Renault Mégane dCi 130 GT-Line (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane dCi 130 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 5.257 km |
Keuze en de eerste ervaringen
- 5.257 km
November vorig jaar liep het leasecontract van mijn vorige wagen af en ik was al een tijdje aan het nadenken wat ik zou gaan doen:
1. weer leasen
2. zelf een auto kopen van een paar jaar oud (zou dan een luxe B segmeter worden), m'n leasebudget bruto laten uitkeren, de bijtelling omzeilen en daarmee per maand een stuk goedkoper uit zijn
Ik rij niet veel prive (6 tot 8k per jaar) dus met leasen zijn dat wel dure kilometers, toch wil ik wel een auto prive tot m'n beschikking hebben en heb ik geen zin in gedoe met 2 auto's, KM administratie etc. Uiteindelijk maar weer voor lease gekozen, toch leuk om weer een nieuwe auto naar wens te kunnen samenstellen en je bent ook wat flexibeler. Autorijden is nu eenmaal een dure hobby in Nederland..
Shortlist
Ik had lang van tevoren natuurlijk al kandidaten in gedachten. De shortlist was inmiddels dan ook al echt short. Sowieso heb ik een voorkeur voor Europese auto's en daarvan waren er voor mij niet zoveel die me aan spraken, recent waren geupdate en met de gewenste opties/motorisering binnen budget vielen. Andere opties waren:
- BMW 1 serie: vind ik zeer geslaagd sinds de laatse facelift maar ik wilde wel een goed uitgevoerde auto hebben. Met M-Sport, 17/18'' en alle opties die ik wilde vond ik dit de maandelijkse kosten niet waard, gezien de weinige KM's die ik maak.
- Clio: Vind ik nog steeds een leuke verschijning, ruimte heb ik niet nodig (rij er vrijwel altijd alleen in en niet veel lange afstanden) en de Clio had een leuke update gehad qua motoren, LED, Bose etc. Maar dit zou toch een beetje als een stap terug voelen t.o.v. de Megane Coupe ;)
Keuze gemaakt
Uiteindelijk dus toch de Megane IV (gulden middenweg qua kosten) gekozen. Vanaf het begin vond ik dit al een super mooie wagen en qua design ook wat specialer/nieuwer dan de BMW. Ik wilde wel wat meer vermogen en er qua luxe niet op achteruit gaan dus het is onderstaande uitvoering geworden:
- GT Line DCi 130
- Blanc Nacre metallic lak
- Bose + groot scherm
- Schuif/kanteldak
- Pack easy park assist
Verder is de GT line al supercompleet dus is er (voor mij in ieder geval) weinig meer te wensen over. Ik heb voor diesel gekozen omdat wij een leaseregeling hebben waarbij je ook wordt afgerekend op het echte verbruik, anders had het de GT205 geworden. Maar aangezien ik 95% van de tijd op de snelweg rijd is was dit voor mij de beste keuze, ik zou de voordelen van de GT met mijn saaie woon-werk ritjes toch niet benutten.
Eerste indruk en rijden!
Een flinke stap vooruit qua kwaliteitsbeleving t.o.v. de vorige! Alles voelt solide aan en is mooi afgewerkt, ook ben ik erg blij met hoe de auto eruit ziet in deze kleur/uitvoering (had dit nog niet in het echt gezien). Het stuur pakt weer lekker vast en de stoelen zitten ook weer super. Wel is ie een stuk minder hard geveerd/dempt dan de vorige GT line, was even wennen maar ik vind het nu wel prima. Hij stuurt prettig (in sportmodus, dus met zwaarder sturen) en gaat gewoon lekker de bocht door.
Motor
130PK en 320nm die al vroeg vrij komen, voor mij zeker voldoende en al helemaal voor m'n dagelijkse commute over de A10/A1. In verschillende testen werd al geschreven dat het als meer dan 130pk aan voelt en dat dat ook geldt voor de prestaties, hij voelt echt rap aan. Ook is ie schakelklui te rijden, ook bij langzame rotondes kan ik m gewoon in z'n 3 laten staan waar ik bij de vorige terug moest naar de 2. Even snel invoegen/inhalen is ook zo gebeurd, ik heb nog niet een keer het gevoel gehad tekort te komen. Wel blijft het een diesel dus door trekken heeft geen zin en een geluidsbeleving is er niet (behalve dan uit de speakers in sport modus ;) maar dat weet je van tevoren en neem je mee in de keuze.
Bediening en overige zaken
Het scherm is al veel over gezegd, ik ben er ook geen fan van. Het ziet er mooi uit, reageert wel goed maar knoppen blijven voor veel zaken gewoon fijner werken. Het voordeel is dat het invoeren van een adres 10x makkelijker gaat dan met het vorige systeem, het er een stuk mooier uit ziet en het dashboard en lekker opgeruimd uit ziet, maar dan is dan ook alles wel mee gezegd. Gelukkig heb je het scherm niet vaak nodig, er zijn fysieke draaiknoppen voor temperatuur en audio kan natuurlijk via het stuur, maar ook dat werkt niet 100%: bij scrollen tussen zenders met het wieltje begint ie steeds weer opnieuw vanaf zender 1! Ook is er maar een knop om te wisselen tussen audio bronnen. Dit betekent dat je die knop 5x in moet drukken om van USB naar digitale radio te gaan. Bij de vorige Megane had je 1 knop om naar Radio te gaan en 1 knop voor USB/BT, wat een stuk handiger was. Kleine dingetjes die net wat beter uitgewerkt hadden moeten worden..
Ook ben ik minder te spreken over de navigatie. Deze verandert soms zonder om bevestiging te vragen de route en eerder had ik steeds dat ik een bevestiging moest geven voor een alternatieve route, maar deze pop up kwam dan 3x achter elkaar wanneer ik 'nee' zei. Daarnaast geeft ie soms ook alternatieven aan die zeker niet sneller zijn. Ik vertrouw dit systeem dus een stuk minder dan het vorige (waar ik zeer tevreden over was) en gebruik het daarom ook minder, alleen wanneer ik ergens heen ga en de weg niet weet en niet meer alleen voor traffic info. Toch raar, aangezien ook dit weer gewoon een Tomtom systeem is en jammer omdat dit toch ook een van de redenen was waarom ik toch weer voor een Renault bent gegaan. Ik ben benieuwd hoe andere bestuurders dit ervaren..
Waar ik wel over te spreken ben is de Bose installatie, deze klinkt weer een stukje strakker en zuiverder dan de vorige en het is fijn dat de subwoofer in de kofferbak zit ipv onder de bodem bij de bijrijderstoel. Ook op hoog volume geen trillingen etc, zeker een aanrader.
Qua andere opties, het schuifdak doet wat je ervan verwacht en laat zich handig bedienen. Ik zou dit dan ook zeker aanraden voor de 600 euro, heb wegens het weer nog weinig met het dak open gereden maar dat gaat straks zeker komen en het geeft sowieso een hoop licht in de auto. Pack easy parking had ik vooral genomen voor de camera en de sensoren rondom, die beiden prima werken. Camera is weer een stuk beter dan de vorige. Automatisch parkeren alleen nog gebruikt bij file parkeren, werkt perfect! Maar ik hoef bijna nooit file te parkeren dus veel zal ik het niet gebruiken. Automatische parkeerrem en keyless entry /start werken ook weer net zo fijn als ze deden in het vorige model, zeker dat laatste werkt fijner dan bij veel andere merken. De LED koplampen geven ook zeer goed licht! Hoor wel eens dat LED minder zou zijn dan Xenon maar ik heb daar m'n twijfels bij, valt echt niets op te merken.
Verbruik
5.26 liter / 100km (via tankpas, dus het echte verbruik). Boordcomputer geeft 4.7 aan. Best netjes aangezien de auto nog ingereden moet worden en het winter is (rijd niet op winterbanden overigens). Wel met veel snelweg en bijna alijd op cruise control en laten uitrollen / anticiperen.
Problemen
Afgezien van de kleine irritaties met navi/radio nog geen. Wel een beetje zoemend geluid bij 120km/u maar niet storend genoeg om speciaal voor naar de dealer te gaan. Ik moet er echt op letten om dat te horen.
Al met al dus zeker tevreden, ik had over mijn vorige auto niets te klagen, maar na even in deze te hebben gereden merk je toch wel dat de ontwikkelingen niet stil hebben gestaan de afgelopen jaren!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.