Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 182.000 km |
Ervaringen
- 104.000 km
(104.000 km)
De auto opgehaald op een prachtige dag. Toen ik aankwam werden de laatste poets werkzaamheden aan de auto net afgerond. Zakelijk gedoe snel achter de rug, en met achterlating van de oude Saab kon ik op weg. Nu, na zo’n 1000 km te hebben gereden moet ik zeggen dat het lijkt alsof je twee klassen hoger rijd. De auto ligt als een blok op de weg, en het torderen waar de oude 900 behoorlijk last van had blijft bij deze auto achterwege. Heerlijk sturen met de ruim 200 pk. De kap gaat een stuk sneller open, en dat kan zelfs tot 40 km per uur. Dat voelt een stuk rustiger als je voor het stoplicht even de kap open of dicht wilt doen. Wat file zorgde voor een snelle kennismaking met de knopjes. Altijd handig dat Saab wars is van grote veranderingen; de auto voelt snel vertrouwd. Even wennen aan het navigatiesysteem, vergeleken met een TomTom is dat behoorlijk wat ingewikkelder. Een gebruiksaanwijzing in het Duits werkt dan niet echt mee. Nog nergens een Nederlandse of Engelse gebruiksaanwijzing kunnen vinden. Overigens jammer dat het systeem de Nederlandse taal niet meester is. Eerste rij ervaringen zijn zeer positief. Het verbruik ligt zelfs lager dan de 900 NG, tot nu toe 1 op 12,5 waar ik eerder al blij was met 1 op 10. Stereo is goed maar niet fantastisch. Puntje van kritiek: symbooltjes of tekst op de interieur knopjes wrijf je er snel vanaf. Dat verwacht je niet bij een auto als dit. Overigens kwam ik dit bij veel Saabs tegen die ik heb gezien tijdens mijn zoektocht.
Het wordt leuker
(108.000 km)
Aardig gewend aan de nieuwe Saab. Rijd echt fantastisch en stil. Het vergelijk met de 900 NG gaat op alle fronten mank. De auto is onlangs een dag lang onder handen genomen door Mark123, zijn naam als poetser op het Saab-Forum. Het resultaat mag er zijn, de auto ziet er net zo nieuw uit als het kenteken dat er op zit. Tevens bij de Saab Specialist in Barneveld een alarminstallatie laten inbouwen. Ik verkeerde in de veronderstelling – want in advertentie- dat er een alarminstallatie in zat, maar dat bleek klasse 1. Dat is niets meer dan een startonderbreker. Nu dus een volledig Saab systeem. Voor € 600,00 een iets veiliger gevoel. Overigens viel er voor het eerst iets mee sinds ik Saab rijd (dit is de 3de) ; alle stekkertjes keurig op z’n plaats, het aansluiten was in no-time gebeurd. Inmiddels zo’n 2000 km met de auto gereden, en hoewel ‘ie best snel is is dit niet echt een beleving maar meer een waarneming op de teller. Het sportauto gevoel dat de 900 NG wel had is bij deze auto ondanks 200 PK en 300 NM niet echt aanwezig. Ook hier valt iets aan te doen; Een rit naar Almelo bracht me bij Speek Tuning. Na minder dan twee uurtjes fröbelen met de software was de auto ‘stage 1’ getuned. Volgens Sander Speek, die gespecialiseerd is in Saab en volgens de recensies goed weet waar hij mee bezig is heb ik nu 250 PK en 390 NM aan boord. Hoewel werd aangegeven dat de auto wat onrustig zou zijn voor een paar honderd kilometer heb ik niets vreemds gemerkt. Wel is de karakteristiek van de motor behoorlijk veranderd, en een stuk fijner geworden. Je merkt niets totdat je iets wilt merken, tot zo’n 3000 toeren is het gewoon een snelle reis auto; een beetje afhankelijk van hoeveel en hoe snel je gas geeft. Houd je je pedaal wat langer ingetrapt dan zie je de turbo druk meter het rood ingaan en moet je het stuur goed vasthouden. Van een wat bedaagde auto verandert de Aero in een erg snelle jongen. Het echte sportauto gevoel is er dan helemaal en de auto is er een stuk spannender van geworden. Een echte aanrader dus. Moet geweldig zijn om wat bergachtige weggetjes te rijden met deze ‘upgrade Aero’. Ik moet nog eens kijken of ik ergens een testbank kan vinden zodat ik precies weet hoeveel echt vermogen er is. Niet echt belangrijk, maar leuk genoeg om te weten.
Eindelijk: de bergweggetjes
- 116.300 km
Voor het eerst met de Saab op vakantie. Thuis altijd een wat beladen combinatie; een groot gedeelte van onze vakantiefoto’s beslaan onze oude 900 cabrio in verschillende landen achterop sleepauto’s of andere pech-posities langs de kant van prachtige wegen in prachtige landen. Overigens kon mijn beslissing om na al het gedoe met de vorige Saab opnieuw voor dit merk te kiezen op weinig applaus rekenen. Maar ja; als hij dan rijd, dan rijd hij ook fantastisch. Zo ook dit exemplaar, probleemloos al behoorlijk wat kilometers gereden, en hij rijdt echt erg fijn. Voldoende vertrouwen dus om het vehikel mee te nemen naar Italië. Op de snelweg in Duitsland blijkt dat de auto meer potentieel heeft dan zijn berijder aandurft. Bij (heel even) 230 kilometer per uur hield ik het voor gezien. De auto rijdt dan echter nog heel stabiel, geen drama, geen lawaai. Nog leuker is het enorme koppel dat je in staat stelt met erg snelle auto’s mee te komen. Dit koppel maakte de bergpassen die we tegenkwamen, zoals de Timmelsjoch, Brenner, Mendola, Penserjoch tot echte verwen ritjes. Zelfs de meest uitdagende tornanti (bochtjes) kom je zonder moeite uit. De Turbo fluit dat het een lust is, zeker als het tegen de bergwanden weergalmt een mooi geluid. De open kap voegt alleen maar toe, en die is eigenlijk alleen maar open geweest; we hadden prachtig weer. Geen enkel probleem met de auto gehad, zelfs de kap probleemloos heen en weer. Minpunt: er is aanzienlijk minder bagageruimte dan in de oude 900. Eigenlijk betekent dat eerst de bagageruimte leegmaken, dan de kap opendoen en dan weer inladen. Wellicht gebrek aan ervaring, maar op een andere manier is het ons niet gelukt. Gelukkig kan de kap wel altijd zonder problemen weer dicht. Niet echt dramatisch dus, maar een druk op de knop zonder in- en uitpakken zou toch wat comfortabeler zijn.
Na bijna 4 jaar
- 165.000 km
We zijn nu 50.000 kilometer verder, en het enthousiasme voor deze auto is zeker niet afgenomen. Voor dagelijks gebruik een comfortabele auto die je probleemloos van A naar B brengt en zich ondanks veel vermogen als een brave loebas door stadsverkeer en files laat laveren.
Vooral omdat je al dat vermogen weinig gebruikt is het die enkele keren dat het kan (en mag) nog steeds goed voor een brede grijns op je gezicht. Je moet dan wel naar de Autobahn want het gaat dan al heel snel heel erg hard. Wel blijft het bijzonder dat dit in alle stilte gebeurd. Opvallend en volledig onbelangrijk: bij 180 kilometer per uur met de kap open wordt de auto stiller als bij lagere snelheden.
Er is verder niets aan te merken op de auto. Het verbruik rond de 1 op 12 is constant en de kosten onderhoud bij de specialist in Barneveld alleszins redelijk en met liefde en kennis uitgevoerd. Van reparaties geen sprake, de auto is werkelijk heel solide en betrouwbaar.
Eigenlijk dus heel weinig nieuws over deze auto. Het lijkt nu al jammer dat het merk uitsterft en op enig moment over zal moeten worden gestapt op een ander merk. Het lijkt op dit moment moeilijk te geloven dat er een waardige vervanger voor deze Saab te vinden is. Ik kan alleen maar hopen dat er tegen die tijd nog een laatste exemplaar van deze 9-3 convertible te vinden is.
Helaas
- 182.000 km
Veel eerder dan in vorige review gesuggereerd ga ik afscheid nemen van deze auto. Ik ga nu zoveel zakelijke kilometers rijden dat ik een lease auto ga gebruiken. Hoewel ik er serieus aan gedacht heb om hem te stallen voor de komende 10 jaar weten kenners me te vertellen dat dit vooral een emotionele beslissing zou zijn. Hij staat nu dus te koop. Gezocht dus een liefhebber die probleemloos en heerlijk wil rijden. Hij staat op marktplaats, zoek op
Cabrio: saab 9-3 aero 2.0 turbo 2005 182.000 km.
Hij staat erop voor € 11.000 maar een echte liefhebber met € 10.000 rijdt er mee weg.
Ik ben nu al jaloers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.