Seat Arosa 1.4 16V Sport (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Arosa 1.4 16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 148.900 km |
KM-stand laatst | 186.000 km |
Eerst al het slechte nieuws, daarna het goede
- 170.000 km
Als werkloze werd mijn vorige auto (Een Chrysler Stratus 2.0 Aut.) veel te duur en ze begon ook teveel gebreken te vertonen. Dus, op zoek naar een auto die goedkoop zou zijn in onderhoud, dus licht en zuinig, maar als autoliefhebber wil je dan wel een leuke auto.
Na een lange zoektocht uitgekomen bij deze mooie Arosa 16v. Licht, relatief zuinig, leuke uitstraling en een sterke motor. Dit moest hem worden! Op naar Epe, waar hij te koop stond en een proefrit gemaakt. Dat was geen pretje, maar doordat ik gewend was aan het comfort van de Chrysler schreef ik het toe aan het formaat en het doel van de auto (zwevend tapijt vs sportief boodschappenwagentje). Nog een tweede keer gaan kijken, een beetje afgedongen vanwege een paar seintjes van achterstallig onderhoud en de Seat stond op mijn naam!
In de eerste duizenden kilometers kwam ik achter meer achterstallig onderhoud en omdat ik de auto zonder garantie gekocht heb, begon ik te beseffen dat het misschien niet de beste aankoop was en dat het ook niet allemaal toe te schrijven was aan het formaat van de auto. Al snel bleken alle 4 de banden vervangen moeten worden, net als de schijven en blokken rondom. Ook de koppelingskabel heb ik laten vernieuwen, alsmede de distributieriem. Dit allemaal incl een grote beurt en de auto was onder mijn hoede al een keer uitgelijnd.
Fijn, ik kon weer met een geruster hart de weg op! Wel een flinke kostenpost, maar goed dan was hij nu in ieder geval weer goed. Dacht ik...
Ik heb nu 22.000 km gereden met de Seat en inmiddels zijn ook de remklauw rechtsvoor en beide wiellagers aan de voorzijde vervangen. Inmiddels is ook duidelijk dat de carterventilatiepakking, koppeling plus versnellingsbak en schokbrekers achter op den duur aan vervanging toe zijn.
Al met al dus geen goede auto gekocht, wat helemaal zuur is, omdat ik er al niet helemaal achterstond om in zo’n auto te rijden. Ik was helemaal weg van de Chrysler en heb uit nood een goedkopere auto moeten aanschaffen. Inmiddels wel besloten om de auto op te knappen en er flink wat kilometers mee te maken (minimaal een ton) om de reparatiekosten per km enigszins te drukken. Ik ga er namelijk van uit dat als de laatstgenoemde zaken gerepareerd zijn, de Seat in perfecte staat is en ik er eindelijk echt blij mee kan zijn.
Tot zover het negatieve, dan nu het positieve. Het is in de basis namelijk wel een ontzettend vermakelijke auto, die uitnodigt om hem lekker op z’n staart te trappen. Dat ik altijd de voorgeschreven Super 98 tank, zal daar ook een steentje aan bijdragen. De sportstoelen zitten heel goed en er komt een lekker sportieve brom uit de enkelpijps sportuitlaat in het midden van de achterbumper. Voor een Arosa is hij ook luxe uitgevoerd met elektrische ramen met comfortsluiting, airco (die het overigens perfect doet), lederen sportstuur, 15 inch lichtmetaal, mistlampen voor en een extra zonneklepje boven de binnenspiegel. Wat mij ook verbaasd heeft, is de kwaliteit van de standaard audioinstallatie! Er zitten maar 4 speakers in en die zitten alle vier aan de voorkant (twee in de deur, twee in het dashboard) maar er komt een mooi vol geluid uit met goed laag-midden-hoog gebied. Er zat ook een wezenlijk verschil tussen de Sony-radio die er in zat en de JVC die ik uit de Chrysler heb meegenomen.
Naarmate ik auto steeds meer laat opknappen, wordt het verbruik vanzelfsprekend ook beter. Hoe meer gebreken, hoe meer weerstand. In het begin lukte het met moeite 1:14 te halen, nu rijd ik met gemak 1:15,5. Dat laatste zelfs met een sportievere rijstijl. Als ook de versnellingsbak en koppeling vervangen zijn, zal het nog verder verbeteren, omdat wegrijden dan een stuk soepeler gaat.
Ook het comfort wordt steeds beter. In het begin vergeleek ik nog weleens de Seat met de Chrysler, door te zeggen dat ik in de Chrysler 1x per 10km iets voelde als oneffenheid of hobbel en bij de Seat andersom, begint het nu ook op lange afstanden een prettige auto te worden. Ik rij minstens 1 keer per week op en neer naar Deventer vanuit Nijmegen en dat was altijd een hele onderneming, ik stap nu veel meer uitgerust uit. Ook de funauto komt nu steeds beter tot z’n recht als ik de alternatieve route van en/of naar m’n werk neem. Dat is afwisselend snelweg, bebouwde kom en 60-zone, een veel leukere route dan de gehele Graafseweg.
Conclusie:
Na een jaar heb ik nog steeds wel spijt van mijn aankoop. Met de kennis van nu had ik het geld, aankoop en reparaties, veel liever gestoken in het opknappen van de Chrysler en nog geld overgehouden ook. Dat is echter achteraf praten en heeft heel weinig zin. Zoals gezegd heb ik mij er al bij neergelegd en blijf ik de auto opknappen. Er komt een moment dat hij me écht gaat bekoren, want dat verdient hij wel. Mijn doel is om voor de zomer een gereviseerde versnellingsbak en nieuwe (Sachs-)koppeling te laten monteren.
Dat is maar goed ook, want in de zomer gaat hij mee op een roadtrip van 2 weken en 4000km door Oost-Europa!
Versnellingsbak en koppeling vervangen
- 172.500 km
21 mei jl. zijn de versnellingsbak en koppeling vernieuwd. Hiervoor ben ik met een vriend naar Eurotransmissie in Rotterdam gereden, een hele rit vanuit Nijmegen. Bij dit bedrijf vervangen ze de versnellingsbak voor een reeds gereviseerd exemplaar. Daardoor kan het op 1 dag, wat voor mij goed uitkwam, aangezien ik de Arosa dagelijks gebruik. De Sachs koppelingsset had ik zelf aangeschaft via internet met een mooie korting, montage kostte niks extra, hierdoor was ik voor nog geen €700 helemaal klaar.
De Arosa heeft sinds aankoop nooit lekker geschakeld, dus ik was erg benieuwd hoeveel beter het zou zijn. Ik kon me er hierdoor ook geen voorstelling van maken. Wát een verschil, meteen al bij het intrappen van het koppelingspedaal! Het intrappen gaat nu gewoon licht en het inleggen van alle versnellingen gaat soepel en trefzeker. Ook het wegrijden gaat eindelijk zonder morren en licht slippende koppeling. Bij gas geven en gas los wilde de pook nog graag heen en weer bewegen, ook die speling is als sneeuw voor de zon verdwenen. Wat nog wel gebleven is, tot mijn grote spijt, is de trilling in de aandrijflijn bij gas geven en in mindere mate bij constante snelheid. Het is wel minder geworden. Ik had had gehoopt dat dit aan de bak zou liggen, maar dat heeft dus een andere oorzaak. Wellicht de aandrijfas? Balanceren? Remklauw? Komen we nog wel achter.
Al met al rijdt de Arosa stukken beter, dit is de grootste vooruitgang van het afgelopen jaar en het geld dubbel en dwars waard. Nu nog de Bilstein schokdempers achter monteren en hij is klaar voor de roadtrip door Oost-Europa.
Roadtrip en groeiende liefde
- 186.000 km
Fijn hoor, even op Tweede Kerstdag niks te doen hebben en je review bijwerken. Het afgelopen jaar heeft wat betreft de Seat vele bergen en dalen gekend. Letterlijk en figuurlijk.
Vlak voor de zomervakantie zijn er nieuwe Bilstein schokdempers achter onder gekomen. Dat was wel nodig, want niet veel later stond een grote roadtrip door Oost-Europa gepland. Met twee man inclusief bagage en kampeerspullen is een Arosa vol en wordt er veel gevraagd van het onderstel. De schokbreker rechtsachter bleek ook inderdaad aan vervanging toe zijn, te zien aan de vuil- en oliesporen en het niet goed terugkomen in positie.
De roadtrip is fantastisch geweest en de Arosa heeft zich uitermate kranig gehouden. We zijn via Duitsland, Tsjechië, Hongarije door Slowakije, Oekraïne en Polen gereden. Slowakije hebben bijna helemaal gezien, wat betekent dat we daar bijna alleen maar door het Tatragebergte hebben gereden. Daar blijkt wel waar een Arosa Sport het beste tot zijn recht komt: bergweggetjes en haarspeldbochten. Zelfs volgeladen was het heerlijk toeren en ik heb mij even laten verleiden om een wat uitdagender pas ook met enthousiaste voet te verslinden. De wegen zijn, in de landen die wij hebben aangedaan, overigens uitstekend.
Oekraïne is een heel ander verhaal. Ten eerste zijn we in Europa een dergelijke grensovergang, inclusief doortastende douane-beamten, niet gewend. Dan is de ruimte in een Arosa wel erg beperkt, aangezien je het meest van de tijd in de auto dient te blijven. De infrastructuur in het land zelf is een behoorlijke uitdaging. 80-wegen waar je ineens een dwarshobbel (die als drempel moet fungeren) niet ziet aankomen. Ja, dan zit je ineens met je hoofd tegen het dak, vrezend voor de vering en demping. Het is gelukkig heel gebleven. Dan de toegangsweg in Lviv naar het centrum: Een verschil op de eigen rijstrook van 20cm tussen de linker- en rechterhelft is niet bijzonder. Schrapende uitlaatdelen, voorbumper en carterpanbescherming tot gevolg en met een gangetje van 15 km/h hopen dat er niks afbreekt. Let wel: de toegestane snelheid is binnen de bebouwde kom 60 km/h... Prachtige stad overigens, ik laat geen moment achterwege om dat te vermelden, dus hier ook niet.
Goed, dat was de vakantie. Daarna begon ik met een nieuwe baan en die tijd heb ik vooral besteed aan het wennen daaraan en rustig acclimatiseren aan het leven in Nederland.
Begin deze maand is de auto eindelijk terechtgekomen bij een garage waar ik het volste vertrouwen in heb. De garagist is erg vriendelijk en vond het gezellig als ik de hele ochtend mee zou kijken. Ik had hem gevraagd om een uitgebreide diagnose te stellen, plus een kleine beurt en APK uit te voeren. Hierbij zijn een stadslichtje en kentekenplaatverlichting vervangen, een uitlaatbevestiging gelast (de uitlaat hing inmiddels wel uit het lood) en de fuseekogel linksvoor vervangen. Het middendeel en flexibele stuk van de uitlaat moet wel vervangen worden voor de APK, maar gelukkig ben ik nog ruim op tijd. Hij is daarom nog niet afgemeld.
Met name de fuseekogel is een verademing. Nooit geweten dat dit zoveel ergernis kon wegnemen! Waar ik eerst voor mijn gevoel een euromunt kon onderscheiden van diens grote broer, filtert het onderstel hobbels, putdeksels en kuilen perfect weg. Eindelijk kan ik de B-route naar mijn huis zonder problemen rijden. Als ik dit nou eens voor de zomer geweten had...
De uitgebreide diagnose bleek trouwens positiever uit te pakken dan ik van te voren gedacht had. Ja, de carterventilatie lekt en op den duur zal de rest van de uitlaat ook vervangen moeten worden. De motor loopt soepeltjes, hij schakelt natuurlijk goed, alle rubbers rondom de draagarmen zien er goed uit. Ook de vering en demping zijn volgens de garagist nog in goede staat, maar ik denk er zelf nog steeds over om de Arosa uiteindelijk rondom te hebben voorzien van Bilstein dempers en Eibach vering.
De liefde is dus groter geworden, ik zie mezelf hier nog wel een aantal jaar in rijden. Dat ben ik mezelf inmiddels ook financieel ook wel verplicht, gebaseerd op de kilometerkosten. De ruimte is wel krap, maar het comfort is nu meer dan toelaatbaar.
Tot zover!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.