Renault Zoe R110 Limited (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zoe R110 Limited |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 6.000 km |
eerste indruk
- 63 km
Ik ben tekort in het bezit van de auto om werkelijk een afgewogen oordeel te geven. De eerste indrukken stellen zeker niet teleur. Voor het Dagelijks gebruik in en om mijn woonplaats is de accu-capaciteit ruim voldoende. Omdat ik nog niet in het bezit ben van een volwaardig oplaadpunt en er in de wijde omtrek ook geen openbaar laadpunt te vinden is moet ik mij behelpen met de zogenaamde noodlaadkabel op een gewoon stopcontact. De nacht is voldoende om in de ochtend weer over een volledig opgelden accu te kunnen beschikken.
De accucapaciteit valt zeker niet tegen. Ook nu het kouder is, is dit ruim voldoende voor mijn dagelijkse <150 km.
Een minpunt is dat de overheden aan de ene kant wel het elektrisch rijden promoten, maar overigens weinig medewerking verlenen als het gaat om een goed (gedeeltelijk zelfvoorzienend) oplaadpunt aan huis te realiseren. Er is zeker ook bij de ambtelijke organisaties een omslag in het denken noodzakelijk.
na ruim één maand
- 1.000 km
Na één maand is het mogelijk om een meer uitgebreide en gefundeerde review te schrijven.
Laat ik beginnen met de pluspunten:
1. de auto reageert soepel op het "gaspedaal". Je kan als het ware glijdend door het verkeer, maar als het moet heeft hij koppel genoeg om "ineens" vooruit te sprinten;
2. het rijgeluid bij lagere snelheden is een ware sensatie;
3. de actieradius voor dagelijks gebruik in het "stadsverkeer" is ruim voldoende. In de koudere periode haalde ik gemakkelijk 250 km;
4. voor mijn lengte (187 cm) is er voldoende been-, arm- en hoofdruimte;
het dashboard is overzichtelijk. De informatie over alle systemen goed.
5. de plek van het R-Link infosysteem is goed gekozen. Een verademing ten opzichte van onze andere auto (Dacia Duster);
6. de warmtepomp-verwarming geeft direct na het instappen een aangename warmte, indien gewenst kan het systeem zelfs de auto voorverwarmen als hij op een oplaadpunt is aangesloten;
Er zijn ook enkele nadelen.
1. op hogere snelheid produceert de rijwind een hinderlijke fluittoon;
2. harder dan 100 km/h rijden is niet bevordelijk voor de actieradius, deze loopt dan snel terug tot onder de 200 km;
3. ook als je niet harder dan 100 km/h op de autosnelweg rijdt is de actieradius minder dan je bij de start van de reis zou vermoeden op basis van de actieradiusmeter. Ik verloor op een langer traject zomaar 40 km actieradius;
4. als je niet op de plek van bestemming kan opladen, verlies je zomaar een uur langs de autosnelweg, omdat je dat ergens tussentijds aan de laadpaal moet. Met een maximale oplaadcapaciteit van 43 kw/h ben je voor 80% van de capaciteit toch al snel 45 tot 60 minuten "onderweg";
5. de kosten voor opladen onderweg vallen toch enigszins tegen.
Voorlopige conclusie: Voor het herkeer in en om de woonplaats een uitstekende keuze. Voor langere afstanden zonder noodzakelijke tussenstop (vergadering), bijvoorbeeld vakantie, nog niet geschikt.
even wennen
- 2.038 km
Ik ben nu 4 maanden in het bezit van de volledig elektrische Zoe. De auto voldoet aan mijn verwachtingen. Het is heerlijk rijden, alleen het geluid van wind en banden. Het is mogelijk om als het ware door het verkeer te "glijden". Maar als het moet heeft hij voldoende acceleratievermogen om snel te kunnen reageren.
Ik gebruik de auto voornamelijk in een straal van 30 km vanaf mijn woonplek. Het accuvermogen is ruim voldoende om gedurende de dag meerdere ritten te maken. De actieradius is meer dan 240 km. Bij nog maximaal 60 Km te rijden zorg ik dat de accu bijgeladen wordt.
In de afgelopen maanden heb ik één langere rit van in totaal 280 km gemaakt. Ik kon helaas niet op de plaats van bestemming (140 km) bijladen. Dat had als consequentie dat ik op de terugweg moest bijladen. Langs onze aotosnelwegen zijn voldoende oplaadmogelijkheden (wordt ook iedere weekbeter). Ik heb gebruik gemaakt van een Fastned oplaadpunt. Binnen 30 minuten was de accu voor 80% opgeladen. Om ook in geheel Europa bij te kunnen laden heb ik bij vier verschillende aanbieders oplaadpasjes (gratis) aangevraagd: New Motion, MainGau, fastned en Chargemap.
Het rijden in een elektrische auto vergt wel een aanpassing in het rij-gedrag. Je moet voordat je aan langere ritten begint jezelf wel orienteren op mogelijke oplaadplekken. Genoemde aanbieders hebben hiervoor duidelijk apps. In de auto is het navigatiesysteem ook voorzien van de mogelijkheid om naar een oplaadpunt te navigeren. Een tweede aanpassing in het rijgedrag is het zoveel mogelijk laten "uitrollen" van de auto in een situatie waarin je verwacht te moeten stoppen. Heel hard naar een verkeerslicht toerijden om op het laatste moment krachtig te remmen, verkleint de actieradius aanmerkelijk.
De auto zelf voldoet aan de verwachtingen. Toch is het wennen. De actieradiusmeter is niet zo nauwkeurig als je zou hopen. Je moet dat scherp in de gaten houden (zeker op langere ritten) en zeker niet tot de laatste kilometer doorrijden. De voorstijlen zijn helaas zo geplaatst dat er zeker links-voor een grote dode hoek is. In het begin heb ik toch een aantal keren een noodstop moeten maken omdat ik een voetganger niet had gezien.
De ruimte voorin is ruim voldoende. Ik heb met mijn lengte (187 cm) geen enkel probleem. De stoelen zijn karig uitgevoerd. Geen lendesteun en alleen in hoogte en de stand van de rugleuning te verstellen. De ruimte achterin is beperkt. Eigenlijk alleen geschikt voor kinderen met een lengte van maximaal 150 cm.
Als beginnend elektrisch rijder heb ik veel steun aan de vereniging elektrische rijders (kan je gratis lid van worden). Op de besloten facebook pagina delen elektrische rijders hun ervaringen.
Bijna één jaar
- 6.000 km
Nu bijna één jaar in het bezit van deze volledig electrische auto. Hij is mij zeker niet tegen gevallen. Afgelopen zomer bewust enkele langere trajecten gereden. Dankzij een vederlicht rechter voetje haalde ik ruim 300 echte km op één acculading. In Nederland is de infrastructuur inmiddels zo compleet, dat ik mij eigenlijk geen zorgen hoef te maken over het bereik. In het begin had ik de neiging om de gehele reis minitieus te plannen. Nu koers ik op ongeveer 50 km restcapaciteit en zoek dan een gechikte laadpaal.
Ondanks mijn positieve ervaringen met deze Zoe heb ik besloten om, nu het nog met dezelfde bijtelling kan, deze Zoe in te ruilen voor het nieuwste model. Met de grotere accucapaciteit en sterkere motor zal ik ook vaker de auto in het buitenland gaan gebruiken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Zoe Q90 Intens KOOPACCU 41 kWh R-link2, PDC, Keyless, vol opties Zomer aanbieding!
- 2017
- 108.953 km

Renault Zoe R135 Intens Business 52kWh KOOP ACCU SOH 93%
- 2019
- 50.196 km

Renault Zoe R90 Intens 41 kWh (ex Accu) | Dealer onderhouden | Navigatie | Climate Control | Accu Score 90%
- 2017
- 105.890 km