Seat Altea XL Stationwagon 1.4 TSI Active Style (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea XL Stationwagon 1.4 TSI Active Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 63.500 km |
Eerste 9.000 kilometer...
- 8.000 km
De AlteaXL is inmiddels goed ingereden. De auto is eind januari afgeleverd en is vanaf dat moment gebruikt voor ca. 30% stadsverkeer en 70% grotere afstanden snelweg/provinciale weg.
Het is echt een ander soort auto dan mijn vorige (Volvo V40). Positief t.o.v. de Volvo is de hogere instap (veel makkelijker), de (opberg)ruimte in het interieur en de stille motor (mede door de 6-bak die standaard op dit type geleverd wordt). Qua prestaties ontlopen ze elkaar weinig. De Volvo had als common rail diesel meer trekkracht onderin, de Seat wat meer vanaf ca. 2.000 toeren (de turbo). De 1.4TSI motor levert overigens 125pk en dat is echt meer dan voldoende voor de wagen, die met bijna 1400 kg schoon aan de haak niet de lichtste is overigens. De versellingsbak schakelt licht en precies en is daarmee prettiger dan die van de Volvo. Het comfort bij hoge snelheden is minder dan de V40: meer windgeruis en meer last van zijwind dat met de Volvo. Ook het overzicht naar achteren is een minpunt, gelukkig zittern er achteruitrijsensoren op, die zijn geen overbodige luxe bij het inparkeren. Wegligging is uitstekend, net als die van de Volvo trouwens. Ook bochten zijn prima te nemen en de auto ligt als een blok op de weg. De standaard gemonteerde Michelin Premacy 205/55 R16 voldoen goed.
De kofferbak is groot en de verschuifbare achterbank (in 2 delen) is een uitkomst. Benzine verbruik de afgelopen 5.000 km ca. 6,8 liter per 100 km (ruim 1 op 14,5). Dat vind ik gezien het formaat auto netjes. Overigens gebruikte de auto de eerste 4.000 km veel meer, de motor had het voor het benzineverbruik duidelijk nodig om ingereden te worden.
3 jaar later
- 55.000 km
De Altea XL is inmiddels drien en half jaar in gebruik. De auto blijft heel goed bevallen qua comfort, wegligging en veiligheid.
Qua onderhoud ook, met uitzondering van de kapotte turbo, zie hieronder.
Samenvattend onderhoud 2009-2012
- 3x servicebeurt (prijs varierend van 180 tot 300 euro all-in)
- na anderhalf jaar kapotte turbo, onder garantie vervangen
- na 3 jaar tijdens servicebeurt bougies versneld vervangen vanwege inhouden
- nieuwe voorbanden bij 50.000 km (achterbanden nog 4,5mm)
benzineverbruik over de hele gebruiksperiode blijft acceptabel, maar valt me uiteindelijk toch wat tegen. Ligt doorgaans tussen 1 op 13 en 1 op 14. In zomer op lange afstanden bij ca. 100 km/u rond 1 op 16.
na 4 jaar en 63.000 km
- 63.500 km
Inmiddels is de Altea XL 4 jaar oud en heeft ' ie ruim 63.000 km gereden. Bij het laatste onderhoud eigenlijk geen bijzonderheden behalve een kapot derde remlicht, e.e.a. resulteerde in een groot-onderhoudsbuurt van ca. 400 euro (eerdere jaarlijkse servicebeurten waren telkens ca. 250 euro). Het windgeruis bij hogere snelheden lijkt iets toegenomen ten opzichte van de eerste jaren. Wellicht zijn de portierrubbers inmiddels wat minder luchtdicht? Verbruik blijft tussen 1:13 en 1:14. Geen andere bijzonderheden te melden. Nog steeds tevreden met de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren