Renault Mégane Estate dCi 110 Bose (2011) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 48.500 km |
6/5/2011
- 100 km
Opties (België):
- panoramisch dak
- ESP
- GPS
- parkeersysteem
- echt reservewiel
- Eclips grijs
Eerste ervaring
Min:
- lichter afgewerkt dan de Avensis
- armsteun wat kort
- zicht achteruit beperkt
Plus:
- stil
- looks, luxe en goede sound Bose
- stuurt licht
- lijkt zuinig (boordcomputer)
Voorlopig dik tevreden.
2/6/2011
- 1.600 km
Afwerking: geen rammels of piepjes, gewoon zo als het hoort. Ziet er allemaal netjes uit.
Audio: de Bose geeft MP3 (via de USB sleutel, bv Nirvana) zeer goed weer. Wel geeft de Subwoofer behoorlijk wat trillingen aan het interieur. Het geluid van radio en CD zijn van een iets mindere kwaliteit. De radio ontvangst is zeer goed (veel betere ontvangst dan in de Avensis, zelfs 30 km verder de Ardennen in).
Prestaties: voldoende. Enkel bij het vertrekken nog de indruk dat de motor nog moet loskomen. Supersoepel bij lage toeren (1200 geen probleem). Motor draait 2000 toeren bij 120. In de Ardennen ga ik wel in 5e rijden want de 6e is net iets te lang om de hellingen vlot te verteren.
Comfort: het sterke punt. Weinig geluid tenzij bij planché. Zetels zitten strak (minder geschikt voor zwaarlijvigen). Ook leuk is de 'soft' keuze van de airco waardoor dat deze altijd wat minder hard blaast. Maakt op betonsnelweg minder lawaai dan de Avensis doch dit kan aan de banden liggen. Spijtig dat de cruise control geen optie 'zacht optrekken' heeft.
Stuur: mooi leder stuur. Ligt goed in de hand en stuurt heel licht. Beetje afstandelijk.
Koffer: eerder hoog dan diep. Spijtig dat er geen 2 etages zijn. Toch voldoende groot.
Verbruik: erg afhankelijk van de wind en de snelheid. Gemiddelde tot nu toe ongeveer 5 l (gemeten aan de pomp). Ik rij meestal 110-120 en zeer korte afstanden (5 km tripjes met koude motor geeft verbruik 7l). Heel praktische doploze tankklep.
Wegligging: strak. Nog niet echt uitgetest maar voelt niet log aan.
Schakelen: zoals het hoort.
Wat mis ik:
- de startkaart had wel wat kleiner gemogen. Zou nu toch de optie handsfree nemen.
Kortom: goede wagen.
11/7/2011
- 3.500 km
Verbruik 5l of 1 op 20 aan de pomp. Verbruiksmeter zegt eerder 5.7.
Probleem met 8 GB moskeyto stick. "Zoekt apparaat" na 15 minuten spelen. Opgelost door er terug wat muziek af te gooien. Hopelijk definitief. Vooral geen NTFS proberen want dat neemt ie niet.
Tomtom & Renault beloofde LIVE voor 3 maanden. Niet gekregen wegens ruzie tussen beide partijen in België.
Armsteun is idd 5 cm te kort om goede ondersteuning te geven.
Geluid van de motor is toegenomen doch enkel bij doortrekken.
Voor de rest nog steeds een prima wagen.
17/8/2011
- 5.000 km
TomTom Live werkt nu voor 3 maanden. Tot nog toe weinig toegevoegde waarde behalve het lokaal weerbericht dat je kan opvragen.
De Moskeyto werk nu zonder problemen.
Het verbruik (met meer korte trajecten) is nu 5.4l/100km.
Onder de 1200 toeren is de motor echt niet thuis. Hernemen vanuit bijna stilstand in 2e gaat moeizaam.
Als je het open dak met double-click van de afstandbediening sluit blijft de knop wel op de open stand staan. Als je daarna er een draai aan geeft gaat hij volledig open ipv een kiertje. Nu ja, kan ik best mee leven.
De deuropening (het deel afgesloten door de deur) wordt bij het wassen veel natter dan bij mijn vorige merken (en vuiler bij het rijden). Grotere speling ?
21/5/2012
- 18.500 km
Nog steeds de garage niet bezocht.
Er werkt wel 1 kinderslot niet en er zit een stukje 'moes' los aan het opendak.
Op slechte wegen toch hard comfort met die laagprofiel banden. Zou persoonlijk wel liever de 16 inch velgen hebben (comfort & bandenprijzen).
Verbruik 1 op 20 of 5 l/100km.
Beste Koop van al mijn wagens tot nu toe.
13/10/2013
- 40.000 km
De wagen is in 2,5 jaar 1 keer in de garage geweeest voor onderhoud (en 1 keer voor geknoei door de bandencentrale maar dat is niet ter zake).
De losse mousse is hersteld. Het kinderslot bleek niet te reageren op de instelling in de deuren maar op de knop in de bestuurdersdeur. Vals alarm dus.
Verder geen enkel probleem tot nu toe.
Tijdens het verlof eens 3000 km op V-power gereden. Ondanks 10% sneller gereden te hebben toch maar 5l verbruikt. Maar de meerprijs is te groot dus terug op normale diesel overgeschakeld.
Comfort zou 5 sterren krijgen was het niet van de te platte 17 inch banden (205/50).
Toch ook wel spijtig dat de mp3 interface zo ouderwets is (3 lijnen op het scherm van de Tomtom, net zoals in de standaard schermpjes met 3 lijnen).
The end
- 41.500 km
Het is/was een goede wagen maar de A3 berline Ambiente met pack intuition plus met B&O gaat in bestelling (firmawagen).
Weg
- 48.500 km
Hij is verkocht en de A3 is 10 dagen later gearriveerd.
Het is een uitstekende & aangename & zuinige wagen geweest. Met een lichtjes verouderde maar uitstekende muziekinstallatie.
Enig minpuntje: de kunststof van het dashboard had beter moeten zijn. Veel te krasgevoelig.
Een dijk van een auto !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.