Seat Ibiza 1.0 TSI 110pk FR Business Intense (2020)

autoreview

Seat Ibiza 1.0 TSI 110pk FR Business Intense (2020)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.0 TSI 110pk FR Business Intense
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf17.020 km
KM-stand laatst54.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

20000 KM

  • 37.245 km

Op 1 november 2021 begon ik na 5 jaar studeren bij mijn eerste 'echte' werkgever. Aangezien ik een jaarcontract kreeg, mocht ik geen leaseauto uitkiezen, maar een huurauto. De keuze was zeer beperkt door het chiptekort.
Ik kon kiezen uit een Renaul Clio, Seat Arona, of deze Seat Ibiza met dsg.

In mijn studenten tijd heb ik bij Athlon gewerkt en op die manier heb ik toch aardig wat auto's kunnen uittesten. Hierdoor wist ik al snel dat ik de Ibiza het fijnst vond rijden. Daarnaast was de auto uitgerust met een automaat, wat voor mij echt een must is gezien de kilometers die ik ga maken. Zodoende stond deze Ibiza eind oktober op de stoep met 17.020 KM op de teller.

Het is een Seat Ibiza 1.0 TSI (110 pk) FR met de 7-traps DSG. Welke opties er exact opzitten durf ik niet te zeggen, ik heb hem immers niet zelf samengesteld. Wat ik in ieder geval fijn vind, is Apple Carplay. Inmiddels kan ik niet meer zonder. Het geluid van de audio valt mij iets tegen, qua volume zou het wel een tandje meer mogen.

Het rijden zelf is prima. De DSG bak is wel erg lui in de normale stand. Hij schakelt te snel op en te langzaam terug, waardoor de auto traag aanvoelt. De bak wil te veel op koppel rijden, terwijl hij te weinig koppel hiervoor heeft. Ik ben jarenlang verpest door te mogen rijden in een prachtige BMW 340i, waardoor ik het vermogen van de Ibiza misschien niet helemaal objectief kan beoordelen. Hij komt prima mee met het overige verkeer, maar voor mij is hij net iets te traag. De auto rijdt overigens wel goed. In sportstand is het goed vertoeven en rijdt de auto net wat rustiger. Wel merk ik op de snelheid veel windgeruis en afrolgeluiden van de banden. Dan is het altijd weer een verademing om in de BMW te rijden, wat een verschil (ook qua prijs natuurlijk).

Toch is het rijden op de snelweg goed te doen. Hij ligt goed op de weg en rijdt erg makkelijk. Een retourtje Kopenhagen was een eitje. Ik merk wel dat het verbruik op de snelweg vaak wat hoger ligt dan ik had verwacht. Gemiddeld over 20.000KM was het verbruik 5.8 liter per 100km. Persoonlijk had ik van zo'n driecilinder een beter resultaat verwacht.

Tot nu toe geen gekke dingen meegemaakt met de Ibiza. De auto heeft zijn reguliere onderhoudsbeurtjes gehad en de voorbanden zijn bijna aan vervanging toe. Wel heb ik tot twee keer toe een start/stop systeem storing gehad. Twee keer de ECU geupdatet, en sinds de laatste update in mei nog geen problemen gehad..

Ondanks het plezier dat ik heb gehad in de Ibiza, wordt het wel langzaam tijd om de opvolger uit te kiezen. Aangezien dit wel een leaseauto wordt (en geen huur), kan ik mijn budget een stuk beter inzetten en heb ik veel meer keuze. Het rijden in de Seat is mij goed bevallen, dus is blijf ik voor mijn opvolger ook binnen het merk. Het sportievere randje vind ik belangrijker dan het comfort van VW of Skoda bijvoorbeeld. Inmiddels staat de bestelling uit voor een Seat Leon Sportstourer FR Business Intense 1.5 eTsi. Helaas 5 tot 6 maanden levertijd, dus voorlopig blijft de Ibiza hier nog even voor de deur staan!

Klein defect

  • 42.212 km

Sinds de laatste update zit er weer 4000km op voor de Ibiza. Veel snelweg kilometers, waaronder ook op de Belgische wegen. Qua comfort is het een dikke prima zolang je 100kmh rijdt. Kom je daarboven dan speelt het wind en bandengeruis toch een grote rol.
In Nederland is het dus een prima reisauto voor dit budget, maar in België merk je toch dat er veel lawaai naar binnen komt. Het verbruik op de Nederlandse snelwegen komt uit rond de 5.4L/100km, in België schiet dat al snel omhoog naar 6.4L/100km. Daar merk je dus wel dat de kruissnelheid van dit segment tussen de 80-100kmh ligt, dan lukt het zo nu en dan wel om lekker zuinig te cruisen.
Ik ben erg blij met de automaat, als ik hem af en toe bij het optrekken in de sportstand zet, schakelt hij net wat fijner en dat zorgt net voor wat minder ergenissen. Ook apple carplay is echt een uitkomst en heeft eigenlijk nooit kuren.
Na 40.000km zijn de voorbanden vervangen en die maken al een stuk minder lawaai nu. Voor de rest is er nog een litertje olie in gegaan, maar dat was het wel qua onderhoud.

Helaas ondervond ik afgelopen vrijdag wel een probleem met de stabilisatorstang. Nadat ik een klap hoorde bij het remmen bij een stoplicht, schuurde er van alles linksvoor langs het wiel. Thuis nog een rondje gereden en mij viel niks meer op. Zaterdag weer op pad en het was een en al gekletter linksvoor. Deze maandagochtend toch maar even langs de garage geweest en het bleek dat er een moer van de stabilisatorstang los was geraakt... Misschien wel door die prachtige Belgische wegen ;)

Al met al was dit snel gefixt (factuur naar de leasemaatschappij) en hij rijdt weer als een zonnetje. Over een week of twee kan ik dan eindelijk een leaseauto bestellen, dus ik ben benieuwd hoeveel km's de voorloop auto nog gaat maken met mij.

De laatste kilometers

  • 54.000 km

Dit zal de laatste review zijn van de Seat Ibiza. Volgende week mag ik mijn nieuwe Mini Cooper bij de dealer ophalen (twee maanden levertijd maar!), en zal op zijn tijd daar een review van plaatsen. Voor nu houden we het nog even bij de Seat. Bij 52500 km heeft de auto zijn laatste beurt gehad. Daar het een leaseauto is weet ik niet precies wat er allemaal gedaan is. In ieder geval is de olie ververst en zijn de remblokken aan de voorzijde vervangen. Het knipperlicht rechtsachter werkte af en toe niet meer, dus die is ook vervangen. Voor de rest weinig bijzonderheden te melden de afgelopen kilometers. Enkel dat Apple Carplay steeds vaker lijkt uit te vallen, en het infotainment gereset moet worden. En het relatief hoge olieverbruik, meer dan de BMW’s van m’n ouders. Oh ja, en toch ook steeds meer rammeltjes en kraakjes.
Wat me wel is opgevallen, is dat met het koude weer de laatste tijd het verbruik enorm is gestegen. Waar ik bij alleen snelwegkilometers voorheen gemiddeld 5.5L/100km haalde, haal ik nu gemiddeld 6.3L/100km. Niet heel zuinig voor een drie cilinder moet ik zeggen, dat valt me wel tegen. Zeker gezien het feit dat de auto z’n best doet om zuinig te rijden. In de tweede versnelling weg proberen te rijden, te snel opschakelen, in bochten schakelen… Dit komt de beleving niet echt ten goede.
Al met al was het een prima auto om in het afgelopen jaar in te rijden. Zou ik weer een Seat kopen? Mijn antwoord was eerst ‘Ja’. Daarna ‘Misschien’. En die dalende lijn zet zich voort, op dit moment zou ik zeggen: Nee. Voor het geld heb je best veel auto, maar de afwerking valt dan toch tegen. Ik begon met steeds meer te ergeren aan de dsg-bak, het infotainment, en de kwaliteit van het interieur. In de huidige situatie kan ik het veroorloven om meer premium te rijden. Ik heb de ruimte van een grotere auto niet nodig, en dat betekent dat ik hetzelfde formaat kan blijven rijden maar dan beter afgewerkt. Daarnaast heb ik ook het vermoeden dat tijdens de elektrificatie van de auto’s, het doek voor Seat zal vallen. VAG legt de nadruk toch meer op Skoda en VW. Met dat in het hoofd, zeg ik Seat vaarwel.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.