Seat Marbella Special (1992) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Marbella Special |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 90.759 km |
KM-stand laatst | 97.645 km |
1e tankbeurt na aanschaf
- 90.899 km
Tsja, al veel over geschreven, maar ik heb er weer eentje. Nostalgie maar ook gemak bracht mij tot de aankoop van deze zwarte schicht.
Nu ik alweer wat kilometers gemaakt heb, wil ik toch even hier kwtij hoe de wagen in het dagelijks leven bevalt.
Woon werk verkeer van 70 km per dag. Deels b-wegen en deels snelweg.
Prima te doen, geluidsniveau bij 100 is acceptabel, 120 word al wat spanennder. Hij kan het zeker wel, maar de auto schudt dan dat het een lieve lust is. Dus gewoon met 100 op de rechterbaan is relaxt cruisen.
Medeweggebruikers zijn over het algemeen redelijk berekend op de Bella en haar snelheid. Op 80 wegen gewoon 80, maar een enkeling gaat toch op je bumper zitten. Beetje jammer. Op de snelweg komt men je gewoon voorbij. Zelf rij je al defensief in dit kleine koekblikje en houd je rekening met alle factoren, maar dan keer twee. Ruim afstand houden met een onbekrachtigde remmerij is het devies.
Ik had de domme pech dat ik op de 1e dag van bezit al van achteren aangereden werd bij het stoplicht. Een dame die achter mij reed, besloot op het moment dat ik remde voor het rode stoplicht, even met haar hoofd in het dashboard kastje te duiken...de klap was echt flink, de auto kwam wat omhoog en schoot wat vooruit door de kracht, ondanks dat ik op de rem stond. Toen ik uitstapte moeest ik wel ff tot tien tellen, maar toen ik naar achteren liep, zag ik dat de Bella schadevrij was. De Hyndai i10 had de bumper deels los en de nummerplaat lag gekreukeld op de grond. Ik heb overal gecheckt, alle naden en kieren, onder de bumper, echt alles in clusief bumpersteunen, maar geen spoor van schade. Stevig karretje toch.
De 5 bak schakelt verassend soepel. Ik had al ervaring in een Bella met de helft aan kilometers op de teller, en dat was echt roeren met een stok in een bak met knikkers. Nu niet met dit exemplaar.
De 5 is een echte overdrive, niet verwonderlijk.
Handchoke doet goed zijn werk en maakt een koude start geen probleem.
Zelf heb ik nog even het kleppendeksel pakking vervangen, die was verzadigd en lekte wat. 4 euro verder en klaar. Erg leuk om te doen.
Onderdelen voorziening qua techniek is prima, maar interieur delen en exterieur delen word wel moeilijker. Zeker de kleine accessoires. Ik moest een nwe slotvanger hebben, en na een week eentje op de kop getikt op de sloop. Deze bakjes gaan normaliter daar direct de pers in. De schare fans die er eentje wil bezitten en erin wil rijden, hoe schattig de auto ook is, is klein. Dat beperkt de vraag naar onderdelen enorm. Het aantal dat nu nog op de weg rijd, is enkel nog daar vanwege de liefhebberij, of omdat de eigenaar er bijna niet (meer) mee rijd vanwege wat voor reden dan ook. Roest is de grootste vijand voor een Bella, met name de latere VW generatie van 1996-1998.
Dorpels gaan als eerste, wielkasten, spatborden daarna. Motorisch zijn ze onverwoestbaar.
Het gekke is wel dat wanneer je naar de prijzen kijkt in het buitenland, dat men daar toch flinke vraagprijzen hanteert. Wellicht dat het wagentje daar nog zeldzamer is?
Word vervolgd.
lekker doortuffen
- 93.826 km
Enfin, daar waar ik als prio had om deze Bella te verkopen, omdat ik de rode heb, heb ik besloten heb niet al te veel te promoten, maar mocht er iemand zich melden als liefhebber, dat hij dan wel weg mag. Maar tot die tijd, ga ik nog even wat leuke dingen er mee doen. Tot nu toe heeft hij zich als een trouwe reisgezel gedragen.
Het rijden is nog steeds een feestje, verbruik is al verminderd en ik rij nu met redelijk doorrijden toch 1 op 19.
Koppelingspedaal kraakte wat, maar een beetje smeermiddel helpt!
Toen ik de wagen kocht, sloot het linkerportier niet lekker meer, de slotvanger was stuk. Op de sloop een ander gescoord voor 30 euro, zelf even vervangen en hij doet het weer prima.
Je merkt wel op de weg, dat de overige weggebruikers een overmijdelijke drang hebben om zich op de een of andere manier te moeten bewijzen ten overstaan van dit karretje. Erg raar..als iets geen gevaar vormt qua acceleratie of jakkeren, is het wel een Bella. Bumperkleven, snel inhalen, te vroeg naar rechts na inhalen, allemaal vreemde zaken die ze ineens moeten uitvoeren. Jammer dat die mensen niet kunnen onthaasten zoals ik dat kan als ik er in onderweg ben.
Heb ook wat geluidsisolatie aangebracht op de vloer, helpt weer een beetje. Verder geen gekke dingen. Nog ff lekker doorrijden tot de herfst.
knoop doorgehakt!
- 94.223 km
Na lang wikken en wegen, besloten de Bella te houden,. Heb hem offline gehaald en ben bezig hem verder naar mijn zin te maken. alle stickers eraf gehaald en een andere, roestvrije achterklep gemonteerd (50 euro, al in de juiste kleur). Wel even het glas overgezet. Erg makkelijk klusje dat mij al jaren af schrok, maar uiteindelijk erg makkelijk blijkt te zijn. Wel ff met zijn tween op zijn minst doen. Wieldoppen eraf gehaald. En de wielen voorzien van de originele naafdoppen. Wieltjes ff met Action verf gespoten.
Enkel nog ander motorkapje erop, maar die word volgende week gespoten.
Huidige is te gedeukt en voorzien van een raar gat voor een antenne die nu met een rubber dop is afgedekt.
Qua interieur een radio gemonteerd, speakers en console in hangmat dashboard.
Ook even 1 wiel omgewisseld met reserve wiel. Was een Panda velg en nu zitten er rondom weer Marbella velgen onder. Was sowieso een goede zet, want de auto is bij 120 op de snelweg nu ineens geheel trillingsvrij.
Bij koude start protesteert ze nog wel hevig en een hoop gepiel met de choke is nodig om de boel aan de gang te houden. eenmaal warm, geen problemen meer. Af en toe een hikje, maar verder rijd ze prima en zuinig. Ruim 1 op 17 nog steeds met normaal doorrijden.
Heb als remedie nwe bougies en bougiekabels gemonteerd, alsook de verdelerkap. En dat helpt gelukkig. Loopt weer als een zonnetje. Ontsteking en carburateur zijn al afgesteld bij een vorige beurt.
Heb al vast een nwe foto geplaatst bij deze review, hoe de auto er nu uitziet. Ik ga de auto voorzien van een Seventies tribute thema. Striping zit er op alsmede de merk en model naam stickers. Enkel is het nu wachten op het seventies logo wat op de c stijl komt. En de nwe motorkap word voorzien van een correct, maar nu oranje, Seat logo sticker.
Voor weinig geld de auto weer van een update voorzien. Dit was mede mogelijk omdat ik een week terug een sloper heb kaalgeplukt en o.a. de naafdoppen kon gebruiken om mijn eigen Marbella op te knappen.
Geweldig!
- 94.624 km
De Bella had bij starten af en toe wat gestotter bij een koude motor. Ook bij een warme motor, bij constante snelheid of zelfs bij optrekken, een hik, alsof hij een slagje over sloeg. Nu had ik al geschreven dat ik diverse zaken vervangen had, maar uiteindelijk afgelopen weekend, voor het fenomenale bedrag van 13 euro, een nwe rotor en contactputjes gekocht bij een gespecialiseerde zaak in Bennekom, zo uit het schap, gewoon op voorraad!!! heerlijk dit soort zaakjes en die dienen gekoesterd te worden.
Gelijk langs mijn mannetje gereden, die al jaaaaaren aan Fiat 600 en Fiat 850 sleutelt. De Fiat 850S heeft hetzelfde blok als de Bella. Enkel die heeft ook een dubbele carburateur.
De boel vervangen, en voor wat de contactpuntjes betreft was dat zeker nodig, die waren echt behoorlijk versleten.
En...het wagentje rijd weer heerlijk soepel. Loopt mooi stationair, start fijn en loopt als een zonnetje! Nog meer redenen om hem niet te verkopen.
Verder heb ik de reserve motorkap laten spuiten en gemonteerd en een gaatje in de dorpel aan de binnenzijde laten lassen. Op de juiste manier, dus geen bakken en braden. Als je dit niet in de kiem smoort, ben je zo van je Bella af. Maar wel apart, had dit gaatje niet gezien bij aanschaf. Bij elkaar 250 euro voor beide handelingen. Motorkapje glimt als een malle. De oude was niet echt verkeerd, maar had dutsjes en krasjes. Helaas, bij het oud ijzer, we kunnen niet alles bewaren.
Maar wat een eenvoud weer, een simpele reparatie met onderdelen die vrijwel niets kosten rijd de auto weer als nieuw. En ja, wel op Super 98 sinds 1 Oktober, maar ik vermoed dat dat zelfs een nog zuiniger verbruik op gaat leveren. Enfin, aanstaande zondag een rondrit met de Panda/Marbella club, en de zwarte mag deze keer mee.
Nwe APK en weer lekker tuffen!
- 95.234 km
Toen de Marbella uit winterslaap kwam, moest hij gelijk op voor een nwe APK. Aangezien ik nog geen APK met hem doorlopen had en ook nog niet heel uitgebreid onder de wagen had gelegen, wist ik niet wat te verwachten. Ik had nog wel dan dat ene plekje bij de dorpel netjes laten repareren, maar dat was maar een klein plekje wat nog lang niet een probleem zou zijn bij een APK.
En wat blijkt? de Bella kwam fluitend door de APK. Geen op of aanmerkingen. Heerlijk. Naast mijn Outlander als daily, nu ook de Bella in gebruik voor de lente en zomer. De Mercury laten we dit jaar maar even op stal staan. Zeker met die rare gang van Coronazaken op dit moment kan ik er toch niet van genieten zoals het hoort. Ook de 88er Bella blijft lekker staan met al die evenementen nu gecancelled. Terwijl toch de Super98 benzine op dit moment wel een all time low kent... ach ja, te veel speelgoed vrees ik ;o).
Enfin, de Bella al weer een tankje leeg gereden en vanochtend weer afgetankt. Bijna 1 op 17. Erg netjes. De lagere max snelheid overdag op de snelweg zorgt er wel voor dat ik nu niet meer op vlak met mijn lage snelheid tussen het overig verkeer. Ze komt prima mee, trekt vlot door de versnellingen, ondanks dat dit de beruchte 5 gangen roer bak is. Ding zwabbert alle kanten op bij optrekken of afremmen, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Ontwaseming bij vochtig weer is prima, enkel de zijruitjes beslaan wat, maar dat los ik op door de zijruiten op een kiertje te zetten en met behulp van de zij windschermen in de portieren blijft het gewoon droog binnen en heb je geen last van de wind die naar binnen slaat.
Starten gaat sinds het ontwaken uit de winterslaap toch iets moeizamer weer als net na het vervangen van contactpuntjes e.d bij de overige update. Wellicht dat et te maken had met de euro95 E5 die er in zat tijdens de winter, die wellicht wat aan kracht heeft ingeboet. Nu zit er Super 98 in en maar eens zien wat er gebeurt. Anders wellicht carburateur uit elkaar om schoon te laten maken.
De Bella had ook last van een doorleefd achterbankje waar geen enkel zitcomfort meer in zat en niemand wilde ook meer achterin zitten. Het zijn tenslotte al twee buizen met een lapje stof ertussen, maarr in dit geval was het schuimrubber die voor een klein beetje zitgerief moet zorgen om de buizen, weggezakt. voor 25 euro schuimrubber van een ander Bella achterbankje aangeschaft, deze gelijmd op het reeds bestaande schuimrubber en alles weer in de hoes gedaan. Resultaat is verbluffend. Een super strak, heerlijk zittend, bankje. Goedkope en leuke oplossing. En daar hou ik zo van bij dit type wagentjes, simpel en goedkoop is vaak de sleutel tot een hoop dingetjes. Binnenkort interieur maar eens flink reinigen, en zeker de voorstoelen.
Voor de lol een T-Ford hoorn ingebouwd en binnenkort de radio maar eens van nwe bedrading voorzien. Heb per ongeluk de constante 12V gepakt van de claxon voor de radio. Bij toeteren reset de radio en gaat hij uit.
Voor de rest is het echt een prettige ervaring om elke keer achter hte4 stuurtje te gaan zitten en een stuk te gaan rijden. Onthaasten gaat automatisch en op de een of andere manier ben je veel meer betrokken bij het verkeer. Geen afleiding dmv te grote LCD schermen en andere toeters en bellen. En het gaat ook nog eens niet stuk als het er niet op zit.
Het is jammer dat autofabrikanten de klanten steeds meer willen verwennen, want ik kan me goed voorstellen dat er ook mensen zijn die enkel van A naar B willen op een droge manier. Dan zijn zaken als airco, 50 airbags, stuurbekrachtiging, cruise control en al die enge hulpjes in je wagen toch niet nodig.
Ja, zonder al die passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen is het wel enger, maar je past je rijstijl er op aan en rijd defensief. Je vaart niet meer blind op je auto die je overal bij helpt en beschermt. In de stad zou het perfect zijn en met mijn huidige rijstijl rij ik al 1 op 17, laat staan als daar een nog effectiever en zuiniger blokje in zou komen. Who needs electric?
Ik kar gelukkig en tevreden door.
Paar kleine dingetjes
- 97.177 km
Bijna winterstalling tijd...maar ik hoop stiekem nog op een paar mooie zonnige dagen om mijn kleine hokjes even uit te kunnen laten.
De zwarte Bella heeft nwe lampjes in de koplampen. De Duplovoet lampjes met 40/45 Watt zijn vervangen door H4 met duplovoet, 55/60 Watt. Perfect en gelijk iets meer licht. De rode krijgt gewoon af-fabriek H4 units volgend voorjaar, die ik nog heb liggen.
Verder een nieuw einddempertje besteld, want het wagentje maakt ineens rally achtige geluiden bij starten. Kan het laten lassen, maar voor 49 euro een nieuw potje.
Ook is de ontsteking nog eens nagekeken, en zijn de puntjes iets verder uit elkaar gezet. Stonden iets te dicht op elkaar.
Het Panda reserve wiel ingeruild voor een echt Marbella wiel, zij het met een perfecte winterband erop. Tevens nog een nieuw deurpaneeltje op de kop getikt wat nog erg netjes is. De meeste scheuren uit na verloop van tijd.
okay, nog een paar zaken
- 97.195 km
Afgelopen zaterdag op de sloop een trekhaak gescoord voor de Bella voor slechts 40 euro. Tevens een nwe einddemper gekocht, wat mij 50 euro kostte. De oude maakte wast meer lawaai en wellicht dat de vulling een beetje op is of niet meer aanwezig. Trekhaak weer netjes gemaakt en alle bijbehorende bouten schoongemaakt en ingevet.
Auto op oprij bokjes gezet met zijn kont ( je kan er ook zo bij, heerlijk die bodemspeling, maar met trekhaak monteren is dit wat makkelijker) en sleutelen maar. Met WD40 alle bouten ingespoten die los moeten (met name achterbumper) en alles kwam zo los. Uitlaat hangt op 4 rubbers en de uitlaatklem houd hem vast. Voordat de nwe erop komt, eerst de trekhaak monteren. Hiervoor moest de achterbumper eraf. Ik moest een 4 tal gaten boren en heel handig, er waren al 2 gaten aanwezig van de in totaal 6, waardoor je hem al voorlopig kon monteren en de positie van de andere gaten kon bepalen. Gaten goed behandeld en daarna gemonteerd. Kabelboom door gaatje van kentekenverlichting naar binnen gevoerd, en dat aansluiten komt later wel. Daarna eindemper eronder. Nwe uitlaatkit gekocht bestaande uit nwe draagrubbers en klem, voor een heftige prijs van 1,95 euro in totaal. ;o)
Alles gemonteerd en nu weer achterbumper erop en klaar.
Gelijk diverse zaken onder in de verse Dinitrol Metalic gezet.
Mocht het weer droog blijven de komende dagen, ga ik weer met de Marbella naar mijn werk. zin in.
APK 2021
- 97.433 km
Zo, weer glansrijk door de APK.
- Nieuw brandstof slangetje bovenop brandstof tank
- Nwe ruitenwisser (wel gek want er zat een vrij nwe op)
- op mijn verzoek v-snaar gespannen.
Alles bij elkaar 138 euro. Blijven heerlijk goedkope karretjes.
Zelf ook nog even brandstof pompje vervangen, niet omdat het moest, maar omdat die ook al weer 28 jaar oud is. Leuk en eenvoudig klusje. Autootje rijd ondertussen nog steeds heerlijk. Start prima, en is nog steeds zuinig.
Ook motorkap isolatiemat gekocht en aangebracht. Scheelt weer wat herrie.
keuzes,,,,,,,.
- 97.645 km
Tsja, doordat ik de grootste schik had met deze Bella, bleef de andere te veel stil staan. Dat is ook niet goed. Tevens wil de Renault 4 ook graag eens uitgelaten worden op zijn tijd.
Dus heb ik gedaan wat ik voorlopig nog niet zou doen...
De Bella heeft een ander baasje. Een grote, aparte autootjes, liefhebber.
Die was op slag verliefd op het wagentje en heeft hem naar Zuid Holland gereden. Ik moet eerlijk bekennen, het geeft wel wat meer rust, nu ik de rest wat meer aandacht kan gaan geven. Ik zal voor de 88er ook e.e.a. bij gaan houden en een aparte review op zetten.
Bedankt voor het volgen van deze review zover.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.