Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDi Reference (2007)

autoreview

Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDi Reference (2007)

Signalement

UitvoeringAltea XL Stationwagon 1.9 TDi Reference
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst162.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 162.000 km

Deze mooie zwarte Altea XL rijd ik nu al drie weken.
En het is een genot om mee te rijden, ik kan er geen genoeg van krijgen.
Deze reference heeft voor mij genoeg opties en zelfs de spiegels klappen automatisch in.
Hij ligt als een blok op de weg en heeft genoeg power om lekker in Oostenrijk door de bergen te rijden, hier is hij dus al geweest zonder problemen.
En dan die ruimte ongelofelijk.
Ook de aanschafprijs is gunstig te noemen.
Lekker schakelen en sportief rijden met deze Seat.
Het verbruik van diesel ligt dan toch ook wel iets hoger dan van mijn Golf.
En lees dan niet de Autoweek van even terug want de testrijders kraken deze auto tot de grond toe af (je zou er niet meer in durven rijden).
Ik hoop dat iedereen vlug zijn mening geeft over deze geweldige auto.
Dan volgen zeker meer mensen de XL weg.

Update 35.000 km.
Nog steeds ben ik erg tevreden over deze auto.
De ruimte en het rijgedrag (chiptunning naar 140 pk) zijn echt boven verwachting,wel heb ik met de 30.000 beurt een luxere uitvoering gereden met het xxl pakket erop nou dit is helemaal geweldig dit maakt deze auto helemaal af,jammer genoeg had ik hier geen keus in maar de volgende auto zal zeker weer een xl worden.
Ja en dan die verwarming die dus echt niet werkt,misschien verwacht ik te veel van een half automatische luchtbehandeling maar dit moet toch kunnen werken bij zo’n auto of heb ik dat mis?
De dealer gaat er nu een nieuwe sensor in zetten en een nieuw paneeltje plaatsen voor de blaasrichting van het interieur.
Verder heb ik echt geen minpunten aan deze auto,ja je leest wel bij andere reviews over rammeltjes en dikke stijlen en een tankdop met sleutel of rolweerstand ,nou ik heb hier echt geen last van. Iedere auto heeft wel iets en als de proefrit niet bevalt waarom neem je hem dan.Lekker sportief rijden met een muziekje en je tom tommetje en de mensen kijken je nog steeds na met deze mooie verschijning.
(kijk schat daar heb je weer zo’n xl)

Groeten en veel rijplezier.

Update 52.000 km.

De 45.000 km beurt is een beetje uitgelopen maar er was eigenlijk niets.
Op de verwarming na die nog steeds niet werkt ik begin me nu een beetje te ergeren aan dit ene grote minpunt.(De dealer zoekt het weer uit)
De rede van het uitlopen van de beurt is een flinke schade aan mijn xl,ik kan wel zeggen dat de airbags goed werken toch een pluspunt maar probeer het maar niet uit.
Al 4 weken moet ik mijn mooie bolide missen,waar ik toch wel van baal.
De vervangende auto de nieuwe golf station is echt behelpen alleen de climatronic die er in zit is echt helemaal geweldig die staat mooi op 22,5 gr. en ik heb al weken niet aan die knop gedraaid.
Dit is bij mijn altea wel anders een en al onrust met die halfautomatische verwarming.

Groetjes en veilige kilometers

Update 65000 km.

De onderhoudsbeurt is nu iets eerder omdat de vorige is uitgelopen i.v.m. schade.
Maar ik ben nog steeds erg tevreden over deze heerlijke auto,de ruimte,het weggedrag,en zijn pittige moter.
Kort maar krachtig,ik ga niet liggen zeuren over een piepje of een rammeltje of over een plastic dashboard en een klepje dat niet automatisch open gaat zoals in andere reviews,kies dan een andere auto.
De klachten van de slecht werkende verwarming zijn gelukkig volledig verdwenen.
Niet opgelost door de dealer maar door het schadebedrijf waar mijn xl 4 weken heeft gestaan,geluk bij een ongeluk.
Jammer dat het nog zo lang duurt maar ik zal zeker weer voor de xl gaan maar dan de luxere uitvoering met ingebouwde navigatie met carkit en dsg en 140 pk (dat vind de baas nooooooit goed).
De wintersport heeft de xl weer goed doorstaan,over het verbruik zal ik het maar niet hebben met skibox,volle bepakking,en airco aan. De 1:16 die ik normaal toch wel haal kun je dan wel even vergeten.De winterbanden heb ik weer snel omgewisseld voor de standaard banden die toch wel een stuk prettiger rijden.
Het valt mij op dat je de altea xl steeds meer ziet rijden op de weg. Als ik dan toch een minpuntje moet vertellen van deze auto dan is dat het motergeluid dat soms een beetje aanwezig is bij wat hogere snelheid,maar wie weet zit er over twee jaar wel een commonrail in.
Het heeft toch wel wat die tdi-tjes.

Update 85.000 km.

De xl bevalt me nog steeds erg goed het rijgedrag en de ruimte is een genot.
Strak sturen en goede wegligging en een lekker getuned dieseltje,het blijft leuk om elke dag weer in te stappen.
Hij heeft weer een beurtje gehad en ik heb er een armsteun in laten plaatsen.
Soms kijk ik al weer de volgende vergelijkbare auto maar met deze opties en ruimte kan ik nog niets vinden.
Ford is in opmars maar de mondeo is te duur en bij de focus zit je weer met de ruimte en de opties.
Het blijft lekker seat hoop ik.

Groeten en rij voorzichtig.

Update 100.500 km.
Het gaat hard met de kilometers,maar nog elke dag met veel plezier stap ik in deze geweldige auto.
De ruimte,rijgedrag en uitstraling geven nog steeds veel rijgenot.(mede dankzij de bijdrage van Ziptuning,TomTom,Parrot en pioneer)
Nog steeds lees ik wel wat minpuntjes maar ik heb nergens moeite mee,alleen wat ik al eerder zei zou een commonrail en 6 versnellingen helemaal een genot zijn.
Dan is mijn keuze weer zo gemaakt bij de volgende,de enige auto die ik ook mooi vind is de peugot 308 SW met panorama dak en deze heeft commonrail en 6 versnellingen.
Wie kan mij overtuigen om zeker bij de XL te blijven?

Groeten en veel rijplezier.

Update 120.000 km.
Nog steeds ben ik tevreden over mijn altea xl.
Ik heb inmiddels in de nieuwe 308 sw gereden maar hij komt niet in de buurt van de altea.
De zit en de ruimte en de wegligging winnen het zeker van de peugot.
Nu wil ik nog wel eens de nieuwe skoda octavia proberen,deze auto lijkt mij ook wel wat.
En anders blijf ik seatfan.

Groeten en rij voorzichtig

Update 162.000 km
Nog steeds ben ik tevreden over de Altea wat betreft comfort,rijgedrag en ruimte,maar er zijn toch wat technische problemen ontstaan.
Ik vind dit erg jammer want nu ik een nieuwe auto uit mag zoeken ben ik toch geneigd om naar een ander merk te gaan kijken.
Het zal moeilijk worden een keus te maken om een auto te vinden met dezelfde rijeigenschappen en ruimte voor eenzelfde prijs
Wie kan mij helpen?

Update 180.000 kilometer.
Helaas het is gedaan met de altea,einde contract.
Ondanks de vele probleempjes die ik toch heb gehad met deze auto,moet ik zeggen dat ik toch elke dag met plezier gereden heb.
Nu ga ik op een hele andere toer,het wordt de renault grand scenic 1.5 dCi.
Met plezier heb ik alle reviews over de altea altijd gelezen,en wens iedereen veel geluk.
Vanaf eind februari zijn mijn reviews te volgen bij de grand scenic

Groetjes.

PROBLEMEN

  • 162.000 km

5.000 km.
Problemen: De verwarming werkt slecht.
Dan te warm dan te koud,maar dit lossen ze op als het goed is.
Verder niets maar daar heb ik hem nog te kort voor.
Ik meld me wel weer bij de 15.000.

14.500 km.
Problemen: Nog steeds hetzelfde met de verwarming.


35.000 km.
Problemen: De verwarming en verder niets.

52.000 km.
Problemen: De verwarming en verder weer niets.

65.000
Problemen: Niets

85.000
Problemen: Airco is nagekeken i.v.m. stank bij aanzetten.
Ik moet hem ook buiten de zomer meer gebruiken is het advies,
en goed droog rijden.
Verder niets.

100.500 km.
Problemen: Met de koppeling die af en toe bleef hangen bij 90.000 km.
Lekkende drukgroep netjes vervangen verder de gewone slijtage die bij
de beurten vervangen worden.

120.000
Problemen : De startmoter is vervangen en ik heb nu een startprobleem,erg schokkende en rokende moter.
Hopelijk losen ze dit snel op.

162.000
Problemen : Schokkende moter:
Diverse reparaties maar nog steeds niet gevonden.

180.000
Problemen : De schokkende moter bleek aan de cilinderkop te liggen en deze is vervangen.
Uitlaatgassen in de auto bleek aan een klep te liggen die voor de recirculatie zorgt van de verwarming in de auto,ook dit is vervangen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.