Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive Style (2012)

autoreview

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive Style (2012)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.2 TDI Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf173.000 km
KM-stand laatst173.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Ibiza 1,2 TDI Facelift

  • 173.000 km

Aanschaf 09-12-2017 en begin Januari 2018 bij een VW-specialist softwarematig aangepast (111pk/256nm).
Situatie: klein gezin, 15.000+ km per jaar.

Keuze gemaakt tussen de VW polo (overigens hele nette auto ook, maar toch wel heel basic.), en de toch in mijn ogen meer geslaagde Ibiza facelift.
Het is een zilvergrijze Style van eind 2012 geworden met climate control, automatische ruitenwissers enz.

Motorisch:
Na heel wat kilometers ervaring met een Skoda fabia 2012 greenline, wist ik waar ik aan begon.
De motor is op het gebied van souplesse en vermogen standaard niet echt om over naar huis te schrijven.
Ik heb de motor meteen na aanschaf softwarematig aan laten passen waardoor hij nu echt veel soepeler loopt en wanneer nodig genoeg vermogen levert om wel prettig te rijden.
Topvermogen vind ik niet zo interessant, irritatie bij het inhalen wel.
Het bedrijf waar ik ben geweest heeft de auto zorgvuldig aangepakt en ik zou hier zeker ook teruggaan.
Met een normale rijstijl is de auto zelfs iets zuiniger dan voorheen, en het vermogen wat er is, is beter en directer aanspreekbaar.
Lees; het zal nooit een racemonster worden, maar dat weet je van tevoren als je een kleine motor koopt.

Rijervaring:
Voor een auto in deze klasse is de auto best stevig/hard geveerd, persoonlijk vind ik dat prettig.
Er is gebruik gemaakt van niet al te dure materialen, plastic e.d., maar dit is allemaal wel goed slijtvast, geen plekje te bekennen vanbinnen.
Op de snelweg 100-120 is de auto uitermate stil en rustig, zodra je richting de 130-140 gaat maakt hij wel wat meer herrie.
Het zicht in de auto is goed en ik met mijn 1.95m lengte kan prima zitten in de auto.
De bak schakelt een stuk soepeler dan in de Skoda, deze is wat hakkelig.
Inmiddels heb ik al 15.000 km weg zonder enig probleem, de auto krijgt zijn onderhoud bij een VAG-specialist en ik tank zelf altijd Premium Diesel al dan niet i.c.m. additieven.
Vooralsnog geen problemen met het roetfilter/EGR e.d.,
De auto rijdt veel lange stukken en word altijd goed warm(gereden).


Dieselschandaaltje:
Wellicht ontspring ik de dans met alle problemen waar je op internet over leest. (EGR/DPF)
Al wijt ik dat ook wel vaak aan lui die hun auto nooit (vakkundig) onderhoud geven, de tank tot op de bodem leegrijden en goedkope brandstof tanken, maar wel verwachten dat hun auto blijft rijden.

Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn review en zal proberen deze aan te vullen naarmate de tijd vordert.

M.v.g.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.