Saab 900i (1987)

autoreview

Saab 900 - interieur

Signalement

Uitvoering900i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf271.000 km
KM-stand laatst279.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een echte Saab

  • 275.000 km


Wat heerlijk! Bij toeval kwam deze auto in ons bezit voor het kapitaal van 500 euro. We zitten nu 6 maanden verder, het ding wordt weinig gebruikt, maar, als we hem gebruiken is er nooit enig vuiltje aan de lucht.

Wat zo leuk is, dit is dus een echte Saab. Uit de tijd dat die vreselijke Amerikanen er nog niet in beeld waren, en dus is deze auto geen vermomde Opel, dat andere door GM structureel gesloopte merk.

De Saab 900i, in dit geval een Coupe, doet alles wat je mag verwachten van een auto uit 1987. Hij rijdt heerlijk, verbruikt redelijk (1:12), doet het altijd, en voelt nog steeds alsof ie gisteren uit Trolhattan vertrokken is: alles is nog even degelijk.

De auto zit vol kleine slimmigheden: zo is de bank neerklapbaar ondanks de coupe carosserie, en het mechanisme zo degelijk dat menig moderne auto er slechts jaloers op kan zijn (incl. de ook in ons bezit zijnde (9-3 uit 2008). Klap je achterin op de voldoende ruime achterbank een ruitje open, dan voelt dat als een kluisdeur, in plaats van de playmobiel constructie die de meeste moderne auto's met klapruitjes kennen. De stoel naar voren klappen kan zowel aan de zijkant als onderaan, zodat de achterpassagier er altijd bij kan.

Ook de eigenaardigheden zijn er: de auto weigert je zijn sleutel terug te geven tenzij de auto in zijn achteruit staat, de sleutel zit uiteraard tussen de voorstoelen, etc....

Voor iemand die graag in iets leuks wil rondrijden is deze klassieke 900 echt een aanrader. En kapot.....geen idee wat daar voor nodig is, maar, ik vrees dat het van buiten de auto moet komen, want dit ding is gemaakt om het einde der tijden te halen.

End of story.....

  • 279.000 km

Hebben we me toch een winter gehad.....en een malloot! Ons rijdende bewijs van hoe goed Saab ooit was is overleden. De vorige eigenaar heeft blijkbaar op enig moment het prachtidee gehad om de koelvloeistof aan te vullen met normaal kraanwater.

Bij de beurt (zwart) is dat dus niet opgemerkt, want het niveau was prima. Dankzij de malloot die deze moordaanslag gepleegd heeft is er vervolgens tijdens de vorst schade aan de motor ontstaan, waardoor deze onherstelbaar (althans waardetechnisch gezien) beschadigd is, en daarmee is deze trots van Zweden roemloos aan zijn einde gekomen.

Ongelooflijk jammer, maar, nu in handen van een liefhebber die van 2 exemplaren weer 1 goede gaat maken, dus als een Phoenix zal zij verrijzen.....niet meer onze auto, wel onze goede herinnering.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.