Saab 96 (1971)

autoreview

Signalement

Uitvoering96
Bouwjaar1971
Jaar van aanschaf1996
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 260.000 km

Roesten en rijden, daarin excelleert de Saab 96. Het is meteen het sterkste en het zwakste punt van mijn 96 V4 die in het najaar van 1971 in het Zweedse Trolhättan (ze werden ook in Finland gemaakt) van de band rolde.

De auto is nu zo’n twintig jaar in de familie en al tien jaar in mijn handen. Aan het begin van die twee decennia werd de Saab voorzien van een Vege-ruilmotor en Ferrari-rode lak, die de schoonheid van het druppelmodel veel beter accentueert dan de fletse winterdepressie-kleuren die Saab op het palet hanteerde. Jaren van heftig dagelijks gebruik volgden (met jaarkilometrages wisselend tussen de 5- en 15.000 km). De afgelopen vijf jaar mag hij het wat rustiger aandoen, als zondagsalternatief voor eerst een Volvo 480 en nu een Alfa 156.

Glamour
De Saab heeft in de voorbije twee decennia wel weer flink wat van zijn in de jaren ’80 verworven glamoureuze looks moeten inleveren, ook omdat hij noodzakelijkerwijs veel buiten geparkeerd moest worden. De roestduivel duikt op de gekste plaatsen op, zo bleek ook toen onlangs na een klein aanrijdinkje een stukje van een voorscherm ’wegviel’. Jammer dat het 96-staal niet van Volvo Amazon-kwaliteit mocht zijn, anders stond niets eeuwig doorgaan echt in de weg.
Het huidige fletse uiterlijk met zichtbare roestplekjes verhult het gezonde innerlijk enigszins, want rijden doet deze seniore Scandinaviër nog steeds als de beste. De 96 heeft voor zijn tijd een verrassend goed weggedrag met een lekker directe besturing. Met een beetje inzet rijdt een oude 3-serie je op een kronkelweggentje niet los, bij een aanhoudend gebrek aan rechte stukken tenminste… Dan snap je wel waarom de meer gepeperde 96’s in hun tijd van die rallykanonnen waren. Het bochtenplezier wordt eigenlijk enkel beperkt door de beperkte grip van de smalle bandjes. Het kleine retrofit-sportstuur betekent trouwens wel keihard werken op weg naar het parkeervak.

Poolcirkel-proof
Het comfort is danzkij Saab 99-stoelen en een poolcirkel-proof kachel echt top. Alleen de weinig geciviliseerde V4 van Ford doet er herrietechnisch wat afbreuk aan. De Romax-uitlaat die nu tegen de buik van de 96 aanschurkt, zorgt achteraan echter voor een prachtige donkere brom. De door ruilmotorspecialist Vege geleverde V4 mag dan niet al te subtiel zijn, hij is wel goed. Met uitzondering van een enkel geval van vocht in het ontstekingstraject door eigen onachtzaamheid, liet de motor zijn baasjes de afgelopen twintig jaar nooit in de steek. En dat met alleen routine-onderhoud.
Dat betekent helaas niet dat er nooit een telefoontje naar de ANWB gepleegd is. De bak, met schakeling aan het stuur, is wel een zwak punt en hij liet het op een bepaald moment gewoon afweten. Achter een oranje zwaailamp met 40 km/h gierend van de A12 af dus. De 96 stelde de vriendschap met zijn eigenaar toen even heftig op de proef; het plaatsen van een revisiebak kost je als net afgestudeerde een heel maandsalaris.

En nu…
Eigenlijk zijn we nu al een tijd in de ’opnieuw restaureren (te duur want veel arbeid aan het plaatwerk) of wegdoen fase’. De 96 weet nog steeds te charmeren en mag voorlopig blijven. Hij staat nu lekker binnen en het staal rond de dragende delen wordt indien nodig steeds bijgewerkt, zodat de APK-horde steeds weer genomen kan worden.

Heeft iemand (goede) ervaringen met de meer betaalbare klassiekerrestauraties in Polen, zoals die nu steeds vaker vanuit Nederland georganiseerd worden?

PROBLEMEN

  • 260.000 km

- ROEST!

- Versnellingsbak ’op’

- lampglaasjes voor bijv. de achterlichten of parkeerlichten zijn soms moeilijk te krijgen

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.