Renault Mégane 1.4 16V Business (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane 1.4 16V Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 50.000 km |
KM-stand laatst | 111.500 km |
Het blijkt een solide auto
- 83.000 km
De Renault Megane van de tweede serie is een beetje een gok, begreep ik uit de adviezen van ANWB en Consumentenbond. Het type kampt met veel elektronische storingen. Maar Renault heeft het model in 2006 nog eens stevig onder handen genomen, nadat dit met de Laguna ook was gebeurd. En dat, zegt de Duitse Adac, heeft zijn vruchten afgeworpen.
Met deze auto uit januari 2007 durfde ik het dus wel aan. In september 2013 heb ik hem gekocht, met bijna 50.000 km. op de teller.
Reden voor aanschaf was dat de Twingo toch wat te klein werd voor dagelijks gebruik en te weinig comfortabel op de snelweg.
Na iets meer dan 30.0000 kilometer heb ik geen klagen. Om te beginnen is het een heerlijk comfortabele wagen met een geweldig goede wegligging. Met de motor van 1,4 liter kan ik goed uit de voeten. Supersnel is het allemaal niet, maar het rijdt op de snelweg veel beter dan de Twingo.
Akelige elektrische storingen zijn uitgebleven, behalve bij de elektrische ramen. Die kunnen slecht tegen vocht. Het raam in het portier links voor is al een keer flink onder handen genomen en onlangs begaf ook dat in het portier links achter het. Het raam is door de dealer dichtgemaakt, de stekker uit het motortje gehaald, het raam kan dus niet meer open. Er kan een nieuw mechaniek in, maar wanneer gebruik je dat raam nou?
Het enige onderhoud verder is tot nu toe een paar remschijven en een nieuwe accu, plus het reguliere olie verversen etcetera. Verbruik schommelt tussen 1:13 tot 1:14.
Wie een prettige auto zoekt voor een lage prijs, moet de Megane II echt overwegen. De wat minder goede naam drukt de prijs en daarmee kun je je voordeel doen. Bij Renault kunnen ze echt wel auto's bouwen, in dit geval is er even een update nodig geweest om dat te bewijzen. Met die wetenschap kun je je voordeel doen.
raamproblemen
- 83.500 km
Het probleem met het raam links voor is terug gekomen. Heb deze week zo'n zeventig kilometer met een open raam gereden omdat het niet meer dicht wilde. Bij de garage bleek dat de module die het motortje aanstuurt, stuk was. Eerst wilde de dealer alleen die module vervangen omdat het anders vrij kostbaar zou worden. Helaas blijken die modules los niet verkrijgbaar, wellicht bij de sloop, maar dan is de kwaliteit niet gegarandeerd. Enfin, dus nu moet het hele mechaniek vervangen worden. Kost 246 euro ex btw, krijg daar wel 30 procent korting op... Nou ja, hopelijk blijft het hierbij.
Rijdt nog prima
- 103.000 km
Inmiddels de 100.000 gepasseerd. De auto heeft een paar weken geleden een grote beurt gehad, waarbij geen bijzonderheden aan het licht kwamen. Een van de zomerbanden is hierbij vervangen, die was lek gegaan vlak voor de winterbandenwissel. Eigenlijk vormen de raamproblemen de enige stoorzender. Het blijft een prima auto, prima functionerend werkpaardje. Goed, de leeftijd en kilometerstand zouden ook nog geen aanleiding tot groot onderhoud mogen geven.
Probleemloos vervolg
- 111.500 km
Alweer een paar weken geleden is de auto weer door dank gekomen. Achterbanden vervangen, remmen schoongemaakt, dat was het wel. En de airco is onderhouden, die werkt nog prima. Dus ik ben tevreden over de kosten voor onderhoud. En de betrouwbaarheid blijft goed.
Probleemloos vervolg
- 111.500 km
Alweer een paar weken geleden is de auto weer door de apk gekomen. Achterbanden vervangen, remmen schoongemaakt, dat was het wel. En de airco is onderhouden, die werkt nog prima. Dus ik ben tevreden over de kosten voor onderhoud. En de betrouwbaarheid blijft goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.