima. Mooi helder beeld. De bediening van de hendels voelt degelijk aan. De schakelknop is erg klein en vind ik minder prettig. Het infoscherm recht voor je is goed afleesbaar maar wat summier. Het stuur is prachtig. Ligt lekker in de hand. Is lekker dik en stevig en mooi uitgevoerd. De knopjes zijn degelijk. Minder vind ik de "verborgen" schakelaar voor de cruisecontrol. Dat is wel wennen hoor. Voor de ervaren rijders van Volkswagen en Skoda zal het wel gesneden koek zijn maar voor een "nieuwkomer" zoals ik is het wennen.
De achterklep is helaas niet elektrisch. Dat mis ik wel. Maar gelukkig kost het weinig moeite om de klep te sluiten. In de herfst en winter verwacht ik wel vuile handen. Over vuil gesproken....via Marktplaats een set ongebruikte rubber matten gekocht. Ook een mat voor in de bagageruimte.
Ideaal voor als het straks weer van dat natte weer wordt. Die bagageruimte is trouwens wel heerlijk ruim. De achterbank laat zich eenvoudig inklappen voor het grotere vervoer van spullen.
Het is jammer dat je in de avond niet je eigen verlichting kan zien want dat schijnt een pracht gezicht te zijn als ver er achter rijdt. Knipperlicht en remlichten zijn "kerstboom"waardig. Trouwens....de begroetingsverlichting geeft je ook een warm en welkom gevoel.
Wat mij verder opviel is dat na het wassen in de wasstraat er onder de motorkap (of heet dat nu anders?) best wel wat water staat. Nou droog ik dat sowieso altijd goed na, maar dat is ook geen overbodige luxe. Wat is die klep trouwens zwaar.
Inmiddels is mijn meterkast aangepast naar 3- fasen en heb een "Wallbox" aan de muur hangen. Laden met ruim 11 Kwh. op mijn eigen oprit! Wat een luxe!! Bye bye Shell en al die andere dure benzinestations. Ik kom er voortaan alleen nog maar voor een broodje of een sanitaire stop.
Ik denk dat ik genoeg geschreven heb en ga lekker een stukje rijden. Heerlijk. Later weer meer.
En? Bevalt ie?
- 2.000 km
En? Bevalt ie?........Ik krijg deze vraag regelmatig. Zelf stel ik mij deze vraag ook vaak.
Deze auto heeft mij in vele opzichten verrast. Om te beginnen is de bouwkwaliteit echt van een heel goed niveau. Materialen voelen stevig aan en zien er degelijk uit. Neem bijvoorbeeld de motorkap (Kan ik die nog wel zo noemen?). Na iedere wasbeurt in de wasstraat gaat deze open om alles goed na te drogen. Wat een gewicht zeg. Mooi afgewerkt en degelijk. Deuren sluiten stevig en alle materialen ademen kwaliteit. Het stuur is helemaal geweldig. Mooi en heerlijk in de hand.
Eerlijk gezegd had ik minder verwacht. Dus dat is een meevaller.
Dan de rijkwaliteiten. Tja......het is even wennen als je een benzine auto gewend was. Maar het rijdt heerlijk. Vooral op de snelweg is het een prettige auto.
Dus de conclusie kan zijn dat je best wel waar voor je dure euro's krijgt.
Dat zou je overigens niet verwachten als ik de diverse forums op internet lees. Soms krijg je het angstzweet van al die negatieve verhalen. De waarheid is dat er bij ieder merk auto wel wat te klagen valt. Kijk naar de forums van Mercedes en Porsche en je leest ook van die Horror verhalen. Ik ben maar gestopt met lezen.
Gaat dan alles goed? Nou ik mag niet mopperen maar ik moet zeggen dat ik nog steeds wel wat moeite heb om alle systemen te doorgronden. Maar dat zal echt wel aan mij liggen. Nou krijg je bij Skoda gratis een rijtraining. Die kan je boeken en dan wordt er anderhalf uur voor je gereserveerd voor deze training. Echter, dat viel mij zwaar tegen. Ik werd verwacht bij een dealer in de buurt. Beetje pijnlijk want ik had mijn auto elders gekocht en deze dealer wel bezocht maar daar geen zaken kunnen doen. De rijtraining bleek te bestaan uit 1 vraag aan mij. Namelijk....."Heeft u nog vragen over de auto?". Ja ik had er wel een paar. Die werden overigens keurig beantwoord en binnen een kwartier was ik weer onderweg naar huis. Stom van mij natuurlijk maar ik had er meer van verwacht.
Het laden gaat probleemloos. Twee keer bij het inparkeren een soort noodstop gehad. (je schrikt je rot). En 1 x bleef alles op slot toen ik kwam aanlopen om de boodschappen in te laden. Dat was schrikken. Maar na wat keren op de sleutel open en sluiten indrukken ging het ineens goed. Geen last meer gehad.
Is de auto zuinig in gebruik? Geen flauw idee. Ik kan er geen peil op trekken. Ik rijd veel korte stukjes en heb niet echt opgelet. Ik laad thuis aan mijn Wallbox thuislader. Gaat prima, vlot en ik denk lekker voordelig. Zonnepanelen zijn nu mijn beste vriend.
Dus bevalt ie? Ja hij bevalt uitstekend.
Voorbij de 5.000 km
- 5.600 km
Ik rijd niet veel. En meestal korte stukjes. Vandaar nu pas op 5.600 km.
Hoe bevalt ie? Nou ik moet eerlijk bekennen boven verwachting. Het rijgedrag is heerlijk. Ik zit zeer comfortabel in de stoelen van deze Sportline.
Wat is het leuk om zo snel weg te kunnen sprinten bij het verkeerslicht. Heb je snelheid nodig dan is dat aanwezig en direct beschikbaar. De auto heeft geen rammeltjes, piepjes of kraakjes. Alle zit stevig in elkaar zo blijkt.
De ruitenwissers heb ik wel vervangen. De originele wissers hebben ze bij Skoda vermoedelijk bij Aliexpress gekocht. Piepen die dingen!!! Vreselijk. Bij Skoda kreeg ik te horen dat een setje nieuwe wissers ruim € 80,00 zou gaan kosten. Ik had gewoon veel eerder moeten klagen was het commentaar. En gelijk hebben ze. Nu Bosch wissers. Die werken fantastisch en kosten maar € 40,00. Het er op zetten is super gemakkelijk. Wat mij wel tegenvalt is dat er maar 1 12 stopcontact aanwezig is. En die zit in de kofferruimte. Ik heb mijzelf naar gezocht of er voor niet eentje verstopt zat. Helaas. Dus bijvoorbeeld een (tijdelijke) dashcam aansluiten gaat niet via een stopcontact.
Het verbruik is met al die korte ritjes hoog. Ruim 20 kWh. per 100 km. Op de snelweg bij een lange rit duik ik net onder de 15Kwh per 100 km. Das natuurlijk netjes.
De software blijf ik vaak onlogisch maar vooral onduidelijk vinden. Inmiddels weet ik het meeste, maar er gebeuren wel eens dingen dat ik denk van .......wat gebeurd er nu weer. Ik ben natuurlijk niet de slimste met die electronica maar in de handleiding vind je ook zelden een logische uitleg. Navigatie werkt prima maar ik gebruik toch vaak Google Maps.
Binnenkort naar Zuid-Frankrijk......een uitdaging zegt iedereen. Ik hoop dat het soepel gaat en ik overal makkelijk en snel kan laden. We gaan het meemaken. Zodra ik terug ben zal ik er over berichten. Nu sluit ik af met een tevreden glimlach als het over deze Enyaq gaat.
Naar Zuid-Frankrijk
- 6.200 km
Het gaat toch echt gebeuren. Met de Enyaq naar het zuiden van Frankrijk. Ik heb best wel wat bedenkingen en overweeg met een benzine auto te gaan. De horrorverhalen zijn legio. Kapotte laadstations, geen snelladers of gewoon helemaal geen laders. Toch waag ik het erop. Vooral omdat ik voor mijzelf wil ontdekken of het te doen is en omdat de Skoda nou eenmaal gewoon een heerlijke auto is om mee te rijden. Uren surfen op het internet op zoek naar laadmogelijkheden onderweg maken mij toch wel wat wijzer.
Neem sowieso minimaal 2 verschillende laadpassen mee. Ik zelf heb die van de ANWB en Shell. Verder heb ik de apps gedownload van Fastned en Tesla. Tesla geeft tegenwoordig ook toegang tot de superchargers aan merkvreemde auto's. Neem ook een creditcard mee. Sowieso altijd handig.
Ik vertrek in de ochtend om 08.00 uur voor de eerste etappe richting Deols. Daar een hotel geboekt met een achttal laders op de parkeerplaats.
Nou las ik ergens de tip om bij de grensovergang Hazeldonk je auto nog even bij te laden....Oké, dus bij Hazeldonk mijn eerste stop. Auto aan de laadpaal en laden maar. Echt snel gaat dat natuurlijk niet want de accu zit nog behoorlijk vol. Rond de 38 kWh per uur. Nou dan kan ik rustig op mijn gemak een plaspauze houden en een koffie halen. Als de accu vol is (100%) ga ik nu echt op reis. België!!! Het is lekker rustig op de weg en zelfs bij Antwerpen geen file. Ik gebruik de navigatie van de Skoda en die doet het prima. Ik rijd gemiddeld zo'n 100 - 110 km per uur en kijk eens naar mijn verbruiksmeter. Dat valt mij niet mee.....19 kWh. Misschien naïef maar ik had een beter verbruik verwacht. De airco staat wel aan en ook de ruitenwissers glijden in een regelmatig tempo geruisloos over mijn vooruit.
En we hebben (mijn vrouw en ikzelf) flink wat bagage bij ons want in Frankrijk verkopen ze natuurlijk geen hagelslag, pindakaas, aardappels, bronwater etc.....Zucht..... Ook het weer is niet geweldig. Veel regen. Gelukkig die slechte wissers van Skoda zelf vervangen voor die van Bosch. Regelmatig kijk ik naar de accustand. Sneller dan ik had gehoopt zakt deze naar een lager percentage. Ik moet duidelijk nog wennen aan het nieuwe rijden en ga bij zo'n 40% al op zoek naar een laadmogelijkheid. Zodra het kan ga ik de snelweg af om te laden. Opnieuw gaat dat niet zo snel als ik had gehoopt. Maar goed het is wat het is. Nou wilde ik perse met een goed gevulde accu over de Periphériquebij Parijs. Ik had gelezen dat Fastned vlak voor Parijs een nieuw laadstation had neergezet. Navigeer naar "Air de Vémars Quest". Ik moet zeggen dat de gebruiksvriendelijkheid van Fastned geweldig is. De app registreert feilloos waar je staat en voor je het weet sta je te laden. Dit keer een hogere laadsnelheid bij de aanvang van het laden. Mooi tankstation met volop mogelijkheid om te lunchen en het (schone) toilet te bezoeken.
Nadat de accu vol was konden we het avontuur van de Periphérique met een gerust hart aangaan. Voorspelde actieradius is 300 km. Druk is voorzichtig uitgedrukt. Wat een gekrioel van auto's, vrachtauto's, en motoren. over deze rondweg. Het blijft toch altijd een fascinerend schouwspel om te zien en mee te maken hoe die Franse automobilisten zonder gebruik te maken van richtingaanwijzers zich een weg banen over deze rondweg. Maar eerlijk is eerlijk, niemand die vervelend doet en je bij een wisseling van baan probeert te hinderen. Het gaat er (dit keer?) gemoedelijk en chaotisch tegelijkertijd aan toe. De motoren is wel een dingetje om rekening mee te houden maar ook dat gaat wonderwel probleemloos. Toch ben je gauw een paar uur verder voordat je weer lekker kunt doorrijden. Eenmaal in rustiger verkeer ben ik gaan uitzoeken of er een groot verschil in verbruik is tussen braaf 100 km rijden of toch maar wat harder. Mijn conclusie is dat er niet zoveel verschil is in verbruik als je 110 - 115 km gaat cruisen. Het verbruik schommelt zo rond de 19 kWh. Wat positief opvalt is dat er volop laadmogelijkheden zijn onderweg. Dat hoeft voorlopig geen probleem te zijn. Maar niet te vroeg gejuicht want we zijn nog niet in het zuiden. Bij het hotel aangekomen de auto aan de laadpaal gehangen. Het is inmiddels 19.30 uur. Ik ben de enige....hoewel...30 minuten later staan er nog 5 auto's te laden. Dat doet bij mij de gedachte dat in het hoogseizoen het wel eens wachten zal worden om te kunnen laden. Dat geldt natuurlijk zeker voor de laadstations langs de snelweg. Iets om rekening mee te houden voor diegene die in het hoogseizoen reizen.
Na een redelijke nachtrust en een goed ontbijt de volgende ochtend weer op pad. nog zo een kleine 600 kilometer tot de bestemming. Het weer is gelukkig een stuk beter. Gek genoeg zakt het verbruik naar ongeveer 18 kWh. Nog geen geweldig cijfer natuurlijk. Ik rijd gemiddeld ongeveer 115 km per uur. Inmiddels zijn we gewend geraakt aan de actieradius en nemen we de gedwongen pauzes tijdens het laden voor wat het is. Sterker nog....we en vooral ik als de chauffeur begint het op een bepaalde manier wel prettig. Telkens wanneer je vermoeid raakt moet je gaan laden en door de gedwongen pauze stap je weer uitgerust en fris achter het stuur.
Richting de eindbestemming in het departement Herault kom je er wel achter dat als je de snelweg hebt verlaten het laden een grotere uitdaging is geworden. Gelukkig vind ik redelijk in de buurt van mijn verblijf een Tesla supercharging station. Een hele opluchting toch wel want supermarkten zoals de Lidl en Carrefour hebben wel vaak een laadmogelijkheid maar de kans dat die onbezet zijn is niet zo heel groot. Nu vakantie vieren. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan en of ik nieuwe laadmogelijkheden ontdek in het gebied rond Beziers en Narbonne. Ik ben optimistisch.
Laadstress in Zuid-Frankrijk?
- 8.550 km
Een update over het rijden en vooral het laden in de regio Béziers, Narbonne en Carcassonne.
Allereerst moet ik zeggen dat deze wijnstreek in het departement Hérault schitterend is. Goede wegen (overwegend 80 km), schoon, ruim en goed bijgehouden. Doordat je niet harder dan 80 km mag is het verbruik ideaal. Mijn gemiddelde is gezakt naar 16,1 Kwh per 100 km. en dat is over de laatste 3500 km. Dus daar zit nog een heel stuk bij van gereden km in Nederland. Dan het laden. Dat kost zoals verwacht veel tijd. De kunst is om het te combineren met een activiteit zoals boodschappen doen, uit eten of toeristisch bezoek. Dat valt niet altijd mee omdat veel openbare laadpalen maximaal 22 kWh leveren of minder. Dan heeft het weinig zin om de auto aan te sluiten als je de supermarkt bezoekt. Maar er zijn wel snelladers te vinden. En langs de snelwegen zijn er ruim voldoende. Tesla heeft een aantal stations met superchargers. Onder andere in Carcassonne. Geweldig. En toegankelijk voor niet Tesla merken elektrische auto's. Dat is niet het geval bij Tesla in Narbonne Novotel. Maar de navigatie van Skoda geeft een alternatief en ergens verscholen achter een ander hotel vind deze een snellader die ook je accu met sneltreinvaart vult. Die Navigatie van Skoda doet het trouwens voortreffelijk. De navi is duidelijk op het scherm en maakt nagenoeg geen fouten. De verkeerssituatie wordt uitstekend aangegeven en alternatieven worden indien aan de orde aangeboden. Helaas een minpuntje is dat de dame die je de weg wijst een uitspraak Frans heeft die mijn oude lerares Frans zou doen gruwelen.
Bij een volgend bezoek aan Frankrijk neem ik wel een "stopcontactlader" mee. Want ondanks dat deze natuurlijk heel langzaam laadt geeft het toch een wat geruster gevoel dat je accu wordt bijgeladen. Met de beperkte actieradius van mijn Skoda 60 kWh. bemerk ik toch wel wat laadstress bij mezelf. Je moet natuurlijk wel logeren in een locatie waar je stopcontact hebt en de stoppen er niet telkens uitvliegen.
Aan het einde van mijn vakantie zal ik de thuisreis verslaan.
De thuisreis.
- 9.998 km
Om maar direct met de conclusie te beginnen....Wat een fantastische comfortabele reisauto is de Enyaq. Hij heeft maar 1 nadeel en dat is dat ie elektrisch is. De 60 (58) kWh uitvoering heeft gewoonweg te weinig actieradius om grote afstanden mee af te leggen. Behalve als je genoeg tijd hebt en je gedwongen rust -lees laad- momenten geen probleem vind.
Een actieradius op de snelweg van gemiddeld 300 km is wat de Skoda je biedt. Dit bij 100% geladen en een snelheid van 110 - 120 km gemiddeld. Dus ieder twee uur verplicht je rust pakken. Eigenlijk wel zo veilig. Dat dan weer wel. Je moet gewoon geen haast hebben.
Ik moet wel aantekenen dat de auto volgeladen was met bagage, het buiten ongeveer 24 graden was zodat de airco braaf en geruisloos zijn werk deed.
Ik heb het al eerder genoemd maar de navigatie is echt heel erg goed. Ook de mogelijkheid van WEBradio is top. Nederlandse radio spatzuiver in het zuiden van Frankrijk.
Neem ik bij een volgende reis weer de Skoda Enyaq? Ik denk dat ik daar nog niet uit ben. De auto is zo fijn dat je het nadeel van het laden op de koop toe neemt. Zou zomaar mijn conclusie kunnen zijn......
Nog 1 tip.....neem voldoende verschillende laadpassen en apps mee. Niet iedere pas wordt geaccepteerd. In Noord Frankrijk werd de pas van de ANWB en de Shell geweigerd. Gelukkig had ik ook vlak voordat onze reis begon een pas aangevraagd van Plugsurfing. Deze bracht uitkomst. En niet alleen voor mijzelf want er stond bij dit laadstation nog een Nederlander met een lege accu wiens passen niet werden geaccepteerd. Mijn pas bracht uitkomst. nederlanders onder elkaar helpen elkaar vanzelfsprekend. Nog dezelfde dag had ik het bedrag van de geladen stroom op mijn rekening staan.
Tot slot: het uiteindelijke verbruik is 16,5 kWh per 100km. en dit over zo'n 4.500 km. Valt toch nog mee.
Lekkere auto hoor!
- 15.147 km
De eerste anderhalf jaar zitten er op. Nog maar een half jaar garantie (uitgezonderd de accu's). Belachelijk kort natuurlijk. Heb ik dan problemen met de auto? Nou ja.....er is een paar maanden geleden een accu vervangen. Dat is onder de 8 jaar garantie gedekt. Kreeg zonder kosten een leenauto mee en de auto weer terug na twee weken. Verder geeft het systeem bij koude start aan dat de voetgangersbescherming niet werkt. Die waarschuwing verdwijnt na een minuut of 5-10 vanzelf.
Bij wegrijden met een volledige stuuruitslag stuitert het wiel 1 of 2 keer. Niks aan te doen volgens de deskundigen van mijn garage. Komt door de zeer korte draaicirkel. Het infosysteem is wat traag en naar mijn mening ingewikkeld. Maar dat zal ook wel te maken hebben dat ik niet de jongste meer ben. Verder is de auto probleemloos en uiterst comfortabel. Het rijden is echt plezierig. Je zit goed, de auto is snel indien nodig en rijdt soepel. Bovendien is het heerlijk dat de auto zo ruim is. Wat een bagageruimte! De actieradius is zo rond de 280 kilometer bij 80% laden. Hier in Nederland is dat voor mij geen probleem. Ook omdat ik een thuislader heb.
Voor mijn vakantie in het buitenland (zuid-Frankrijk) is het wat te weinig vind ik. Aan de andere kant is 2 uur rijden en 30 minuten laden wel zo veilig. Je rust lekker uit.
De bouwkwaliteit is werkelijk heel goed. Skoda heeft mij met deze auto zeer positief verrast. De onzinnige opmerking van een reporter van Autoweek die de bij een test van de Lynk en co 02 Skoda omschreef als een soort B-keuze van Volkswagen is dan m.i. misplaatst.
Ik was BMW 5 serie gewend maar deze Skoda heeft deze prima vervangen.
Dus ik ben nog steeds erg blij met mijn Skoda.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Enyaq Coupé 85 Sportline
- 2024
- 9.654 km

Skoda Enyaq iV 80 GROTE ACCU|LEDER|STOEL-,STUURVERW.|ACC|CARPLAY|CAMERA|NAVI|INCL. BTW|1e EIG.|NL-AUTO|
- 2021
- 142.772 km

Skoda Enyaq iV 60 132 kW 180 PK | Navigatie | Achteruitrijcamera | Stoelverwarming | Parkeersensoren | Apple Carplay & Android Auto | Cruise Control |
- 2021
- 9.654 km