Seat Ibiza 1.6 100pk Sport (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.6 100pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
Mijn allereerste eigen auto
- 100.000 km
We schrijven 2006 en ikzelf heb net 1 jaar geleden het werkende leven betreden. Ik woonde destijds nog thuis, dus de centjes op de spaarrekening namen snel toe. Wat doe je dan op die leeftijd; juist, je eerste eigen auto kopen.
* DE ZOEKTOCHT *
Destijds reed ik in de Citroen AX van mijn moeder. Een 1.0 liter motortje met 4 versnellingen. Alles was van goedkoop blik en je duwde het ding zo met één hand om, maar het reed super fijn en het maakte een leuk geluidje. Naar mijn idee was het ding onverwoestbaar.
Maar goed, ik wilde er één van mezelf dus. Even rondkijken op de autosites van die tijd, wat er niet veel waren. Met nul autokennis en nul verstand van geld ging ik kijken. Kun je al díe auto's krijgen voor maar 3.000 euro? En er staat maar 2 ton op? Meteen naar de dealer!
Niet dus natuurlijk.
Verschillende auto's passeerden de revue. Een Renault Mégane Coupe. Een Renault Laguna. Fiat Punto. Een Volkswagen Golf. Maar dan...
De Alfa 156. Ik heb altijd "iets" met Alfa's gehad, getriggerd door een voormalige baas bij een bijbaantje van me. Die had een Alfa Rosso 156, 2.4JTD, het morgen ergens in 1998 of 1999 zijn geweest. Dat ding ging als de brandweer en sindsdien wilde ik per sé ooit die auto hebben.
Dat treft; ik zie er een staan in de buurt. Een zwarte, de met de "oude" koplampen nog. Veel kilometers erop, maar wat interesseerde mij het...het was een Alfa 156. Een 1.8 Twinspark met maar liefst 140 (!)pk. Destijds best veel, nu natuurlijk niet meer, maar hij passeerde (ruim) de voor mij en mijn vrienden destijds magische grens van 100pk. God wat was het een mooi ding, van binnen en buiten. Ik had meteen het idee dat ik in iets stapte wat 2 á 3 klassen boven mijn stand was. Een echte grotenmensen-auto.
*DE TELEURSTELLING*
Maar helaas. Ik had een maandagochtend exemplaar. De Alfa was niet vooruit te branden, hij ging vanzelf rechtsaf als je het stuur los liet en weet ik al wat niet voor mankementen. Vergezeld door mijn vader - "Alfas roesten al in de folder, niet doen!" - ging ik teleurgesteld naar huis. De 156 ging het hem niet worden.
*MAAR WAT DAN WEL*
In de buurt stond een Seat Ibiza uit 2000. Redelijk wat kilometers op de teller, maar een bijzonder "Sport" exemplaar. Ik meen de versie onder de Cupra destijds. Spoilertje, mooie wielen - in die tijd was je met lichmetalen velgen al het mannetje - custom achterlampen die misschien een beetje pauper waren maar á la, een mooi "infotainment" systeem in de vorm van een schermpje - én 100pk!
Ik ging met een vriend kijken, maar de verkoper achtte ons te jong om een proefrit te maken. Onverrichter zaken naar huis, een week later kwam ik terug met mijn vader en veranderde de verkoper prompt zijn toon.
Rijden dan maar. Vergeleken met de Citroen AX ging dit natuurlijk als de brandweer EN ik had 5 versnellingen ineens! Wat een weelde. Hij zag er cool uit en reed lekker; dit moest hem worden en een week later had ik 'm onder mijn kont.
De pro's en cons van de Ibiza
- 200.000 km
Vele jaren en kilometers heb ik in de Ibiza gereden. Omdat het mijn eerste echte eigen auto was, zal -ie altijd een bijzondere plek in m'n hart hebben. Maar hij had ook zo zijn issues.
Pro's
- Redelijk snel voor die tijd, een lekker hoogtoerige 1.6 motor met 100pk, dat wilde in die tijd wel
- Stuurde niet onaardig voor een B-segmenter in die tijd
- Looks, subjectief natuurlijk maar het ding zag er voor die tijd snel en agressief uit. De 15 inch wielen stellen nu natuurlijk geen moer meer voor, maar gaven hem toen wel wat extra cachet
- Best leuk van binnen en buiten voor die tijd met allerlei spul erop als cruisecontrol, elektrische ramen, airco (toen nog geen gegeven in deze klasse), en een CD wisselaar. Verder had ie een sportuitlaat en was ie iets verlaagd, wat hem een gespierd uiterlijk gaf.
- Best een prima kilometervreter, al ziet ie er niet zo uit. Iedere dag van Brabant naar Rotterdam gereden een tijdje, en enkele vakanties mee gedaan, o.a. naar Barcelona. Hield ie prima vol.
Cons
- Hij was ondanks het lichte gewicht van nog geen 1000 kilo geen zuinigerd. Ik herinner me het niet helemaal meer, maar volgens mij haalde ik net aan 1 op 12 met de Ibiza.
- Issues. Er was vaak wel iets loos met deze auto. Radiator een keer naar de knoppen waardoor ie oververhit raakte op de Parijse periferie, dat wil je echt niet. Piepje daar, kraakje hier, rammeltje zus en zo.
- Vering en comfort. De auto was knoerthard afgeveerd waardoor je vullingen bijna uit je tanden trilden over kasseien of weet ik veel wat. Dit maakte hem wel "sportief" (alles relatief naar die tijd) maar comfortabel, dat was ie verre van. Destijds was ik nog jong en had ik daar nog geen last van, maar met terugwerkende kracht...best een rammelbak.
Al met al een leuke introductie in de autowereld geweest, en ik heb niet voor niks 6 en een half jaar met de auto gedaan. Ik kreeg er destijds vaak complimentjes over qua uiterlijk en hij reed best lekker.
Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik nog steeds weleens spijt heb dat ik niet verder heb gezocht naar een goede 156...die is er namelijk nooit meer van gekomen.
Fun fact overigens; het kenteken bestaat niet meer en de auto is geexporteerd. Hij heeft het nog wel tot 2019 in Nederland uitgehouden...benieuwd wat er van geworden is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren