Saab 900 Turbo 16S (1987)

autoreview

Saab 900 Turbo 16S (1987)

Signalement

Uitvoering900 Turbo 16S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf217.000 km
KM-stand laatst230.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onder de indruk

  • 230.000 km

Na een tijd te hebben gezocht naar iets aparts, stuitte ik via internet op een hele nette Saab 900. Nooit eerder gerealiseerd dat je in een auto kunt rijden die door vrijwel iedereen wordt gewaardeerd. Er wordt zelfs naar me gezwaaid en andere Saabrijders zien je rijden en plaatsen zelfs berichten op diverse Saabforums. Maar ik dwaal af.

Vanaf de eerste dag voelde de auto, die in 1996 uit Duitsland is geimporteerd, fantastisch aan ondanks de vrij hoge kilometerstand. Het geborgen karakter van de auto wordt nog eens duidelijk als je plaatsneemt in de heerlijk comfortabele stoelen. Het dashboard valt wat hoger uit met de toch wel korte gebogen voorruit en de antieke wissertjes.

Onder de indruk was ik direct van het vermogen van deze auto. Niks geen oud zwabberend barrel, maar een geweldige wegligging en een Turbo om te zoenen. De eerste winter toch maar besloten een set winterbanden aan te schaffen. Met enige gladde wegen heeft deze wagen in de bochten de controle te verliezen door het vele vermogen op de voorwielen, vandaar.

Bij aanschaf van de Saab heb ik de auto een grote beurt gegeven en voorzien van vier nieuwe banden en een uitlaat.
Vrij snel na aankoop kreeg ik helaas een electronisch probleem met de massa. Het was een kwestie van een gaatje boren naast het massapunt onder de motorkap.

Ergens had ik gelezen dat deze auto bijzonder geschikt is om te tunen en het vermogen te doen laten toenemen van 175 naar 190 PK.
Dat was de investering meer dan waard! Lichtjes het gaspedaal intrappen en je wordt in de kussens gedrukt.
Linksachter had de auto wat roestvorming boven en in de wielkast. Dat heb ik bij CarCare in Almere laten verhelpen. Keurige zaak en een verbluffend resultaat, temeer daar het om plaatselijk bijspuiten ging van een auto die verder nog in de originele(maar inmiddels verkleurde) lak zit.
In december 2007 dacht ik dat het noodlot toesloeg. De Turbo was opgeblazen. Nu ben ik gezegend met twee rechterhanden dus na een weekend sleutelen was ik voor € 150,- klaar. Grappig om te melden is dat ik bij de eerste eigenaar terecht ben gekomen voor deze tweedehands Turbo.


Al met al is dit een fantastische wagen met een schitterende uitstraling die erg voordelig in het onderhoud is wanneer je zelf handig bent. Op zich rijd ik er niet zoveel mee waardoor ik denk dat deze wagen nog heel wat jaren mee zal gaan. Daarnaast is gebleken dat, ondanks de kilometerstand, bij fatsoenlijk onderhoud dit type Saab erg waardevast is of zelfs zal stijgen in waarde door de lage productie-aantallen. Zonder gein is dit echt m'n lievelings.

Groetjes
DR

SVP Geen grievende uitspraken in reactie op mijn prachtige Saab!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.