Renault Kangoo Family 1.6 16V Expression (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kangoo Family 1.6 16V Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 123.859 km |
ERVARINGEN
- 12.000 km
Ik was voor m’n volgende leaseauto op zoek naar iets goedkopers dan de Peugeot 307 en met behoorlijk wat bagageruimte. Ik had al gekeken naar de kangoo en partner/berlingo. Dit waren echter allemaal nog oude modellen. Tamelijk gedateerd van binnen en nogal lawaaiig. Toen de nieuwe Kangoo werd aangekondigd had dat meteen m’n intresse. Na een proefritje en toen bleek dat de nieuwe Berlingo/Partner te lang op zich liet wachten was de keuze vrij snel gemaakt.
Gisteren heb ik ’m opgehaald. Een Kangoo Family met de 1.6 benzine motor en de volgende packs:
Pack Introduction Expression
Pack Style
Pack driver
in de kleur ’bleu menthe’
En daar begon ’t gedoe al. Bij Renault zit alles in een pack. Een losse airco was wel te krijgen maar het introduction pack was wel goedkoop. Helaas moest ik daar wel meteen bumpers en spiegels in carosseriekleur bij nemen. Cruise control kan maar dan moet je wel een radio en een boordcomputer nemen.
Goed, me daar overheen gezet, de auto op 11 maart besteld en een week vroeger dan aangegeven stond ’ie bij de dealer.
Interieur is weer typisch Renault qua kleuren en materialen. Veel bedieningsorganen komen duidelijk uit de Mégane. Schakelaars, handrem etc. is allemaal erg bekend.
Zit is lekker ruim, uitzicht is geweldig, zowel naar voren als naar achteren via de grote spiegels. Ik zit alleen wat krap met m’n rechterknie tussen het stuur en de bak om de pook heen. Achterin kunnen moeiteloos 3 volwassenen en dan nog kan er een enorme lading bagage mee. De schuifdeuren, vliegtuigtafeltjes en kastjes waren meteen populair bij de kids.
De weg op ermee. Je merkt bij het wegrijden wel dat de 1.6 110pk motor toch wel moet werken om de 1474kg van de auto in beweging te krijgen. Rijd ’t eenmaal dan gaat het allemaal best vlot. Bij het stoplicht kan ik gewoon goed meekomen.
Boven de 80km hoor je de motor maar bepaald niet op het niveau van de vorige kangoo.
Inparkeren en sturen door de woon erven gaat heerlijk licht. De draaicirkel is maar een halve meter minder dan van m’n 307 maar ’t lijkt meer.
Rare dingen in het ontwerp:
Het raam aan de bestuurderskant heeft wel een automatisch open stand maar om te sluiten moet je de knop ingedrukt houden.
Til de motorkap op en je ziet naast de scharnieren ruimte waar blaadjes makkelijk inkunnen en lastig weer uit te halen zijn. Water kan er ook te lang blijven staan
De rubbers bij de achterdeuren komen samen aan de onderkant ipv de bovenkant, dit lijkt me wat kwetsbaar met uitstappende kinderen.
Bij geen contact kunnen de spiegels wel elektrisch wegklappen maar de ramen dicht gaat helaas niet meer.
Ik heb de auto een week na levering gebruikt voor een vakantie in Frankrijk, 1000km, 1000km weer terug en ter plaatse in de bergachtige auvergne ook nog wat kilometers gemaakt.
Op de peage rijd de wagen lekker. Stabiel, keurig recht, zijwind gevoeligheid valt mee, hellingen van 8% stijgen en dalen op cruisecontrol gaat ook uitstekend. Wat wel opvalt is dat de auto bij 130 \"Echte\" km\'s (volgens gps) knap lawaaig wordt en iets resoneert, met 126km/u is dat geen probleem.
Op zo\'n lange rit merkte zowel mijn vrouw (1,78) als ik met m\'n 2 meter dat de stoeltjes net te klein zijn. Vooral in de bovenrug en bij de schouders bieden ze onvoldoende steun. Kussentje erachter helpt wel wat.
Op de landweggetjes blinkt de kangoo uit. De vering vangt oneffenheden en flinke kuilen moeiteloos op en zwakt ze af. Acceleratie en sturen is goed genoeg om met de franse plattelands chauffeur mee te kunnen komen. De airco krijgt de wagen snel koel en houdt \'m op standje 2 ook gewoon lekker koel
Tegenvallers tot nu toe:
Basisuitrusting is erg karig, vrij gebruikelijke optie\'s alleen in pakketvorm mogelijk.
Verbruik valt me tegen, de meter staat nu na 2 lange snelwegritten op 9.1/100km terwijl volgens autoweek 7,9 l/100km mogelijk zou moeten zijn.
Stoelen zijn niet super voor grotere mensen.
Update: 12000km op de teller nu, een keer terug geweest om de achterspeakers goed te laten aansluiten. De remmen piepen wat maar daar stoor ik me niet echt aan. Ik geniet elke dag van de auto. Recentelijk nog 4 collega\'s met bagage naar schiphol gereden, geen enkel probleem.
PROBLEMEN
- 12.000 km
Na terugkomst uit Frankrijk tikte er een relais oid in het dashboard, da’s na een nachtje rust opgehouden en nog niet teruggekomen.
De 4 speakers in het dashboard bleken niet alles te zijn. Achterin zaten ook nog 2 speakers. Na een afspraakje bij de dealer bleken deze niet goed aangesloten te zijn. Dit is netjes verholpen en nu geniet ik een stuk meer van muziek in mijn auto.
Ik merk nu wel dat de remmen voor piepen, niet erg maar wel elke keer, ik denk dat ik dat maar aan kijk tot de eerste beurt in juni.
en een jaar verder
- 23.500 km
We zijn een jaar verder met de Kangoo. De winter ben ik probleemloos doorgekomen. Bij vorst heeft de kachel toch wel minuutje of 2 nodig om de boel schoon te blazen. Op gladdere wegen heb je wel iets voordeel van 't gewicht van de auto.
Vakantie naar zuid-west engeland heeft de kangoo probleemloos gedaan. Op de hellingen van meer dan 10% werden we wel ingehaald door Mondeo's en Passat's met zware dieselmotoren maar echt vreemd vind ik het niet met 4 personen en veel bagage in de auto.
Ik geniet nog heel regelmatig van de enorme ruimte in de auto. Of het nou vakantie is met veel spullen mee of 4 collega's met bagage naar Schiphol brengen.
De dealer heeft 1 keer geprobeerd om wat aan de piepende remmen te doen. Dat heeft een weekje geholpen maar daarna was 't "probleem" weer terug. Binnenkort weer 's naar laten kijken.
Einde van een mooie vriendschap
- 123.859 km
Meer dan 123000km, uiteindelijk 6 jaar op een 4 jaar lease contract. Familie vakanties in Frankrijk en Engeland maar ook zakelijke trips naar Frankrijk en Denemarken.
Het was een mooie tijd. Ik zal het motor lawaai bij hogere snelheeden niet missen en de vrij korte bestuurdersstoel ook niet. Wat ik zeker zal missen zijn de zeeen van ruimte en de opberg vakjes.
Nadat de problemen met de airco opgelost waren heb ik er een prima auto aan gehad met als enige zwakke punt dat de remmen goed schoon gemaakt moeten worden na een paar weken in de sneeuw.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.