Rover 75 2.0 CDT Club (2000)

autoreview

Rover 75 2.0 CDT Club (2000)

Signalement

Uitvoering75 2.0 CDT Club
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst384.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN van meer dan 2 ton rijden in deze auto

  • 381.000 km

De Rover 75 geeft je continu het gevoel dat je met een limousine op stap bent. Kernwoorden zijn comfort en styling: Creme leder, hout, chrome, klassieke klokken, laat zich alleen vergelijken met Jaguar of Bentley. De lijn en ´t chroomwerk aan de buitenkant maken de auto chique. Sommige styling details vallen je pas later op. Zelf vind ik de zijkant t mooist, vooral kijkend vanaf je bestuurdersstoel door de buitenspiegel langs de auto. Het is wel styling waar je van moet houden. Een ander kiest wellicht voor strak, titanium, grijs. Ik kijk na al die jaren jaar nog steeds ff achterom als ik wegloop, krijg ook nog steeds complimenten en inmiddels is mn auto toch alweer ruim 14 jaar oud.
Het uiterlijk zorgt er voor dat de auto ook minder snel dateert.

Het rijden is wat t uiterlijk doet vermoeden. Stil en comfortabel, ook op hogere snelheden. Hij nodigt niet uit tot snel bochtenwerk, hij gaat hangen en uiteindelijk gewoon rechtuit over de voorwielen. Ik ben er een keer mee op de nurburgring geweest en daar heeft ie niets te zoeken. Met 17 inch is dat wel wat verbeterd tov 15 inch wielen.
Het is duidelijk een signaal aan de rijder: geniet van t comfort en relax.
Allemaal niet toevallig, want hij mocht destijds niet met BMW concurreren. Nadat BMW Rover verlaten heeft, is hiervoor de MG ZT ontwikkeld. Technisch identieke auto maar t hout is vervangen door grijs en de onderstelafstelling is sportiever.

Ik heb deze auto gekocht na een zoektocht voor vervanging van m´n Rover 620 diesel die uitstekend bevallen is. De 75 is nog meer op comfort gericht dan de 600 en scoort ook hoog op veiligheid (hoger dan bv een A6, volvo S60 of S80 van die tijd).

De dieselmotor is een N47 BMW motor, maar met commonrail en met een gewone (dus niet zoals BMW een variabele) turbo en met aandrijving op de voorwielen. Soepel, stil, maar niet overdreven krachtig. Hier heb ik een kleine aanpassing op laten doen (Tu3b) waardoor de auto nu meer vermogen en vooral meer koppel heeft.
Duidelijk pluspunt is het motorgeluid. Weinig nagelend en ook goed gedempt, beter dan andere diesels uit die tijd. Het is natuurlijk geen benzine V6, maar past toch bij de auto. Mijn buurman wist na al die jaren niet dat t een diesel was..

De styling van de auto heeft nadelen. De grootte van de auto is lastig in te schatten en zicht naar achteren is matig, bv lastig te parkeren (vergelijkbaar met een alfa 166 of volvo S60), PDC heb ik daarom later zelf ingebouwd. Daarnaast is de auto zwaar (1435kg) en de ruimte achterin is niet overdadig. Binnenmaten zijn te vergelijken met de rover 600, niet met een passat. De kofferruimte is wel goed alleen is de bank moeilijk in te klappen: met 2 verborgen lintjes kan je m vanuit de kofferruimte lostrekken en zo zelfs verwijderen. Officieel is een inklapbare bank een optie. Maar die houdt dus nix anders in dan een iets mooiere versie van de zwarte lintjes.

De Rover 75 was nieuw relatief duur. Destijds lag de aankoopprijs van deze auto op ´t niveau van bv een S60. 2e hands echter is een 75 nu weinig waard. De diesels zijn terecht wat geliefder want betrouwbaarder.

Bij mijn keuze heeft styling, wegligging en comfort sterk gewogen. Een mondeo of passat is immers ruimer, lichter en praktischer. Maar ja, de kinderen zijn nog klein, bagage neem ik niet dagelijks mee en voor een stevig potje sturen heb ik een andere auto.

Ik heb nog nooit zo lang en zo veel met een auto gereden (heb er een stuk of 30 gehad) en ik geniet er nog steeds van. Helaas moet hij binnenkort weg ivm 4 kinderen. Dat wordt een zware bevalling...

Mankementen

  • 364.000 km

Nog nooit een auto gehad met zo weinig problemen bij zo veel km's. De periode is 8,5 jaar en meer dan 2 ton km's. Daarin natuurlijk wel wat zaken:

Soms moet ik 2 keer drukken om de deuren rechts te ontgrendelen en de deurhandgreep vd bestuurderskant gaat ook niet altijd gelijk open. Ik heb verder wat lekkage gehad (nat onder de voorstoel), bleek een rubbertje op t koppelingskabeltje te zijn wat losgeschoten was, zelf weer hersteld.

Aan onderhoud is weinig bijzonders gebeurd Naast banden, filters, remblokken en luchtmassameter, is de enige bijzondere reparatie de koppelingscylinder. De master lekte bij mij (onder dashboard) en meestal gaat vlak daarna de slave (in de versnellingsbak!) ook lek. Ik heb ze dus beiden laten vervangen bij 260.000. Dit is ook al eens bij de vorige eigenaar gebeurd en is duidelijk een bekend zwak punt!

Verder heb ik draagarmrubbers en stabilisatorstangen vervangen(BMW ophanging) en een stuurkogel maar dat is gewone slijtage en ook weinig werk. Bij 370.000 heb ik de orginele draagarmen, orginele schokdempers en veerpootlagers vervangen. Dit kan je goed via ebay uit de UK kopen. Scheelt heel veel met Nederland.

De contacten van de startmotor heb ik vervangen (10 euro) en na 330.000 de dynamo. De remleidingen naar achter zijn ook vervangen wegens roest.

Vergeet bij onderhoud ook niet het interne oliefiltertje bovenop het blok. Dit moet officieel elke 90.000 maar stond niet in het boekje. Ik heb t dus pas 308.000 gedaan... en sindsdien rookt hij niet meer.

Een bekend zwak punt is de koelfanmotor op de radiator. Koolborsteltjes slijten (niets rover specifieks) maar vervanging van de motor is duur. Zo’n motor draait echter zelden (alleen bij extreem warm weer) tenzij je de airco aan hebt, want dan draait hij permanent. Dus zet je auto op eco (behalve hoog-zomer) en die motor gaat veel langer mee. (wel ff af en toe je airco aan tbv smering van je aircosysteem). Bij mij zit de orginele motor er dus nog op.

De achterbanden hebben neiging tot cuppen. Sinds ik 17 inch heb is dit veel minder geworden.

De auto doet robuust en degelijk aan. Geen kraakjes weinig gebruikssporen en goede afwerking. Leer van de stoelen blijft mooi en stoelen zitten ook nog steeds goed. De lichte kleuren in t interieur zijn wel gevoeliger voor vuil. De plastic drempelafdekplaatjes van de deurdorpels schieten vaak los en soms brand het airbaglampje als t stekkertje onder de stoel niet goed contact maakt.

Alles bij elkaar lijkt t een aardig lijstje maar ik heb jaren gehad waarin t alleen olie en filters was. De andere zaken zijn ook vooral slijtagezaken die je mag verwachten. Na 381.000 zijn een hoop zaken ook nog orgineel zoals de uitlaat en ook aan de motor is nooit iets gedaan (distributieketting).

UITRUSTING EN KOSTEN

  • 381.000 km

Dubbel Imago
Voor de mensen die waarde hechten aan status en reputatie opgelet!
Een nietkenner schat de auto vaak veel te duur in, kinderen die spontaan zeggen dat ze t een mooie auto is. Mensen die denken dat t een jaguar is. Met name t interieur kan rekenen op bekijks. het is ongelooflijk maar nog steeds krijg ik elke week wel van iemand een positieve reactie... Hij is ook ingezet als trouwauto (zie pic2)

Maar aan de andere kant ook genoeg sceptici: Een nep BMW, auto voor ouwelullen, Engelse auto dus vol gebreken etc. Vraag t maar es aan Jeremy Clarkson.
Ben je niet gediend van dit soort soms erg negatieve soms erg positieve reacties kies dan gewoon voor de gevestigde orde (passat of audi of zo).

Rover
´t Merk is al jaren verdwenen hoewel de auto nog gemaakt wordt in China en Egypte.

Onderdelen blijven goed beschikbaar en specialisten zijn er genoeg. Ook zijn de meeste dealers gewoon gebleven. Meeste slijtageonderdelen zijn trouwens gewoon BMW parts (filters, remmen, etc).

Alles is ook erg goedkoop via ebay uit de UK te halen. Hier koop ik dan ook slijtageonderdelen (filters, stab. stangen, rubbers, draagarmen, schokdempers e.d.).

Uitrusting
Qua uitrusting is de Rover 75 standaard aardig compleet en heeft de Club nog wat extra’s. Mijn auto heeft daarnaast nog wat extra opties als creme leder, houten stuur en pook, Chromen spiegelkappen en chromen deurinleg, cd wisselaar met afstandsbediening, climate control, parkeersensoren en lichtmetaal maakt de auto af.
Zaken die ik helaas toch mis zijn cruisecontrol, boardcomputer, zonnewering achter, regensensor, el. verstelbare stoelen, navigatie en gripregeling (allemaal opties).
Standaard zit er een webasto verwarmingsunit in (hierdoor is de auto heel snel warm van binnen) die om te bouwen is tot standkachel. Ik ben er nog niet toe gekomen.
Geen enkele 75 is kaal uitgevoerd maar als u er 1 zoekt 2e hands dan loont t om op de opties die je echt wil te letten.

Kosten:
- verbruik zit bij mij op 1:16. In de winter door de standkachel ongeveer 1:15
- Wegenbelasting (en verzekering) is dus gebaseerd op 1435kg en niet op 1500 wat bv in carbase staat!
- Bijzonder onderhoud is weinig geweest, behalve de reparatie van de koppelingscylinder.
- Gewoon onderhoud (filters, banden, remschijven e.d.) is gelijk aan andere auto's en de auto heeft een onderhoudsvrije distributieketting
- afschrijving laag, want 2e handsprijzen zijn gunstig.

Ik heb een set orginele 17inch serpent velgen op de kop getikt. Maakt de auto nog mooier alhoewel ik ze iets te weinig klassiek vind ogen. Wel is het rijgedrag met 17 inch flink anders. Veel strakker maar het pure comfort op onze toch vaak hobbelige snelweg is weg. Onze kids viel t meteen op :-)

Ik vind het erg jammer dat er tegenwoordig weinig echt leuks naast de gevestigde Duitse veel geziene orde te koop is. Een x-type vind ik niet mooier dan de R75, de delta is nog wel opvallend en Saab is er ook niet meer. Sja lastig, ik blijf dus nog maar ff doorkarren.

Opmerkingen en suggesties welkom!

Auto verkocht

  • 384.000 km

Ik heb de auto verkocht. Dit na ruim 9 jaar en vele km's. De reden is dat we een grotere auto nodig hebben met 4 kinderen. Jammer want anders had ik zeker nog even doorgereden.

De auto is niet naar de export gegaan maar in handen van een liefhebber. Ik hoop dat hij er nog vele jaren van geniet.

Wat ik vooral bijzonder vond van de rover is dat t een auto is die mooi is gebleven. De klassieke looks zowel binnen als buiten zorgen ervoor dat hij tijdloos blijft. Het interieur, inclusief de leren stoelen, is ook mooi gebleven en de techniek, zeker in combinatie met de BMW diesel, zorgt voor weinig problemen.

Ik denk dat de rover 75 de klassieker status vanzelf gaat bereiken. Ik had de mijne graag tot die tijd gehouden. Maar ja, voor de diesel vraagt de overheid je een flinke maandelijkse bijdrage en puur stallen daar is een auto niet voor bedoeld.

Opvolger is een Honda FR-V waar je hier ook weer over kan lezen

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.