Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 155.589 km |
Eerste indruk
- 13 km
Einde vorige jaar mocht ik in overleg met mijn werkgever een lease auto aanschaffen. Mijn toenmalige auto koste behoorlijk veel om mobiel te houden, dus besloten om voor een 3 jarige lease auto te gaan.
Daar mijn budget was beperkt door het woon - werk KM vergoeding kon ik alleen kiezen voor een 14% bijtelling wagen (budget tot 400 euro exclusief brandstof). Al snel kwam ik tot conclusie dat het of een A segment kan zijn of een belastingvrije B segment auto. Daar ik veel kilometers maak (~35.000 voor woon / werk verkeer + prive) was diesel vanzelf sprekend.
En toen kwam het op 6 auto's neer (alle diesel en belastingvrij):
- Fiat Punto Evo;
- Fiat Grande Punto;
- Citroen C3 / DS3;
- VW Polo;
- Skoda Fabia (danwel combi);
- Seat Ibiza (danwel ST).
Hybrides vielen gelijk uit, daar ze op de snelweg niet bepaald zuinig zijn.
Fiat's kon ik alleen vrijwel kaal aanschaffen. Met enkele leuke en nuttige opties kwam ik al te snel boven het budget. En een instapper 3 jaar intensief dagelijks gebruiken vond ik niet zitten.
Citroen, met name DS3 deed serieus mee in de wedstrijd. Leuke auto, met goede motor en netjes aangekleed (opties).
Polo had ik wel overwogen, maar viel redelijk snel uit vanwege (veel) hogere aanschaf kosten.
Skoda Fabia vind ik simpelweg lelijk - dus deze had eigenlijk ook geen kans van slagen.
Ten slotte, Ibiza ST. Deze is geworden, voor drie redenen:
1. Het ziet gewoon goed eruit;
2. Zee aan ruimte;
3. VW 1.2 TDI is enige die onder 90 gram zit. Ik 'gok' dat Den Haag gaat CO2 grens verlagen van 95 naar 90. Dan zit ik nog veilig, ook eventueel als ik na 3 jaar auto overneem van de LM.
===
Dan, over de Ibiza. Hierbij wat ik besteld heb, op een rijtje:
- Dakota rood;
- Design pakket;
- Technic pakket;
- USB + Bluetooth;
- Leer pakket (inclusief sport stoelen, stoel verwarming en koplamp sproeiers).
Achter af wordt ook nog handsfree gemonteerd.
== Uiterlijk ==
Zoals ik al aangegeven heb, vind ik auto qua exterieur erg geslaagd. Mooie, vloeiende lijnen, strakke neus en kont, mooie aflopende dak lijn. Ziet leuk en sportief eruit desondanks dat het een ST is. Standaard 15" wielen zijn net iets te klein voor deze auto, maar vanwege belasting voordeel laat ik ze maar lekker staan.
Ik vind het zelf jammer dat er geen deur / zij stoot beschermers aanwezig zijn.
== Interieur ==
Om te beginnen, het gebruikte materialen. Er zit veel plastiek binnen. Het oogt nog redelijk netjes, maar het voelt goedkoop aan. Met name plastiek op de bovenste deel van de portieren. Ik heb absoluut vertrouwen dat het zeer duurzaam is, maar het voelt goedkoop aan. Denk niet dat ze erop wilden besparen, maar simpelweg nadruk leggen dat dit alsnog auto uit B klasse is.
Ik kon voor mijzelf prima zit positie vinden. Stoel en stuur zijn goed instelbaar. Instrumentarium biedt goede overzicht zonder gek te worden van de geboden informatie. Display in de midden kon wel ietsjes groter zijn om meer info gelijktijdig te kunnen weergeven.
Alle knoppen en hendels voelen zeer degelijk (VW-achtig) aan. Ze zijn ook goed en logisch geplaatst dus lang hoef je niet te zoeken. Radio ziet ook goed uit met degelijke afwerking.
USB en AUX ingang zijn enigszins verstopt. Echter, als je USB paar keer hebt ingeprikt, dan gaat het vervolgens van zelf.
Daar ik lederen bekleding heb, heb ik ook sport stoelen. Deze zitten heel erg fijn, bieden uitstekend steun en zijn goed in te stellen. Ik moet nog kijken hoe ik na 2 of 3 uur rijden eruit zou stappen, maar verwacht geen problemen daarmee.
Achterbank is aan de krappe kant. Vanwege mooi aflopende dak lijn, is hoofd ruimte achter erg beperkt. Ik ben zelf 1,83 en ik kan net recht op zitten. Voor gezinnen met kleine kinderen echter ideaal.
Kofferbak is lekker ruim en heeft goede design waardoor je grote en nuttige oppervlakte over hebt. Bij Design pakket zit er ook extra opberg ruimte onder de hoedenplank. En bij 1.2 TDI is er geen reserve wiel, waardoor je daar ook nog wat extra ruimte hebt.
= Opberg mogelijkheden =
Dit is toch een minpunt. Er zijn weinig opberg mogelijkheden in de auto. In de deuren kan je niet erg veel kwijt, handschoen kastje is behoorlijk klein, onder passagiers stoel is er een lade maar daarin past niet eens een CD hoesje. Ten slotte, beetje ruimte (voor parkeer kaartje en kleingeld) onder de radio, net zo veel links van de stuur en dan nog eens iets meer ruimte onder de arm steun. Al met al, kan je niet erg veel in kwijt.
== Motorisering ==
Over de 1.2 TDI is er al breed geschreven. Echter, elke ervaring is uniek en bij deze wil ik mijn ervaring delen. Let wel op dat ik maar slechts ~70 km's heb gereden (en nog eens ~240 km's tijdens proefrit). Motor is erg sloom onder 2.000 toeren. Voor de stads verkeer is dit eigenlijk ideaal naar mijn mening. Door deze eigenschap van de auto, ga je niet meer opgefokt rijden - maar juist lekker rustig. Motor is gemaakt om bij zeer lage toeren snelheid te houden. Zo rij ik in de 4e versnelling tussen 50 en 60 km/h met verbruik tussen 2,8 en 3,3 (en let op, motor is nog niet eens ingewerkt).
Hoe het op de snelweg zal zijn, zal ik morgen zien. Vol gas heb ik ook nog niet geprobeerd, ik zal dat pas na 1.000 km's doen. Echter, bij de proef rit was even versnellen geen probleem. Wel ging motor hard werken - maar he - soms moet ie dat ook doen.
== Conclusie ==
Ik ben tot zover zeer tevreden met de auto. Alles zit erop wat ik wil hebben en wat ik nodig heb. Ook bluetooth in de radio en bediening achter het stuur (moet nog leren hoe alles werkt). Komende weekend gaan we met zijn 4 weekendje weg, dus zal zien hoe auto presteert met enige lading.
Bijna 1.000 km ervaring
- 981 km
Een korte update.
Op de teller staat inmiddels 981 gereden km's.
Eerste 500 km heb ik rustig gereden en niet harder dan 100 km/h. Gewoon normaal optrekken, met de verkeer mee - maar gas pedaal alleen maar tot 1/2 ingedrukt gehouden.
Auto bevalt erg goed. Over de rijeigenschappen: auto is heel erg stabiel, ook in de bochten. Ecomotive heeft standaard sport onderstel en is een beetje verlaagd. Dit merk je erg goed in de bochten en als je wat scherper van de rijstrook wisselt. Geeft zeer betrouwbare gevoel en het stuur biedt voldoende informatie van de weg tijdens deze handelingen.
Remmen komen inmiddels ook een beetje los. Eerste paar honderd kilometers moest ik hard op de rem trappen om het vehicle tot stoppen te dwingen. Dat gaat steeds soepeler.
Het start / stop systeem ben ik inmiddels wel goed gewend. Het werkt feilloos en ik maak er vaak gebruik ervan. In de file rijden kan je systeem tijdelijk uitschakelen of simpelweg koppeling ingedrukt houden. Indien ik merk dat ik langer dan 10 seconden stil zal staan, dan laat ik het systeem motor uitzetten.
Dan, het vermogen. Er is veel erover geschreven en er is veel 'negatief' commentaar over kleine motor van de VW groep. Ja, het is 'maar' een 1.2 dieseltje met 'slechts' 75 PK en 3 cilinders. Echter, het heeft wel 180 Nm koppel. Naar mijn mening is deze diesel bedoeld om een constante snelheid zuinig vast te houden. Ga je in hogere versnelling zitten bij lage snelheid, dan zit er geen pit in de motor. Je kan alsnog versnellen, maar dat duurt erg lang. Dus je moet geen held uitgangen en met 80 km/h in 5e versnelling nog even snel een vrachtwagen inhalen want dat gaat niet lukken. Dan moet je echt terug naar 4 schakelen. Echter, rij je eenmaal 110 km/h bv en wil je dan naar 120 - dan gaat dat prima.
Mijn indruk van de dagelijks gebruik van de auto is dat je absoluut nergens tekort komt qua vermogen. Als je beetje oplet, dan zul je merken dat er maar heel weinig auto's met echt vol gas optrekken. In de stad zeker heel erg weinig mensen doen dat. Op de snelweg (of net stoplicht voor de invoegen op de snelweg) gaat dat wel allemaal iets vlotter - maar daar kan ik prima mee komen met de overige verkeer. Dan maak je simpelweg iets hogere toeren, maar veroorzaak je zeker geen hinder voor de overige verkeer. Enige wat je niet kan doen is racen met die ding - maar daar is ie ook niet voor bedoeld. Auto 'dwingt' je ook (positief bedoeld) om wat relaxte rijstijl toe te passen, wat ook ten goede komt voor je verbruik cijfers.
En, dan aansluitend over de verbruik tot zover. Het zijn nog maar slechts 1.000 km's, maar goed. Zoals aangegeven, eerste 500 km wat rustiger gereden. Vervolgens, volgende 400 km's heb ik met in totaal 4 personen en wat kleine bagage (voor weekendje weg) gereden. Gewoon maximaal toegestaan snelheid gereden, normaal optrekken e.d. Het gemiddeld verbruik vanaf 16 km's op de teller (bij oplevering) - tot nu toe (981 km's) is 4,8L / 100 km (1:20,8). Ik vind dat helemaal niet slecht voor een nog niet eens fatsoenlijk ingereden motor. In me eentje, op de snelweg bij 120 km/h haal ik ongeveer 4,6 tot 4,9 L / 100 km. Hopelijk zal dit in toekomst nog iets naar beneden gaan.
==
Algemeen indruk over de auto;
Met 4 personen is het beetje krap. Is op zich prima te doen, maar een rit naar zuiden van de Spanje zou wellicht net niet comfortabel genoeg zijn. Hoofd ruimte achter in is aan de krappe kant en passagiers achter in moeten wat inzakken op de bank. Wel komen dan hoofdsteunen goed aan de pas.
Afwerking is voldoende. Alles voelt goed, stevig en solide aan. Ook vind ik grotere buitenspiegels heerlijk, hou je goede overzicht. Regen sensor werkt ook heel netjes en heeft 4 gevoeligheid standen. Licht sensor zou iets gevoeliger mogen zijn, want ik heb nu neiging om vaker zelf lichten aan te doen want ik vind het al donker genoeg voor de lichten. Dit kan wel ingesteld worden via de computer (bij de dealer bv.).
Het ontbreken van de verlichting op de achterbank is wel een groot minpunt. Ik heb zogenaamd design pakket erbij, waarbij ramen vanaf de B stijl wat donkerder zijn. 's Avonds op de parkeer terrein kan je heel weinig op de achterbank zien. Gelukkig is er al een handleiding geschreven op de Seat Online forum hoe je alsnog verlichting achter bij kan plaatsen. Je moet dan niet twee linkere handen hebben :-)
Ten slotte, over de stilte in de auto. Tot 120 km/h is het absoluut prima te doen in de auto. Het is stil genoeg om gewoon normaal met de passagiers te kunnen communiceren. Zelfs auto radio staat op slechts 1/3 van de volume (10 van maximaal 30) en dat is zat genoeg. Bluetooth radio in combinatie met de HTC Desire werkt uitstekend! Je stapt auto in, radio meldt (met pieptoon + tekst op de radio scherm) dat telefoon gevonden en gekoppeld is. Het geluid tijdens bellen is zeer goed en andere partij kan mij ook prima verstaan (microfoon zit bij de lichten in de dak en is 'gericht' op de bestuurder). Het bedienen van de radio vraagt enige inspanning, maar als je het eenmaal door hebt werkt het erg fijn. Ik raad iedereen aan om de handleiding voor de radio gewoon even door te lezen.
Bediening van de bluetooth (mobiel) werkt ook geweldig. Je 'start' het systeem met de knopje achter de stuur, vervolgens hoor je: "Hoofdmenu" en een pieptoon. En dan spreek je gewoon de naam van iemand uit je telefoon boek gevolgd met bellen, bv "Piet Janssen bellen". Het systeem herkent namen beter als je eerste achternaam en dan voornaam uitspreekt. Indien je meerdere nummers voor de contact persoon hebt (bv thuis, werk en mobiel), dan hoor je uit de speakers: "Wilt u: thuis, werk of mobiel bellen?". En vervolgens spreek je de gewenste locatie en dan gaat telefoon over. Indien je contact persoon bijvoorbeeld 2 x een mobiel nummer in heeft, dan zegt systeem: "Meerdere nummers gevonden. Druk op de knop nadat gewenst nummer voorgelezen is" - dan volgen nummers en als je gewenste hebt gehoord druk je op de knopje achter het stuur. Ten slotte, als er twee gelijkklinkende namen in de telefoon boek staan, bijvoorbeeld "Jan Jans" en "Jan Jannsen" dan spreekt systeem beide namen uit en vraagt wie wilt u bellen. Simpel gezegd - werkt super!
Tot zover ervaringen met eerste 1.000 km. Mochten er vragen zijn, dan hoor ik het graag!
Even snelheid maken...
- 2.011 km
Weer een korte update, net nadat auto 2.000 km gelopen heeft.
Afgelopen vrijdag moest ik naar Dortmund. Ik zag leuke kans om te kijken hoe veel pit in de auto zit. Conclusie is, aan ene kant teleurstellend - maar er zijn ook positieve zaken boven water gekomen.
Ik heb geen maximale snelheid vooralsnog opgezocht, maar heb wel 160 km/h aangetikt. Het duurt wel even voordat je op deze snelheid zit, maar er is absoluut geen enkele indruk dat auto / motor het zwaar te lijden hebben. Bij constant 150 km/h draait motor net geen 3.000 toeren. Het is opvallend stil binnen, ook al motor logische wijze iets meer aanwezig is dan bij 120 km/h.
Daar Ecomotive verlaagd is en uitgerust is met sport onderstel voelt het gehele constructie bijzonder stabiel bij deze snelheden. Wisselen van de strook, inhalen en door bochten gaan heb ik als zeer prettig ervaren en had absoluut vertrouwen in de handelen van de auto.
Wat je wel merkt, is dat bij 150 km/h auto geen vermogen meer (over) heeft. Versnellen bij 150 km/h duurt te lang en desondanks dat auto / motor er niet over klagen - veel gebeurt er niet. Het is duidelijk dat concept niet bedoeld is om op hogere snelheden te cruizen op de autobahn.
Opvallend is wel dat auto opgegeven snelheid wel goed kan vast houden. Op terugweg waren we met zijn drieën in de auto + wat bagage. Op kleinere heuvels in DE kon auto prima snelheid vast houden. In verleden had ik wel auto's welke in dezelfde omstandigheden toch enigszins terug zouden vallen in snelheid. Denk dat dit met name te danken is aan de hoge(re) trekkracht van de kleine diesel.
Ten slotte, verbruik. Over de totale rit van kleine 400 km, waarbij circa 330 km in DE met regelmatig boven 130 km/h werd gereden is 6,1 L / 100 KM (1:16,39). Ik vind het absoluut mee vallend met in achtneming dat deze auto / motor niet voor deze capriolen is bedoeld.
Wellicht overbodig - maar tot zover geen enkele probleem geconstateerd en nog steeds dik tevreden met de auto!
Nieuwe ervaringen
- 6.398 km
Zo, kleine 4.000 km verder tijd voor nieuwe update.
Motor begint beetje los te komen. Ik haal ook hogere (maximale) snelheid dan voorheen. Zo zat ik net tegen 170 km/h (op de teller). Souplesse van de motor vind ik nog steeds meer dan voldoende. Volgens mij heb ik met prima aangepast aan de techniek en eigenschappen van deze 3 cilinder. 's Ochtends wil motor nog beetje luidruchtig zich laten horen, maar enkele bochten verder is er niks meer aan de hand.
Wat betreft rij eigenschappen kan ik melden dat ik het sport onderstel heel erg fijn vind. Het geeft je enorm veel vertrouwen in bijvoorbeeld bochten, maar ook in het snelle koers wisseling. Het is enigszins 'stug' maar ik vind het zeker niet on-comfortabel.
Ik heb mijn (zit) positie gevonden en ik heb geen last van krampen / pijn, ook niet na wat langere periode (tot zover maximaal 3,5 uur in de auto in een keer gezeten). Ruimte achter is behoorlijk beperkt. Laatste met in totaal 5 volwassenen gereden, het was echt meer behelpen dan genieten van de reis (gelukkig was het kort ritje).
Kofferbak is ook ruim genoeg. Jammer genoeg past een fiets net niet erin. Wel passen er 16 verhuis dozen (uiteraard met achterbank neergeklapt) + enkele kleinere spullen. Door het ontbreken van de reserve wiel heb ik alle 'losse' dingen onder de laadvloer staan, waardoor kofferbak altijd netjes 'schoon' is.
Over de motor en verbruik:
Zoals ik al eerder aangaf - ik vind het krachtbron van de drie cilinder meer dan voldoende voor de Nederlandse wegen. Ik kan prima met de verkeer mee komen en tot 130 km/h kan ik ook prima inhalen op de snelweg. Daarboven moet je alsnog wel goed opletten wat overige verkeer doet. Heb zelfs mee gemaakt dat ik prima een Ford Mondeo kon volgen tot 170 km/h.
Opvallend is ook dat bijvoorbeeld net na invoegen op de snelweg, ik sneller optrek dan overige verkeer. Wellicht onbewust omdat ik in 'kleinere' auto zit, dat ik meer gas geef dan wat nodig is. Dan merk je, dat je in feite 100% vermogen eigenlijk nooit aan hoeft te spreken.
Verbruik wordt ook lager naarmate er meer kilometers op de teller komen te staan. Mijn actueel verbruik staat hier: http://www.spritmonitor.de/en/detail/444939.html. Op dit moment is het 5,1 L op 100 km (1:19,5). Weersomstandigheden kunnen van enorm invloed zijn op de kleine Ibi. Met tegenwind wilt ie nog wel tot 1L / 100 km extra hebben. Laatste paar ritten hou ik me netjes aan de maximale snelheid en daarmee haal ik gemiddelde verbruik van 4,3L / 100 km over een afstand van 91 km.
Inmiddels is ook handsfree ingebouwd. Netjes door dealer geholpen en hebben ze ook AUX kabel zeer netjes achter de radio verwerkt. Ik zit nu heerlijk muziek van me mobiel te luisteren (lokaal opgeslagen muziek, dan wel (radio / youtube televisie) streaming. Geluid is super en bediening is ook geweldig. Zeer geschikt voor de file momenten :)
Bluetooth en spraak herkenning werken ook uitstekend. Je hoeft helemaal niet eens je handen van de stuur af te halen om iemand te bellen of gesprek op te nemen. Auto mute e.d. werken ook zeer soepel.
Problemen - geen enkele tot zover.
Eerste 10.000 km zitten erop
- 10.000 km
Zo, 10.000 km gepaseerd, dacht zal wel leuk zijn om een korte update uit te brengen.
Laat ik ermee beginnen dat auto nog steeds zeer goed bevalt in alle opzichten. Afgebroken in enkele onderdelen, komt het op volgende neer:
- motor;
Inmiddels ben ik prima gewend aan lage vermogen van de driepitter. Zelfs prima versnellen kan ie, wel moet je in juiste versnelling zitten - oftewel versnelling kiezen waarin je boven 2.000 toeren uitkomt. Dan wilt ie nog prima vooruit. Zeker voldoende voor de dagelijkse woon / werk verkeer. Motor loopt steeds beetje zuiniger, op dit moment haal ik gemiddelde van normale rijstijl rond 1:22,5. Als ik wat rustiger aan doe (dat wilt zeggen 100 km/h op de snelweg), dan kom ik met gemak boven 1:25 uit (1 persoon, geen bagage).
- geluiden;
Driepitter is met name 's ochtends goed aanwezig. Ikzelf vind het niet zo storend, na minutje of 5 loopt ie warm en dan is ie ook wat 'rustiger'. Bij constante snelheid, met name boven 1.500 toeren is het prima te doen. Geluiden van de omgeving (wind / banden e.d.) is ook prima voor deze (prijs) klasse. Niet vergeten, het is een B segment wagen.
- comfort;
Op de voorstoelen is comfort zeker voldoende. Ik ben zeer blij dat ik sportstoelen heb, want deze bieden uitstekend steun. Wel vind ik dat ik iets 'hoger' zit zelfs als stoel helemaal naar beneden gezet is. Comfort is niet als in een 407, Passat ofzo - maar wel genoeg voor dagelijks 200 km's mee te rijden. Zelfs na 3 uur in de auto ben ik niet moe.
Op de achterbank is het met 3 volwassenen echt behelpen. Het is ver van 'comfortabel' mee rijden. Dak loopt snel en sterk naar beneden waardoor mensen op de achterbank in moeten zakken. Al met al, voor kinderen voldoende maar niet te doen om bijvoorbeeld zodanig naar zuid Frankrijk te rijden.
- ruimte;
Er zijn niet spectaculair veel opberg mogelijkheden voorin. Inmiddels wat troep uit de auto gehaald, waardoor ik alsnog alles netjes opgeborgen heb staan. Plus punt is de armsteun waaronder ook een vakje in zit.
Kofferbak aan andere kant vind ik geweldig. Daar ik geen reserve band heb, zijn alle losse spullen onder de koffermat gestopt. Daardoor, als je kofferbak opent is ie altijd 'leeg' en netjes. Laatste met 5 mensen zaterdag shopping gedaan in DE (net over de grens). Kofferbak was overvol, maar alles wat we hadden paste netjes erin :)
Toen ook met 5 mensen + tot laatste cm volle kofferbak op de snelweg van Nijmegen naar Arnhem, 100 km/h met airco aan - verbruik 1:20. Vind ik zeer netjes.
Problemen? Geen enkele. Wel een kras opgelopen, maar dat is mijn schuld. Deels al hersteld, moet nog een keer goed (door) poetsen.
Weinig nieuws te melden
- 17.000 km
Kleine 18.000 km's verder.
Heb nu een 'sport' van gemaakt om zuiniger te rijden. Ik moet dagelijks kleine 180 km's rijden. Als ik 100 km/h i.p.v. gebruikelijke 120 km/h rij, kom ik welgeteld 3,5 minuten later op mijn bestemming. Dat is wel goed te overzien, want zelfs kleinste file kost je meer tijd dan dat. Aan andere kan, kan ik bijna 400 km's meer rijden!
Verder weinig wat te merken - alles doet het, geen piepjes, kraakjes of wat dan ook. Auto doet wat ie moet doen.
Er zijn wel drie 'minpunten' welke zou ik noemen:
1. Auto wordt erg langzaam warm; dit komt door de motor welke erg efficient is waardoor het langer duurt totdat het op temperatuur komt.
2. Afwezigheid van de lampen achter in; combinatie van de getinte ramen achter + slecht belicht parkeer plaats resulteert in 'blind' zoeken naar spullen op de achter bank; wordt binnen kort opgelost door zelf te plaatsen verlichting achter in.
3. Radio i.c.m. bluetooth (wat overigens prachtig werkt) resulteert in net iets andere 'pook' achter het stuur, waarop schakelen tussen voorkeur zenders ontbreekt; het kan dan nog alleen middels radio zelf.
Over kleine 3 maanden moet ie voor eerste beurt, dan zal ik me weer melden.
Eerste grote beurt
- 29.180 km
Gisteren is 30.000 km beurt uitgevoerd. Diesel is in de uitvoering 'Long Life' service intervals, dat wilt zeggen dat auto zelf kan bepalen wanneer een beurt nodig is. Dit wordt o.a. vastgesteld op basis van de weersomstandigheden, rijgedrag, exploatatie e.d. Ik heb dus maximale van 30.000 behaald.
Daar het een lease wagen betreft kan ik weinig zeggen over de kosten van de beurt.
Goed, ten eerste een dikke + voor de dealer (Seat Zijm in Arnhem Zuid). Ik werd netjes naar huis gebracht en weer opgehaald nadat auto klaar stond. Vervolgens heb ik volgende (extra) punten mee gegeven welke ik geconstateerd heb (tussen haakjes wat er mee is gedaan):
1. Life hammer bij de passagier liet los (is netjes terug gezet);
2. stuur stond iets naar links gedraaid bij rechtdoor rijden (eerlijk gezegd, heb ik nog niet opgelet of dit opgelost is, zal vanmiddag doen en korte update geven; ik zal wel op de werk order dat ze auto opnieuw uitgelijnd hebben);
3. middelste ruiten sproeier aan de rechte kant deed niet meer goed (deze is vervangen, maar nieuwe doet helemaal niks; zal garage bellen voor nieuwe afspraak);
4. rem leidingen bij de voorwielen zijn uit de houders gekomen; op zich geen groot probleem - rem leidingen zijn zodanig 'sterk' dat ze niet mee buigen en kunnen ze dus niet tussen wiel / ophanging terecht komen (ze zijn netjes in de houders terug gezet);
5. ik zag een keer bij de mistlampen vocht aan de binnen kant; toen auto bij de dealer stond was dit niet zichtbaar dus konden ze ook niks doen.
Het is merkbaar na de beurt dat motor wat 'vrolijker' is - het is tikje soepeler en pakt beter op. Het voelt alsof auto net wat beter ademt :)
===
Voor de rest, kilometers gaan hard en Ibiza houdt zich absoluut prima. Met beleid kan je met gemak boven 1:20 rijden, waarbij 1:23 ook geen uitzondering vormt. Anticiperen, op tijd remmen / terug schakelen, gebruik maken van de start / stop e.d. helpt zeker daarbij.
Er zijn tot zover geen problemen geweest. Wel merk ik steeds dat auto zeer gevoelig is voor wind- en weg omstandigheden. Met beetje tegenwind gaat verbruik al met 0,5L omhoog. Wind mee helpt dan ook zeker, zo heb ik met normale snelheden (d.w.z. maximaal toegestaan snelheid) van Eindhoven naar Arnhem gereden met gemiddelde verbruik van 4,2L / 100 KM (1:23,8).
Winter banden eronder
- 37.085 km
Begin november zijn er winter banden onder de auto gemonteerd. Ik 'kreeg' (lease wagen) Vredestein snowtrack 3 banden in dezelfde maten als me zomer banden.
Eerste kort over de zomer banden; dat zijn standaard (af fabriek) Conti's sport. Na ~37.000 km zijn zomer banden versleten tot net onder 5 mm. Oftewel, ik zou met deze set zomer banden rond 70.000 km's moeten kunnen maken.
Dan, winter banden. Auto is duidelijk comfortabeler en veert gewoon rustiger (over hobbels, drempels e.d.). Banden produceren wel iets meer lawaai dan zomer banden. Verbruik is echter waar ik me voorlopig meeste aan 'stoor';
waar ik met zomer banden gemiddeld 4,7 reed - met winter banden kom ik op 6,5. Dat vind ik erg groot verschil. Heb vandaag banden van 2.2 bar naar 2.8 bar gezet. Ik zal het bijhouden hier of het verbruik wat verbeterd is.
Ook eerste probleem deed zich voor me de auto :-) Namelijk, knopje om spiegels in te klappen / bij te stellen brak af. Gelukkig werd deze afgebroken tijdens 'poging' om spiegels dicht te klappen - dus kon vrolijk gebruik blijven maken van me buiten spiegels. Wel was het even irritant (totdat het werk onder garantie vervangen door dealer) dat er sterke rode led lampje bleef schenen :( Vervangen duurte kleine 15 minuten en ben weer blij als een kind dat ik me spiegels in kan klappen.
Daarnaast is er afgelopen week ook 'iets' gebeurd. Ik zou het niet als probleem omschrijven (vooralsnog); namelijk, toen ik bijna ('s avonds) thuis was, laatste paar straten verloor wagen vermogen. Bij gas geven hield motor eerste 1 a 1,5 seconde in om vervolgens gewoon normaal te rijden. Volgende ochtend was er niks meer aan de hand. Dit hou ik nog even in de gaten, maar dealer kon ook niks vinden (via diagnostiek) dus zij vermoeden ook dat het iets eenmalig was.
En nu naar 50.000 km :)
Winter banden - probleem opgelost
Ja, welke probleem - er waren geen problemen?! :)
Nou, na dagje rond rijden met winter banden bleek dat auto licht naar rechts trekt, kleine trilling in de stuur + verbruik van 2 liter (ja, TWEE LITER) per 100 km meer - oftewel gemiddelde van rond 7L / 100 km was absurd en onacceptabel is.
Dus, terug naar de banden specialist, auto opnieuw uitgelijnd, banden omgewisseld en gebalanceerd. Resultaat mag er dan ook wezen: verbruik terug naar gemiddeld 1:21 en auto gaat weer prima :)
Nu is het nog wachten op sneeuw :)
Korte update - geen bijzonderheden
- 81.054 km
* UPDATE 8 OKTOBER 2012 *
Eigenlijk weinig te melden;
auto is vandaag voor de derde onderhoudsbeurt afgeleverd bij de dealer.
Auto doet gewoon wat ie moet doen. Tanken, starten - rijden. Enige wat 'kapot' is gegaan is van de zes ruitensproeiers is eentje of verstopt - of kapot. Ik neem aan dat dat vervangen / opgelost zal worden.
Ten slotte, afgelopen weekend naar Munich geweest; drie mensen + wat hangbagage (mijn inschatting +/- 250 kg bij elkaar). Uit toch een hele kleine motor behoorlijke prestaties gekregen. Zeer blij verrast. Bijvoorbeeld, berg op - redelijk steil - auto kon gewoon 140 a 150 km/h houden. Er zat geen enkele reserve meer in de motor, maar we gingen ook niet langzamer. Maximale behaalde snelheid was 184 km/h volgens GPS (TomTom), oftewel rond 190 km/h op teller. Dat is dan ook echte maximum van me wagen, want weg ging nog bergaf maar wilde niet sneller :)
Opmerkelijk; na Keulen reed ik bijna 2 uur constant plank gas (pedaal tot bodem, dan iets terug). Nagenoeg 2 uur lang constante snelheid van 160 km/h. Verbruik: 7,1 L/100 km - wat ik zeer acceptabel en netjes vind. Auto / motor gaven geen krimp na deze 'tortuur' van 2 uur lang.
Indien er iets noemenswaardig na de onderhoud boven water komt, zal ik dat hier melden.
PS. als vervangende auto kreeg ik nieuwe Polo met 1.4 benzine. Wellicht dat ik inmiddels sterk diesel gewend ben, maar ik vond Polo bij 120 a 130 km/h behoorlijk lawaaiiger; ook (vanwege benzine motor) super hoog in toeren (3,500 toeren tegen 2,500 bij mijn Ibiza). Qua power heb ik het gevoel dat 1.4 tikje sneller is bij vol gas, met name in hogere toeren. Interieur is simpelweg niveau hoger dan Ibiza, maar gezien verschil in aanschaf prijs is dat ook logisch.
Bijna ton op de teller :)
- 95.045 km
=== 2 februari 2013 ===
Met bijna een ton op de teller leek me mooi moment voor een update.
Wagen heeft tot zover 3 x LongLife onderhoudsbeurt gehad (elke keer bij 30.000 km) waarbij alleen het voorgeschreven zaken gedaan werden, zonder enige bijzonderheden.
Het is eigenlijk super betrouwbare wagen, altijd starten en rijden. Tijdens winter periode, met name als het kwik sterk onder de nul daalt, doe ik zelf 2 x voorverwarmen voordat ik auto start. Ook met een keer voorverwarmen start ie, maar niet zo 'blij' als ik het twee keer doe. In de ochtend klinkt kleine spaardieseltje dan als een diesel uit 1985, maar na enkele tientallen meters loopt ie alweer gewoon normaal.
Enige minpunt (als je het echt zo kan noemen) is dat elektrisch inklapbare spiegel aan de rechte kant soms niet mee wil gaan bij uitklappen van de spiegels. Dan is het kwestie om het signaal nogmaals door te sturen (knop nogmaals draaien) en dan komt ie wel mee. Wellicht ergens kabel breukje of iets anders simpel, wordt bij volgende beurt nagekeken.
Daarnaast heb ik lekkage in een band gehad en dat is het. Geen enkele storing, probleem, fout of wat dan ook.
Na bijna 100.000 kilometers heeft Ibiza zicht bewezen als zeer goede reisgenoot - comfortabel, betrouwbaar, zuinig... Het gemiddelde verbruik is circa 1:22. Het kan ook beter, maar ik heb gewoon geen geduld om ultra zuinig op snelweg te rijden. Wel zou het verbruik gemiddeld tot 1:25 gebracht kunnen worden. Het 'slechtste' resultaat heb ik in Duitsland gemaakt, na 7 uur rijden op nagenoeg maximale vermogen - verbruik van 1:17 wat ik bepaald niet slecht vind.
Dan nog (al lang en breed over gesproken) het vermogen van de kleine drie cilinder. Het is absoluut genoeg voor de dagelijks verkeer. Zelfs met drie personen + kleine bagage in Duitsland waren we geen hinder voor de overige verkeer, in tegendeel constant 150-160 gereden. Enige is, dat je moet besef hebben dat je een kleinere motor voorin hebt en daarop aanpassen, dan heb je geen problemen.
Ik ben zodanig tevreden met me Ibiza dat ik aan het overwegen ben om auto na het lease contract privé over te nemen. Dat zal aanbreken over minder dan een jaar. Het een en andere hangt van de prijs welke lease maatschappij ervoor zal vragen, alsmede van de regels welke overheid zal stellen voor volgende jaar / jaren. Het is een betrouwbare wagen, ik ben enige eigenaar / bestuurder geweest dus geschiedenis is bekend (ik ben altijd zuinig op de wagen geweest), het is zuinig en goedkoop in onderhoud (ik ken onderhoud prijzen) dus het is een potentieel kandidaat voor komende jaren van auto plezier.
Bijna ton op de teller :)
- 95.045 km
=== 2 februari 2013 ===
Met bijna een ton op de teller leek me mooi moment voor een update.
Wagen heeft tot zover 3 x LongLife onderhoudsbeurt gehad (elke keer bij 30.000 km) waarbij alleen het voorgeschreven zaken gedaan werden, zonder enige bijzonderheden.
Het is eigenlijk super betrouwbare wagen, altijd starten en rijden. Tijdens winter periode, met name als het kwik sterk onder de nul daalt, doe ik zelf 2 x voorverwarmen voordat ik auto start. Ook met een keer voorverwarmen start ie, maar niet zo 'blij' als ik het twee keer doe. In de ochtend klinkt kleine spaardieseltje dan als een diesel uit 1985, maar na enkele tientallen meters loopt ie alweer gewoon normaal.
Enige minpunt (als je het echt zo kan noemen) is dat elektrisch inklapbare spiegel aan de rechte kant soms niet mee wil gaan bij uitklappen van de spiegels. Dan is het kwestie om het signaal nogmaals door te sturen (knop nogmaals draaien) en dan komt ie wel mee. Wellicht ergens kabel breukje of iets anders simpel, wordt bij volgende beurt nagekeken.
Daarnaast heb ik lekkage in een band gehad en dat is het. Geen enkele storing, probleem, fout of wat dan ook.
Na bijna 100.000 kilometers heeft Ibiza zicht bewezen als zeer goede reisgenoot - comfortabel, betrouwbaar, zuinig... Het gemiddelde verbruik is circa 1:22. Het kan ook beter, maar ik heb gewoon geen geduld om ultra zuinig op snelweg te rijden. Wel zou het verbruik gemiddeld tot 1:25 gebracht kunnen worden. Het 'slechtste' resultaat heb ik in Duitsland gemaakt, na 7 uur rijden op nagenoeg maximale vermogen - verbruik van 1:17 wat ik bepaald niet slecht vind.
Dan nog (al lang en breed over gesproken) het vermogen van de kleine drie cilinder. Het is absoluut genoeg voor de dagelijks verkeer. Zelfs met drie personen + kleine bagage in Duitsland waren we geen hinder voor de overige verkeer, in tegendeel constant 150-160 gereden. Enige is, dat je moet besef hebben dat je een kleinere motor voorin hebt en daarop aanpassen, dan heb je geen problemen.
Ik ben zodanig tevreden met me Ibiza dat ik aan het overwegen ben om auto na het lease contract privé over te nemen. Dat zal aanbreken over minder dan een jaar. Het een en andere hangt van de prijs welke lease maatschappij ervoor zal vragen, alsmede van de regels welke overheid zal stellen voor volgende jaar / jaren. Het is een betrouwbare wagen, ik ben enige eigenaar / bestuurder geweest dus geschiedenis is bekend (ik ben altijd zuinig op de wagen geweest), het is zuinig en goedkoop in onderhoud (ik ken onderhoud prijzen) dus het is een potentieel kandidaat voor komende jaren van auto plezier.
Net over de ton en eerste probleem
- 102.275 km
22 maart 2013;
toen km teller op 100012 stond, kwam eerste probleem; kan haast niet anders dat km stand en probleem een toeval zijn.
Wiel lager links was versleten en maakte metaal geluid bij sturen. Was in paar uurtjes netjes door de Seat dealer (Zijm in Arnhem) opgelost.
Voor de rest in Duitsland, heuvel af heeft auto 201 km/h op de GPS bereikt, net over 210 op de teller. Het duurt even, maar het is dus wel goed mogelijk :-)
Wat me altijd positief verrast is koppel in bergachtige gebieden, auto kan prima constante snelheid houden tot 140 - 150 km/h. Wel moet je 'aanloop' hebben, maar hij zakt niet terug.
In totaal in DE afgelegd 559 kilometers in 5:12 minuten. Gemiddelde snelheid rond 105 - 110 km/h en verbruik van 5.7l / 100km.
Afscheid van de Ibiza
- 155.589 km
Na 3 jaar en 3 maanden is het tijd gekomen om afscheid te nemen van de Ibiza.
Ik zal het kort houden: in de periode dat ik over de auto beschikte deed het wagen voortreffelijk! Geen enkele storing, probleem - of wat dan ook. Het was altijd starten en rijden. Ook qua olieverbruik was het geen probleem, nooit had ik olie bij moeten vullen (was altijd wel gedaan bij de regulier onderhoud).
Ter conclusie, het is een prima B segment wagen. Wel is het aan de te krappe kant m.b.t. vermogen - met iets meer pit zou het prettiger wagen zijn en wellicht ook zuiniger in het brandstof verbruik. Het is volkomen duidelijk dat een cilinder en een aantal PK's eraf moesten om de wettelijke CO2 norm te behalen, maar dat is in praktijk niet zo goed gekomen.
Het kan zuinig, maar dan moet je echt geduld hebben. Zodra snelheid wat hoger gaat, springt het brandstof gebruik ook enorm.
Wel zou ik auto aanraden (zowel nieuw als tweedehands) voor iemand voor wie deze auto tweede auto / stadsauto zou zijn.
In de nieuwe review zal ik mijn nieuwe lease wagen introduceren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.