Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V Tech Line (2005)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V Tech Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 5 jaar in een Clio gereden te hebben liep mijn leasecontract af en met het inmiddels ietwat gegroeide leasebudget een Laguna 2.0T besteld. Gekozen voor het ’oude’ model aangezien dat vol met opties zat en derhalve veel goedkoper was dan het bijna ongewijzigde nieuwe model.

Deze Laguna rijdt subliem. Frans comfortable, maar wel precies sturend in combinatie met het standaard ESP. De vrij lage 225/45 banden tasten het comfort niet aan. Mede door de prima stoelen stap je ontspannen uit na langere ritten.

Het karakter van de turbomotor in combinatie met het hoge koppel van 270NM bij 3200 toeren (vergelijk een normale 2 liter 16V motor heeft ongeveer 190NM bij 4000 toeren) zorgt ervoor dat in elk van de 6 versnellingen een enorme trekkracht aanwezig is. Vanaf 2500 toeren in de 6e versnelling (90 km/u) zijn er maar weinig anderen die bij blijven. De snelheidssensatie valt iets tegen, maar dat lijkt vooral te komen doordat de auto zeer stil is en de snelheidsverschillen met het overige verkeer dusdanig groot zijn dat dit vooral snel in de achteruitkijkspiegel verdwijnt.
De remmen heb ik inmiddels getest in een bijna kettingbotsing op de A2, waarbij het gevaar vooral van achteren leek te komen, dat was ik in mijn Clio niet gewend.

Verder is de auto zeer compleet, bedenk het en het zit erop:
-Xenon koplampen (lijkt wel daglicht)
-Zeer goede stoelen met leren/alcantara bekleding
-ESP (dat werkt erg goed in combinatie met het hoge vermogen)
-Regensensor / zelfdimmende binnenspiegel
-Navigatiesysteem met kaart (werkt accuraat en snel)
-17’ LM velgen
-Climate control
-apart te openen achteruit
-Bandenspanningscontrole (met aanduiding spanning per band!)
-Extra besteld een afneembare trekhaak, een 4x40W CD wisselaar en achteruitrijsensor. Dat laatste is een must op de Laguna GT, anders valt er niet te parkeren.

Nadelen ?
Jazeker, ik moet nu langer naar parkeerplaats zoeken in mijn woonplaats Amsterdam, want je hebt wel wat ruimte nodig om te parkeren. Ook zal zo"n rappe auto wat extra acceptgiro"s opleveren...
Oh, en natuurlijk verbruikt die 2.0T motor wel zo"n 10,5 liter per 100 km, echter geen nadeel met een tankpas van de werkgever.

Conclusie: Wat wil je nog meer aan een auto, behalve dat deze opvouwbaar is als je wilt parkeren.

PROBLEMEN

Geen, dat mag ook nog niet, maar was ook niet de verwachting bij een model dat al enige tijd op de markt is.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.