Renault Laguna RT 1.8 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna RT 1.8 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 260.210 km |
KM-stand laatst | 262.450 km |
- 262.450 km
Welnu, de Laguna.
Een auto die me nooit zo heeft aangetrokken doordat er voor mij persoonlijk altijd een beetje een onbetrouwbaar idee achter zat.
Nooit zo'n fan geweest van Renault, ik heb altijd Japans gereden.
Maar nood breekt wet en deze was wel heel erg goedkoop.
Bij aankoop viel me de luxe al op die er schijnbaar grotendeels standaard inzat, we noemen:
Elek. ramen rondom
Elek. spiegels
Centrale vergrendeling met AB
Climate Control
Cruise Control
ABS
Mistlampen voor
Middenarmsteunen voor en achter
Voorruitverwarming (ja dezelfde als op een Ford)
Voor zijn tijd en in vergelijking met auto's in die tijd heel rijk uitgerust.
Dit heeft volgens mij als reden dat er later in het jaar een facelift uitkwam waardoor de laatste van dit model allemaal luxe zijn uitgevoerd, maar toch evengoed een fijne auto om in te zitten.
De 1.8 liter motor is zeker geen racemonster, maar voldoet in deze auto prima.
Aangezien de auto niet uitnodigt tot scheuren heb je aan zijn 90 pk genoeg.
Hij is voldoende soepel van onderuit, en hij heeft een hele gelijkmatige trekkracht, waarbij je geen pieken merkt tot de begrenzer er bij 6100 toeren een eind aan maakt.
Om normaal met het verkeer mee te rijden hoef je zelden boven de 2500 toeren te komen, en dus blijft het verbruik ook binnen de perken.
Bij rustige rijstijl verbruik ik ongeveer 1 op 13, bij veel stadsverkeer 1 op 11.
Topsnelheid ligt gelijk met wat de fabriek ooit beloofde, exact 180 km/h.
Door de grotere velgen als dat origineel onder de auto zat, wijkt de teller ook helemaal niet meer af, dus dat is ook wel fijn.
Het rijden met de auto is een ontspannen bezigheid, de vering is zacht en zo ook de stoelen.
Toch ligt de auto goed in de bochten, en icm met de 205/50/16 banden die eronder liggen ligt de grens ver weg.
Hij stuurt goed, ook op hoge snelheid, wel heeft de auto een onoverzichtelijke voorkant waardoor je af en toe moet schatten met parkeren.
Schakelen gaat een beetje hakerig, maar wel trefzeker.
De versnellingen zijn goed gekozen, waardoor de motor niet hoeft te zwoegen, maar ook weer niet dat je op de snelweg gek wordt van de herrie.
Wel een klein schoonheidsfoutje is dat de auto rond de 120km/h bromt, ga je langzamer of sneller is het gebrom weg.
Binnen in de auto is het allemaal wel prima voor elkaar.
De ruimte voorin is zeer goed, de stoelen kunnen ver naar achteren en er is genoeg opbergruimte in de auto.
De stoelen zitten fijn, en door de vele verstel mogelijkheden vind je altijd wel een goede zit.
Achterin is het ook prima, beenruimte genoeg en de hoofdruimte is voor mensen tot 1,85 prima in orde, daarboven moet je iets onderuit gezakt gaan zitten maar het gaat prima.
De kofferbak is groot, perfect gevormd en icm de in delen neerklapbare achterbank kan er heel veel mee.
Onderhoud/reparaties:
tot nu toe heb ik voornamelijk wat achterstallig onderhoud weggewerkt maar dat kan ik de auto niet aanrekenen.
Volgende zaken zijn vervangen:
Accu (auto stond 7 maanden stil)
Stuur en fuseekogel
Stuurhuishoes
Aandrijfashoes
Plaatje gelast in dorpel voor APK
2 voorbanden (de oude hadden een plat vlak)
Uitlijnen
Airco opnieuw laten afvullen en reinigen
Grote beurt met nieuwe Olie, Koelvloeistof, Remvoeistof, nieuwe filters en nieuwe bougies.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.