Seat Trans (1987)

autoreview

Seat Trans (1987)
Seat Trans (1987)Seat Trans (1987)Seat Trans (1987)Seat Trans (1987)Seat Trans (1987)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf120.300 km
KM-stand laatst25.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat? Een Seat Trans!

  • 22.250 km

Ook deze auto zal ik maar eens voorstellen. Eind 2012 kwam ik een origineel Nederlandse Seat Trans op het spoor. Een bestelwagentje op basis van de Seat Panda, enkel voor de Spaanse markt bestemd.

Het heeft een tijd geduurd voordat de auto op kenteken is gezet, de productiestempels geven aan dat de auto ergens in 1985 van de lopende band moet zijn gekomen. Pas in Januari 1987 werd hij tenaamgesteld en kwam hij in dienst van de Postbank.

Nadat ik de auto heb opgehaald (na 20 jaar stil te hebben gestaan) heb ik de techniek aangepakt: remmen, brandstofleidingen, vloeistoffen etc. en hem rijdbaar gemaakt. Vervolgens APK gekregen en gestart met een camper-interieur. De auto kan dus nu mee op reis!

In 2015 heb ik de cilinderkop laten reviseren en iets laten vlakken zodat de compressie nu gelijk is als die van een Panda 45. Dat wil zeggen dat ik nu van 41 naar 45 PK ben gegaan en daarmee ook het koppel is toegenomen. Dat kon geen kwaad gezien het leeggewicht van 760 kilo (en met alles erin zit je dus al snel tegen de 900 kilo aan)

Veel gereden heb ik er nog niet mee, maar komende zomervakantie ga ik ermee naar Frankrijk. De avonturen zal ik ook hier plaatsen.

Overigens: Dit is dus géén Seat Terra. De Terra was de opvolger van de Trans en is gebaseerd op de Seat Marbella.

Werkzaamheden

  • 24.826 km

Ondanks dat ik de auto niet veel gebruik was er dit jaar voor de APK het nodige werk aan de auto.
In 2021 had ik de achterwiellagers vervangen, maar die waren opnieuw stuk. Al het vet was eruit geslingerd. Goed, daar konden weer nieuwe op dus.
Ook zat er wat laswerk aan de dorpel op een plek waar dat al eens was gedaan én was er een ashoes wat uitgedroogd. Meteen grondig aangepakt en alles (laten) repareren.

Ook heb ik een cruisecontrol aangeschaft (met actuator) zodat ik er misschien toch ook nog eens een groter stuk mee kan rijden dan binnen Nederland. Dat projectje is voor de zomervakantie.

Cruisecontrol?

  • 25.000 km

Maar weer eens een update.
De Trans staat meer stil dan dat hij rijdt. Het komt er gewoon niet van. Jammer, maar so be it. Hij staat warm en droog en komt af en toe naar buiten.

Afgelopen jaar ben ik bezig geweest met een CruiseControl met actuator, maar die doet het helaas niet goed (het snelheidssignaal kwam niet goed door). Dus toen maar een gaskabelvasthouder van Eagle gemonteerd. Die zitten ook op de Marbella en Dyane, en werken op vlakke wegen uitstekend.

Misschien hem dit jaar maar eens thuis zetten en de Marbella ophokken, zodat de Trans ook eens wat meer kilometertjes maken kan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.