Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid FR Business (2024)

autoreview

Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid FR Business (2024)
Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid FR Business (2024)Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid FR Business (2024)Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid FR Business (2024)Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid FR Business (2024)Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid FR Business (2024)Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid FR Business (2024)

Signalement

UitvoeringTarraco 1.4 e-Hybrid FR Business
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst21.500 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Never change a winning car

  • 10.000 km

Het waarom:
In november 2023 moest ik de bestelling doen voor de opvolger van de Seat Tarraco Xcellence uit 2019. ( Zie mijn andere review). In juni 2024 ging deze uit de lease.
Keuze voor weer 4 leasejaren was een gelijkwaardige auto, gezien het gezin, vakanties en gebruiksgemak.

Een volledige EV viel af gezien (vakantie)laadissues en beperkte echte actieradius en geen laadmogelijkheid aan huis. Een ICE (en hybride als mev/hev) vergt een fors hogere eigen bijdrage in de leaseregeling. Iets met het brandstofvoorschot en gemiddelde wlpt verbruik.

Blijft een phev over. Er leken wat nieuwe modellen phev-SUV’s in beeld: Kodiaq, Tiguan, Outlander, Santa Fe en Sorrento. Alleen dikke pech want allen worden pas (veel) later in 2024 verwacht en ik moest nu (nov. 23) bestellen. De volgende keuzes bleven over:

Mazda cx60. Stoer en mooie auto, maar afknapper in de showroom: wat een krappe ruimte, zeker de achterbank. En wat een matige kwaliteitsgevoel, de portiergrepen en dichtslaan van het portier deed me denken aan mijn eerste Citroën C4 Picasso uit 2008. En dat voor dik 61k, om hem gelijkwaardig te krijgen met wat ik nu heb.
Lees ik ook de vele zeer negatieve ervaringen in de reviews van de cx60, onbegrijpelijk van Mazda.

Lynk&Co 01 en Ford Kuga: modellen spreken mij totaal niet aan.
Alfa Romeo Tonale en BMW x1: mooi maar mij te klein voor gezin met kinderen formaat volwassene.
Honda crv phev: mooi maar ruim 63k…viel direct af.
Citroën c5: nooit meer een Citroën, gezien slechte ervaringen met mijn laatste Citroën Picasso.
Toyota rav4: zittingen voorstoelen veel te kort.

Hyundai Tuscon (of Kia Sportage). Bij een Tuscon-proefrit reed het niet verkeerd, al leek de automaat eerst te moeten nadenken bij wegrijden en versnellen. En ik miste iets, geen idee wat, maar ik had geen klik met de Tuscon. De ruimte op de achterbank en bagageruimte is ook minder en de Tuscon was duurder dan de weer leverbare Tarraco phev….

Want jawel, de Tarraco phev stond weer in de prijslijst, in 1 uitvoering, de FR business. Proefrit en sjongejonge, wat een verschil met mijn huidige Tarraco. Een heel andere auto. Nog betere wegligging en verschil van 150 naar 245 pk en van 250 naar 400 nm is erg goed merkbaar. En wat een rust in de EV modus.
Het mediasysteem is verbeterd evenals de knopjes op het stuur en wat een heerlijke (kuip) stoelen.
Er is weinig te configureren, alles zit erop en eraan. Offerte gevraagd bij leasemaatschappij: door de “lage” cataloguswaarde van 47k bleek er ruimte om hem full options te maken: verwarmde voor/achterstoelen, keyless entry, elektrische klep, panoramadak en grotere schoenen maat 255 op 20” velgen. Totaal 52k. Maar ja het is wel weer een Tarraco……

Bij de zoveelste keer scrollen door de Autoweek prijslijst valt mijn oog op de Volvo xc60 T6 Essential voor 59k. Proefrit en wauw, wat een heerlijke reiswagen en super mediasysteem. Reed nog fijner dan de Tarraco phev en wat een power die 350pk en 659 nm: Max Verstappen, here I come…
Maar configurerende om hem gelijkwaardige te krijgen als de full options Tarraco phev lukt niet, terwijl de prijs oploopt naar ruim 62k…….en de xc60 is krapper op de (vaste) achterbank en bagageruimte is kleiner. Maar wat rijdt dat ding super en ondanks de leeftijd, de xc60 blijft een stoere wagen om te zien.

De keuze:
Na lang wikken en wegen en cijfertjes over 4 jaar leasetermijn berekenen, toch de Tarraco phev gekozen en dan zoals hierboven opgesomd full options.
Het kleurenpalet was zeer beperkt, gekozen voor de basis, Uranium Gray en type aanduiding van de achterklep laten halen.

En dan ging tot verbazing per 1-1-2024 ook de fiscale waarde nog met 2k omlaag.

Bij Ames Dordrecht in juni 2024 de blauwe Tarraco omgeruild voor de muisgrijze Tarraco phev.
Direct de achteruit en zijruiten extra laten tinten want de standaard donkere ruiten waren mij veel te licht.

En bevalt ie?
Inmiddels 10.000 km gereden tot volle tevredenheid.
De auto is stiller, ook minder banden- en windgeruis en niet alleen tijdens de ev-modus.
Het mediasysteem werkt sneller en kent meer opties. Geen kabeltjes voor telefoon voor CarPlay.
Het weggedrag is anders: ligt nog beter op de weg, stuurt strakker en minder zijwindgevoeligheid.
De automaat werkt snel en soepel en er is trekkracht in overvloed. Zeker in de s-boost modus.
Stoelen zitten super en wat heerlijk straks bij kou, de verwarming in stoelen en stuur. En in de zomer het heerlijke open panoradak.
En met 3 bestuurders van verschillende lengtes, ideaal die automatische stoelverstelling.

Wat valt tegen? Het verbruik. De phev lijkt niet veel zuiniger dan de brandstof motor van mijn vorige Tarraco. Opgemerkt, ik laad vaak de accu op tijdens lange ritten. Laden bij openbare laadpalen duurt 4 uur en ik kan dan ca 45 km elektrisch rijden. Dit vaak in de weekenden, dan rij ik alleen ev- modus.
Ik sta wel vaker te tanken omdat de tankinhoud 10 liter minder is.
Ook blijft de afstand tussen de voorganger bij adaptief cruisecontrol erg groot en duurt het lang voordat de auto weer optrekt als de voorganger weg is.

Spijt? Toch een keer naar de showroom geweest en het nieuwe model Tiguan en Kodiaq bekeken. Het interieur met grote scherm oogt moderner maar de buitenzijdes en met name de in mijn ogen bolle en wat opgeblazen ogende achterzijdes kunnen mij totaal niet bekoren.

Dus geen spijt dat het “weer” een Tarraco is geworden. Het FR-model oogt door de zwarte accenten en de niet-metallic grijze lak en dikke wielen heel anders dan de blauwe Tarraco met chroom accenten.
En zoals ook bij de xc60, ondanks de leeftijd, hij oogt in mijn ogen nog steeds lekker stoer.

Op het saaie af…

  • 21.500 km

Inmiddels bijna 8 maanden in bezit en 20.500 km verder. Sinds 2 maanden de zomer slippers omgeruild voor Michelin Alpin 5 winterschoenen. Ze maken iets meer geluid maar verder rijdt de Tarraco er prima op.

Bij 15k een beurtje zonder bijzonderheden.

De Tarraco bevalt nog steeds, ik had ook niet anders verwacht. De ruimte, rust en comfort. Fijn die fysieke knopjes, althans eigenlijk tiptoetsen, ook de vaak bekritiseerde VAG-sliders. Die kun je gewoon aantikken i.p.v. de slider te verschuiven.
En met de koude dagen, wat een heerlijkheid dat verwarmde stuur en stoelen, ook voor de achter passagiers. De warmste stand wordt overigens erg warm, je komt bijna gegrild aan.
Ook zo’n luxe is voorwarmen, geen ruiten krabben meer.

Ook leuk blijft de forse trekkracht, op de snelweg even inhalen of invoegen, hij gaat als een tierelier. Wegrijden vanuit stilstand levert soms wel slippende wielen op, zeker bij nat wegdek.

De EV modus wordt gebruikt in en rondom de woonplaats, daarbuiten staat de hybride doorgaans op de stand “optimaal” gebruiken.
Opladen doe ik voornamelijk onder het rijden, wegens geen eigen oplaadpunt aan/voor het huis. Dit zorgt wel voor een forser verbruik. Volgens de Seat app is dit ca 1:13, iets zuiniger dan mijn vorige benzine Tarraco.

Nog steeds stap ik met veel plezier in om ieder ritje, zakelijk of privé, heerlijk een stukje te sturen en te genieten van deze voor mij schitterende auto. Totaal geen spijt dat ik destijds weer een Tarraco heb gekozen, zeker niet deze full options.

We rijden dus door in dezelfde sleur, het is bijna op het saaie af….

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.