Rover 75 2.0 V6 Club (2001)

autoreview

Rover 75
Rover 75Rover 75Rover 75Rover 75Rover 75Rover 75Rover 75 - interieur

Signalement

Uitvoering75 2.0 V6 Club
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf94.096 km
KM-stand laatst95.740 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goedkoop blijkt toch weer duurkoop!

  • 95.740 km

Na veel problemen met mijn vorige auto en de hoge vaste lasten (wegenbelasting op een diesel van 1560kg!)heb ik besloten mij ook over te geven aan het zuinige rijden. Ik heb mijn vorige auto ingeruild en er 2 voor terug gekocht, een nieuwe ford KA als dagelijks vervoermiddel en als hobby-auto dus een Rover 75 die ik alleen voor de lange ritten zal gaan gebruiken. Deze review gaat dus over de Rover, die van de KA volgt later.
Waarom een Rover 75, wat waren mijn criteria: niet te duur en veel waar voor je geld, het comfort en de luxe, de uitstraling en een aparte verschijning, de betrouwbaarheid van de auto (de BMW genen)en een ( inmiddels) heerlijk klinkende V6 motor, hier kom ik straks op terug.
Dus dat werd internet in de gaten houden op zoek naar een donkerblauwe V6 2.0 handgeschakeld met een creme interieur, de 2.5 die alleen in combinatie met een automaat te krijgen is viel voor mij af.
Om een lang verhaal kort te houden uiteindelijk terechtgekomen bij een handelaar in Ter Aar die er 1 had staan met 94000km op de teller van de 1e eigenaar, de auto zag er op wat krasjes en wat parkeerdeukjes op de rechterflank na echt heel goed uit.
Wat mij vooral aansprak was de km stand in combinatie met de prijs, maar hier komt het addertje onder het gras...geen garantie en geen boekjes aanwezig, die was de handelaar "kwijgeraakt" ze zaten er wel bij zei hij, maar na het brengen naar een poetsbedrijf spoorloos verdwenen...
Ok vooruit maar dacht ik,die prijs, uitvoering en uiterlijke staat blijven erg aantrekkelijk, dus de knoop doorgehakt en na de belofte dat er een nieuwe distributieriem zou worden geplaatst toch besloten de koop te sluiten, wat een wagen voor dat geld ( dacht ik )!
Het enige storende voor mij aan de auto was een ratelend geluid onder de motorkap vandaan, volgens de handelaar de kleppen en dat hadden ze allemaal...
Na 2 weken begon de twijfel toch toe te nemen, een ratelende V6, nee dat kan echt niet, dus ben ik via internet bij een Rover specialist in Biest-Houtakker terechtgekomen om die de auto grondig na te laten kijken en geen dag te laat naar bleek!
Het ratelande geluid waren de klepstoters, die moesten alle 24 worden vervangen (fout al vanaf fabriek en is in de loop der jaren steeds erger geworden is mij keurig uitgelegd aan de hand van de vervangen onderdelen, lang verhaal! ).+ Wat bleek... had die knuppel van een handelaar alleen de riem vervangen en niet de spanners en rollen en waterpomp en en ook de nokkenasriem was heel erg slecht,( en dat terwijl ik had aangegeven als je wat tegenkomt zeggen en vervangen wat nodig is, het betreft hier 2 automonteurs! ) volgens de Rover-specialist had de boel in no-time in de soep gedraaid en was ik net op tijd! Kortom een pijnlijk en erg duur verhaal, maar heb alles laten vervangen wat nodig was ( ook de bougies waren bv erg slecht) en kon de auto na 2 weken weer ophalen.
Ik wil hier nog even aan toevoegen dat dit een fantastisch adres is voor alle Rover 75 bezitters, deze man kent echt alle ins-en outs van de Rover 75, legt alles heel goed uit, neemt de tijd en is zeker niet te duur en je merkt echt liefde voor de auto, een echte aanrader!!!
Na het helaas doneren van de nodige euro's aan deze specialist/liefhebber heb ik nu echt de Rover die ik wilde hebben! Geweldig zoals de motor nu klinkt, als nieuw! En daar komen alle positieve eigenschappen van deze in mijn ogen zwaar ondergewaardeerde of in ieder geval onbekende auto nog eens bij! Wat een comfort, je zoeft echt over het asfalt in heerlijk zittende stoelen uitkijkend tegen 1 van de mooiste dashboards en de stilte in de auto is ongehoord! ( das een leuke ) En wat klinkt die V6 toch heerlijk, het is geen strepentrekker met zijn 150 pk, maar trek je hem wat door dan klinkt hij echt verslavend lekker! Het verbruik kan ik nog niet veel over zeggen ivm bovengenoemde reparaties en de weinige km die ik maak, maar ik zit nu op de 1:11,2, niet slecht, maar bij een V6 motor moet je daar ook niet teveel op letten en over klagen, dat is nu eenmaal inherrent aan dat soort motoren.
Ik zal binnenkort nog wat foto's toevoegen en zogauw ik wat meer te melden heb dat doen, er komt van de zomer een rit naar Frankrijk aan en dan verwacht ik zo'n 4000 km te rijden in totaal, dus dat is een mooi ijkpunt!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.