Renault Twingo 1.2 Authentique (2000)

autoreview

Renault Twingo 1.2 Authentique (2000)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 Authentique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf117.800 km
KM-stand laatst149.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Einde twingo-verhaal hoodstuk I

  • 149.000 km

Ik had aanvankelijk nooit een hoog petje op van de Franse automerken tot de aankoop van mijn huidige wagen. Door familiale omstandigheden was ik in de loop van 2013 een geruime tijd zonder wagen. Ik had voordien mijn Skoda Fabia 1.2 Tdi (2011) verkocht dewelke gewoonweg in nieuwstaat was.

Door het geluk van in de grootstad te wonen en te werken had ik geen onmiddellijke nood om een nieuwe wagen aan te schaffen. Dit was een luxe die niet absoluut noodzakelijk was voor mij....tot mij een uitglezen kans werd gepresenteerd!

Begin 2014 liet mijn vader mij weten dat de buren hun vierde!!! wagen wilden verkopen. Deze auto was aanvankelijk van de grootmoeder geweest en was nieuw aangekocht bij Renault. Het was een Renault Twingo met bouwjaar 2000 ( facelift van de Twingo Mk1) met 59 pk in uitvoering Authentique. Niet echt de uitvoering dewelke alle luxe aan boord heeft maar eerder het absolute minimum. Een radio was aftermarkted ingeplaatst. De kleur is een combinatie van licht blauw en grijs metaal. Er ontbraken reeds twee wieldeksels en enkele krassen rondom de carrosserie van de wagen die niet geheel abnormaal waren gezien de leeftijd van de wagen.
Het goede nieuws was dat de wagen op 14 jaar tijd slechts 117800 km gelopen had en de volledige onderhoudshistoriek van Renault ter beschikking was. Enkele belangrijke punten waren de recente vervanging van de distributieriem, waterpomp en nieuwe banden.
De prijs was al helemaal interessant: 850 Euro! Verkocht dus!!! Onmiddellijk alle wieldeksels afgehaald en gegaan voor de stadslook van de Twingo!

Ik had bij de aankoop van de wagen het idee dat deze wellicht van lichte kwaliteit was en voorzag een "houdbaarheidsdatum" van 1 jaar. Alles wat extra zou blijken is mooi meegenomen.
Welnu....vier jaar later komt het verhaal op zijn einde en schrijf ik deze recensie.

De Renault Twingo is een zeer betrouwbare kameraad geworden die zowel winter als zomer van de eerste omwenteling start.
De motor is een 1.2 liter viercilinder die nog steeds sterk aanvoelt en vlot opneemt. Vanaf 50 km/u in vijfde versnelling doet die zelfs zonder enig morren. Soepel zoals een kleine dieselmotor.
De eerste koppeling is nog steeds in orde en dit nog voor meerdere kilometers.
Het verbruik is correct te noemen. Ik kom uit op een gemeten verbruik van 5.6-5.8 liter per 100 km. Ik tank wel altijd Euro 98.
Ik heb ondertussen 32000 km met de wagen gereden en dit voornamelijk in de stad.
De wagen heeft elk jaar een groot onderhoud gehad met verse kwaliteitsolie en vervanging van alle filters.
Dit is in principe niet nodig maar gezien de grote meerderheid van de kilometers in de stad gereden werden verkoos ik toch een extra verzorging van de Twingo.

Wat heb ik de afgelopen vier jaar (32000 km) vervangen buiten het reguliere onderhoud?
* 1 lampje van de nummerplaathouder die in de bumper is verwerkt.
* 1 set remblokjes van de voorste schijven
* 1 deurklink (binnenkant) dewelke gebroken werd

Technisch gezien heeft deze wagen mij niet één keer in de kou laten staan.
Ik kan alleen maar opmaken dat deze auto zeer betrouwbaar is MAAR dat hij wellicht naar zijn einde loopt.
Momenteel heb ik de volgende probleempjes:
* stuurstang is versleten en dient vervangen te worden
* 1 lekkende schopdemper (licht)
* slot koffer volledig kapot (kan niet meer afgesloten worden)
* afdekhoes binnenkant koffer kapot (afgebroken)
* klein gat in de uitlaat waardoor de auto een zwaarder geluid maakt
* afgebroken buitenspiegel (tja in de stad gebeurt dat zeker)
Dit zijn geen grote kosten en ik ben mij ervan bewust dat er nog een enorme hoeveelheid tweedehands wisselstukken beschikbaar zijn voor mijn Twingootje.

Toch heb ik besloten eens te gaan kijken voor een nieuw model en waar anders beginnen dan bij Renault en dan al zeker bij de nieuwe Twingo?
Vanaf de lancering vond ik de nieuwe Twingo een super tof wagentje. De kritiek dewelke ik gelezen heb is voor het merendeel van de stadsauto's van toepassing.

Momenteel lopen reeds de saloncondities bij Renault in België waardoor ik een overnameprijs krijg van 1500 Euro ( aankoop 850!!!).
De technische controle van de huidige Twingo is nog geldig tot 31 januari dus heb ik ervoor gekozen om geen kosten te doen en deze te vervangen voor eind januari.

Aldus is de kogel door de kerk: Renault Twingo Limited maangrijs 2017 leverbaar uit stock en beschikbaar binnen een dikke week

Van een tevreden Renaultklant

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.