Renault Mégane Estate TCe 140 Limited (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate TCe 140 Limited |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 92.000 km |
KM-stand laatst | 92.035 km |
Een nieuw hoofdstuk…
- 92.035 km
Na een aantal jaren heel weinig kilometers te hebben gereden heb ik besloten weer wat vaker op pad te gaan.
De vorige auto, Toyota Aygo van 2020, nodigde niet bepaald uit om flink mee te toeren dus op zoek naar wat anders.
Ik was stiekem de laatste 2 jaar al een beetje zoekende dus had al een verlanglijstje.
Hierop stonden o.a. Skoda Octavia, Ford Focus, Opel Astra, BMW 2 serie AT en de Renault Megane.
Afgelopen jaar al bij enkele kandidaten wezen kijken welke afvielen door o.a. onbekende historie en veel steenslag.
Door deze ervaring in ieder geval import een no-go.
Omdat zelfs ik langzaam aan een dagje ouder wordt de automatische versnellingsbak en een startknop aan het eisenpakket toegevoegd.
Hierdoor viel de Skoda al af wegens de beruchte DSG.
Uiteindelijk zonder er echt naar te zoeken de Megane tegengekomen die ik nu in bezit heb. Ook deze had behoorlijk wat steenslag maar de dealer heeft de motorkap na aankoop opnieuw laten spuiten.
Een 2020 (pre-facelift) 1.3 TCe 140 EDC Limited Estate in de kleur Bleu Cosmos.
Volgens de lijst zouden hier mistlampen voor op moeten zitten, die ontbreken (chip tekort?) daarentegen wel een electronische handrem die dan weer niet standaard in het Limited pakket zit.
Ik ben niet thuis in de pakketten die Renault voerde in 2020 dus geen idee of er extra pakketten zijn mee besteld.
Het is duidelijk dat de Limited duidelijk min of meer voor de leaserijder is samengesteld: navigatie, climate control, cruise control, parkeersensoren achter, stoel in hoogte verstelbaar en lendensteun om maar wat voorbeelden te noemen.
Het zitcomfort is dus gewoon zeer goed (weeg 75 kilo).
De eerste rij ervaringen:
Eigenlijk al bij de proefrit heb ik de auto in ECO stand gezet. Dan schakelt de auto wat lager in de toeren op en rijdt hij naar mijn mening net even wat rustiger.
Om te proberen uiteraard wel even in de normale stand om uit te proberen. Je merkt dan wel dat de auto echt sneller is maar is voor mij niet belangrijk.
Ik vind de 1.3 ook in de ECO stand meer dan vlot genoeg.
De rit naar huis (125 kilometer) liet de boordcomputer een verbruik zien van 5l/100km. Dit was wel alles snelweg met maximaal 100km/u.
Na de eerste week laat de boordcomputer 6l/100km zien, maar dit is wel inclusief het flink uittesten (tot 170 km/u) en flink optrekken en best wel wat stationair draaien om de systemen in te stellen en te leren kennen.
Het verbruik ga ik bijhouden en zal deze review daar regelmatig mee updaten. Als ik gemiddeld de 6l/100km vast kan houden ben ik een tevreden mens.
De auto rolt op 16” Michelin Cross-Climates die ook wel iets extra verbruik veroorzaken.
Qua luxe mag ik de auto niet vergelijken met de Aygo, bijna alles wat wenselijk is zit erop.
De climate control doet nagenoeg geruisloos zijn werk en ook de motorgeluiden zijn absoluut niet storend. Ook niet bij even flink doortrekken.
Voor nu heb ik drie kleine minpuntjes:
Bij tegenwind wil er rond de deuren wel wat wind geruis optreden. Op te lossen door de audio een tikje harder te zetten. De audio installatie heeft mij overigens positief verrast! Goed geluid voor een relatief standaardsetje. Ik speel muziek meestal af via radio of USB stick (mp3).
De navigatie (TomTom) geeft een waarschuwingssignaal als ik een paar kilometer de maximumsnelheid overschrijdt. Dit zal ongetwijfeld uit te zetten zijn, maar heb ik nog niet kunnen vinden.
En als laatste: de sleutel! Deze vind ik net even te lomp. Te dik om in je broekzak te stoppen en er kunnen geen andere sleutels aan omdat er geen ring aan zit.
Zolang je een jas aan hebt gaat het wel, maar als het goed is komt de zomer eraan.
Toekomstplannen:
Zoals ik eigenlijk altijd doe, zal er op korte termijn wel een andere set velgen op komen. Ik hou er wel van om een beetje eigen identiteit aan een auto toe te voegen.
Het multimediasysteem:
Ik lees veel over mensen die de multimediasystemen traag en gebruiksonvriendelijk vinden. In de Renault is het naar mijn mening geenszins traag.
De koppeling met Android Auto verloopt ook vlekkeloos.
Binnenkomende WhattsApp berichten kun je laten voorlezen en via spraak beantwoorden. Dit uiteraard even uitgeprobeerd en de gesproken tekst wordt foutloos in een geschreven Appje naar de ontvanger gestuurd.
Waze via het systeem loopt ook feilloos.
Andere Apps gebruik ik niet en heb daar ook geen behoefte aan.
De app store van R-Link nog niet bekeken.
De EDC automaat:
Met een koude motor komt de auto niet heel soepel van zijn plaats. Ik heb begrepen dat de versnellingsbak zelflerend is, dus geef hem nog even de tijd om aan me te wennen.
Het start-stop systeem werkt wel prima. Voetje licht op de rem en het werkt niet…wat druk op het pedaal en het werkt wel. Zo heb je in bekende verkeerssituaties altijd de keuze om de motor niet uit te laten gaan.
Verdere leuke “speeltjes”:
Het dashboard is in verschillende kleuren en layouts in te delen.
Kleuren variërend van geel tot paars (heb hem zelf op geel), en wel of geen toerenteller of analoge snelheidsmeter.
Op het display achter het stuur kun je de navigatie weer laten geven (ook als die via Waze loopt), de bandenspanning, beluisterde radiostation/tracknummer of een visuele meter met het huidige verbruik.
Ook handig is dat je diverse profielen aan kunt maken. Ik hou zelf van een felle klokkenwinkel overdag en een gedimde als het donker is.
Ik heb dus een dag en nacht profiel aangemaakt zodat ik niet steeds met de instellingen hoef te rommelen.
Voor het scherm boven de midden console kun je daar weer aparte instellingen voor maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.