Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Reference Business (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Reference Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 117.642 km |
Stationsleeuw
- 13.470 km
Door mijn nieuwe baan afscheid moeten nemen van mijn ouwe trouwe v70. Na 523.000 kilometer was het ook wel eens tijd.
Na bijna 2 maanden en 13470 km tijd voor de eerste berichten
Meteen al met het afscheid realiseerde ik mij de afschuwelijke taak die op me wachtte. Een auto vinden die net zo "zuinig", snel, ruim en comfortabel was als een tank met 2,5 liter turbo, lpg, full options en leer. Maar dan wel met 14% bijtelling, en een beperkt leasebudget. Ai.
Dus op naar de volvo dealer. De v40 viel al snel af want ik vind 'm gewoonweg niet mooi. Daarnaast ook behoorlijk aan de prijs. Ik denk wel dat ie het waard is trouwens.
En dan is er in een keer niet zo veel meer te kiezen behalve bij VAG.
Na een testrit in een Golf station met "groene" diesel, voor het vergelijk ook gereden in een Octavia met dezelfde motor. Dat het een stationwagen moest zijn was zeker.
De Golf was heerlijk comfortabel, de octavia lekker ruim maar ik miste wel een beetje wauw gevoel.
Via een kennis werd ik geattendeerd op de nieuwe Leon ST. Vreemd genoeg nooit aan gedacht, maar ook nog niet zien rijden. Wist ik veel dat Seat een stationsleeuw had geintroduceerd.....
Een proefrit heb ik niet gemaakt. Ik kende de motor, en deze verpakking vind ik persoonlijk de mooiste van de 3. En de a3.
Dus een in bestelling staande 1.6 ecomotive reference business genomen.
Wat zit er op?
Een ontzettend uitgebreid infotoestand systeem wat niet al te snel maar wel goed werkt. Wat ik wel fijn vind is het kleine kleurenscherm tussen de klokken.
Een prettig opererende cruise control.
Een volautomatische airco.
Alle standaard dingen die er in 2014 op een auto zitten.
Wat zit er mee?
Hoewel ik uit een v70 zetel kom vallen de stoelen me niet tegen.
Ik vind de auto van buiten echt mooi.
Na ruim 13000 km een verbruik van 1:20,4 gemiddeld aan de pomp.
Ontzettend lekker weggedrag.
Stil.
Best een goed audio geluid.
Best een lekker motor geluid ( voor een crisisdiesel dan ).
Wat zit er tegen?
De deurpanelen zien er wel erg goedkoop uit.
Na een regenbui met de ramen voor open rijden resulteert in een guts water over je heen ( en over je raambediening )
Ik kan mijn linkerarm alleen kwijt op die goedkope plastic deur.....
Aandrijfgeluiden tijdens bochten.
Al met al ben ik best tevreden over deze Seat. Een fris design zowel van binnen als buiten, redelijk comfortabel en vlot. Foto's en vervolgverslag volgen.
Update na 8 maanden
- 45.355 km
Na 8 maanden en een behoorlijke hap kilometers maar eens tijd voor een update.
De Leon heeft zich netjes gedragen. Heeft intussen zijn eerste beurt gehad en zijn winterpantoffels gekregen.
Meteen duikt het verbruik naar 1 op 18,6 ( volgens de boordmiep in op 21,1...)
Verder is de motor wel lekker losgereden. Hoewel er onder de 1750 rpm echt niets te doen is, kun je daar rekening mee houden. Echt vervelend blijft het op langzame rotondes en in de file. Hou je het motortje tussen de 2000 en 3500 toeren kun je best aardig meekomen.
Het olieverbruik is een half literje geweest. Kortom, het hart van de auto is goed gebleken.
De versnellingen zijn lang, erg lang. Dit resulteert in een laag geluidsniveau, eenmaal op snelheid. Tijdens doortrekken is de Leon ronduit lawaaiig.
Alle electronica werkt naar behoren. Het multimediagebeuren doet zijn werk, maar vergt wel wat geduld af en toe. Slome miep noemen mijn kinderen het ding al.
De combinatie van snoeiharde stoelen en snoeiharde vering is niet altijd even leuk. Ja, je kunt dit ding onnoemelijk hard door de bocht jagen, maar alle communicatie verloopt via je kont. De ecomotive- starre achteras doet bij korte richels al snel een stapje opzij. De besturing daarintegen vind ik erg prettig aanvoelen en voldoende communicatief.
De harde plastic deuren, de harde stoelen en de harde platte achterbank irriteren me regelmatig. Dat heeft een VW of Skoda toch beter voor elkaar.
Ik vind het nog steeds een aantrekkelijke auto om te zien, al ben ik over het interieur niet zo te spreken.
Het is in totaal een heerlijk zuinige, ruime auto die die van binnen een wat hoger knuffelgehalte zou moeten hebben.
Aan de andere kant zit alles wel op zijn plek, het functioneert bovengemiddeld goed en ik rij, jawel, met 14% bijtelling en een tankpas lekker goedkoop.
En we gaan door
- 117.642 km
Na 2 jaar en bijna 120.000 km kwam mijn baas naar me toe en zei: moet je niet eens een nieuwe auto? Tot mijn verbazing zei ik nee. Waarom?
Na al deze kilometers rijdt het ding nog best en dan bedoel ik zonder enige kosten buiten 3 beurten om. Setje ruitewissers, nog steeds het originele zomer en winter rubber, jahaa het kan rijdend nederland.... En ik rijd niet sloom maar spaar wel mijn auto. En mijn portemonnee.😝
Maar goed, het ding heeft me met weinig emotie maar veel functionaliteit de afgelopen jaren prima vervoerd. 25 procent bijtelling kan over 2 jaar ook nog. Want het is en blijft een puike bak
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon ST 1.4 EcoTSI FR Connect Sport (APPLECARPLAY,NAVI,CAMERA,CRUISE,LEDER,LED,PDC,SPORTSTOELEN,LM VELGEN,GETINT,NETTE STAAT)
- 2015
- 245.895 km

Seat Leon 1.0 ECOTSI STYLE CONNECT | CLIMA | NAVI | CRUISE | 16'' LM VELGEN | ALL SEASONS | PDC | ACHTERSPOILER |
- 2015
- 122.618 km

Seat Leon 1.4 EcoTSI FR
- 2017
- 100.123 km