Renault Twingo Electric Intens (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo Electric Intens |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 9.850 km |
kleine elektrische vreugde
- 3.500 km
Ten gevolge een beroerte 6 maanden moeten meerijden met vrouwlief die maar niet kon wennen aan mijn auto met 6 versnellingen waardoor bijna echtscheiding.
Aangezien haar autootje na 14 jaar trouwe dienst aan vervanging toe was en we beide op pensioen zijn zou het logisch zijn om nog 1 auto over te houden.
Voor onzer beide gemoedsrust naar een automaat gezocht.
De prijzen voor een automaat schrokken wel af omdat deze meestal met zwaardere motor of duurdere uitrusting komt.
Toen de Twingo-e uitkwam voor ongeveer 20.000€ beginnen rekenen: geen inschrijvinskosten of jaarlijkse verkeersbelasting (Belgie), goedkope leningsvoorwaarden voor elektrische auto, aangezien we zonnepanelen hebben ook weinig verbruikskosten.
Bij de verzekeraar ook een goedkoper tarief gekregen
op beide wagens. Inderdaad wij hebben onze benzinewagen gehouden voor de verre ritten of om meerdere personen te vervoeren.
Na korte proefrit en goede overname oud wagentje knoop doorgehakt zodat we nu ongeveer 10 maand elektrisch rijden.
Ervaring met dealer: zowel tijdens proefrit als bij de aankoop werd ons verkeerdelijk gezegd dat de B-stand diende om manueel de versnellingen te bedienen, waar dit de remregeneratiestand is! Als verkoper van elektrische auto's gedurende vele jaren wel raar dat ze dit niet wisten.
Ervaring met autootje: heerlijk rijden in de stad, je kan overal snel tussndoor en parkeert op een zakdoek.
Op slechte wegen is het comfort wel minder door de onfranse harde ophanging.
Op de snelweg valt de stabiliteit wel mee gezien de slechte ervaringen van velen met de branstoftwingo;
Aangezien het vorig autootje een cabriootje was hebben we het open vouwdak bijbesteld., zo was de overgang minder groot. Dit geeft ook gesloten wel wat meer herrie op de snelweg, maar je kan nog altijd van de radio genieten.
De gps hebben we niet bijbesteld aangzien je makkelijk kan verbinden met android auto(is pas dit jaar in Belgie officieel verkrijgbaar!).
Voor zo'n klein wagentje zitten er toch wel luxezaken op die we niet gewoon waren: verwamde voorzetels en volautomatische airco.
Deze laatste staat eigenaardig genoeg altijd aan.
Er is wel bespaard op de achterruiten en dat vinden de kleinkinderen minder leuk, vooral dat ze al met de vingers tussen de klapvensters zaten.
De grote vraag bij elektrische outo's:het verbruik.
In zomerse omstandigheden 200km range en nu in de winter 140km. Dit komt op 13,8kw volgens boordcoputer. Ik laat wel steeds de eco stand ingeschakeld omdat we dichtbij de ring rond Brussel wonen en de snelheid daar max. 100 is. Zelfs met eco stand ben je snel genoeg, geen probleem.
Ben zonnet binnen geweest voor een terrugroepactie.
Er zou iets aan het kofferklepje vooraan kunnen loskomen, maar alles was in orde.
Dit kofferklepje is wel raar om te openen. Hadden ze normaal kunnen oplossen en plaats voorzien voor de oplaadkabel was handiger geweest.
Indien interesse wil ik nog opdates geven volgend jaar.
test
- 4.800 km
test
2 jaar verder
- 9.850 km
Heb juist 2 jaar probleemloos gereden en jaarlijk onderhoud achter de rug. Dit was op een halfuur gedaan en koste 120€. Vorig onderhoud koste 100€ dus dat valt goed mee.
Na 4 jaar zou er een groot onderhoud nodig zijn: remolie en 12volt accu moeten vervangen worden! Raar dat dit bij een elektrische auto moet.
Met mijn Ford 10 jaar gereden met 1 accu.
Het blijf leuk rijden voor kleinere afstanden.
Opladen thuis gaat vlot en goedkoop met laadpaal en zonnepanelen.
Opladen onderweg minder vlot. Kan 22kw laden maar die laadpalen zijn weinig te vinden, zeker in Brussel,hoofdstad van Europa(?) maar met een verouderd elektriciteitsnet maximaal 7 kw laadpaal.
De paal die ik probeerde had weer een ander app nodig als de 4 die ik al had. Dus app downloaden, bankaart verbinden en proberen te laden. Na kwartier wachen geen beweging. Alles opnieuw gedaan en opnieuw zonder resultaat. Wel maand daarna rekening van 6€ gekregen voor de 2 oplaadpogingen!
Ook eens een paal in het donker gescant en pas na een uur ondervonden dat de code een paal in een andere straat had doorgegeven, dus niets opgeladen. Waar blijf het opladen via een simpele bankkaart, dat is toch veel eenvoudiger?
Het verbruik deze winter was wel sterk verhoogd en meer dan 120 km haalden we niet. Nu bij warmer weer terug bij 170km in ecostand.gende
Volgende auto toch met een grotere accu en mogelijkheid voor trekhaak om 2 fietsen te vervoeren. Liefst aan een democratische prijs, dus nog paar jaartjes wachten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Twingo 1.0 SCe Collection Bluetooth | NAP | Park. sensoren | Airco | Le
- 2020
- 17.978 km

Renault Twingo 1.0 SCe Life | Radio | LED dagrijverlichting | Snelheidsbegrenzer | voordelig rijden! | incl. Bovag rijklaarpakket met 12 maanden garantie |
- 2020
- 35.364 km

Renault Twingo TCe 95 Intens | Climate Control | Navigatie | Cruise Control |
- 2020
- 42.351 km