Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2012) #22
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 55.706 km |
Eerste 10.000 km zitten erop
Bij het kiezen van mijn huidige auto heb ik met veel plezier en interesse de reviews van mede autowekers gelezen! Daarom nu van mijn kant ook een review, wie weet help ik hiermee iemand over de streep.
Ter introductie:
Ik ben een leaserijder, werkzaam als consultant in de IT, begin 30 en we hebben net onze eerste kleine; een dochter van 7 maanden oud. Mijn voorgaande lease auto was een 3-deurs VW Golf GT Sport met 140pk, dit is ook mijn benchmark in de review. Initieel keek ik in een heel ander segment: op mijn shortlist stonden de Volvo V60 T3 Summum en de Audi A5 Sportback 1.8TFSI Proline S. Beide zeer potente auto’s die tot juli 2012 in de 20% bijtelling vielen. De ommezwaai kwam toen een collega me de Mégane tipte, ik zocht meer ruimte en praktisch gemak dan de voorgaande 3-deurs Golf. De 14% bijtelling over de lage cataloguswaarde heeft me over de streep getrokken, door voor de Mégane te kiezen kan ik 1 dag minder werken, waardoor ik meer tijd voor de kleine meid heb. Ik heb bewust 10.000 km gewacht met het schrijven van de review zodat ik eerst even rustig aan de auto heb kunnen wennen, want de keuze voor de Mégane was wel even omschakelen.
Bestelling:
Ik heb mijn Mégane eind januari 2012 besteld en heb hem 30 juni 2012 in ontvangst genomen. De extreem lange levertijd heeft een verklaring: mijn leasecontract liep eigenlijk 12 juli af, waardoor het in januari leek alsof ik precies de 14% bijtellingsboot zou missen. Gelukkig is Athlon zo sympathiek geweest om mijn contract de 30ste te laten verlopen.
Bestelling:
Renault Megane Estate 1.5dci S&S Bose editie
Kleur: Gris Eclipse
Opties:
- Kaart van geheel Europa voor Carminat TomTom-navigatiesysteem
- Pack Introduction Bose / GT-Line
- Privacy glass zijruiten achter en achterruit
- Meesturende bi-Xenon verlichting voor dim- en grootlicht
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Trekhaak afneembaar 13 polig
Later bijbesteld: TomTom live services
Ervaring: (t/m 10.208km)
Wat een klap ruimte, echt een verademing! We hebben nogal een lompe kinderwagen met grote luchtbanden, maar ook die gaat probleemloos achterin. Bij de Golf moest altijd een bankdeel plat en dan passen en meten, daar is nu geen sprake meer van. Verder is de auto voorzien van een hoop leuke features: Xenon was voor mij een must, dat zat op mijn voorgaande auto ook en is echt een fijne optie. Op de Mégane is het zelfs meesturend en ik moet zeggen, dat is in het donker toch best prettig. Achteruitrijcamera, handig en je kunt er behoorlijk krap mee mikken. Ingebouwde TomTom, geen geklooi meer met zuignappen en met de Live services ook altijd actueel met flitsers en files. Ik zou iedereen adviseren niet te bezuinigen op de Live services! Het Bose audio systeem voldoet ook prima, de bassen wat bijstellen en dan heb je een prima geluid onderweg. Niet zo speciaal als de naam Bose doet vermoeden, maar je komt zeker niets te kort.
Ik heb als extra optie een dimmende binnenspiegel laten inbouwen, omdat ik daar in de Golf erg tevreden over was. Maar deze spiegel werkt net iets fanatieker, dat in combinatie met het getinte glas en de grotere afstand van de Estate uitvoering maak de spiegel wel heel erg donker. De koplampen van de overige weggebruikers zijn nog steeds prima zichtbaar, maar als je in het donker rijdt is dat ook het enige wat nog zichtbaar is. Ik zou deze optie niet aanbevelen, het is niet nodig zeker niet met getint glas. De keyless entry is ook een leuke feature, erg handig dat de auto zelf op slot gaat bij het weglopen. Verder is het ook top dat je alle deuren kunt gebruiken om de auto te ontgrendelen. Nadeel van het systeem is wel dat soms het kaartje spontaan niet meer werkt. Na het plaatsen van de kaart in de sleuf is alles weer in sync en werkt het weer als vanouds.
Rijden:
Ik heb een proefrit gemaakt in de versie van voor de facelift, met de garantie dat er motorisch niets zou wijzigen. Ik zat wel even in de piepzak toen bleek dat de acceleratie van 0-100 van 10,8 naar 12,1 seconden is opgelopen. Maar… dat bleek gelukkig zorgen om niets. De motor heeft met 260 nm koppel voldoende fut om vlot van zijn plek te komen en komt probleemloos met het overige verkeer mee. Quote van een collega: “Dit voelt helemaal niet als een auto met 14% bijtelling”. Verder is de auto opvallend stil, echt een wereld van verschil met de pompverstuiver uit de Golf. Ook passagiers valt veelvuldig op hoe stil de auto is. Een merkbaar nadeel van de motor/bakverhouding is het turbogat, als de motor onder de 1500 toeren komt is er echt niemand thuis. Dit is vooral hinderlijk zo rond de 15 a 20 km/uur in zijn 2 bij o.a. file rijden, als je langzaam een rotonde uitkomt of als het stoplicht toch net wel op groen springt. Terugschakelen naar zijn 1 is dan echt onprettig, maar in zijn 2 is het echt aftellen voordat de motor weer oppakt.
Verder ben ik niet heel erg te spreken over het onderstel van de Bose uitvoering, deze is toch een stuk zompiger dan ik me uit de proefrit kan herinneren. Bij snelle bochten voelt het allemaal heel erg wiebelig. Sportieve rijders zou ik adviseren om zeker ook een proefrit in de GT-Line versie te maken, niet in de laatste plaats om de twijfel te voorkomen die ik nu heb. Verder voelt de Mégane op hoge(re) snelheden zoekerig en is de Estate erg gevoelig voor wind. Het verschil qua rijgedrag met de sportieve Golf is hier erg groot. De zitting van de stoelen zijn iets aan de korte kant, ik ben zelf niet bijzonder groot (1m78) maar bij lange afstanden is dit al duidelijk merkbaar. Let hierop bij het maken van een proefrit.
Verbruik:
Ik heb astronomische scores gezien van mede autowekers, maar bij mij komt het er nog niet echt uit. In vergelijking met de Golf is het verbruik zelfs iets toegenomen. In de ochtend sta ik steevast in de file voor Haarlem op de A9, maar als de weg het toelaat hou ik van een beetje doorrijden. Ik kom nu op een magere 1 op 15,9 over de afgelopen 10.000 km volgens mtc.nl. Nu twijfel ik een beetje over de data die daar staat, maar veel verder dan 850 km uit een tank kom ik niet, terwijl ik ook berichten van 1.000 km per tank heb gehoord? Geen idee of dat strak in de slipstream van een vrachtwagen is, maar daar kom ik niet in de buurt. Ik zal de komende periode het verbruik ook eens los bijhouden, kijken waar dat op uitkomt.
Pro’s:
- Zeer veel ruimte
- Veel opties
- Motor voldoende krachtig
- Zeer stil!
Con’s:
- Elektronica: De radio/navigatie herstart soms zomaar en de keyless entry werkt soms spontaan niet meer.
- De joystick in de middenconsole kan alleen gebruikt worden om de navigatie te bedienen. Hierdoor voelt het echt alsof het geen geheel is; je hebt het Bose systeem en TomTom.
- Het navigeren door MP3 folders is echt een ramp, dit werkt heel moeizaam en bij de minste pauze in de bediening springt de radio terug naar de afspeelmodus en kun je weer van vooraf aan beginnen.
- De ruitenwisser reageert slecht op miezer en lichte regenval. Dat gaat van helemaal niet wappen tot als een idioot tekeer gaan, daar heb ik nog geen pijl op kunnen trekken.
- De subwoofer komt iets omhoog bij de bijrijders stoel. Ik heb er zelf geen last van, maar dat is wel iets om rekening mee te houden bij aanschaf.
- Onderstel is te zompig/afstandelijk. (Estate Bose uitvoering)
- Zitting van de stoelen iets aan de korte kant.
Spijt?
Nee. De keuze voor de Mégane was voor mij een stapje terug, maar voelt absoluut niet als een offer. Het is een prima rijdersauto met een zee aan ruimte. Ik ben erg tevreden met mijn keuze en hoop nog vele (probleemloze) kilometers te maken!
Wintersport
- 12.986 km
Vorige week was het zover, lekker een week wintersporten in Frankrijk! We zaten in Meribel Mottaret en dat betekende met 1161 kilometer enkele reisafstand een flinke heen- en terugrit. Dit is weer een mooie aanvulling op de review, twee lange dagen in de auto. We zaten met zijn tweeën in de auto met het grote bankdeel achter de bijrijder plat, zodat de snowboards achterin pasten en er geen dakkoffer nodig was.
Reis:
Zowel de heen- als terugreis zijn probleemloos verlopen. De weersomstandigheden waren beide ritten perfect, bewolkt met af en toe een waterig zonnetje. Verder was het niet bijzonder druk op de weg, dus we konden lekker doorrijden. De TomTom deed zijn werk uitstekend. Verder hadden we een goed gevulde USB stick met muziek ingeplugd. Ik had de mapstructuur herzien, waardoor de muziekkeuze een stuk handiger en sneller is geworden (nogmaals dank voor de tip Nyana ;-)).
Rijden:
Ik was vooraf heel benieuwd (lees sceptisch) hoe zo’n lange rit in de Megane zou bevallen. Ik maakte me vooral zorgen over het comfort van de stoelen en het beperkte vermogen in de bergen. Tegen mijn verwachting in ging het als vanzelf. Ik heb zowel de heen- als terugrit alleen gereden, dat is me in de Golf nooit gelukt. Daar moesten we altijd halverwege de rit wisselen van bestuurder. In de Megane is het zoveel rustiger aan boord, veel minder windgeruis en de motor is echt waanzinnig veel stiller dan de pompverstuiver uit de Golf! Het gebrek aan vermogen is eigenlijk een uitkomst, in de Golf reed ik nooit op de cruise control. Altijd zo hard mogelijk, gassen, remmen en hop het gas er weer op. In de Megane heeft dat gewoon geen zin, hop cruise control 10 kilometer boven de maximum snelheid, voetjes los en gaan. (Ideaal dat er in Frankrijk een paar honderd meter voor een flitspaal een bord staat ) Op de terugweg hebben we er slechts 9 uur en 50 minuten over gedaan, boven verwachting aangezien we ook nog een klein uurtje door de bergen terug moesten. We zijn slechts 1 keer gestopt voor een tankbeurt en een korte sanitaire stop.
Bergen:
Vooral op de snelwegen door bergachtig gebied merk je het beperkte vermogen van de Megane. Bij 140 kilometer op de cruise control zakte hij regelmatig terug naar rond de 130 kilometer per uur. Als experiment heb ik het ook een paar keer in zijn 5 geprobeerd, maar dat maakte ook niet bijzonder veel verschil. Met een caravan erachter lijkt me geen pretje eerlijk gezegd, heel goed rechts houden in ieder geval. Met haarspeldbochten heeft hij daarentegen geen enkele moeite, terug naar zijn 1 en hij sleurt je er probleemloos doorheen.
Verbruik:
Het verbruik van de Megane valt me nog steeds een beetje tegen, ik had daar toch mooiere cijfers verwacht. Ik heb het verbruik tijdens de vakantie bijgehouden, in totaal heb ik 3x getankt waarbij de laatste weer bij thuiskomst.
- 1e tankbeurt: 853km gereden, 53.00 liter getankt. Verbruik: 1 op 16,1
- 2e tankbeurt: 764km gereden, 48,07 liter getankt. Verbruik: 1 op 15,9
- 3e tankbeurt: 792km gereden, 50.50 liter getankt. Verbruik: 1 op 15,7
Verdere opvallendheden:
- De regensensor heeft moeite met miezer en opspattend water. Ik heb hem regelmatig handmatig moeten helpen omdat ik geen zicht meer had maar hij zelfs op de gevoeligste stand niets deed. (Om daarna vervolgens spontaan als een dolle te gaan wappen….)
- Pianolak erg kwetsbaar. Bij thuiskomst heb ik de auto even uitgezogen en een lapje over de pianolak onderdelen gehaald. Na het oppoetsen met een theedoek zag ik allemaal kleine krasjes, niets echt schokkends maar als je iets ruwers gebruikt om te poetsen wees gewaarschuwd!
Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden met de keuze voor de Megane, ook op langere afstanden is het een prima reisgenoot! Ik heb ook nog even een foto van de dimmende binnenspiegel bijgevoegd, omdat deze niet vaak als optie wordt gekozen (en ik zou hem ook niet adviseren icm getint glas).
Hoera, 1 jaar ;-)
- 20.487 km
We hebben de Megane alweer 1 jaar in ons bezit, dat leek me een uitgelezen moment voor een update van de review. Dit jaar heb ik relatief weinig kilometers gereden; een project dicht bij huis en door de komst van onze dochter ‘maar’ een keer op wintersport geweest en zomervakantie in de Belgische Ardennen doorgebracht. Dus zowel op het gebied van werk als privé geen uitschieters dit jaar.
Hoe heeft de Megane zich gehouden?
Ik heb dit jaar maar een keer de dealer bezocht en dat was voor het installeren van dimmende binnenspiegel. De auto heeft zich goed gehouden en er is nog geen onderhoudsbeurt nodig geweest. Los van wat kleine ergernissen hebben zich verder geen gekke dingen voorgedaan. *klopt af op ongelakt hout*
Algemene indruk
De Megane blijft echt een ruimte wonder! Grote kinderwagen, spullen vervoeren, vakanties: aan ruimte geen gebrek! Verder is de auto heerlijk stil en voorzien van vele handige snufjes als de ingebouwde TomTom met Live services, achteruitrij camera, xenon, keyless entry, half ‘lederen’ bekleding en ga zo maar door. Zeer compleet voor weinig geld.
Ik moet wel zeggen dat de elektronica last heeft van de Franse slag. De keyless entry is af en toe van slag en reageert dan niet meer bij aankomst of weglopen, de radio/navigatie reset zich zelf ook toch zeker een of twee keer per maand en de navigatie van mp3’s op USB-stick is echt behelpen. Allemaal geen wereldschokkende zaken, maar je merkt wel duidelijk dat je niet met een Audi onderweg bent.
Motor en verbruik
Het grootste minpunt van deze auto blijft het beperkte vermogen i.c.m. de 14% afstelling van de versnellingsbak. Als het verkeer normaal doorrijdt is het een fijne reisgenoot, maar bij file of onrustig spitsverkeer is het niet prettig toeven in de Megane. Bij file is het zeuren tussen de 1e en 2e versnelling, waarbij beide eigenlijk niet lekker uitkomen. Als het verkeer wat onrustig is en de snelheid varieert van 90 tot 120, blijf je ook aan de gang. Van 120 terug zakken naar rond de 100, dan kom je echt niet mee als je hem in zijn 6 houdt.
Ik heb wel het idee dat de motor de laatste maanden iets soepeler is geworden en doordat ik nu de A9 tot vlak na Badhoevedorp volg heb ik geen gelegenheid meer om onderweg het gas er goed op te houden. Het verbruik is hierdoor flink gedaald: op mijn laatste tank hem ik 914 kilometer gereden en bij het tanken had ik nog een actieradius van 130 kilometer (2 blokjes). Dat is me eerder echt niet gelukt, regelmatig dat de peut na zo’n 850 kilometer al op was… Het jaargemiddelde ziet er daarom ook een stuk minder rooskleurig uit: 1 op 16,8 gemiddeld (20487 kilometer a 1218 getankte liters, aldus de multi tank card).
Pro’s en con’s
+ Ruimte!
+ Kosten, veel features en slechts 14% bijtelling
+ zeer stille motor
- Weinig vermogen en vervelende bakverhouding
- Elektronica storingsgevoelig
- Hoog verbruik
Al met al een prima jaar zonder grote noemenswaardigheden. Na de eerste beurt zal ik weer een update plaatsen of als er iets bijzonders gebeurt natuurlijk.
2 jaar alweer!
- 39.261 km
We zijn alweer 2 jaar onderweg met de Megane, mooie tijd voor een update. De afgelopen 2 jaar heb ik ongekend weinig kilometers gemaakt. De teller staat nu op slechts 39.261 kilometer. Er zijn jaren geweest dat ik daar zelfs per jaar ruim overheen ging.
Naast de 30.000 kilometer beurt en de standaard (winter)bandenwissel dit keer toch een onverwachte stop gemaakt bij de dealer. Het afvoersysteem bij de ruitenwissers is verstopt geraakt, met als gevolg een waterballet dat achter het dashboard vandaan kwam. Zowel aan de bestuurders- als bijrijderskant stond een plas water in de voetenruimte, erg vervelend en een ontzettend muffe lucht in de auto. Zie bijgevoegd een foto van dit euvel. Ander opvallend punt is dat de TomTom al tijden aangeeft dat er geen live services beschikbaar zijn in mijn regio bij het berekenen van de route. Vreemde melding, want hij gaat wel direct aansluitend verder met het ophalen van de file- en flitsinformatie. Bij de motor en de bakverhouding heb ik eerder al stilgestaan, daar ga ik niet teveel over uitweiden.
Waar ik nog steeds heel erg blij mee ben is de enorme ruimte die de Megane biedt. We hebben inmiddels 2 dochters en de dames zitten beide prima achterin en alle toebehoren kunnen mee. (reisbedjes, kinderstoeltjes, kinderwagen allemaal geen probleem!) Punt van aandacht is de afstand van de bestuurdersstoel tot de achterbank, de MaxiCosi met isofix base past alleen met flink geweld. Ik ben met mijn 1.75 niet bijzonder lang, dus ik kan me voorstellen dat de MaxiCosi achter langere bestuurders niet of moeilijk past.
Het verbruik is me nog meegevallen, ik kom op 1:18 gemiddeld. Op de Athlon travel card website staat 38.301 kilometer tegen 2.124 liter diesel.
Afscheid
- 55.706 km
Na ruim 3 jaar is het zo ver, de Megane krijgt een nieuw baasje. Met zorg uitgezocht, een collega van me neemt hem over. 
Samengevat: Een hele fijne auto, waarmee je zeer stil en comfortabel kilometers kunt maken!
Over het afgelopen jaar zijn er weinig bijzonderheden te vermelden. Winterbanden gewisseld, APK keuring, grote beurt allemaal zonder al te veel problemen. Enige echt opvallende is dat de voetenmat aan de bestuurderskant volledig is doorgesleten. Alle matten zijn echter netjes vervangen voor nieuwe exemplaren, dat ziet er weer knap uit!
Het totale verbruik komt op 3364 liter tegen 57.706 gereden kilometers. Een score van 1 op 17,2 niet slecht gezien de rijomstandigheden. 40km enkele reis, verdeling ongeveer 50/50 snelweg en provinciale weg en zeer filegevoelig.
Wat me het meest bij zal blijven is de rust aan boord. Ook bij hogere snelheden is er maar weinig rijgeluid in de cabine, combineer dat met een prima audiosysteem en je kunt echt hele fijne kilometers maken. Ook de meedraaiende Xenonverlichting is een aanrader. Goed licht, erg fijn in de donkere maanden.
Geen minpunten? Jawel, voor mij persoonlijk is het grootste minpunt het gebrek aan vermogen. Aanrijden op een stoplicht dat toch net op groen springt, rotondes of snelle inhaalacties op de snelweg gaan moeizaam. Verder met name kleine zaken zoals de versleten matten, navigatiesysteem dat af en toe spontaan herstart, keyless entry dat af en toe van slag is.
Wat nu? Na een aantal proefritten in de Seat Leon station, Skoda Octavia, Volkswagen Passat en de nieuwe Skoda Superb is de keuze op de Superb gevallen. Ik heb gekozen voor de 2.0TDI met 150pk, toch weer iets meer vermogen. Voor nu ben ik nog niet helemaal Megane af, mijn voorloopauto is ook een Renault Megane Bose editie, kan ik nog even rustig wennen aan het idee. 
Zodra ik de me de Superb een beetje eigen heb gemaakt, start ik weer een nieuwe review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.