Simca 1308 GT (1978)

autoreview

Simca 1308 GT (1978)

Signalement

Uitvoering1308 GT
Bouwjaar1978
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst106.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 106.000 km

De Simca 1308 GT (voluit Chrysler-Simca) is een zeer comfortabele ruime auto. Voor de jaren ’70 een goede aanbieding. Nieuwprijs ongeveer 16.000 gulden. Daarvoor had je een zeer compleet uitgeruste auto, en een voorwielaandrijver met 5 deuren.
De auto rijdt zuinig en kan nog vlot mee in het hedendaagse verkeer. Er is veel luxe aan boord, zoals electrisch bedienbare voorramen, getint glas, velours bekleding, toerenteller, verwarming ook achter, halogeen lampen met wis/was,
transistorontsteking etc.

Mijn exemplaar is goed onderhouden en nagenoeg roestvrij.
De roestduivel was voor Simca een echt probleem maar eigenlijk goldt dat voor alle
auto’s uit die tijd. Verder waren de auto’s uit de eerste jaren niet geheel storingsvrij, de kwaliteisnormen van Chrysler waren anders dan die van de overige europese merken. Later is dit sterk verbeterd. De Simca 1307/08 was in 1975-1976 zelfs auto van het jaar en in zijn topjaren een van de bestverkochte middenklassers in Nederland. In 1978 werd overigens de Simca Horizon auto van het jaar, deze wagen was ook grotendeels gebaseerd op de 1307/08 serie. De 1308 GT heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Hoewel er nog maar enkele goede exemplaren over zijn, worden deze over het algemeen met zorg onderhouden. Mede dankzij de Simcaclub. De auto is vrij eenvoudig te onderhouden en zeer gebruiksvriendelijk. De achterbank is bijvoorbeeld met 1 handeling op te klappen waarbij een volledig vlakke laadvloer onstaat. Nog steeds een uniek systeem. Het moge duidelijk zijn: deze auto blijft nog jaren in mijn bezit en zal met zorg gekoesterd worden. Jammer dat Peugeot/Citroën (PSA)de stekker uit dit merk getrokken heeft...

PROBLEMEN

  • 106.000 km

Spatborden voor vervangen vanwege roest. Enkele kogels e.d. vervangen vanwege uitdrogen etc. Binnenkort moeten de hoezen van de aandrijfassen vervangen worden,
zijn ook uitgedroogd en dreigen te scheuren. Verder normaal onderhoud. Olie verversen etc.
Update 25-06-2007: inmiddels aandrijfashoezen laten ’lijmen’. Waren verder in goede staat.
Reactie op voorgeschiedenis: ik heb de auto van een Simcaclub lid overgenomen, 4 jaar geleden. De onderdelen die niet altijd meer te verkrijgen zijn koop ik in het clubmagazijn. Overige onderdelen zijn vaak nog via Peugeot te verkrijgen.
Auto rijdt nog steeds prima!
Update 30-08-2007: inmiddels auto weer goedgekeurd, kan er dus weer een jaar van genieten. Er was niets aan te merken op de auto. Rijdt nog steeds prima.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.